Krajowi producenci silników lotniczych - 1930
Stosując
się do uwag - jeżeli się nie mylę - kolegi H_Babbocka, uporządkowałem temat
montowanych w samolotach lotnictwa morskiego silników.
Doprowadziłem
do tego, że każda fabryka produkuje najwyżej dwa typy silników. Dla każdego
typu istnieje swoisty typoszereg silników różniących się tylko pojemnością i
mocą. Przedstawiam je w poniższej tabeli.
PRODUCENT
|
RODZAJ
|
TYP
|
M O C [KM]
|
||||||||||||||||
160
|
240
|
280
|
360
|
400
|
440
|
480
|
520
|
560
|
600
|
640
|
720
|
800
|
920
|
1040
|
1280
|
|
|||
Panstwowa Wytwórnia Lotnicza (PWL) w Świdniku
|
gwiazdowy
|
Astra
|
|
|
|
|
|
X
|
|
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rzędowy
|
Titan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X
|
|
X
|
|
|
|
|
|
Centralne Zakłady Lotnicze (CZL) w Warszawie
|
gwiazdowy
|
Sirius
|
|
|
|
|
|
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rzędowy
|
Vis
|
|
|
|
|
X
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poznańska Fabryka Samolotów (PFS) w Poznaniu
|
gwiazdowy
|
Lech
|
|
|
X
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wytwórnia Silników Spalinowych (WSS) w Andrychowie
|
rzędowy
|
WSS
|
|
|
|
|
|
|
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Państwowe Zakłady Inżynieryjne (PZInż.) w Rzeszowie
|
rzędowy
|
Taurus
|
|
|
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prócz
silników widocznych w tabeli, niektóre zakłady produkują również silniki
nieużywane w lotnictwie morskim (np. dla lotnictwa cywilnego).
Dziękuję bardzo za zestawienie!
OdpowiedzUsuńTym nie mniej trochę pomarudzę.
Nie realistyczne jest założenie, że wszystkie (!) fabryki produkują zarówno silniki rzędowe jak i gwiazdowe. Fakty w okresie międzywojennym były następujące:
Rolls-Royce, Daimler Benz, Junkers – tylko rzędowe
Bristol, Gnome-Rhome, Wright, Pratt&Whitney, BMW tylko gwiazdowe
Jedyny wyjątek (to znaczy, żeby fabryka miała dwa typy własnych silników w ofercie) to Hispano Suiza (silniki rzędowe), gdzie było chyba jedno podejście w latach 30-tych do silnika gwiazdowego.
Dlatego uważam, że powinna być specjalizacja danej wytwórni – albo rzędowy, albo gwiazdowy.
H_Babbock