niedziela, 29 listopada 2015

Krajowi producenci silników lotniczych - 1930



Krajowi producenci silników lotniczych - 1930

Stosując się do uwag - jeżeli się nie mylę - kolegi H_Babbocka, uporządkowałem temat montowanych w samolotach lotnictwa morskiego silników.
Doprowadziłem do tego, że każda fabryka produkuje najwyżej dwa typy silników. Dla każdego typu istnieje swoisty typoszereg silników różniących się tylko pojemnością i mocą. Przedstawiam je w poniższej tabeli.
PRODUCENT
RODZAJ
TYP
M O C  [KM]
160
240
280
360
400
440
480
520
560
600
640
720
800
920
1040
1280

Panstwowa Wytwórnia Lotnicza (PWL) w Świdniku
gwiazdowy
Astra





X


X








rzędowy
Titan










X

X




Centralne Zakłady Lotnicze (CZL) w Warszawie
gwiazdowy
Sirius






X










rzędowy
Vis




X
X











Poznańska Fabryka Samolotów (PFS) w Poznaniu
gwiazdowy
Lech


X
X













Wytwórnia Silników Spalinowych (WSS) w Andrychowie
rzędowy
WSS







X









Państwowe Zakłady Inżynieryjne (PZInż.) w Rzeszowie
rzędowy
Taurus



X













Prócz silników widocznych w tabeli, niektóre zakłady produkują również silniki nieużywane w lotnictwie morskim (np. dla lotnictwa cywilnego).

1 komentarz:

  1. Dziękuję bardzo za zestawienie!
    Tym nie mniej trochę pomarudzę.
    Nie realistyczne jest założenie, że wszystkie (!) fabryki produkują zarówno silniki rzędowe jak i gwiazdowe. Fakty w okresie międzywojennym były następujące:
    Rolls-Royce, Daimler Benz, Junkers – tylko rzędowe
    Bristol, Gnome-Rhome, Wright, Pratt&Whitney, BMW tylko gwiazdowe
    Jedyny wyjątek (to znaczy, żeby fabryka miała dwa typy własnych silników w ofercie) to Hispano Suiza (silniki rzędowe), gdzie było chyba jedno podejście w latach 30-tych do silnika gwiazdowego.
    Dlatego uważam, że powinna być specjalizacja danej wytwórni – albo rzędowy, albo gwiazdowy.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń