poniedziałek, 5 kwietnia 2021

Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 1 1929 (4 jednostki)

Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 1 1929 (4 jednostki)

 Ciąg dalszy cyklu „Rozbudowa chińskiej marynarki wojennej”

 Chińska admiralicja zapragnęła posiadać kutry torpedowe, lecz realizacja tej zachcianki nie okazała się łatwa. W USA dotychczas podobnych jednostek nie budowano, więc stocznie amerykańskie nie miały doświadczenia w tej dziedzinie. Poszukiwania odpowiedniego projektu Chińczycy rozpoczęli w stoczniach włoskich i brytyjskich. Najbardziej przypadły im do gustu: włoski projekt SWAN (MAS 427 1925) oraz lekko zmodernizowany projekt CMB 55ft, wg którego brytyjska stocznia Thornycroft Woolston, budowała właśnie dla Jugosławii dwie jednostki (Uskok i Četnik 1928). Ostatecznie włoski projekt odrzucono z powodu zbyt małej prędkości oraz przewidywanych problemów z zamianą jednostek metrycznych na imperialne. Projekt dla chińskiej MW został powiększony (robocza nazwa CMB 60ft) i częściowo zmodyfikowany (głównie w zakresie napędu i uzbrojenia),  wg życzeń strony chińskiej. Projekt był gotowy w lipcu 1928 roku, po jego zakupie, Chińczycy udostępnili go Amerykanom.

Budowy jednostek podjęła się stocznia ELCO Bayonne, szczycąca się doświadczeniem w budowie podobnych(?) okrętów (ścigacze OP SC 110ft 1917). Projekt przekazano stoczni w październiku 1928 roku; umowa określała termin oddania pierwszej jednostki na czerwiec, a ostatniej na sierpień 1929 roku. W praktyce okazało się, że doświadczenia stoczni ELCO były mocno przereklamowane. Pierwszy kuter został oddany do użytku dopiero w październiku, a ostatni w grudniu 1929 roku. Finalnie, Chińczycy otrzymali swoje okręty ze sporym opóźnieniem, ale relatywnie tanio (wysokie kary umowne).

 Kadłub

O profilu typowym dla jednostek projektowanych i budowanych przez koncern Thornycroft.

 Napęd

Dwa wały śrubowe, dwa silniki benzynowe o mocy 450 KM każdy. W celu ustalenia realnej prędkości maksymalnej, zastosowałem współczynnik zwiększający, wyliczony na bazie realnych okrętów typu Uskok.

 Uzbrojenie

- 2xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xwt450 mm.

Uzbrojenie torpedowe składa się z dwu grawitacyjnych zrzutni torped systemu Thornycrofta. Na życzenie mogę objaśnić ich działanie.

 Inne

Okręt wyposażony jest w dwie wytwornice dymu (do tworzenia zasłony dymnej) oraz radiostację krótkiego zasięgu.

Nazwy okrętów, np. Kuai 1 - 1 - są kombinacją przymiotnika „szybki” i kolejnego numeru okrętu. 

Kuai 1, China motor torpedo boat laid down 1929, launched 1929, completed 1929 (engine 1929)

 Displacement:

            20 t light; 20 t standard; 24 t normal; 26 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (61,94 ft / 60,04 ft) x 11,52 ft x (4,00 / 4,22 ft)

            (18,88 m / 18,30 m) x 3,51 m  x (1,22 / 1,29 m)

 Armament:

      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread

      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

      Main Torpedoes

      2 - 17,7" / 450 mm, 17,06 ft / 5,20 m torpedoes - 0,874 t each, 1,748 t total

            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

 Machinery:

            Petrol Internal combustion motors,

            Geared drive, 2 shafts, 900 shp / 671 Kw = 40,63 kts

            Range 300nm at 24,00 kts

            Bunker at max displacement = 6 tons

 Complement:

            4 - 6

 Cost:

            £0,010 million / $0,041 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 tons, 10,0%

               - Guns: 0 tons, 0,8%

               - Weapons: 2 tons, 9,2%

            Machinery: 13 tons, 53,2%

            Hull, fittings & equipment: 3 tons, 12,9%

            Fuel, ammunition & stores: 4 tons, 16,5%

            Miscellaneous weights: 2 tons, 7,4%

               - On freeboard deck: 2 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              4 lbs / 2 Kg = 56,3 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,32

            Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m

            Roll period: 8,6 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 40 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,32

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,316

            Length to Beam Ratio: 5,21 : 1

            'Natural speed' for length: 9,81 kts

            Power going to wave formation at top speed: 82 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 20,70 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            32,00%,  5,02 ft / 1,53 m,  5,02 ft / 1,53 m

               - Forward deck:       26,00%,  5,02 ft / 1,53 m,  4,49 ft / 1,37 m

               - Aft deck:    26,00%,  4,49 ft / 1,37 m,  4,00 ft / 1,22 m

               - Quarter deck:        16,00%,  4,00 ft / 1,22 m,  3,51 ft / 1,07 m

               - Average freeboard:                      4,55 ft / 1,39 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 175,2%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 79,7%

            Waterplane Area: 422 Square feet or 39 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 41%

            Structure weight / hull surface area: 4 lbs/sq ft or 20 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,18

                        - Longitudinal: 2,77

                        - Overall: 0,24

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Cramped accommodation and workspace room

            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Kuai 1 - Kuai 4 (1929)

4 komentarze:

  1. Podejrzewam, że w przyszłości pojawi się we flocie chińskiej więcej drobnoustrojów- są w końcu bardzo tanie i poza napędem są w miarę proste w konstrukcji i obsłudze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Okręcik raczej typowy. Mam tylko wrażenie (patrząc na parametry współczesnych, choćby realnego Kuai 3) że nazbyt hojnie wyliczyłeś prędkość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zastosowałem współczynnik obliczony na bazie "CMB 55ft" dla prędkości 40 w. Ponieważ źródła podają dla nich prędkości 37-40 w, możemy - dla miłej zgody - przyjąć dla "Kuai" 37,6 - 40,6; średnio 39,1 w.

      JKS

      Usuń