Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 1 1929 (4 jednostki)
Chińska admiralicja zapragnęła posiadać kutry torpedowe, lecz realizacja tej zachcianki nie okazała się łatwa. W USA dotychczas podobnych jednostek nie budowano, więc stocznie amerykańskie nie miały doświadczenia w tej dziedzinie. Poszukiwania odpowiedniego projektu Chińczycy rozpoczęli w stoczniach włoskich i brytyjskich. Najbardziej przypadły im do gustu: włoski projekt SWAN (MAS 427 1925) oraz lekko zmodernizowany projekt CMB 55ft, wg którego brytyjska stocznia Thornycroft Woolston, budowała właśnie dla Jugosławii dwie jednostki (Uskok i Četnik 1928). Ostatecznie włoski projekt odrzucono z powodu zbyt małej prędkości oraz przewidywanych problemów z zamianą jednostek metrycznych na imperialne. Projekt dla chińskiej MW został powiększony (robocza nazwa CMB 60ft) i częściowo zmodyfikowany (głównie w zakresie napędu i uzbrojenia), wg życzeń strony chińskiej. Projekt był gotowy w lipcu 1928 roku, po jego zakupie, Chińczycy udostępnili go Amerykanom.
Budowy jednostek podjęła się stocznia
ELCO Bayonne, szczycąca się doświadczeniem w budowie podobnych(?) okrętów
(ścigacze OP SC 110ft 1917). Projekt
przekazano stoczni w październiku 1928 roku; umowa określała termin oddania
pierwszej jednostki na czerwiec, a ostatniej na sierpień 1929 roku. W praktyce
okazało się, że doświadczenia stoczni ELCO były mocno przereklamowane. Pierwszy
kuter został oddany do użytku dopiero w październiku, a ostatni w grudniu 1929
roku. Finalnie, Chińczycy otrzymali swoje okręty ze sporym opóźnieniem, ale
relatywnie tanio (wysokie kary umowne).
Kadłub
O profilu typowym dla jednostek
projektowanych i budowanych przez koncern Thornycroft.
Napęd
Dwa wały śrubowe, dwa silniki
benzynowe o mocy 450 KM każdy. W celu ustalenia realnej prędkości maksymalnej,
zastosowałem współczynnik zwiększający, wyliczony na bazie realnych okrętów
typu Uskok.
Uzbrojenie
- 2xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;
- 2xwt450 mm.
Uzbrojenie torpedowe składa się z dwu grawitacyjnych zrzutni torped
systemu Thornycrofta. Na życzenie mogę objaśnić ich działanie.
Okręt wyposażony jest w dwie
wytwornice dymu (do tworzenia zasłony dymnej) oraz radiostację krótkiego
zasięgu.
Nazwy okrętów, np. Kuai 1 - 快1 - są kombinacją przymiotnika „szybki” i kolejnego numeru okrętu.
Kuai 1, China motor torpedo boat laid down 1929, launched 1929,
completed 1929 (engine 1929)
Displacement:
20 t light; 20 t
standard; 24 t normal; 26 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(61,94 ft / 60,04 ft) x
11,52 ft x (4,00 / 4,22 ft)
(18,88 m / 18,30 m) x
3,51 m x (1,22 / 1,29 m)
Armament:
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Main Torpedoes
2 - 17,7" / 450 mm,
17,06 ft / 5,20 m torpedoes - 0,874 t each, 1,748 t total
In 2 sets of deck
mounted carriage/fixed tubes
Machinery:
Petrol Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
900 shp / 671 Kw = 40,63 kts
Range 300nm at 24,00
kts
Bunker at max
displacement = 6 tons
Complement:
4 - 6
Cost:
£0,010 million / $0,041
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 10,0%
- Guns: 0 tons, 0,8%
- Weapons: 2 tons, 9,2%
Machinery: 13 tons,
53,2%
Hull, fittings &
equipment: 3 tons, 12,9%
Fuel, ammunition &
stores: 4 tons, 16,5%
Miscellaneous weights:
2 tons, 7,4%
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 lbs / 2 Kg = 56,3 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,32
Metacentric height 0,3
ft / 0,1 m
Roll period: 8,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 40 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,32
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,316
Length to Beam Ratio:
5,21 : 1
'Natural speed' for
length: 9,81 kts
Power going to wave
formation at top speed: 82 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 20,70 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 32,00%, 5,02 ft /
1,53 m, 5,02 ft / 1,53 m
- Forward deck: 26,00%, 5,02 ft / 1,53
m, 4,49 ft / 1,37 m
- Aft deck: 26,00%, 4,49 ft / 1,37 m, 4,00 ft / 1,22 m
- Quarter deck: 16,00%, 4,00 ft / 1,22
m, 3,51 ft / 1,07 m
- Average freeboard: 4,55 ft / 1,39 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 175,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 79,7%
Waterplane Area: 422
Square feet or 39 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 41%
Structure weight / hull
surface area: 4 lbs/sq ft or 20 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,18
- Longitudinal:
2,77
- Overall:
0,24
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
Kuai 1 - Kuai 4 (1929)
Podejrzewam, że w przyszłości pojawi się we flocie chińskiej więcej drobnoustrojów- są w końcu bardzo tanie i poza napędem są w miarę proste w konstrukcji i obsłudze.
OdpowiedzUsuńChyba słusznie podejrzewasz.
UsuńJKS
Okręcik raczej typowy. Mam tylko wrażenie (patrząc na parametry współczesnych, choćby realnego Kuai 3) że nazbyt hojnie wyliczyłeś prędkość.
OdpowiedzUsuńZastosowałem współczynnik obliczony na bazie "CMB 55ft" dla prędkości 40 w. Ponieważ źródła podają dla nich prędkości 37-40 w, możemy - dla miłej zgody - przyjąć dla "Kuai" 37,6 - 40,6; średnio 39,1 w.
UsuńJKS