środa, 10 grudnia 2014

Okręt hydrograficzny typu Pacyfik



Okręt hydrograficzny typu Pacyfik 1921-1922 (2 szt.)

Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią przedstawiam oceaniczne okręty hydrograficzne. Głównym ich zadaniem są prace badawczo-pomiarowe i kartograficzne, zasadniczym „miejscem pracy” kolonie. Szczególnie niedawno przejęta Pemba wymaga wielu prac w tym zakresie.
Okręty posiadają bardzo dobrą dzielność morską oraz wielki zasięg i związaną z tym wydłużoną autonomiczność. Uzbrojenie jest symboliczne i służy wyłącznie do samoobrony.
Jak to zawsze bywa w przypadku okrętów „niebojowych”, Springsharp wyliczył dla naszej jednostki fantastyczną odporność na trafienia. Proponuję w tym przypadku podzielić te wartości przez 5-5,5 – wtedy staną się bliskie realnym. 



Pacyfik, Poland Survey ship laid down 1921

Displacement:
            723 t light; 744 t standard; 992 t normal; 1 190 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            220,27 ft / 216,54 ft x 31,17 ft x 9,35 ft (normal load)
            67,14 m / 66,00 m x 9,50 m  x 2,85 m

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1910 Model
              Quick firing gun in deck mount on centreline forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
            Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
            Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 2 017 shp / 1 505 Kw = 16,00 kts
            Range 18 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 445 tons

Complement:
            87 - 114

Cost:
            £0,093 million / $0,371 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,2%
            Machinery: 69 tons, 7,0%
            Hull, fittings & equipment: 636 tons, 64,1%
            Fuel, ammunition & stores: 269 tons, 27,1%
            Miscellaneous weights: 16 tons, 1,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              4 860 lbs / 2 204 Kg = 377,5 x 3,0 " / 75 mm shells or 3,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,18
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 12,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 92 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,83

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak
            Block coefficient: 0,550
            Length to Beam Ratio: 6,95 : 1
            'Natural speed' for length: 14,72 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    17,06 ft / 5,20 m
               - Forecastle (10%): 16,08 ft / 4,90 m
               - Mid (40%):            16,08 ft / 4,90 m (7,87 ft / 2,40 m aft of break)
               - Quarterdeck (10%):          7,87 ft / 2,40 m
               - Stern:                    7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:          11,19 ft / 3,41 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 27,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 112,9%
            Waterplane Area: 4 710 Square feet or 438 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 588%
            Structure weight / hull surface area: 83 lbs/sq ft or 407 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,93
                        - Longitudinal: 5,33
                        - Overall: 2,14
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Pacyfik (1921)
Atlantyk (1922)
 

7 komentarzy:

  1. Piękna, wysmakowana sylwetka! Po dozbrojeniu może pełnić, w czasie wojny, funkcję eskortowca. Bardzo dobry zasięg umożliwia realnie służbę oceaniczną.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem trochę zażenowany stałymi pochwałami Kolegi dotyczącymi sylwetek "moich" okrętów. Owszem, staram się, ale nie przesadnie. W tym przypadku miałem na względzie przede wszystkim funkcjonalność i ja sam niczego pięknego w tym "Pacyfiku" nie widzę.
      Jak na eskortowiec to byłby chyba trochę za wolny. Jak kiedyś już pisałem, zakładam, że eskortowiec nie może być wolniejszy niż OP na powierzchni. Chociaż w razie deficytu szybszych jednostek ...

      JKS

      Usuń
    2. Bez fałszywej skromności! Nawiasem mówiąc, okręty hydrograficzne mają najczęściej piękne sylwetki. A 16-węzłowy eskortowiec (korweta) to standard w realiach II wojny światowej.
      ŁK

      Usuń
  2. prędkość jak na eskortowiec jest moim zdaniem wystarczajaca, przecież żaden OP nie będzie atakował konwoju na powierzchni, ryzykując uszkodzenia od ognia artyleryjskiego. A na zanurzonego 16 w. wystarczy w zupełności. Tylko mu dodać parę bomb głębinowych + dodatkowe działo 75 mm (wagowo kosztem części paliwa) i mamy fajny eskortowiec:)
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest dużo racji w tym, co piszesz. Jednak ja rolę eskortowca rozumiem tak, że nie tylko odpiera on ataki OP, czyli pozostaje w defensywie, ale również ma możliwość ścigania wykrytego przeciwnika. W tym drugim przypadku 16 w. to jednak może być za mało.
      Co do dozbrojenia, jeśli wyrzucimy z pokładu rufowego widoczne tam boje wraz z żurawikami, to i na BG i na drugą 75-tkę miejsce się znajdzie.

      JKS

      Usuń
  3. a co do odporności - jest zawyżona bo okręt jest w zasadzie pusty, nieobciążony niczym prócz paliwa. Trzeba by pewnie przewidzieć jakieś specyficzne wyposażenie takiej jednostki (ale jakie to dokłądnie nie wiem, nie znam sie za bardzo na okrętach hydrograficznych), które by zapewne ważyło więcej niż te 16 ton. Wtedy automatycznie odporność zjeżdża w dól, do bardziej realnych wartości.
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się i dotyczy to w zasadzie wszystkich okrętów pomocniczych, czyli pozbawionych: silnych maszyn, licznej lub ciężkiej artylerii, opancerzenia itp. Zauważyłem, że jeśli podzielić odporność przez wartość "hull strength overall", to uzyskuje się wyniki zbliżone do realiów. Jeżeli któraś ze składowych wartości "hull strength" jest znacznie wyższa niż wartość "overall", to trzeba podzielić właśnie przez nią, co w tym przypadku zaproponowałem.
      Jeśli chodzi o wyposażenie specjalistyczne tej jednostki, to mimo starań nie mogłem wymyślić nic więcej poza te 16 t. Sondy, logi, namierniki optyczne, sekstanty itp. znajdują się na każdym okręcie; przecież nie będę obliczał wagi arkuszy kreślarskich, ołówków, cyrkli itd.

      JKS

      Usuń