Okręt hydrograficzny typu Pacyfik 1921-1922 (2 szt.)
Zgodnie
z wcześniejszą zapowiedzią przedstawiam oceaniczne okręty hydrograficzne. Głównym
ich zadaniem są prace badawczo-pomiarowe i kartograficzne, zasadniczym „miejscem
pracy” kolonie. Szczególnie niedawno przejęta Pemba wymaga wielu prac w tym
zakresie.
Okręty
posiadają bardzo dobrą dzielność morską oraz wielki zasięg i związaną z tym wydłużoną
autonomiczność. Uzbrojenie jest symboliczne i służy wyłącznie do samoobrony.
Jak
to zawsze bywa w przypadku okrętów „niebojowych”, Springsharp wyliczył dla
naszej jednostki fantastyczną odporność na trafienia. Proponuję w tym przypadku
podzielić te wartości przez 5-5,5 – wtedy staną się bliskie realnym.
Pacyfik, Poland Survey ship laid down 1921
Displacement:
723 t
light; 744 t standard; 992 t normal; 1 190 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
220,27
ft / 216,54 ft x 31,17 ft x 9,35 ft (normal load)
67,14 m
/ 66,00 m x 9,50 m x 2,85 m
Armament:
1 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1910
Model
Quick firing gun in deck mount on centreline
forward
2 - 0,98" / 25,0 mm guns in single
mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side,
all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight
of broadside 15 lbs / 7 kg
Shells
per gun, main battery: 150
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 2 017 shp / 1 505 Kw = 16,00 kts
Range
18 000nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 445 tons
Complement:
87 - 114
Cost:
£0,093
million / $0,371 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
2 tons, 0,2%
Machinery:
69 tons, 7,0%
Hull,
fittings & equipment: 636 tons, 64,1%
Fuel,
ammunition & stores: 269 tons, 27,1%
Miscellaneous
weights: 16 tons, 1,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 860 lbs / 2 204 Kg = 377,5 x 3,0
" / 75 mm shells or 3,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,18
Metacentric
height 1,2 ft / 0,4 m
Roll
period: 12,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 92 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,83
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak
Block
coefficient: 0,550
Length
to Beam Ratio: 6,95 : 1
'Natural
speed' for length: 14,72 kts
Power
going to wave formation at top speed: 51 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
Stern
overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,06
ft / 5,20 m
- Forecastle (10%): 16,08 ft / 4,90 m
- Mid (40%): 16,08
ft / 4,90 m (7,87 ft / 2,40 m aft of break)
- Quarterdeck (10%): 7,87 ft / 2,40 m
-
Stern: 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 11,19 ft / 3,41 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 27,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 112,9%
Waterplane
Area: 4 710 Square feet or 438 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 588%
Structure
weight / hull surface area: 83 lbs/sq ft or 407 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,93
-
Longitudinal: 5,33
-
Overall: 2,14
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for
accommodation and workspaces is adequate
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Pacyfik (1921)
Atlantyk
(1922)
Piękna, wysmakowana sylwetka! Po dozbrojeniu może pełnić, w czasie wojny, funkcję eskortowca. Bardzo dobry zasięg umożliwia realnie służbę oceaniczną.
OdpowiedzUsuńŁK
Jestem trochę zażenowany stałymi pochwałami Kolegi dotyczącymi sylwetek "moich" okrętów. Owszem, staram się, ale nie przesadnie. W tym przypadku miałem na względzie przede wszystkim funkcjonalność i ja sam niczego pięknego w tym "Pacyfiku" nie widzę.
UsuńJak na eskortowiec to byłby chyba trochę za wolny. Jak kiedyś już pisałem, zakładam, że eskortowiec nie może być wolniejszy niż OP na powierzchni. Chociaż w razie deficytu szybszych jednostek ...
JKS
Bez fałszywej skromności! Nawiasem mówiąc, okręty hydrograficzne mają najczęściej piękne sylwetki. A 16-węzłowy eskortowiec (korweta) to standard w realiach II wojny światowej.
UsuńŁK
prędkość jak na eskortowiec jest moim zdaniem wystarczajaca, przecież żaden OP nie będzie atakował konwoju na powierzchni, ryzykując uszkodzenia od ognia artyleryjskiego. A na zanurzonego 16 w. wystarczy w zupełności. Tylko mu dodać parę bomb głębinowych + dodatkowe działo 75 mm (wagowo kosztem części paliwa) i mamy fajny eskortowiec:)
OdpowiedzUsuńdV
Jest dużo racji w tym, co piszesz. Jednak ja rolę eskortowca rozumiem tak, że nie tylko odpiera on ataki OP, czyli pozostaje w defensywie, ale również ma możliwość ścigania wykrytego przeciwnika. W tym drugim przypadku 16 w. to jednak może być za mało.
UsuńCo do dozbrojenia, jeśli wyrzucimy z pokładu rufowego widoczne tam boje wraz z żurawikami, to i na BG i na drugą 75-tkę miejsce się znajdzie.
JKS
a co do odporności - jest zawyżona bo okręt jest w zasadzie pusty, nieobciążony niczym prócz paliwa. Trzeba by pewnie przewidzieć jakieś specyficzne wyposażenie takiej jednostki (ale jakie to dokłądnie nie wiem, nie znam sie za bardzo na okrętach hydrograficznych), które by zapewne ważyło więcej niż te 16 ton. Wtedy automatycznie odporność zjeżdża w dól, do bardziej realnych wartości.
OdpowiedzUsuńdV
Zgadza się i dotyczy to w zasadzie wszystkich okrętów pomocniczych, czyli pozbawionych: silnych maszyn, licznej lub ciężkiej artylerii, opancerzenia itp. Zauważyłem, że jeśli podzielić odporność przez wartość "hull strength overall", to uzyskuje się wyniki zbliżone do realiów. Jeżeli któraś ze składowych wartości "hull strength" jest znacznie wyższa niż wartość "overall", to trzeba podzielić właśnie przez nią, co w tym przypadku zaproponowałem.
UsuńJeśli chodzi o wyposażenie specjalistyczne tej jednostki, to mimo starań nie mogłem wymyślić nic więcej poza te 16 t. Sondy, logi, namierniki optyczne, sekstanty itp. znajdują się na każdym okręcie; przecież nie będę obliczał wagi arkuszy kreślarskich, ołówków, cyrkli itd.
JKS