sobota, 13 grudnia 2025

Budowa kolumbijskich kutrów trałowych typu D-7 1938-1939 (4 jednostki)

Budowa kolumbijskich kutrów trałowych typu D-7 1938-1939 (4 jednostki)

Druga generacja kutrów trałowych, przeznaczonych do trałowania w rejonach przybrzeżnych, przede wszystkim na podejściach do baz, w cieśninach, mniejszych zatokach itp. Dodatkowo mogą wykonywać zadania pomocnicze, jak: patrolowanie, transport zaopatrzenia (do 14 t, po zdjęciu sprzętu trałowego), prace hydrograficzne i inne. Uzbrojenie kutrów służyć ma obronie plot oraz zwalczaniu „drobnoustrojów”, a w ostateczności i wynurzonych OP wroga.
Możliwa jest późniejsza konwersja na ścigacze OP, po demontażu urządzeń trałowych, zamontowaniu wbg i szumonamiernika oraz opcjonalnej wymianie silników diesla na mocniejsze – 2 x 210-240 KM.
Budowa odbywa się w stoczniach Astillero Baranquilla i Astillero Naval No.2 w Guayaquil, po dwie jednostki w każdej. Wszystkie dostawy zapewnia przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O dość smukłych kształtach i małej objętości części zanurzonej.
Napęd
Dwa silniki diesla GM/JSFM o mocy 150 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIx37 mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 1xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Zainstalowano dwie radiostacje bliskiego zasięgu. 

D-7, Great Colombia minesweeping craft laid down 1938, launched 1938, completed 1938 (engine 1938)

Displacement:
            72 t light; 75 t standard; 86 t normal; 95 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (98,70 ft / 95,70 ft) x 16,50 ft x (5,02 / 5,34 ft)
            (30,08 m / 29,17 m) x 5,03 m  x (1,53 / 1,63 m)

Armament:
      1 - 1,46" / 37,0 mm 57,0 cal gun - 1,63lbs / 0,74kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1936 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1921 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 300 shp / 224 Kw = 13,02 kts
            Range 2 500nm at 11,00 kts
            Bunker normal = 11 tons, at max displacement = 20 tons

Complement:
            13 - 18

Cost:
            £0,022 million / $0,087 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,9%
               - Guns: 1 tons, 0,9%
            Machinery: 8 tons, 9,6%
            Hull, fittings & equipment: 33 tons, 37,9%
            Fuel, ammunition & stores: 14 tons, 16,8%
            Miscellaneous weights: 30 tons, 34,9%
               - Hull below water: 14 tons
               - Hull above water: 14 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              43 lbs / 20 Kg = 28,2 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,44
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 8,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,75

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,380 / 0,394
            Length to Beam Ratio: 5,80 : 1
            'Natural speed' for length: 10,93 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  7,51 ft / 2,29 m,  6,50 ft / 1,98 m
               - Forward deck:       28,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                26,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        24,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      6,09 ft / 1,86 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 71,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 86,5%
            Waterplane Area: 981 Square feet or 91 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 177%
            Structure weight / hull surface area: 20 lbs/sq ft or 98 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,85
                        - Longitudinal: 4,92
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

D-7 - D-8 (1938)
D-9 - D-10 (1939)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz