wtorek, 14 kwietnia 2015

Kuter ochrony wybrzeża typu KP-9 1925-1926 (14 szt.)



Kuter ochrony wybrzeża typu KP-9 1925-1926 (14 szt.)

Aby nie kłopotać kanonierek i krążowników kolonialnych działaniami w strefie przybrzeżnej, podjęto decyzję o budowie kutrów ochrony wybrzeża z przeznaczeniem do służby w naszych posiadłościach zamorskich.
Okręciki te są powiększoną wersją kutrów typu KP-1 działających w rejonie baz bałtyckich. Uzbrojenie pozostało takie samo, jedynie działko i nkm zamieniły się miejscami. Identyczna jest również prędkość, zwiększył się natomiast zasięg i poprawiła dzielność morska.
Jednostki tego typu zostaną przydzielone w liczbie dwóch dla każdej kolonii i będą wykonywać zadania podobne do swoich „starszych braci”
Jeszcze zanim pierwszy okręt tego typu wszedł do służby, zainteresowanie ich zakupem wyraziły marynarki Szwecji, Danii, Litwy i Chin. 


KP-9, Poland Coast guard boat laid down 1925

Displacement:
            39 t light; 40 t standard; 41 t normal; 43 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (91,51 ft / 88,58 ft) x 12,80 ft x (4,27 / 4,33 ft)
            (27,89 m / 27,00 m) x 3,90 m  x (1,30 / 1,32 m)

Armament:
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg

Machinery:
            2 x Petrol Internal combustion motors, direct drive 737 shp / 550 Kw
            1 x Diesel Internal combustion motor, geared drive 166 shp / 124 Kw
            3 shafts, 1 640 shp / 1 223 Kw = 24,00 kts
            Range 300nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 tons

Complement:
            7 - 10

Cost:
            £0,015 million / $0,061 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,6%
               - Guns: 0 tons, 0,6%
            Machinery: 23 tons, 55,6%
            Hull, fittings & equipment: 15 tons, 37,1%
            Fuel, ammunition & stores: 3 tons, 6,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 lbs / 6 Kg = 42,7 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
            Roll period: 10,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 31 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,19

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,305
            Length to Beam Ratio: 6,92 : 1
            'Natural speed' for length: 11,52 kts
            Power going to wave formation at top speed: 80 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 23,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Forward deck:       36,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:    36,00%,  2,95 ft / 0,90 m,  2,95 ft / 0,90 m
               - Quarter deck:        12,00%,  2,95 ft / 0,90 m,  2,95 ft / 0,90 m
               - Average freeboard:                      4,55 ft / 1,39 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 182,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 83,4%
            Waterplane Area: 692 Square feet or 64 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 39%
            Structure weight / hull surface area: 14 lbs/sq ft or 67 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,55
                        - Longitudinal: 3,35
                        - Overall: 0,66
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

KP-9 - KP-14 (1925)
KP-15 - KP-22 (1926)

13 komentarzy:

  1. Przepraszam za kilkudniową przerwę, niestety przypadł mi w tym czasie smutny obowiązek pochowania matki. Proszę nie składać kondolencji.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy nie lepiej zastosować jednolitą siłownię dieslowską, przy niewielkiej redukcji prędkości maksymalnej? A tak w ogólności są to bardzo ładne okręty!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałem zapewnić tym jednostkom dwie trochę sprzeczne wartości; ekonomiczność dla typowych zadań patrolowych i możliwie dużą prędkość dla zadań pościgowych. Poza tym taki podwójny napęd zamierzam wprowadzić na następnych ścigaczach torpedowych i artyleryjskich; te okręciki (podobnie jak wcześniejszy typ "KP-1") niejako przetestują to rozwiązanie.

      JKS

      Usuń
    2. Motywy rozumiem, ale to dość komplikuje, choćby zaopatrzenie w paliwo (2 odrębne zbiorniki).
      ŁK

      Usuń
    3. Nie przesadzajmy, drugi bak to nie taki wielki problem...

      JKS

      Usuń
    4. Będę uparty: ale to również podwójne bunkrowanie, a w takich sytuacjach zdarzają się pomyłki zbiorników. A poza tym nie znam osobiście przypadku okrętu napędzanego kombinacją silników nisko- i wysokoprężnych.
      ŁK

      Usuń
    5. Nie traktujmy naszych marynarzy jak idiotów, nierozróżniających zbiorników i rodzajów paliwa.
      Jedyny przykład jaki znalazłem to brytyjskie tzw. "motor launchers" typ "ML1102" z roku 1939. Z czterech zbudowanych w Singapurze jednostek, trzy miały właśnie taki napęd.
      Poza tym możemy traktować ten rodzaj napędu jako eksperymentalny; jak się nie sprawdzi, to go zarzucimy.

      JKS

      Usuń
  3. Jednostki troszkę małe, przydałby się jednostki o wyporności co najmniej 100-130 ton(z jakąś małą lekką armatką 40-57mm),ale i tak jako mniejsze dozorowce całkiem nieźle uzupełnią większe jednostki.
    Ciekawy jestem czy w przypadku wojny będzie można je wyposażyć w kilka mniejszych bomb głębinowych.
    Zaletą podwójnego "zasilania" jest to że w przypadku braku jednego z nich (ropy lub benzyny) okręcik będzie mógł być wciąż w "akcji", z drugiej strony troszkę komplikuje logistykę.
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do służby przybrzeżnej wielkość jest wystarczająca, poważniejsze zadania wykonują kanonierki.
      Na bomby głębinowe trudno będzie znaleźć miejsce, trzeba by zdjąć bączek.

      JKS

      Usuń
  4. Dwa rodzaje paliwa to nie problem, logistyka działa świetnie (jesteśmy państwem dobrze zorganizowanym), a silniki diesla mają dużą tolerancję na jakość paliwa, od biedy mogą działać na benzynie, parafinie czy co akurat mamy pod ręką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Silniki wielopaliwowe powstały dopiero bezpośrednio przed II wojną światową. A pomyłkowe wlewy paliwa zdarzają się wcale nie tak rzadko. I zapewniam, że wiem o czym piszę, gdyż wiele lat przepracowałem w dziale zaopatrzenia paliw płynnych dużej firmy transportowej.
      ŁK

      Usuń
  5. Witam

    Drobna jednostka to i drobne pytania.
    1. Nie widać żurawika do bączka – to jak jest podnoszony z wody?
    2. Trochę dziwne jest wycięcie w podstawie prawych schodków (widok z góry).
    3. Schodki burtowe prowadzące na podwyższenie pokładu są chyba za krótkie (powinny być takie same jak rufowe) i kończą się tak, że ich górna część wystawała by w widoku z boku z za burty.
    A w ogóle to silniki benzynowe? Np. na okrętach podwodnych całkowicie je wyparły diesle.

    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      Ad 1. Bączek waży tylko kilkadziesiąt kg, wodowany i podnoszony jest ręcznie.
      Ad 2. Prawoburtowa schodnia prowadzi w dół, wycięcie ułatwia komunikację w poprzek pokładu.
      Ad 3. Faktycznie są trochę za krótkie, załóżmy, że są bardziej strome.
      Układ napędowy jest trochę eksperymentalny i nie musi mieć przyszłości.

      JKS

      Usuń