sobota, 11 listopada 2023

Holownik oceaniczny typu Cycloop 1935 (1 jednostka)

Holownik oceaniczny typu Cycloop 1935 (1 jednostka)

Ponieważ pojawiły się w niderlandzkiej marynarce pierwsze okręty liniowe (krążowniki liniowe typu Vlaanderen), a budowa jeszcze większych jednostek nie jest wykluczona, Admiralicja uznała, że będące już w służbie holowniki pełnomorskie typu Titaan (post z dnia 16.10.2022), mogą nie spełniać rosnących wymagań w zakresie zabezpieczenia technicznego floty. Zdecydowano więc o budowie nowej, większej jednostki holowniczej, zdolnej do holowania nawet największych okrętów. Tak zrodził się prezentowany holownik.
Zadania Cycloopa są w zasadzie identyczne do zadań jednostek typu Titaan i obejmują:
- działania holownicze (holowanie na pełnym morzu okrętów niezdolnych do samodzielnego ruchu, holowanie obiektów pływających bez własnego napędu);
- działania ratownicze (ściąganie okrętów z mielizn lub skał podwodnych, gaszenie pożarów na okrętach, odwadnianie zalanych kadłubów itp.).
W czasie wojny, Cycloop może wchodzić w skład konwojów, zapewniając ww. zadania. Przy stanie morza do 5 w skali Douglasa, może holować jednostki o wyporności standardowej do 36000 t. Ponadto, może przewozić do 60 t ładunku oraz do 35 pasażerów, np. rozbitków (w warunkach w miarę komfortowych, doraźnie do 210). W celu zapewnienia gaszenia pożarów został wyposażony w trzy armatki wodne o wydajności 360 m3/h każda oraz zapas 6 t środków pianotwórczych. Odwadnianie zalanych kadłubów zapewniają cztery pompy o wydajności 450 m3/h każda.
Okręt został zbudowany w stoczni Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie i przydzielony do Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla większych holowników, z odbojnicami na dziobie i rufie.
Napęd
Dwa kotły olejowe Burgerhout w jednej kotłowni oraz dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania Burgerhout w jednej maszynowni. Normalnie, moc napędu umożliwiłaby okrętowi osiągnięcie prędkości maksymalnej 19,25 w, lecz zastosowano stałe przełożenie, które ją obniża, dla uzyskania większego uciągu na palu.
Uzbrojenie
- 1xIx105/46 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 1xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Okręty wyposażone zostały w cztery radiostacje oraz radionamiernik. 

Cycloop, Netherlands tugboat laid down 1934, launched 1934, completed 1935 (engine 1934)

Displacement:
            828 t light; 865 t standard; 1 385 t normal; 1 801 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (216,10 ft / 212,60 ft) x 35,43 ft x (11,81 / 14,59 ft)
            (65,87 m / 64,80 m) x 10,80 m  x (3,60 / 4,45 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal gun - 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1931 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
             Anti-air guns in deck mount, 1932 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      4 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 40 lbs / 18 kg 

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:          0,59" / 15 mm                   -                                      -

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 5 400 ihp / 4 028 Kw = 14,97 kts
            Range 14 000nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 520 tons, at max displacement = 936 tons

Complement:
            113 - 147

Cost:
            £0,362 million / $1,449 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 9 tons, 0,6%
               - Guns: 9 tons, 0,6%
            Armour: 1 tons, 0,1%
               - Armament: 1 tons, 0,1%
            Machinery: 303 tons, 21,9%
            Hull, fittings & equipment: 422 tons, 30,5%
            Fuel, ammunition & stores: 557 tons, 40,2%
            Miscellaneous weights: 93 tons, 6,7%
               - Hull below water: 66 tons
               - Hull above water: 21 tons
               - Above deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 640 lbs / 1 198 Kg = 74,7 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,77
            Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m
            Roll period: 9,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,50

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,545 / 0,574
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 14,58 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,30 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       32,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:                28,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Quarter deck:        22,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      13,36 ft / 4,07 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 80,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 133,1%
            Waterplane Area: 5 233 Square feet or 486 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 192%
            Structure weight / hull surface area: 48 lbs/sq ft or 234 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 4,20
                        - Overall: 1,03
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

11 komentarzy:

  1. Chociaż sylwetka jest przyjemna dla oka, to jednak wydaje się za duża, jak na holownik. Prawdę mówiąc, to komin trochę ją przytłacza - w mojej ocenie. Również sam kadłub jest wysoki, jak na holownik.
    Natomiast uzbrojenie jest adekwatne jak na okręt tek wielkości. Nie wiem tylko, jak były uzbrajane okręty tego typu.
    Peperon

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, że sylwetka jest dość masywna, a nawet "zwalista" Nie jest to jednak typowy holownik portowy, czy redowy, ale okręt z mocno rozwiniętą funkcją ratowniczą i p.poż. Wysoka wolna burta pozwala na operowanie w każdych praktycznie warunkach pogodowych. Reasumując, uroda tej jednostki jest kwestią co najmniej trzeciorzędną.

      JKS

      Usuń
  2. Okręt podoba mi się bardzo, zwłaszcza jego "zwalista" sylwetka, w której czai się moc. Powtórzę się po raz kolejny, ale zastosowanie tłokowych maszyn parowych, dla tego rodzaju okrętów, jest rozwiązaniem optymalnym. Posiadane uzbrojenie umożliwia wykorzystanie okrętu, w razie potrzeby, jako pomocniczego eskortowca. Przyjęte tu rozwiązanie, tj. budowa okrętu (jako jednostki pomocniczej) od podstaw, jest nieczęstym rozwiązaniem w tamtej epoce i dotyczy w zasadzie jedynie Royal Navy i US Navy. Reszta flot zadowalała się wykorzystywaniem w tych celach (tj. jako holowniki oceaniczne) wycofywanych ze służby starszych dużych trałowców, które tego rodzaju misje mogły pełnić z zadowalającym efektem (choć na pewno nie w takim zakresie, co nowy okręt zbudowany specjalnie do takich zadań).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że okręt Ci się podoba.
      Skoro - zgodnie z Twoim postulatem - flota niderlandzka ma zaliczać się do czołówki flot światowych, jednostki typu "ersatz", ucieleśniające ideę "jakby tu szkłem dupę utrzeć", nie mają w niej prawa bytu. Traktor, przebudowany na samochód pancerny, jest tylko przebudowanym traktorem.

      JKS

      Usuń
    2. Zgadzam się z Tobą, choć warto zauważyć, że oceaniczne trałowce nadają się znakomicie do używania w charakterze holowników i wykorzystywały je także, w tej roli, wspomniane wyżej floty wielkich mocarstw.
      ŁK

      Usuń
    3. Pomysły typu "tractor tank" wcale nie były rzadkie chociaż najczęściej przebudowywano ciągniki gąsienicowe: "Bob Semple Tractor Tank", "Disston Tractor Tank", "Sutton Skunk", sowieckie prototypy "D-10" do D-14" oraz produkowane "KhTZ-16" i "Tank Ni", w Hiszpanii "Landesa" i kilka improwizowanych modeli po 1-3 sztuk. Od stu lat do dzisiaj traktory i spychacze są wykorzystywane jako podstawa do budowy improwizowanych pojazdów pancernych. Traktor kołowy (no, można twierdzić, że to było jeszcze coś pośredniego między lokomobilą a traktorem z prawdziwego zdarzenia) został przebudowany we Lwowie na samochód pancerny "Kresowiec".
      Holownik całkiem dobry. Budowa takiego okrętu od podstaw czy przebudowa z innej jednostki pomocniczej albo nawet cywilnej powinna dać podobny efekt. Holownik potrzebuje: niezbyt rozbudowanego uzbrojenia do samoobrony, stosunkowo dużego kadłuba o dużej przestrzeni wewnętrznej (praktycznej przestrzeni, przestrzeni netto czy jak to jeszcze określić) zwłaszcza siłowni, mocnej konstrukcji kadłuba (kiedy holujemy dużą jednostkę w trudnych warunkach atmosferycznych, to na kadłub działają duuuuuże siły).
      Sporą zaletą tego projektu jest dość duży zasięg i w holownikach należy dążyć do dużego zasięgu. Nie chodzi tutaj o podróże dookoła świata. Chodzi o praktyczną zdolność długotrwałego utrzymywania prędkości bliskiej maksymalnej. O ile holowanie prowadzi się z prędkością kilku węzłów, o tyle holownik musi możliwie szybko dotrzeć w miejsce, gdzie ktoś potrzebuje pomocy, nie może się ślimaczyć z prędkością "ekonomiczną", kiedy jest potrzebny na już.
      Stonk

      Usuń
    4. Masz rację! Ciągniki gąsienicowe to ciągle podstawa budowy "ersatz-czołgów"...
      ŁK

      Usuń
  3. Bardzo piękny okręt!

    Pawel

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak sobie myślę, że jest to chyba najsilniejszy holownik oceaniczny z tamtej epoki. Jestem zbyt kiepski na sprawdzenie tego w internecie, ale może któryś z Kolegów "podrzuci" odpowiednie zestawienie? Mnie kojarzą się jednostki z siłowniami o 1/2 słabszymi...
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie będzie łatwe porównanie tego holownika z innymi realnymi jednostkami o podobnym przeznaczeniu. Powodem jest głównie to, że dla holowników zazwyczaj nie podaje się wyporności lecz pojemność brutto. Niemniej, postaram się podać kilka przykładów. Na początek Royal Navy:
      - typ "Brigand", 1938, 840 BRT, 3000 KM;
      - typ "Bustler", 1942, 1118 BRT, 3200 KM.
      Teraz US Navy:
      - typ "Cherokee", 1938, 1255 BRT, 3600 KM;
      - typ "Abnaki", 1942, 1489 tn, 3600 KM.

      JKS

      Usuń
    2. Dzięki za trud zrobienia tego zestawienia. To rzeczywiście najsilniejszy holownik świata i na dodatek starszy o niemal dekadę. Wypornością nieco je przewyższa, ale nie są to różnice krytyczne.
      ŁK

      Usuń