czwartek, 17 lipca 2025

Budowa kolumbijskiego zbiornikowca floty typu Huascaran 1929 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego zbiornikowca floty typu Huascaran 1929 (1 jednostka)

Nie posiadając dotychczas własnych tankowców, flota kolumbijska uzależniona była od usług podmiotów cywilnych, co nie było ani wygodne, ani bezpieczne, szczególnie w przypadku ewentualnego konfliktu zbrojnego. Stąd decyzja o budowie prezentowanego okrętu.
Jest to zbiornikowiec średniej wielkości, o łącznej zdolności przewozowej 5300 t. Standardowy podział ładunku to:
- 2960 t oleju opałowego w 6 zbiornikach,
- 1840 t oleju napędowego w 4 zbiornikach,
- 350 t benzyn w beczkach w 2 ładowniach,
- 150 t węgla luzem w dwu zasobniach po bokach ładowni.
Dodatkowo okręt może przewieźć do 20 osób.
W czasie pokoju, zbiornikowiec dowozi paliwa do baz morskich. W czasie wojny, przewidziane jest wykorzystanie go w roli zbiornikowca towarzyszącego, zaopatrującego w paliwa zespoły okrętów znajdujące się w akcji z dala od własnych baz; w przypadku odpowiednich warunków pogodowych, także w ruchu. W związku z zadaniami wojennymi, prędkość marszowa zbiornikowca dostosowana jest do odpowiedniej prędkości głównych okrętów bojowych floty (pancerniki i krążowniki).
Uzbrojenie ma charakter głównie plot; artyleria średnia służy do samoobrony przed mniejszymi okrętami wroga.
Okręt powstał w stoczni Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Za wyjątkiem dział 127 mm, wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Zbliżony wyglądem i konstrukcją do kadłubów cywilnych zbiornikowców.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 2700 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx127/50 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 5xIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w cztery radiostacje. 

Huascaran, Great Colombia fleet tanker laid down 1927, launched 1928, completed 1929 (engine 1928)

Displacement:
            7 393 t light; 7 572 t standard; 8 428 t normal; 9 112 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (452,21 ft / 441,27 ft) x 53,48 ft x (19,69 / 21,03 ft)
            (137,83 m / 134,50 m) x 16,30 m  x (6,00 / 6,41 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 50,0 cal guns - 59,97lbs / 27,20kg shells, 100 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      5 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      4 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 124 lbs / 56 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 5 400 shp / 4 029 Kw = 15,35 kts
            Range 10 000nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 856 tons, at max displacement = 1 540 tons

Complement:
            220 - 286

Cost:
            £1,055 million / $4,219 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 28 tons, 0,3%
               - Guns: 28 tons, 0,3%
            Armour: 3 tons, 0,0%
               - Armament: 3 tons, 0,0%
            Machinery: 168 tons, 2,0%
            Hull, fittings & equipment: 1 877 tons, 22,3%
            Fuel, ammunition & stores: 1 035 tons, 12,3%
            Miscellaneous weights: 5 316 tons, 63,1%
               - Hull below water: 3 290 tons
               - Hull above water: 2 010 tons
               - On freeboard deck: 16 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              9 617 lbs / 4 362 Kg = 153,9 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,46
            Metacentric height 3,8 ft / 1,1 m
            Roll period: 11,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,82

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,635 / 0,643
            Length to Beam Ratio: 8,25 : 1
            'Natural speed' for length: 21,01 kts
            Power going to wave formation at top speed: 32 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,90 degrees
            Stern overhang: 5,91 ft / 1,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       34,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:                30,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        20,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      15,10 ft / 4,60 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 76,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 93,9%
            Waterplane Area: 17 830 Square feet or 1 656 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 147%
            Structure weight / hull surface area: 70 lbs/sq ft or 341 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,00
                        - Longitudinal: 1,19
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

3 komentarze:

  1. Smary maszynowe powinny być też w specyfikacji okrętu i nieco materiałów wymiennych takich, jak filtry, wkłady oczyszczaczy i podstawowe elementy eksploatacyjne do kotłów, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
  2. Bezwzględnie potrzebny flocie okręt. Zamiast ładunku węgla dodałbym przede wszystkim zestaw olejów silnikowych i innych materiałów smarnych (w tym zakresie popieram postulat @karol flibustier).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  3. Smary i materiały eksploatacyjne instalacji paliwowej ani nie zajmują wiele miejsca, ani wiele nie ważą. Każdy okręt może je sobie zapewnić sam.

    JKS

    OdpowiedzUsuń