Budowa kolumbijskiego zbiornikowca floty typu Huascaran 1929 (1 jednostka)
Nie posiadając dotychczas własnych
tankowców, flota kolumbijska uzależniona była od usług podmiotów cywilnych, co
nie było ani wygodne, ani bezpieczne, szczególnie w przypadku ewentualnego
konfliktu zbrojnego. Stąd decyzja o budowie prezentowanego okrętu.
Jest to zbiornikowiec średniej
wielkości, o łącznej zdolności przewozowej 5300 t. Standardowy podział ładunku
to:
- 2960 t oleju opałowego w 6
zbiornikach,
- 1840 t oleju napędowego w 4
zbiornikach,
- 350 t benzyn w beczkach w 2
ładowniach,
- 150 t węgla luzem w dwu zasobniach
po bokach ładowni.
Dodatkowo okręt może przewieźć do 20
osób.
W czasie pokoju, zbiornikowiec dowozi
paliwa do baz morskich. W czasie wojny, przewidziane jest wykorzystanie go w
roli zbiornikowca towarzyszącego, zaopatrującego w paliwa zespoły okrętów znajdujące
się w akcji z dala od własnych baz; w przypadku odpowiednich warunków
pogodowych, także w ruchu. W związku z zadaniami wojennymi, prędkość marszowa
zbiornikowca dostosowana jest do odpowiedniej prędkości głównych okrętów
bojowych floty (pancerniki i krążowniki).
Uzbrojenie ma charakter głównie plot;
artyleria średnia służy do samoobrony przed mniejszymi okrętami wroga.
Okręt powstał w stoczni Construcción
Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Za wyjątkiem dział 127 mm, wszystkie
dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Zbliżony
wyglądem i konstrukcją do kadłubów cywilnych zbiornikowców.
Napęd
Dwa silniki
diesla Gray/JSFM o mocy 2700 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie
zamontowano:
-
2xIx127/50 Bethlehem Steel M1900,
przy elewacji maksymalnej 25o
donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 5xIx37/51
COW/FNA M1918, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx12,7
mm/90 Browning/FNA M1921, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt
wyposażono w cztery radiostacje.
Huascaran, Great Colombia fleet tanker laid down 1927, launched 1928, completed 1929 (engine 1928)
Displacement:
7 393 t light;
7 572 t standard; 8 428 t normal; 9 112 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(452,21 ft / 441,27 ft)
x 53,48 ft x (19,69 / 21,03 ft)
(137,83 m / 134,50 m) x
16,30 m x (6,00 / 6,41 m)
Armament:
2 - 5,00" / 127 mm 50,0
cal guns - 59,97lbs / 27,20kg shells, 100 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
5 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
4 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 double
raised mounts
Weight of broadside 124 lbs
/ 56 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
5 400 shp / 4 029 Kw = 15,35 kts
Range 10 000nm at 13,00
kts
Bunker normal = 856
tons, at max displacement = 1 540 tons
Complement:
220 - 286
Cost:
£1,055 million / $4,219
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 28 tons, 0,3%
- Guns: 28 tons, 0,3%
Armour: 3 tons, 0,0%
- Armament: 3 tons, 0,0%
Machinery: 168 tons,
2,0%
Hull, fittings &
equipment: 1 877 tons, 22,3%
Fuel, ammunition &
stores: 1 035 tons, 12,3%
Miscellaneous weights:
5 316 tons, 63,1%
- Hull below water: 3 290 tons
- Hull above water: 2 010 tons
- On freeboard deck: 16 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 617 lbs / 4 362 Kg = 153,9 x 5,0 " /
127 mm shells or 1,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,46
Metacentric height 3,8
ft / 1,1 m
Roll period: 11,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,82
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, raised quarterdeck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,635 / 0,643
Length to Beam Ratio:
8,25 : 1
'Natural speed' for
length: 21,01 kts
Power going to wave
formation at top speed: 32 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,90 degrees
Stern overhang: 5,91 ft
/ 1,80 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 34,00%, 12,14 ft / 3,70
m, 12,14 ft / 3,70 m
- Aft deck: 30,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 20,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Average freeboard: 15,10 ft / 4,60 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 76,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 93,9%
Waterplane Area: 17 830
Square feet or 1 656 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 147%
Structure weight / hull
surface area: 70 lbs/sq ft or 341 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,00
-
Longitudinal: 1,19
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Smary maszynowe powinny być też w specyfikacji okrętu i nieco materiałów wymiennych takich, jak filtry, wkłady oczyszczaczy i podstawowe elementy eksploatacyjne do kotłów, karol flibustier
OdpowiedzUsuńBezwzględnie potrzebny flocie okręt. Zamiast ładunku węgla dodałbym przede wszystkim zestaw olejów silnikowych i innych materiałów smarnych (w tym zakresie popieram postulat @karol flibustier).
OdpowiedzUsuńŁK
Smary i materiały eksploatacyjne instalacji paliwowej ani nie zajmują wiele miejsca, ani wiele nie ważą. Każdy okręt może je sobie zapewnić sam.
OdpowiedzUsuńJKS