Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Orinoco 1919-1920 (3 jednostki)
Pierwsze – niewielkie jeszcze – okręty
zbudowane w stoczni kolumbijskiej, prawie samodzielnie. Dlaczego „prawie”?
Dlatego, że projekt ich został oparty na amerykańskich tzw. 110-stopowych
ścigaczach okrętów podwodnych (typ SC
110-ft 1917-19). Nie jest to jednak wierna kopia ww. amerykańskich
jednostek. Występują mniejsze, lub większe różnice w wymiarach, architekturze,
rodzaju napędu, ilości wałów śrubowych, prędkości, zasięgu i uzbrojeniu.
Największa różnica dotyczy napędu; amerykańskie jednostki napędzają trzy
silniki benzynowe, a typ Orinoco dwa
diesle. Jest to wg mojej wiedzy, pierwszy przypadek zastosowania silników
diesla do napędu okrętów wojennych w Ameryce Południowej.
Zadania tych niewielkich jednostek są
jasne; patrolowanie, zwalczanie piractwa i kontrabandy, a czasie wojny
tropienie i zwalczanie OP wroga. To „zwalczanie”, to trochę na wyrost, czterema
lekkimi bg (45 kg) można nieprzyjacielski OP najwyżej odstraszyć i przepędzić.
Wszystkie trzy jednostki buduje
stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira. Będą one
wykorzystywane na karaibskich wybrzeżach Federacji i zaopatrywane przez
admiralicję Wenezueli.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym
wydłużeniu i minimalnym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa wały
śrubowe, napędzane silnikami diesla Grey, o mocy 330 KM każdy, w jednej
maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie
zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
- 1xIx7,62
mm/93 Colt-Browning M1914, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a
przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1220 m;
- 1xwbg
z zapasem 4 bg.
Stałych urządzeń kierowania ogniem
brak.
Inne
Okręt został wyposażony w radiostację
krótkiego zasięgu i szumonamiernik.
Orinoco, Great Colombia patrol craft laid down 1919, launched 1919, completed 1919
Displacement:
63 t light; 65 t
standard; 75 t normal; 82 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(111,25 ft / 108,27 ft)
x 14,44 ft x (5,58 / 5,87 ft)
(33,91 m / 33,00 m) x
4,40 m x (1,70 / 1,79 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 0,30" / 7,6 mm 93,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1914 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 13 lbs /
6 kg
Main DC/AS Mortars
1 - 99,21 lbs / 45,00 kg
Depth Charge + 4 reloads - 0,221 t total
in Stern depth charge
racks
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
660 shp / 493 Kw = 17,38 kts
Range 1 450nm at
13,00 kts
Bunker normal = 9 tons,
at max displacement = 17 tons
Complement:
12 - 16
Cost:
£0,013 million / $0,051
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 2,0%
- Guns: 1 tons, 1,7%
- Weapons: 0 tons, 0,4%
Machinery: 23 tons,
31,4%
Hull, fittings &
equipment: 38 tons, 50,7%
Fuel, ammunition &
stores: 12 tons, 15,9%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
94 lbs / 42 Kg = 7,0 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,25
Metacentric height 0,4
ft / 0,1 m
Roll period: 9,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,20
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,49
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,314
Length to Beam Ratio:
7,50 : 1
'Natural speed' for
length: 10,41 kts
Power going to wave
formation at top speed: 60 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 26,00%, 8,01 ft /
2,44 m, 6,50 ft / 1,98 m
- Forward deck: 28,00%, 6,50 ft / 1,98
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Aft deck: 28,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 5,51 ft / 1,68 m
- Quarter deck: 18,00%, 5,51 ft / 1,68
m, 5,51 ft / 1,68 m
- Average freeboard: 6,20 ft / 1,89 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 107,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 87,5%
Waterplane Area: 918
Square feet or 85 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 149%
Structure weight / hull
surface area: 21 lbs/sq ft or 102 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,83
- Longitudinal:
6,88
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Orinoco (1919)
Apure (1920)
Meta (1920)
Chyba najbardziej racjonalne rozwiązanie postawionego sobie zadania. W przyszłości raczej wymiana zestawu uzbrojenia artyleryjskiego (na lekkie działko automatyczne i nkm), ze zwiększeniem ilości zabieranych bomb głębinowych. Wtedy okręty mogą efektywnie pełnić funkcję małych ścigaczy okrętów podwodnych, zwłaszcza, że osiągają odpowiednią prędkość.
OdpowiedzUsuńŁK
Dziękuję.
UsuńW przyszłości zapewne dojdzie do modernizacji, w tym przezbrojenia.
JKS
Patrząc na długość wybrzeża Wielkiej Kolumbii to przydałoby się jeszcze kilka takich.
OdpowiedzUsuńMyślę, że nawet około 30 nie byłoby przesadą, jeśli ma się na uwadze realną ochronę granic morskich tego państwa. Przypuszczam, że do tej liczby dobijemy, tyle, że już z udziałem jednostek zmodyfikowanych. Nie darmo ostatnie ścigacze typu SC 110-ft (pierwowzór tej konstrukcji) kończyły służbę już po DWS. Były to wyjątkowo udane jednostki i miały duży potencjał do dalszego rozwoju ich konstrukcji (szkoda, że Amerykanie tego nie skorzystali z tego w okresie międzywojnia).
UsuńŁK
Na pewno w przyszłości pojawi się więcej jednostek tej klasy.
UsuńJKS