wtorek, 7 stycznia 2025

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Orinoco 1919-1920 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Orinoco 1919-1920 (3 jednostki)

Pierwsze – niewielkie jeszcze – okręty zbudowane w stoczni kolumbijskiej, prawie samodzielnie. Dlaczego „prawie”? Dlatego, że projekt ich został oparty na amerykańskich tzw. 110-stopowych ścigaczach okrętów podwodnych (typ SC 110-ft 1917-19). Nie jest to jednak wierna kopia ww. amerykańskich jednostek. Występują mniejsze, lub większe różnice w wymiarach, architekturze, rodzaju napędu, ilości wałów śrubowych, prędkości, zasięgu i uzbrojeniu. Największa różnica dotyczy napędu; amerykańskie jednostki napędzają trzy silniki benzynowe, a typ Orinoco dwa diesle. Jest to wg mojej wiedzy, pierwszy przypadek zastosowania silników diesla do napędu okrętów wojennych w Ameryce Południowej.
Zadania tych niewielkich jednostek są jasne; patrolowanie, zwalczanie piractwa i kontrabandy, a czasie wojny tropienie i zwalczanie OP wroga. To „zwalczanie”, to trochę na wyrost, czterema lekkimi bg (45 kg) można nieprzyjacielski OP najwyżej odstraszyć i przepędzić.
Wszystkie trzy jednostki buduje stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira. Będą one wykorzystywane na karaibskich wybrzeżach Federacji i zaopatrywane przez admiralicję Wenezueli.
Opis techniczny.

Kadłub

O sporym wydłużeniu i minimalnym współczynniku pełnotliwości.

Napęd

Dwa wały śrubowe, napędzane silnikami diesla Grey, o mocy 330 KM każdy, w jednej maszynowni.

Uzbrojenie

Na okręcie zamontowano:

- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 1xIx7,62 mm/93 Colt-Browning M1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m;
- 1xwbg z zapasem 4 bg.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Okręt został wyposażony w radiostację krótkiego zasięgu i szumonamiernik. 

Orinoco, Great Colombia patrol craft laid down 1919, launched 1919, completed 1919

Displacement:
            63 t light; 65 t standard; 75 t normal; 82 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (111,25 ft / 108,27 ft) x 14,44 ft x (5,58 / 5,87 ft)
            (33,91 m / 33,00 m) x 4,40 m  x (1,70 / 1,79 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,30" / 7,6 mm 93,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1914 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 13 lbs / 6 kg
      Main DC/AS Mortars
      1 - 99,21 lbs / 45,00 kg Depth Charge + 4 reloads - 0,221 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 660 shp / 493 Kw = 17,38 kts
            Range 1 450nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 9 tons, at max displacement = 17 tons

Complement:
            12 - 16

Cost:
            £0,013 million / $0,051 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 2,0%
               - Guns: 1 tons, 1,7%
               - Weapons: 0 tons, 0,4%
            Machinery: 23 tons, 31,4%
            Hull, fittings & equipment: 38 tons, 50,7%
            Fuel, ammunition & stores: 12 tons, 15,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              94 lbs / 42 Kg = 7,0 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,20
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,49

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,314
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 10,41 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            26,00%,  8,01 ft / 2,44 m,  6,50 ft / 1,98 m
               - Forward deck:       28,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                28,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        18,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      6,20 ft / 1,89 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 107,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 87,5%
            Waterplane Area: 918 Square feet or 85 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 149%
            Structure weight / hull surface area: 21 lbs/sq ft or 102 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 6,88
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Orinoco (1919)
Apure (1920)
Meta (1920)

5 komentarzy:

  1. Chyba najbardziej racjonalne rozwiązanie postawionego sobie zadania. W przyszłości raczej wymiana zestawu uzbrojenia artyleryjskiego (na lekkie działko automatyczne i nkm), ze zwiększeniem ilości zabieranych bomb głębinowych. Wtedy okręty mogą efektywnie pełnić funkcję małych ścigaczy okrętów podwodnych, zwłaszcza, że osiągają odpowiednią prędkość.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.
      W przyszłości zapewne dojdzie do modernizacji, w tym przezbrojenia.

      JKS

      Usuń
  2. Patrząc na długość wybrzeża Wielkiej Kolumbii to przydałoby się jeszcze kilka takich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że nawet około 30 nie byłoby przesadą, jeśli ma się na uwadze realną ochronę granic morskich tego państwa. Przypuszczam, że do tej liczby dobijemy, tyle, że już z udziałem jednostek zmodyfikowanych. Nie darmo ostatnie ścigacze typu SC 110-ft (pierwowzór tej konstrukcji) kończyły służbę już po DWS. Były to wyjątkowo udane jednostki i miały duży potencjał do dalszego rozwoju ich konstrukcji (szkoda, że Amerykanie tego nie skorzystali z tego w okresie międzywojnia).
      ŁK

      Usuń
    2. Na pewno w przyszłości pojawi się więcej jednostek tej klasy.

      JKS

      Usuń