środa, 24 października 2018

Lotnictwo morskie rok 1945



Lotnictwo morskie rok 1945

Jak zwykle, z początkiem nowego roku blogowego, przedstawiam zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów używanych w naszej Marynarce. Do służby wprowadzone zostały trzy nowe typy, a pięć z niej wycofanych.

Typ
Nazwa
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
nkm
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
Mm
szt
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
PWL-134M(p)
Błotniak
1944
1
11,7
10,6
4,8
26,0
4 191
5 602
1x2480
740
21,9
10 900
904

4
2


CZL-104M
Jastrząb
1945
1
12,4
11,0
4,5
27,9
4 535
5 774
1x2800
813
16,2
13 100
1 131

4
2


CZL-110M
Orzeł
1945
1
15,9
11,5
3,9
30,4
5 945
8 085
2x1720
678
24,1
13 400
1 219

4
1


S a m o l o t y  m y ś l i w s k o-b o m b o w e
CZL-110MB
Orzeł
1945
1
15,9
11,5
3,9
30,4
5 845
8 485
2x1720
602
21,6
12 000
1 093

4

500

S a m o l o t y  b o m b o w e
CZL-86B
Bażant
1942
4
21,3
15,2
5,6
50,0
10 262
15 743
2x1960
564
6,3
6 650
1 296
4
4

2 500

PWL-127B
Struś
1942
7
31,1
21,1
6,3
120,5
16 571
30 924
4x1280
450
3,7
6 500
2 157
8


6 500

CZL-98B
Drop
1944
11
43,1
30,2
8,5
161,3
34 138
54 540
4x2240
580
4,6
9 800
2 871

10
2
9 000

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e
PFS-63BN(p)
Kaniuk
1943
2
15,2
11,2
4,0
39,2
4 938
7 697
1x1960
475
8,9
7 200
1 013
2

2
1 000

S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-128TB
Syczoń
1943
2
17,7
12,6
4,8
46,7
6 933
11 030
2x1520
500
8,0
5 650
1 520
2
2

700
1
PWL-136TB(p)
Puchówka
1944
3
17,4
12,0
4,7
40,9
5 091
8 435
1x1960
484
9,8
8 150
1 282

4

1 000
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
CZL-93RTB(p)
Jaskólak
1943
2
13,6
11,5
4,7
30,5
4 088
6 521
1x1720
518
9,8
8 950
1 185
2

2
700
1
WSD-34RB
Czapla
1944
6
20,0
15,8
3,6
51,2
9 097
15 626
2x1960
477
11,0
7 800
2 163
3
2
1
1 250

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e
WSD-32R
Kruk
1942
2
14,7
11,0
3,9
32,0
3 231
5 000
2x1040
592
7,3
10 500
1 337
2




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
LWS-33HRf(k)
Nur
1941
3
14,5
11,3
4,7
36,0
2 616
3 614
1x1040
368
8,0
8 700
1 090
1
1

250

LWS-40HRf(k)
Krzyżówka
1943
2
11,0
10,3
4,6
24,0
1 981
2 732
1x560
295
4,9
4 300
713
2


200

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z o - b o m b ow e
PWL-132HRTBf
Czerwonak
1943
7
27,0
18,1
6,7
90,0
9 645
13 275
2x1520
421
7,2
5 000
1 860
4
2
1
1 150
1
W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
LWS-34HMTBf(k)
Łabądź
1942
2
12,3
11,6
4,6
27,0
3 440
4 584
1x1600
505
9,2
9 900
661
4

1
750
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
PWL-122HRb
Żuraw
1940
5
30,0
24,6
6,9
120,0
11 870
23 518
4x600
345
2,0
6 500
3 834
2
1



PWL-118HRb
Dubelt
1941
5
12,2
9,5
3,5
22,8
1 573
2 156
2x240
271
4,0
4 900
855





Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PWL-124HRBb/f
Nawałnik
1941
7
25,0
21,2
7,7
99
9 525
15 240
2x1520
435
6,5
4 750
1 472
4

2
900

CZL-96HRBb
Pterodaktyl
1943
11
46,0
37,0
10,9
255,0
34 411
51 251
6x1400
389
2,8
7 650
3 435
6

1
1 150



 Uwagi, do poszczególnych typów samolotów:
- wycofane zostały samoloty typów: CZL-91M Sokół, PWL-126M(p) Wężojad, CZL-77MB Orłosęp, PWL-123B Oknówka i CZL-95HMf Czubak;
- wprowadzone zostały do służby samoloty typów: CZL-104M Jastrząb, CZL-110M Orzeł i CZL-110MB Orzeł.
Wycofanie pływakowego wodnosamolotu myśliwskiego CZL-95HMf definitywnie kończy obecność tego rodzaju aparatów w naszym lotnictwie.
Myśliwiec CZL-104M jest z kolei typem praktycznie wieńczącym możliwości samolotów z silnikami tłokowymi; dalszy rozwój lotnictwa będzie wymagał zastosowania silników odrzutowych.
Orzeł występuje w dwu wersjach; myśliwskiej 110M i myśliwsko-bombowej 110MB. Wersja myśliwska przeznaczona jest głównie do eskorty bombowców średniego i dalekiego zasięgu, zastosowanie dodatkowych zbiorników paliwa zwiększa jej zasięg do 1965 Mm.
Poniżej aktualny zestaw samolotów pokładowych.

1945
PWL-134M(p) Błotniak     1944
PWL-134M(p) Błotniak     1944
CZL-93RTB(p) Jaskólak       1943
PFS-63BN(p) Kaniuk          1943
PWL-136TB(p)    Puchówka       1944
LWS-40HRf(k) Krzyżówka           1943
LWS-33HRBf(k) Nur               1941
LWS-34HMTBf(k) Łabądź                     1942

Na koniec aktualny program produkcji silników lotniczych.

PRODUCENT
RODZAJ
TYP
M O C  [KM]
240
560
600
1040
1280
1400
1520
1600
1720
1960
2240
2480
2800
Państwowa Wytwórnia Lotnicza (PWL) w Świdniku
gwiazdowy
Astra













rzędowy
Hercules


X

X

X
X



X

Centralne Zakłady Lotnicze (CZL) w Warszawie
rzędowy
Vis





X


X



X
gwiazdowy
Samson













Poznańska Fabryka Samolotów (PFS) w Poznaniu
gwiazdowy
Lech

X

X


X


X
X


Państwowe Zakłady Inżynieryjne (PZInż.) w Rzeszowie
rzędowy
Taurus
X













Jak widać, koniec wojny i związany z tym spadek zapotrzebowania na silniki, umożliwił ograniczenie typoszeregów produkowanych silników do czterech (poprzednio było ich sześć). Pozwoliło to również na wprowadzenie większej specjalizacji; każdy z wytwórców produkuje aktualnie tylko jeden typoszereg. Powyższe dotyczy tylko silników produkowanych na zamówienie MW; wyszczególnione w tabeli zakłady wykonują także – nieuwzględnione tu – inne silniki dla potrzeb lotnictwa lądowego i cywilnego.  

10 komentarzy:

  1. Zaskoczyły mnie wybory nowych myśliwców Jastrząb i Orzeł. Orzeł to jak rozumiem P-38 Lighiting. Jednak wprowadzenie go do służby w 1945 (zamiast w 1942) to trochę późno. Skoro szukałeś jednomiejscowego, dwusilnikowego myśliwca, to naturalnym wyborem następcy Orłosępa wydawał się „mały Mosquito” („mały Orłosęp”), czyli mało znany De Havillant Hornet (ciekawostka – samolot był budowany także w wersji pokładowej).

    Jastrząb zupełnie mi nie pasuje w 1945. Do nowej wówczas konstrukcji zupełnie nie pasuje archaiczna, „nie kroplowa” kabina i do tego pocięta na małe szybki (zamiast jednego płata plexi). Wydaje mi się, że inspiracją był eksperymentalny wariant Thunderbolta – XP-47H. Aczkolwiek mam wrażenie, że część parametrów pochodzi z innej wersji eksperymentalnej XP-47J – oba zresztą nieprodukowane seryjnie.
    Za najlepszy, „ostateczny” przed erą odrzutową, myśliwiec tłokowy uznawany jest raczej Martin-Baker MB-5. Samolot chyba był trochę inspirowany Mustangiem (więc też byłby logicznym w Twoim lotnictwie następcą Sokoła). Miał mieć wyraźnie lepsze wszystkie parametry od Mustanga, aczkolwiek trzeba podchodzić do tego z pewną rezerwą, ponieważ z powodu zakończenia wojny samolot nie wszedł do produkcji seryjnej.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, każdy wybór jest dyskusyjny.
      Drewniane "Orłosępy" w tropikach miały problemy z żywotnością konstrukcji, stąd rezygnacja z tego rozwiązania.
      MB-5 był jednak wyraźnie wolniejszy od XP-47J, chciałem zakończyć erę tłokową "mocnym uderzeniem"

      JKS

      Usuń
    2. Zgadzam się, że ogólna konstrukcja myśliwca "Jastrząb" wydaje się archaiczną w 1945 r. Swoją drogą szkoda, że nie ma u Ciebie samolotów odrzutowych i broni rakietowej. Dobrze, że chronologia bloga już się kończy, bo staje się to bardzo "sztucznym" założeniem na 1945 r.
      ŁK

      Usuń
    3. Czy archaiczność ogólnej konstrukcji jest jakimś argumentem przeciwko samolotowi, który ma praktyczne możliwości bycia wspaniałym myśliwcem szybkiego reagowania i pościgowym?
      Najlepsze samoloty epoki silników tłokowych nie weszły do szerokiego użycia, jak karabin powtarzalny Madsen M47 - w swojej klasie wybitny padł ofiarą zalewających rynek karabinów samopowtarzalnych.
      Jeśli bierzemy pod uwagę samoloty, które pozostały prototypami (były przecież po 1945 r w użyciu nowe modele tłokowców), to Amerykanie też mieli kilka zajefajnych prototypów, np: XP-72.
      Skoro pokonaliśmy Niemcy w latach trzydziestych, to wielu niemieckich inżynierów powinno pracować w polskich zakładach przemysłowych i biurach projektowych. W roku 1945 (a może i nieco wcześniej) podstawowym polskim myśliwcem mógłby być Ta-152 (moim zdaniem najlepszy myśliwiec tłokowy, który załapał się na udział w wojnie).

      Usuń
    4. Nie zatrudnialiśmy niemieckich inżynierów lotniczych. Nawet zakładając, że chcieliby u nas pracować, w połowie lat 30-tych osiągnięcia niemieckiego przemysłu lotniczego nie były szczególnie imponujące.
      Z niemieckich osiągnięć nieco skorzystaliśmy jedynie w dziedzinie radiolokacji.

      JKS

      Usuń
    5. A nie myślałeś nad napędem mieszanym? Problemem wczesnych odrzutowców był mały zasięg, więc myśleli Amerykanie (XP-81) i sowiety (I-250, Su-5) o samolotach, którym silnik tłokowy da zasięg a silnik odrzutowy prędkość podczas pościgu lub ucieczki. Koniec epoki śmigieł wytworzył przynajmniej kilkadziesiąt ciekawych samolotów (nie tylko myśliwskich), które nie miały okazji się sprawdzić.
      W jastrzębiu nie pasuje mi jedno - działka. XP-47J miał zredukowane uzbrojenie (6x0,5") w celu osiągnięcia możliwie największej prędkości. Możliwe, że po poprawkach aerodynamicznych, wersja seryjna osiągnęłaby prędkość powyżej 800 km/h z działkami, ale do tego nie doszło.

      Usuń
    6. W sprawie archaicznego wyglądu. Skoro samolot został „transferowany” do 1945r, to wystarczyłoby na rysunku obniżyć kadłub za kabiną i osłonę kabiny zamienić na kroplową.
      Według mnie na rysunku jest tutaj wersja XP-47H, a dane w tabeli wersji XP-47J. Wersja H to prototyp napędzany także prototypowym dziwacznym silnikiem 16 cylindrowym. Więc trudno wyrokować, jakie miałby parametry seryjny samolot.
      Wersja J to „….Konstrukcja była specjalnie odchudzona, przeznaczona do lotów testowych z bardzo dużymi prędkościami….” Więc jej osiągi są kompletnie nie porównywalne z wersjami bojowymi.
      XP-72 (kolejny klon na bazie P-47 Thunderbolt) według opisu to samolot budowany, jako myśliwiec przechwytujący to obrony USA. Zrezygnowano z projektu, kiedy uznano, że potrzebny jest myśliwiec mogący wykonywać różne zadania.
      Prawdopobnie wszystkie te projekty były obciążone wadą dziedziczona po Thunderbolcie, czyli słabą zwrotnością.

      H_Babbock

      Usuń
    7. Jeżeli samolot na rysunku jest bardziej podobny do wersji "H", to przyczyną jest skala rysunku, uniemożliwiająca wierne odwzorowanie i/lub moje mierne zdolności rysunkowe. Mnie chodziło o wersję "J"

      JKS

      Usuń
  2. Ale ile tych samolotów właściwie jest? No bo to przede wszytskim by pozwoliło ocenić siłę i potencjał tego lotnictwa. Inna sprawa - jakoś nie widzi mi się to, że praktycznie każdy samolot ma swój odpowiednik w realu, i to na dodatek z różnych państw. Pasowało by to jakoś zróżnicować w stosunku do realu (bo już na pierwszy oka widać gdzie Lancaster, a gdzie B-29 - gdyby była legedna, że to samoloty kupione w W. Brytanii i USA to bym słowa nie rzekł, ale tak nie jest, więc to mi nie pasuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilościowe zestawienie lotnictwa jest bardzo pracochłonne, stąd rzadko się pojawia. Postaram się opublikować takowe w najbliższym czasie.
      Dla ścisłości; każdy mój samolot ma odpowiednik w realu. Powody takiego stanu rzeczy już parę razy wyjaśniałem, ale zrobię to jeszcze raz.
      1. Moja wiedza lotnicza jest niewystarczająca na zaprojektowanie samolotu od podstaw, stąd ograniczam się do niezbyt daleko idących modyfikacji projektów realnych.
      2. Nie dysponuję lotniczym odpowiednikiem Springsharpa, gdybym więc nawet ośmielił się opracować własny projekt, to nie mógłbym zweryfikować spójności i wiarygodności jego parametrów. Znam ogólne zależności np. pomiędzy sylwetką samolotu, mocą napędu, prędkością maksymalną itd., ale nie potrafię ich wyrazić liczbowo.

      JKS

      Usuń