Niderlandzkie kutry desantowe typów ILV1 1940-1941 (24 jednostki) i VLV1 1940-1941 (8 jednostek)
Pierwsze jednostki desantowe w
niderlandzkiej flocie. W przypadku desantów taktycznych, muszą samodzielnie
dotrzeć z bazy wyjściowej na miejsce desantu. W przypadku desantów operacyjnych
na większe odległości, dowożone będą na pokładach transportowców desantowych,
których budowę już rozpoczęto.
Okręciki powstają w następujących
stoczniach: Willemsoord Werf w Den Helder, 12 x ILV i 4 x VLV; Tanjung Priok
Droogdok w Batawii, 2 x VLV oraz Droogdok Maatschappij Soerabaja w Surabaji, 12
x ILV i 2 x VLV. Wszystkie jednostki przydzielone zostają do nowo utworzonego
Dowództwa Sił Amfibijnych (Bevel van Amfibische Strijdkrachten, BvAS). Do
dowództwa tego przydzielono także jedną z brygad piechoty morskiej, celem
przeszkolenia w działaniach desantowych.
Teraz, kolejno opisy techniczne,
rysunki i raporty dla obydwu typów kutrów.
ILV1
Zasadniczo, przeznaczony do przewozu i
wyrzucenia na brzeg nieurządzony do 38 żołnierzy z pełnym osobistym uzbrojeniem
i wyposażeniem. Alternatywnie, może przewieźć do 4 t uzbrojenia, sprzętu i
zaopatrzenia. W drodze „powrotnej” ma możliwość ewakuacji rannych.
Kadłub
Typowy dla małych jednostek desantowych.
Napęd
Jeden silnik diesla DAF o mocy 240 KM.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 2xIx7,9/77 FN P1918, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,01 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 80o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2450 m.
Inne
Kuter wyposażony w opuszczaną furtę dziobową.
ILV1, Netherlands personel landing craft laid down 1940, launched 1940, completed 1940 (engine 1940)
Displacement:
11 t light; 11 t standard;
12 t normal; 16 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(44,16 ft / 41,99 ft) x
10,50 ft x (3,02 / 3,28 ft)
(13,46 m / 12,80 m) x
3,20 m x (0,92 / 1,00 m)
Armament:
2 - 0,31" / 7,9 mm 77,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1918 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck aft
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 1 shaft,
240 shp / 179 Kw = 9,14 kts
Range 900nm at 6,00 kts
Bunker normal = 0,5
tons, at max displacement = 1 tons
Complement:
3 - 4
Cost:
£0,006 million / $0,025
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,9%
- Guns: 0 tons, 0,9%
Machinery: 5 tons,
39,5%
Hull, fittings &
equipment: 2 tons, 19,7%
Fuel, ammunition &
stores: 1 tons, 6,6%
Miscellaneous weights:
4 tons, 33,3%
- Hull above water: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 lbs / 1 Kg = 88,2 x 0,3 " / 8 mm
shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,35
Metacentric height 0,3
ft / 0,1 m
Roll period: 8,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,12
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,326
Length to Beam Ratio: 4,00
: 1
'Natural speed' for
length: 8,50 kts
Power going to wave
formation at top speed: 73 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,30 degrees
Stern overhang: 0,66 ft
/ 0,20 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 10,00%, 5,91 ft /
1,80 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Forward deck: 54,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 3,94 ft / 1,20 m
- Aft deck: 16,00%, 3,94 ft / 1,20 m, 3,94 ft / 1,20 m
- Quarter deck: 20,00%, 3,94 ft / 1,20
m, 3,94 ft / 1,20 m
- Average freeboard: 4,34 ft / 1,32 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 167,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 73,8%
Waterplane Area: 269
Square feet or 25 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 67%
Structure weight / hull
surface area: 5 lbs/sq ft or 24 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,27
-
Longitudinal: 6,83
- Overall:
0,38
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
ILV1 - ILV12 (1940)
ILV13 - ILV24 (1941)
VLV1
Zasadniczo
przeznaczony do przewozu i wyładowania na
brzeg nieurządzony pojazdów bojowych i transportowych oraz lekkiej artylerii. Przykładowo,
mogą to być: 1 czołg lekki, lub 1 ciężarówka 3 t, lub 2 samochody terenowe, lub
1 półciężarówka 1,5 t z działkiem ppanc 37 mm. Alternatywnie, możliwy jest
przewóz do 9 t uzbrojenia, sprzętu i zaopatrzenia lub do 60 żołnierzy z pełnym osobistym
uzbrojeniem i wyposażeniem. W drodze „powrotnej” ma możliwość ewakuacji
rannych.
Kadłub
Typowy dla małych jednostek desantowych.
Napęd
Jeden silnik diesla DAF o mocy 300 KM.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Kuter wyposażony w opuszczaną furtę dziobową.
VLV1, Netherlands vehicle landing craft laid down 1940, launched 1940, completed 1940 (engine 1940)
Displacement:
20 t light; 21 t
standard; 22 t normal; 31 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(55,97 ft / 53,81 ft) x
13,45 ft x (3,51 / 4,10 ft)
(17,06 m / 16,40 m) x
4,10 m x (1,07 / 1,25 m)
Armament:
1 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 1 shaft,
300 shp / 224 Kw = 9,17 kts
Range 1 200nm at
6,00 kts
Bunker normal = 1 tons,
at max displacement = 2 tons
Complement:
4 - 5
Cost:
£0,010 million / $0,042
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,4%
- Guns: 0 tons, 0,4%
Machinery: 7 tons,
32,2%
Hull, fittings &
equipment: 4 tons, 19,7%
Fuel, ammunition &
stores: 1 tons, 6,4%
Miscellaneous weights:
9 tons, 41,3%
- Hull above water: 9 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 lbs / 2 Kg = 51,6 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,33
Metacentric height 0,4
ft / 0,1 m
Roll period: 8,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,01
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,346
Length to Beam Ratio:
4,00 : 1
'Natural speed' for
length: 9,62 kts
Power going to wave
formation at top speed: 68 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,30 degrees
Stern overhang: 0,66 ft
/ 0,20 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 10,00%, 5,91 ft /
1,80 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Forward deck: 54,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 3,94 ft / 1,20 m
- Aft deck: 18,00%, 3,94 ft / 1,20 m, 3,94 ft / 1,20 m
- Quarter deck: 18,00%, 3,94 ft / 1,20
m, 3,94 ft / 1,20 m
- Average freeboard: 4,34 ft / 1,32 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 150,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 90,6%
Waterplane Area: 442
Square feet or 41 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 86%
Structure weight / hull
surface area: 7 lbs/sq ft or 33 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,34
-
Longitudinal: 3,59
- Overall:
0,43
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
VLV1 - VLV4 (1940)
VLV5 - VLV8 (1941)
Uwaga: ponieważ Springsharp nie przewiduje istnienia jednostek tego typu, byłem zmuszony dokonać licznych "ręcznych" korekt raportów, aby uzyskać parametry zbliżone do realnych.
No właśnie, nawet ss nie przewiduje takich "drobnoustrojów". A z drugiej strony wykluczasz mające kilkaset ton wyporności okręty z floty Wodnika Szuwarka! :)
OdpowiedzUsuńŁK
Już to kiedyś pisałem, ale powtórzę: to jest blog wojenno-morski, a nie wojenno-rzeczny :).
UsuńJKS
Były takie okręty rzeczne, które mogły operować na morzu. Były też przypadki, że okręty oceaniczne operowały na rzekach. Jakby nie patrzeć woda to woda, niezależnie od otoczenia. Byle tylko odpowiednio głęboka była.
UsuńPeperon
Przypominam, że opracowałem dla niderlandzkiej MW kanonierkę rzeczno-morską (post z 19.11.2022).
UsuńJKS
Obiecywałeś takowe dla wód azjatyckich i nic...
UsuńDobrze by było, gdybyś opracował serię trochę większych okrętów, żeby miały mocniejsze uzbrojenie, bo dwie 75-ki to trochę mało...
Peperon
Lekkomyślnie obiecałem, ale dokładniejsza analiza warunków hydrologicznych największych rzek Indii Wschodnich (Kapuas, Barito, Mahakam) wykazała, że operowanie na nich jednostek zbliżonych do typu "Piranha" (a tym bardziej większych) jest praktycznie wykluczone. W górnym biegu tych rzek występują liczne wodospady i bystrza, a dolny ich bieg to zabagnione delty, z płytkimi i zamulonymi ramionami.
UsuńJKS
Jednak okręty tego rodzaju mogą być przydatne w rejonach płytkich cieśnin i różnego rodzaju raf i atoli w tej okolicy. O wzmocnieniu obrony podejść do baz i kotwicowisk już wspominał nie będę. Jednak kanonierki dla tych zadań musiałyby już posiadać działa co najmniej 120 mm, a lepiej gdyby miały 149 mm. No i pancerz grubszy niż 40 mm. Sądzę, że warto byłoby zastanowić się nad taką opcją.
UsuńPeperon
No to przecież mamy już w sumie 21 kanonierek o wyporności 209-2017 tn, artylerii głównej 75-149 mm i opancerzeniu 35-60 mm.
UsuńDo działań, o których wspominasz, szczególnie dobrze nadają się zmodernizowane kanonierki typu "Brinio", wyporność 515 tn, artyleria główna 2x149 mm, opancerzenie 55 mm.
JKS
Skoro tak mówisz, to nie ma tematu...
UsuńPeperon