wtorek, 6 sierpnia 2024

Niderlandzkie kutry desantowe typów ILV1 1940-1941 (24 jednostki) i VLV1 1940-1941 (8 jednostek)

Niderlandzkie kutry desantowe typów ILV1 1940-1941 (24 jednostki) i VLV1 1940-1941 (8 jednostek)

Pierwsze jednostki desantowe w niderlandzkiej flocie. W przypadku desantów taktycznych, muszą samodzielnie dotrzeć z bazy wyjściowej na miejsce desantu. W przypadku desantów operacyjnych na większe odległości, dowożone będą na pokładach transportowców desantowych, których budowę już rozpoczęto.
Okręciki powstają w następujących stoczniach: Willemsoord Werf w Den Helder, 12 x ILV i 4 x VLV; Tanjung Priok Droogdok w Batawii, 2 x VLV oraz Droogdok Maatschappij Soerabaja w Surabaji, 12 x ILV i 2 x VLV. Wszystkie jednostki przydzielone zostają do nowo utworzonego Dowództwa Sił Amfibijnych (Bevel van Amfibische Strijdkrachten, BvAS). Do dowództwa tego przydzielono także jedną z brygad piechoty morskiej, celem przeszkolenia w działaniach desantowych.
Teraz, kolejno opisy techniczne, rysunki i raporty dla obydwu typów kutrów.
ILV1
Zasadniczo, przeznaczony do przewozu i wyrzucenia na brzeg nieurządzony do 38 żołnierzy z pełnym osobistym uzbrojeniem i wyposażeniem. Alternatywnie, może przewieźć do 4 t uzbrojenia, sprzętu i zaopatrzenia. W drodze „powrotnej” ma możliwość ewakuacji rannych.
Kadłub
Typowy dla małych jednostek desantowych.
Napęd
Jeden silnik diesla DAF o mocy 240 KM.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 2xIx7,9/77 FN P1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,01 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2450 m.
Inne
Kuter wyposażony w opuszczaną furtę dziobową. 

ILV1, Netherlands personel landing craft laid down 1940, launched 1940, completed 1940 (engine 1940)

Displacement:
            11 t light; 11 t standard; 12 t normal; 16 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (44,16 ft / 41,99 ft) x 10,50 ft x (3,02 / 3,28 ft)
            (13,46 m / 12,80 m) x 3,20 m  x (0,92 / 1,00 m)

Armament:
      2 - 0,31" / 7,9 mm 77,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 240 shp / 179 Kw = 9,14 kts
            Range 900nm at 6,00 kts
            Bunker normal = 0,5 tons, at max displacement = 1 tons

Complement:
            3 - 4

Cost:
            £0,006 million / $0,025 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,9%
               - Guns: 0 tons, 0,9%
            Machinery: 5 tons, 39,5%
            Hull, fittings & equipment: 2 tons, 19,7%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 6,6%
            Miscellaneous weights: 4 tons, 33,3%
               - Hull above water: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 lbs / 1 Kg = 88,2 x 0,3 " / 8 mm shells or 0,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
            Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
            Roll period: 8,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,12

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,326
            Length to Beam Ratio: 4,00 : 1
            'Natural speed' for length: 8,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 73 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Forward deck:       54,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Aft deck:                16,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Quarter deck:        20,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Average freeboard:                      4,34 ft / 1,32 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 167,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 73,8%
            Waterplane Area: 269 Square feet or 25 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 67%
            Structure weight / hull surface area: 5 lbs/sq ft or 24 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,27
                        - Longitudinal: 6,83
                        - Overall: 0,38
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

ILV1 - ILV12 (1940)
ILV13 - ILV24 (1941)

VLV1
Zasadniczo przeznaczony do przewozu i wyładowania na brzeg nieurządzony pojazdów bojowych i transportowych oraz lekkiej artylerii. Przykładowo, mogą to być: 1 czołg lekki, lub 1 ciężarówka 3 t, lub 2 samochody terenowe, lub 1 półciężarówka 1,5 t z działkiem ppanc 37 mm. Alternatywnie, możliwy jest przewóz do 9 t uzbrojenia, sprzętu i zaopatrzenia lub do 60 żołnierzy z pełnym osobistym uzbrojeniem i wyposażeniem. W drodze „powrotnej” ma możliwość ewakuacji rannych.
Kadłub
Typowy dla małych jednostek desantowych.
Napęd
Jeden silnik diesla DAF o mocy 300 KM.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Kuter wyposażony w opuszczaną furtę dziobową.

VLV1, Netherlands vehicle landing craft laid down 1940, launched 1940, completed 1940 (engine 1940)

Displacement:
            20 t light; 21 t standard; 22 t normal; 31 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (55,97 ft / 53,81 ft) x 13,45 ft x (3,51 / 4,10 ft)
            (17,06 m / 16,40 m) x 4,10 m  x (1,07 / 1,25 m)

Armament:
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 300 shp / 224 Kw = 9,17 kts
            Range 1 200nm at 6,00 kts
            Bunker normal = 1 tons, at max displacement = 2 tons

Complement:
            4 - 5

Cost:
            £0,010 million / $0,042 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,4%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
            Machinery: 7 tons, 32,2%
            Hull, fittings & equipment: 4 tons, 19,7%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 6,4%
            Miscellaneous weights: 9 tons, 41,3%
               - Hull above water: 9 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 lbs / 2 Kg = 51,6 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 8,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,01

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,346
            Length to Beam Ratio: 4,00 : 1
            'Natural speed' for length: 9,62 kts
            Power going to wave formation at top speed: 68 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Forward deck:       54,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Aft deck:                18,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Quarter deck:        18,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Average freeboard:                      4,34 ft / 1,32 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 150,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 90,6%
            Waterplane Area: 442 Square feet or 41 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 86%
            Structure weight / hull surface area: 7 lbs/sq ft or 33 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,34
                        - Longitudinal: 3,59
                        - Overall: 0,43
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

VLV1 - VLV4 (1940)
VLV5 - VLV8 (1941)

Uwaga: ponieważ Springsharp nie przewiduje istnienia jednostek tego typu, byłem zmuszony dokonać licznych "ręcznych" korekt raportów, aby uzyskać parametry zbliżone do realnych.

9 komentarzy:

  1. No właśnie, nawet ss nie przewiduje takich "drobnoustrojów". A z drugiej strony wykluczasz mające kilkaset ton wyporności okręty z floty Wodnika Szuwarka! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już to kiedyś pisałem, ale powtórzę: to jest blog wojenno-morski, a nie wojenno-rzeczny :).

      JKS

      Usuń
    2. Były takie okręty rzeczne, które mogły operować na morzu. Były też przypadki, że okręty oceaniczne operowały na rzekach. Jakby nie patrzeć woda to woda, niezależnie od otoczenia. Byle tylko odpowiednio głęboka była.
      Peperon

      Usuń
    3. Przypominam, że opracowałem dla niderlandzkiej MW kanonierkę rzeczno-morską (post z 19.11.2022).

      JKS

      Usuń
    4. Obiecywałeś takowe dla wód azjatyckich i nic...
      Dobrze by było, gdybyś opracował serię trochę większych okrętów, żeby miały mocniejsze uzbrojenie, bo dwie 75-ki to trochę mało...
      Peperon

      Usuń
    5. Lekkomyślnie obiecałem, ale dokładniejsza analiza warunków hydrologicznych największych rzek Indii Wschodnich (Kapuas, Barito, Mahakam) wykazała, że operowanie na nich jednostek zbliżonych do typu "Piranha" (a tym bardziej większych) jest praktycznie wykluczone. W górnym biegu tych rzek występują liczne wodospady i bystrza, a dolny ich bieg to zabagnione delty, z płytkimi i zamulonymi ramionami.

      JKS

      Usuń
    6. Jednak okręty tego rodzaju mogą być przydatne w rejonach płytkich cieśnin i różnego rodzaju raf i atoli w tej okolicy. O wzmocnieniu obrony podejść do baz i kotwicowisk już wspominał nie będę. Jednak kanonierki dla tych zadań musiałyby już posiadać działa co najmniej 120 mm, a lepiej gdyby miały 149 mm. No i pancerz grubszy niż 40 mm. Sądzę, że warto byłoby zastanowić się nad taką opcją.
      Peperon

      Usuń
    7. No to przecież mamy już w sumie 21 kanonierek o wyporności 209-2017 tn, artylerii głównej 75-149 mm i opancerzeniu 35-60 mm.
      Do działań, o których wspominasz, szczególnie dobrze nadają się zmodernizowane kanonierki typu "Brinio", wyporność 515 tn, artyleria główna 2x149 mm, opancerzenie 55 mm.

      JKS

      Usuń
    8. Skoro tak mówisz, to nie ma tematu...
      Peperon

      Usuń