środa, 28 grudnia 2016

Jacht admiralicji typu Stella Maris 1940 (1 szt.)



Jacht admiralicji  typu Stella Maris 1940 (1 szt.)

Ponieważ, po oddaniu do służby jachtu królewskiego Aquilla Alba, szef naszej Admiralicji pozieleniał na twarzy z zazdrości, aby mu nie psuć wątroby i zachować w dobrej kondycji psychicznej, zdecydowano podarować mu podobną zabawkę. Wprawdzie nowy nabytek ustępuje wielkością i ogólnym sznytem królewskiej jednostce, ale – jak to mówią – każdemu wg jego godności!
Stella Maris (Gwiazda Morza) jest reprezentacyjnym motorowo-żaglowym dwumasztowym szkunerem gaflowym. W stosunku do swojej wielkości okręt jest mocno „niedożaglowany”, ale – umówmy się – żagle pełnią tu rolę bardziej dekoracji, niż realnego pędnika. Niemniej umożliwiają one przy sprzyjających wiatrach osiągnięcie prędkości do 10 w (w średnich warunkach wiatrowych 6,5 – 7,5 w).
Jak na jacht reprezentacyjny, jednostka posiada silne uzbrojenie artyleryjskie; wynika to z planów wykorzystania tego okrętu w czasie wojny w roli pomocniczego patrolowca z możliwością zwalczania OP. Adaptacja polegałaby na demontażu ożaglowania wraz ze stengami masztów, bomami i gaflami, instalacji zrzutni bg oraz systemów hydrolokacyjnych, a także wzmocnieniu uzbrojenia plot o działka 25 mm lub nkm-y.
Trzeba zauważyć, że okręt charakteryzuje się bardzo dobrymi własnościami morskimi, chociaż do osiągnięcia tego, konieczne było dodanie 90 t balastu. W przypadku demontażu ożaglowania, masę balastu będzie można zredukować mniej więcej o połowę. Sądzę, że zarówno prędkość maksymalna na dieslach, jak i zasięg okrętu są odpowiednie dla tego typu jednostki.
W związku z wprowadzeniem do służby tego jachtu, nastąpiła zmiana w naszym systemie kodowania klas okrętów; dawny kod ARY (uzbrojony jacht królewski) zastąpił bardziej uniwersalny kod AY (jacht uzbrojony). Po tej zmianie Aquilla Alba nosi kod AY-2, a Stella Maris AY-3. Proszę tylko nie mylić kodów ze znakami taktycznymi; znak taktyczny dla Aquilla Alba to A2, a dla Stella Maris S136.

 Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/ee81ec523128339


Stella Maris, Poland Admirality yacht laid down 1940


Displacement:
            500 t light; 517 t standard; 655 t normal; 766 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (195,83 ft / 190,29 ft) x 26,25 ft x (9,19 / 10,35 ft)
            (59,69 m / 58,00 m) x 8,00 m  x (2,80 / 3,15 m)

Armament:
      2 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1923 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 450 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 28 lbs / 13 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 2 558 shp / 1 908 Kw = 18,00 kts
            Range 9 800nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 248 tons

Complement:
            64 - 84

Cost:
            £0,175 million / $0,700 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 8 tons, 1,3%
               - Guns: 8 tons, 1,3%
            Machinery: 68 tons, 10,4%
            Hull, fittings & equipment: 232 tons, 35,4%
            Fuel, ammunition & stores: 155 tons, 23,7%
            Miscellaneous weights: 192 tons, 29,2%
               - Hull below water: 40 tons
               - Hull void weights: 90 tons
               - Hull above water: 20 tons
               - On freeboard deck: 42 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 191 lbs / 994 Kg = 139,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 1,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,37
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 10,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,519
            Length to Beam Ratio: 7,25 : 1
            'Natural speed' for length: 13,79 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,50 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Forward deck:       32,50%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:    32,50%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        15,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Average freeboard:                      12,47 ft / 3,80 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 48,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 120,2%
            Waterplane Area: 3 328 Square feet or 309 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 188%
            Structure weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 167 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,82
                        - Longitudinal: 6,20
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x DO-3
2 x RN-2
1 x RWN-PM-1

4 komentarze:

  1. Ładniutki! I jeszcze te ludziki na pokładzie! Musiałaby zaistnieć jakaś totalna katastrofa, aby ten okręcik "zagonić" do zwalczania okrętów podwodnych. Rozumiem, że jest to argument obliczony na uspokojenie opinii publicznej, aby podatnicy nie utyskiwali na skłonności admirałów do nurzania się w luksusie! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paląca potrzeba może "zagonić" wszystkich i wszystko do wszystkiego, a nawet gdyby nie, to i tak ciemny lud... ;).
      Jak ci się podobają nasz Szef Admiralicji (na tle komina) i Szef Sztabu (obok)?
      Nb. w naszej Flocie (co jest chyba światowym ewenementem) do munduru admiralskiego stosowane są dwa rodzaje kapeluszy. Bikorny (kapelusze stosowane) typu "chapeau-bras" do codziennego munduru służbowego i trikorny do munduru galowego; te ostatnie widać na rysunku.

      JKS

      Usuń
    2. Obaj oficerowie prezentują się niezwykle szykownie. Cieszy mnie, że zwracasz ciągle uwagę na takie subtelności... To znaczy, że prowadzenie bloga jeszcze Ci nie obrzydło! W "ferworze walki" zapomniałem pochwalić Cię za nazwę jachtu, która była również moim faworytem.
      ŁK

      Usuń
    3. Nie obrzydło, ale coraz częściej czuję potrzebę czasowego oderwania się od bloga. Gdyby nie te "chwile zapomnienia", to mogłoby być gorzej...

      JKS

      Usuń