Budowa kolumbijskich holowników rzecznych typu T-1 1927 (2 jednostki)
Przedstawiając rzeczne pływające baterie artyleryjskie typu Volcán (post z dnia 09.04.2025) napisałem, że „do
rejonu walki okręty są holowane przez inne jednostki” Do momentu oddania do
służby prezentowanych holowników, tą „inną jednostką” mogła być każda, z
napędem o mocy pow. 250 KM. Teraz powstały okręciki specjalnie desygnowane do
tego zadania.
Ktoś spyta: napisałeś powyżej, że potrzeba > 250 KM, a T-1 ma tylko 180. Jest to – podobnie jak
w przypadku samochodowych skrzyń biegów – kwestia przełożenia mocy, czyli
zmiany momentu napędowego. Na holownikach stosuje się przełożenia preferujące
moc na wale (a więc i uciąg na palu), a nie prędkość. T-1 ma uciąg ok. 2 T, co umożliwia holowanie okrętów o wyporności
do ok. 2000 tn.
Oczywiście, zadania prezentowanych holowników nie ograniczają
się do holowania pływających baterii. Przewiduje się także holowanie jednostek
bez własnego napędu (barki, krypy, hulki, szalandy itp.) oraz tych, które
wprawdzie napęd posiadają, ale utraciły zdolność do ruchu, np. na skutek awarii
lub uszkodzeń w walce. Całkiem
dodatkowo, okręciki mogą, po wyładowaniu sprzętu holowniczego, przewieźć do 4 t
ładunku.
Uzbrojenie okręciku jest symboliczne,
mające zaakcentować jego przynależność do MW.
Obydwie jednostki zbudowała stocznia Astillero
Fluvial w Iquitos. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla małych holowników, lecz o małym zanurzeniu.
Napęd
Dwa olejowo-węglowe kotły AFI w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe
potrójnego rozprężania AFI w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx12,7
mm/90 Browning/FNA M1921, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2800 m.
Inne
Holownik wyposażono w jedną
radiostację krótkiego zasięgu.
T-1, Great Colombia river tugboat laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)
Displacement:
28 t light; 29 t
standard; 36 t normal; 42 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(58,58 ft / 57,09 ft) x
14,44 ft x (2,46 / 2,81 ft)
(17,86 m / 17,40 m) x
4,40 m x (0,75 / 0,86 m)
Armament:
1 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal gun - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1921 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Machinery:
Coal and oil fired
boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
180 ihp / 134 Kw = 10,03 kts
Range 3 500nm at
8,00 kts
Bunker normal = 8 tons,
at max displacement = 14 tons (50% coal)
Complement:
6 - 9
Cost:
£0,009 million / $0,037
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,3%
- Guns: 0 tons, 0,3%
Machinery: 11 tons,
29,9%
Hull, fittings &
equipment: 13 tons, 35,6%
Fuel, ammunition &
stores: 8 tons, 23,2%
Miscellaneous weights:
4 tons, 11,0%
- Hull below water: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 lbs / 6 Kg = 213,1 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,57
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 7,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,82
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,625 / 0,640
Length to Beam Ratio:
3,95 : 1
'Natural speed' for
length: 7,56 kts
Power going to wave
formation at top speed: 74 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 90
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 11,30 degrees
Stern overhang: 0,49 ft
/ 0,15 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 5,02 ft /
1,53 m, 4,49 ft / 1,37 m
- Forward deck: 30,00%, 4,49 ft / 1,37
m, 4,00 ft / 1,22 m
- Aft deck: 30,00%, 4,00 ft / 1,22 m, 4,00 ft / 1,22 m
- Quarter deck: 20,00%, 4,00 ft / 1,22
m, 4,49 ft / 1,37 m
- Average freeboard: 4,27 ft / 1,30 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 110,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 80,8%
Waterplane Area: 617
Square feet or 57 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 139%
Structure weight / hull
surface area: 16 lbs/sq ft or 76 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 4,21
- Overall:
1,06
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
T-1 (1927)
T-2 (1927)
Całkiem fajny okręcik. Pewnie, w razie potrzeby, może posłużyć dodatkowo jako rzeczny trałowiec. Mam nadzieję, że kocioł węglowy może być również opalany drewnem, które stanowiło wówczas ważne paliwo dla okrętów rzecznych.
OdpowiedzUsuńŁK
Kocioł węglowy dość łatwo można przystosować do opalania praktycznie dowolnym paliwem stałym. W dorzeczach Amazonki i Orinoko do dzisiaj nawet silniki spalinowe łodzi często są modyfikowane do użycia różnych niekonwencjonalnych paliw. W związku z nadal kiepsko rozwiniętą siecią transportu i częstymi problemami ze zdobyciem dedykowanego paliwa używa się jakiejkolwiek palnej cieczy.
UsuńStonk
Dość dobry pomysł małego holownika, który dzięki małym rozmiarom może wcisnąć się w miejsca, gdzie duży nie może. Jednak nie od rzeczy byłby też większy holownik o rozbudowanych zdolnościach ratowniczych i technicznych.
OdpowiedzUsuńCzasem jakiś duży okręt czy statek z powodu awarii wbije się dziobem w brzeg, czasem przez błąd człowieka utknie na mieliźnie. Może dojść do rozległego pożaru jakiejś nadrzecznej miejscowości. Po wojnie może być konieczne usuwanie wraków, którymi nieprzyjaciel celowo przegrodził rzekę. Może być 1001 sytuacji przekraczających siły małego holownika.
Stonk
Jak napisałem we wstępie, ten holownik może holować jednostki o wyporności do 2000 tn, a większych w jego obszarze operacyjnym raczej nie znajdziemy. Niemniej, zapewne powstanie większa jednostka(i) tej klasy, z dodatkowymi funkcjami.
UsuńJKS
Z takim zanurzeniem, to nadają sie na Wisłę w aktualnym stanie! :) bardzo miłe jednostki, karol flibutier
OdpowiedzUsuńBardzo fajny projekt. Intryguje mnie jednak, jak wyglądałby z napędem bocznokołowym...
OdpowiedzUsuńPeperon
Holownik powinien być zwrotny i - jak wyżej napisał kolega Stonk - "[...] wcisnąć się w miejsca, gdzie duży nie może" Napęd bocznokołowy powyższym cechom nie sprzyja.
UsuńJKS
Kończ waść bloga wstydu oszczędź. Co będzie później? Czeska marynarka wojenna i wyścig zbrojeń z Węgrami o dominację nad morzami??? Ewentualnie Monako i jego flota kontra flota Lichtenstein...Zajmij się ciekawszymi tematami bo zaczynasz zjadać swój ogon. Projektant kajaków z Ukajali to twoja nowa ksywa. (PKzU)
OdpowiedzUsuńPozwól, że zgadnę: masz małego penisa? Współczuję, ale od tego typu komentarzy na pewno ci nie urośnie...
UsuńJKS
@JKS trzeba kasować tego typu wpisy, gdyż nie zasługują na jakąkolwiek odpowiedź. Nawet podobnie uszczypliwą! :)
UsuńŁK
Trzymam się zasady, że niczego nie kasuję, mamy przecież wolność słowa!
UsuńTo już drugi, podobny komentarz tego internetowego "macho". Masz rację, nie powinienem odpowiadać, ale krew nie woda...
JKS
Tak mój penis mógłby być ciut większy a twój blog ciut ciekawszy.
UsuńPs. To nie jest mój 3 wpis prędzej 23 ale co to was obchodzi. Kółko wzajemnych adoratorów sześciu,
siedmiu do spółki. Ja tylko proponowałem zmianę tematu bloga żeby zwiększyć zainteresowanie bo nowych komentatorów jakoś nie przybywa. Mimo wszystko pozdrawiam i BYE
Tacy komentatorzy, jak ty, są tu całkowicie zbędni. Załóż raczej własny blog i zobaczymy z jakim odzewem się spotkasz...
UsuńŁK