środa, 25 listopada 2015

Zaopatrzeniowiec typu Togo 1929-1930 (2 szt.)



Zaopatrzeniowiec typu Togo 1929-1930 (2 szt.)

Wraz z rozwojem naszego „imperium” kolonialnego, wzrasta zapotrzebowanie na przewozy przede wszystkim pomiędzy koloniami, a macierzą, a także pomiędzy samymi koloniami. Wychodząc naprzeciw temu zapotrzebowaniu zbudowano dwa dość duże zaopatrzeniowce.
Okręty są w stanie zabrać i wyładować 3 650 t zaopatrzenia, a także w razie potrzeby ok. 130 osób.
Stosunkowo silne uzbrojenie umożliwia tym jednostkom objęcie w czasie wojny roli krążowników pomocniczych, choć nadal głównym ich zadaniem będzie zaopatrywanie. Tytułem wyjaśnienia; wyrzutnie torpedowe zlokalizowane są w zamykanych wnękach nie w celu ich ukrycia – to nie okręt-pułapka – lecz w celu ochrony przed „gwałtownością” morza i dla uzyskania „gładkiej” linii burt.
Szybkość i zasięg są na stosunkowo wysokim poziomie, zgodnie z moją zasadą: kto szybko dostarcza, dwa razy dostarcza, a bardzo dobre właściwości morskie nie są tu chyba żadnym zaskoczeniem.
Teraz, posiadając flotę sześciu dużych i szybkich zaopatrzeniowców, MW stała się całkowicie niezależna pod względem zaopatrywania od MH. Oczywiście statki handlowe udające się do kolonii nadal będą w ramach „wolnych mocy przewozowych” zabierać zaopatrzenie dla floty, lecz bardziej w celu uniknięcia „pustych przebiegów”, niż z konieczności.


Togo, Poland Replenishment ship laid down 1929

Displacement:
            6 139 t light; 6 322 t standard; 8 059 t normal; 9 449 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (429,97 ft / 419,95 ft) x 52,49 ft x (17,06 / 19,69 ft)
            (131,06 m / 128,00 m) x 16,00 m  x (5,20 / 6,00 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on centreline, evenly spread 2 raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides forward 2 raised mounts
      Weight of broadside 221 lbs / 100 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,803 t each, 7,212 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 14 754 shp / 11 007 Kw = 20,00 kts
            Range 17 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 127 tons

Complement:
            424 - 552

Cost:
            £0,909 million / $3,636 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 75 tons, 0,9%
               - Guns: 60 tons, 0,7%
               - Weapons: 14 tons, 0,2%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 453 tons, 5,6%
            Hull, fittings & equipment: 1 960 tons, 24,3%
            Fuel, ammunition & stores: 1 920 tons, 23,8%
            Miscellaneous weights: 3 650 tons, 45,3%
               - Hull below water: 1 825 tons
               - Hull above water: 1 825 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 545 lbs / 6 144 Kg = 256,9 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
            Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
            Roll period: 12,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,750 / 0,762
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 20,49 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees
            Stern overhang: 6,00 ft / 1,83 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       35,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    35,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Quarter deck:        15,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Average freeboard:                      18,69 ft / 5,70 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 71,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 128,4%
            Waterplane Area: 18 465 Square feet or 1 715 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 168%
            Structure weight / hull surface area: 70 lbs/sq ft or 341 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,62
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Togo (1929)
Namibia (1930)


4 komentarze:

  1. Bardzo (za bardzo...) nowoczesna sylwetka i uzbrojenie. Okręt ma przyjemną dla oka sylwetkę i rzeczywiście nadaje się świetnie do pełnienia funkcji krążownika pomocniczego.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie sądzę, aby (może za wyjątkiem kształtu dziobu) sylwetka wyprzedzała epokę.

      JKS

      Usuń
  2. Interesujące, sylwetka ma coś z Liberty, swoją drogą ten typ to sam w sobie jest krążownikiem pomocniczym, wystarczyłoby pokrywy/furty wt jakoś zamaskować. Artylerię skryć za atrapą wielkich skrzyń i viola "Thor" gotowy. Inna sprawa że sam będąc dowódcą op, ten tutaj pachniałby mi brzydko z daleka ze względu na nowoczesny wygląd. Jednak na krążownik pomocniczy muszą iść mało podejrzane krypy, jak "Charon".
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
  3. Podwójne stanowiska na takiej "krypie" - coś nie bardzo mi pasują. Oczywiście, technicznie nie ma przeciwwskazań, ale odczuwam pewien dysonans.

    OdpowiedzUsuń