Zaopatrzeniowiec typu Togo 1929-1930 (2 szt.)
Wraz z
rozwojem naszego „imperium” kolonialnego, wzrasta zapotrzebowanie na przewozy przede
wszystkim pomiędzy koloniami, a macierzą, a także pomiędzy samymi koloniami.
Wychodząc naprzeciw temu zapotrzebowaniu zbudowano dwa dość duże
zaopatrzeniowce.
Okręty są
w stanie zabrać i wyładować 3 650 t zaopatrzenia, a także w razie potrzeby
ok. 130 osób.
Stosunkowo silne uzbrojenie umożliwia tym jednostkom
objęcie w czasie wojny roli krążowników pomocniczych, choć nadal głównym ich
zadaniem będzie zaopatrywanie. Tytułem wyjaśnienia; wyrzutnie torpedowe
zlokalizowane są w zamykanych wnękach nie w celu ich ukrycia – to nie
okręt-pułapka – lecz w celu ochrony przed „gwałtownością” morza i dla uzyskania
„gładkiej” linii burt.
Szybkość i zasięg są na stosunkowo wysokim poziomie,
zgodnie z moją zasadą: kto szybko
dostarcza, dwa razy dostarcza, a bardzo dobre właściwości morskie nie są tu
chyba żadnym zaskoczeniem.
Teraz, posiadając flotę sześciu dużych i szybkich
zaopatrzeniowców, MW stała się całkowicie niezależna pod względem zaopatrywania
od MH. Oczywiście statki handlowe udające się do kolonii nadal będą w ramach
„wolnych mocy przewozowych” zabierać zaopatrzenie dla floty, lecz bardziej w
celu uniknięcia „pustych przebiegów”, niż z konieczności.
Togo, Poland Replenishment ship laid down
1929
Displacement:
6 139
t light; 6 322 t standard; 8 059 t normal; 9 449 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(429,97
ft / 419,95 ft) x 52,49 ft x (17,06 / 19,69 ft)
(131,06
m / 128,00 m) x 16,00 m x (5,20 / 6,00
m)
Armament:
4
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on centreline, evenly spread 2
raised mounts
4
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on sides forward 2 raised
mounts
Weight of broadside 221 lbs / 100 kg
Main Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,803 t each, 7,212 t
total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 14 754 shp / 11 007 Kw = 20,00 kts
Range
17 500nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 3 127 tons
Complement:
424
- 552
Cost:
£0,909
million / $3,636 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
75 tons, 0,9%
- Guns: 60 tons, 0,7%
- Weapons: 14 tons, 0,2%
Armour:
1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
453 tons, 5,6%
Hull,
fittings & equipment: 1 960 tons, 24,3%
Fuel,
ammunition & stores: 1 920 tons, 23,8%
Miscellaneous
weights: 3 650 tons, 45,3%
- Hull below water: 1 825 tons
- Hull above water: 1 825 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 545 lbs / 6 144 Kg = 256,9 x 4,7
" / 120 mm shells or 1,5 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,35
Metacentric
height 3,2 ft / 1,0 m
Roll
period: 12,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,750 / 0,762
Length
to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural
speed' for length: 20,49 kts
Power
going to wave formation at top speed: 49 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees
Stern
overhang: 6,00 ft / 1,83 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Forward deck: 35,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 35,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Quarter deck: 15,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 24,93 ft / 7,60 m
- Average freeboard: 18,69 ft / 5,70 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 71,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 128,4%
Waterplane
Area: 18 465 Square feet or 1 715 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 168%
Structure
weight / hull surface area: 70 lbs/sq ft or 341 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 1,62
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Togo (1929)
Namibia (1930)
Bardzo (za bardzo...) nowoczesna sylwetka i uzbrojenie. Okręt ma przyjemną dla oka sylwetkę i rzeczywiście nadaje się świetnie do pełnienia funkcji krążownika pomocniczego.
OdpowiedzUsuńŁK
Nie sądzę, aby (może za wyjątkiem kształtu dziobu) sylwetka wyprzedzała epokę.
UsuńJKS
Interesujące, sylwetka ma coś z Liberty, swoją drogą ten typ to sam w sobie jest krążownikiem pomocniczym, wystarczyłoby pokrywy/furty wt jakoś zamaskować. Artylerię skryć za atrapą wielkich skrzyń i viola "Thor" gotowy. Inna sprawa że sam będąc dowódcą op, ten tutaj pachniałby mi brzydko z daleka ze względu na nowoczesny wygląd. Jednak na krążownik pomocniczy muszą iść mało podejrzane krypy, jak "Charon".
OdpowiedzUsuńKpt.G
Podwójne stanowiska na takiej "krypie" - coś nie bardzo mi pasują. Oczywiście, technicznie nie ma przeciwwskazań, ale odczuwam pewien dysonans.
OdpowiedzUsuń