Kuter ochrony wybrzeża typu KP-31 1929 (6 szt.)
Zastanawiałem
się, czy potrzebne są nam nowe kutry ochrony wybrzeża, a tu okazało się, że
przejmujemy nowe terytorium zamorskie i kutry będą jak znalazł.
W
porównaniu do poprzednich typów, prezentowane jednostki są nieco większe, i
silniej uzbrojone, ale wolniejsze. Biorąc pod uwagę niełatwe, a czasami bardzo
niebezpieczne warunki żeglugowe w rejonie zachodniej Melanezji, rezygnacja z
większej szybkości na korzyść dzielności morskiej i większego zasięgu okazała
się trafną decyzją. Dalszą konsekwencją tej decyzji była zmiana układu siłowni;
dwa silniki benzynowe i jednego diesla zastąpiły dwa diesle. W zakresie
uzbrojenia prócz zwiększenia kalibru działka dziobowego, pojawiło się
nieistniejące wcześniej uzbrojenie pop. Składa się ono z dwu zrzutni lekkich bomb
głębinowych nowego wzoru.
Kutry
tego typu są pierwszym „dziełem” stoczni w Pontus Regius na Pembie.
Przedsięwzięcie to udowodniło z jednej strony zdolność stoczni do samodzielnej
budowy niewielkich jednostek, a z drugiej nieopłacalność tych działań
(wszystkie materiały, urządzenia i uzbrojenie trzeba było dowieźć z zewnątrz).
Dlatego też, w czasie pokoju stocznia ta skupi się na działalności remontowej,
z wyłączeniem remontów głównych.
KP-31, Poland Coast guard boat laid down 1929
Displacement:
50
t light; 51 t standard; 54 t normal; 57 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(94,40
ft / 91,86 ft) x 13,12 ft x (5,25 / 5,36 ft)
(28,77
m / 28,00 m) x 4,00 m x (1,60 / 1,64 m)
Armament:
1
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 200 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 000 per
gun
Machine gun in deck mount, 1925 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
forward 1 raised mount
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
in
stern depth charge racks
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 1 091 shp / 814 Kw = 20,00 kts
Range
500nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 5 tons
Complement:
9
- 12
Cost:
£0,023
million / $0,092 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
2 tons, 4,0%
- Guns: 1 tons, 1,5%
- Weapons: 1 tons, 2,5%
Machinery:
27 tons, 50,0%
Hull,
fittings & equipment: 21 tons, 37,9%
Fuel,
ammunition & stores: 4 tons, 8,1%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
26 lbs / 12 Kg = 13,2 x 1,6 " / 40 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,22
Metacentric
height 0,3 ft / 0,1 m
Roll
period: 9,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,00
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,307
Length
to Beam Ratio: 7,00 : 1
'Natural
speed' for length: 11,72 kts
Power
going to wave formation at top speed: 72 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 8,86 ft /
2,70 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Forward deck: 35,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Aft deck: 30,00%, 3,94 ft / 1,20 m, 3,94 ft / 1,20 m
- Quarter deck: 15,00%, 3,94 ft / 1,20
m, 3,94 ft / 1,20 m
- Average freeboard: 6,18 ft / 1,88 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 165,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 94,4%
Waterplane
Area: 736 Square feet or 68 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 79%
Structure
weight / hull surface area: 13 lbs/sq ft or 66 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,54
-
Longitudinal: 7,61
-
Overall: 0,70
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
KP-31 - KP-36 (1929)
Zgrabny okręcik.Dobrze, że przynajmniej przy takich "drobnoustrojach' nie możesz zbytnio przeszarżować z uzbrojeniem. Co nie zmienia stanu rzeczy, że jednostka jest, na mój gust, zanadto "modern"! :)
OdpowiedzUsuńŁK
Taki inny Batory i zgadzam się zgrabne 6 okręcików. Będą zalatane w przyszłości. Więcej ich nam będzie potrzeba tak w koloniach jak i w "domu", coś musi pływać do dookoła wysepek i przy brzegach w rejonie płycizn.
OdpowiedzUsuńKpt.G