sobota, 12 grudnia 2015

Okręt warsztatowy typu Lech 1930 (1 szt.)



Okręt warsztatowy typu Lech 1930 (1 szt.)

W związku ze wzrostem naszych posiadłości kolonialnych, a co za tym idzie zwiększoną liczebnością morskich sił kolonialnych, zaistniała potrzeba budowy drugiego okrętu warsztatowego. Będzie on stacjonował w Rabaulu, przynajmniej do czasu ukończenia tam planowanej budowy stoczni produkcyjno-remontowej.
Obok zadania zastępowania nieistniejącej jeszcze stoczni w bazie, okręt ten będzie mógł także pełnić rolę „pływającej stoczni”, towarzysząc dużym zespołom okrętów bojowych w ich dalekich rejsach. Dlatego też jednostka posiada stosunkowo dużą prędkość marszową i znaczny zasięg, umożliwiające nadążanie za okrętami bojowymi, poza akcją bojową, oczywiście.
Lech jest wyposażony w warsztaty różnych specjalności (ślusarsko-kowalski, spawalniczy, mechaniczny, elektryczny, rusznikarski i szkutniczy. Posiada również niewielką grupę nurków z koniecznym wyposażeniem. W ładowniach okręt może przewieźć do 4 900 t materiałów konstrukcyjnych, części zamiennych, całych podzespołów, a także amunicji. Na wzmocnionym fragmencie pokładu w części rufowej śródokręcia można umieścić elementy wielkogabarytowe o masie do ok. 100 t (np. podwójną wieżę 152 mm); do za- i wyładunku ich służy żuraw o odpowiedniej nośności.
Uzbrojenie jest raczej typowe dla naszych okrętów pomocniczych, a wysoka dzielność morska pozwala dotrzeć do „potrzebującej” jednostki w każdych warunkach pogodowych.





Lech, Poland Repair ship laid down 1930

Displacement:
            7 757 t light; 7 972 t standard; 9 570 t normal; 10 848 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (406,11 ft / 393,70 ft) x 52,49 ft x (24,93 / 27,76 ft)
            (123,78 m / 120,00 m) x 16,00 m  x (7,60 / 8,46 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on centreline, evenly spread 2 raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
      Weight of broadside 222 lbs / 101 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 10 713 shp / 7 992 Kw = 18,00 kts
            Range 15 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 876 tons

Complement:
            242 - 314

Cost:
            £1,429 million / $5,715 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 60 tons, 0,6%
               - Guns: 60 tons, 0,6%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 325 tons, 3,4%
            Hull, fittings & equipment: 1 982 tons, 20,7%
            Fuel, ammunition & stores: 1 813 tons, 18,9%
            Miscellaneous weights: 5 390 tons, 56,3%
               - Hull below water: 4 900 tons
               - Hull above water: 350 tons
               - On freeboard deck: 140 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              15 163 lbs / 6 878 Kg = 287,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 2,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,76
            Metacentric height 4,8 ft / 1,5 m
            Roll period: 10,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,650 / 0,662
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 19,84 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,30 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       35,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    35,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Quarter deck:        15,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Average freeboard:                      18,50 ft / 5,64 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 100,4%
            Waterplane Area: 15 832 Square feet or 1 471 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 153%
            Structure weight / hull surface area: 73 lbs/sq ft or 359 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 2,27
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

6 komentarzy:

  1. Bardzo silne uzbrojenie, jak na typową jednostkę pomocniczą. Niepotrzebna jest również tak wysoka prędkość. Można więc zakładane funkcje było osiągnąć przy znacznie mniejszej wyporności okrętu. Tradycyjnie, przyjemna dla oka sylwetka!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponieważ, jak napisałem, okręt może towarzyszyć okrętom bojowym, uzbrojenie nie jest przesadnie silne. Ten sam argument za stosunkowo dużą prędkością.

      JKS

      Usuń
    2. Czy "towarzyszenie" ma oznaczać bezpośredni udział w operacjach bojowych?
      ŁK

      Usuń
    3. Towarzyszyć w marszu, ale oczywiście nie w samej akcji bojowej. W jej czasie zajmuje możliwie bezpieczną pozycję w gotowości do ewentualnej pomocy okrętom uszkodzonym.

      JKS

      Usuń
  2. Pływająca stocznia, jak najbardziej na plus, możliwość towarzyszenia flocie również, będzie mocno zapracowana. Na koniec pytanie: czy okręt ma rozbudowany osprzęt strażacki w przypadku konieczności udzielenia pomocy ppoż na uszkodzonej jednostce?
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
  3. Jednostek pomocniczych nigdy za wiele.

    OdpowiedzUsuń