Okręt warsztatowy typu Lech 1930 (1 szt.)
W związku
ze wzrostem naszych posiadłości kolonialnych, a co za tym idzie zwiększoną
liczebnością morskich sił kolonialnych, zaistniała potrzeba budowy drugiego
okrętu warsztatowego. Będzie on stacjonował w Rabaulu, przynajmniej do czasu
ukończenia tam planowanej budowy stoczni produkcyjno-remontowej.
Obok
zadania zastępowania nieistniejącej jeszcze stoczni w bazie, okręt ten będzie
mógł także pełnić rolę „pływającej stoczni”, towarzysząc dużym zespołom okrętów
bojowych w ich dalekich rejsach. Dlatego też jednostka posiada stosunkowo dużą
prędkość marszową i znaczny zasięg, umożliwiające nadążanie za okrętami
bojowymi, poza akcją bojową, oczywiście.
Lech jest wyposażony w warsztaty
różnych specjalności (ślusarsko-kowalski, spawalniczy, mechaniczny,
elektryczny, rusznikarski i szkutniczy. Posiada również niewielką grupę nurków
z koniecznym wyposażeniem. W ładowniach okręt może przewieźć do 4 900 t
materiałów konstrukcyjnych, części zamiennych, całych podzespołów, a także
amunicji. Na wzmocnionym fragmencie pokładu w części rufowej śródokręcia można
umieścić elementy wielkogabarytowe o masie do ok. 100 t (np. podwójną wieżę 152
mm); do za- i wyładunku ich służy żuraw o odpowiedniej nośności.
Uzbrojenie
jest raczej typowe dla naszych okrętów pomocniczych, a wysoka dzielność morska
pozwala dotrzeć do „potrzebującej” jednostki w każdych warunkach pogodowych.
Lech, Poland Repair ship laid down 1930
Displacement:
7 757
t light; 7 972 t standard; 9 570 t normal; 10 848 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(406,11
ft / 393,70 ft) x 52,49 ft x (24,93 / 27,76 ft)
(123,78
m / 120,00 m) x 16,00 m x (7,60 / 8,46
m)
Armament:
4
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on centreline, evenly spread 2
raised mounts
4
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts
Weight of broadside 222 lbs / 101 kg
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 10 713 shp / 7 992 Kw = 18,00 kts
Range
15 000nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 2 876 tons
Complement:
242
- 314
Cost:
£1,429
million / $5,715 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
60 tons, 0,6%
- Guns: 60 tons, 0,6%
Armour:
1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
325 tons, 3,4%
Hull,
fittings & equipment: 1 982 tons, 20,7%
Fuel,
ammunition & stores: 1 813 tons, 18,9%
Miscellaneous
weights: 5 390 tons, 56,3%
- Hull below water: 4 900 tons
- Hull above water: 350 tons
- On freeboard deck: 140 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 163 lbs / 6 878 Kg = 287,6 x 4,7
" / 120 mm shells or 2,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,76
Metacentric
height 4,8 ft / 1,5 m
Roll
period: 10,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,650 / 0,662
Length
to Beam Ratio: 7,50 : 1
'Natural
speed' for length: 19,84 kts
Power
going to wave formation at top speed: 46 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 10,30 degrees
Stern
overhang: 7,87 ft / 2,40 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 24,93 ft /
7,60 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Forward deck: 35,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 35,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Quarter deck: 15,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Average freeboard: 18,50 ft / 5,64 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 73,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 100,4%
Waterplane
Area: 15 832 Square feet or 1 471 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 153%
Structure
weight / hull surface area: 73 lbs/sq ft or 359 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 2,27
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the
heaviest weather
Bardzo silne uzbrojenie, jak na typową jednostkę pomocniczą. Niepotrzebna jest również tak wysoka prędkość. Można więc zakładane funkcje było osiągnąć przy znacznie mniejszej wyporności okrętu. Tradycyjnie, przyjemna dla oka sylwetka!
OdpowiedzUsuńŁK
Ponieważ, jak napisałem, okręt może towarzyszyć okrętom bojowym, uzbrojenie nie jest przesadnie silne. Ten sam argument za stosunkowo dużą prędkością.
UsuńJKS
Czy "towarzyszenie" ma oznaczać bezpośredni udział w operacjach bojowych?
UsuńŁK
Towarzyszyć w marszu, ale oczywiście nie w samej akcji bojowej. W jej czasie zajmuje możliwie bezpieczną pozycję w gotowości do ewentualnej pomocy okrętom uszkodzonym.
UsuńJKS
Pływająca stocznia, jak najbardziej na plus, możliwość towarzyszenia flocie również, będzie mocno zapracowana. Na koniec pytanie: czy okręt ma rozbudowany osprzęt strażacki w przypadku konieczności udzielenia pomocy ppoż na uszkodzonej jednostce?
OdpowiedzUsuńKpt.G
Jednostek pomocniczych nigdy za wiele.
OdpowiedzUsuń