niedziela, 6 marca 2016

Trałowce typu Prypeć 1934-1935 (6 szt.)



Trałowce typu Prypeć 1934-1935 (6 szt.)

Ponieważ małe trałowce typu Pregoła (MSC-7 1919-20) będą musiały być w najbliższych latach wycofane ze służby z powodu ich znacznego technicznego zużycia (to tacy cisi bohaterowie akcji rozminowywania po Wielkiej Wojnie!), pomyślano już o ich zastąpieniu. W tym celu zbudowano serię trochę większych okrętów tej klasy na bazie projektu uniwersalnego PU-300. Zresztą, trałowców na Bałtyku nigdy nie za wiele!
Jak łatwo zauważyć, trałowce te różnią się pod względem technicznym od pierwszych z tego PU ścigaczy OP typu Niezłomny (SC-10 1933) jedynie mocą maszyn i związanymi z nią osiągami oraz uzbrojeniem pop; wizualnie natomiast, tylko aranżacją rufy.
Jest to pierwszy od dawna „niewyżyłowany” okręt mojego projektu - hull strength overall większy od 1! Po prostu – co u mnie rzadkie - nie widziałem powodów do „dokładania” czegokolwiek (np. prędkości) poza to, co potrzebne. M.in. dzięki temu, niewielkie przecież okręciki, charakteryzują się wysoką dzielnością morską.
W miarę wycofywania trałowców typu Pregoła, ilość okrętów prezentowanego tu typu będzie ulegać zwiększeniu; docelowo myślę o 12 jednostkach.



Prypeć, Poland Minesweeper laid down 1934

Displacement:
            260 t light; 268 t standard; 300 t normal; 326 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (168,04 ft / 164,04 ft) x 20,51 ft x (7,22 / 7,62 ft)
            (51,22 m / 50,00 m) x 6,25 m  x (2,20 / 2,32 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 14 lbs / 6 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 2 481 shp / 1 851 Kw = 20,00 kts
            Range 4 500nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 57 tons

Complement:
            35 - 46

Cost:
            £0,103 million / $0,411 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 6 tons, 1,9%
               - Guns: 6 tons, 1,9%
            Machinery: 71 tons, 23,8%
            Hull, fittings & equipment: 159 tons, 53,1%
            Fuel, ammunition & stores: 40 tons, 13,3%
            Miscellaneous weights: 24 tons, 8,0%
               - Hull below water: 12 tons
               - Hull above water: 12 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              564 lbs / 256 Kg = 40,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 77 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,19
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,93

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,433 / 0,445
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,03 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      11,23 ft / 3,42 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 92,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 131,5%
            Waterplane Area: 2 198 Square feet or 204 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 163%
            Structure weight / hull surface area: 31 lbs/sq ft or 152 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 11,16
                        - Overall: 1,08
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Prypeć (1934)
Styr (1934)
Turia (1934)
Stochod (1935)
Smotrycz (1935)
Zbrucz (1935)



4 komentarze:

  1. Prędkość ograniczyłbym do 15 węzłów i dołożył dodatkowo tory minowe. Ewentualnie prędkość na poziomie 18 węzłów i dodatkowo wyrzutnie bomb głębinowych. Tak duża prędkość dla małego trałowca to przerost formy nad treścią! Tak, tak, wiem co odpowiesz: jeśli springsharp pozwala na 20 węzłów, to po co się ograniczać? :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mały okręcik, nie chciałem go obarczać dodatkowymi zadaniami. Co do prędkości, to właśnie tak odpowiadam, jak przewidziałeś :).

      JKS

      Usuń
    2. Okręty buduje się po to żeby wykonywały zadania , prędkość ,uzbrojenie , pancerz , właściwości morskie tylko je zapewniają , popieram ŁK .

      Usuń
    3. Możliwość zabrania bomb lub min jest całkiem do rzeczy. Na wojnie zdarza się (choć nie jest to regułą), że pojawia się potrzeba lub okazja wykonania zadania, do którego dany okręt nie był przewidziany. Należy więc znaleźć złoty środek między wyspecjalizowaniem a uniwersalnością. Zabierając kilka bomb głębinowych okręty te nic nie tracą jako trałowce.

      Usuń