Trałowce typu Prypeć 1934-1935 (6 szt.)
Ponieważ małe trałowce typu Pregoła (MSC-7 1919-20) będą musiały być w najbliższych latach
wycofane ze służby z powodu ich znacznego technicznego zużycia (to tacy cisi
bohaterowie akcji rozminowywania po Wielkiej Wojnie!), pomyślano już o ich
zastąpieniu. W tym celu zbudowano serię trochę większych okrętów tej klasy na
bazie projektu uniwersalnego PU-300. Zresztą, trałowców na Bałtyku nigdy nie za
wiele!
Jak łatwo zauważyć, trałowce te różnią się pod względem
technicznym od pierwszych z tego PU ścigaczy OP typu Niezłomny (SC-10 1933) jedynie mocą maszyn i związanymi z nią
osiągami oraz uzbrojeniem pop; wizualnie natomiast, tylko aranżacją rufy.
Jest to pierwszy od dawna „niewyżyłowany” okręt mojego
projektu - hull strength overall większy
od 1! Po prostu – co u mnie rzadkie - nie widziałem powodów do „dokładania”
czegokolwiek (np. prędkości) poza to, co potrzebne. M.in. dzięki temu,
niewielkie przecież okręciki, charakteryzują się wysoką dzielnością morską.
W miarę wycofywania trałowców typu Pregoła, ilość okrętów prezentowanego tu typu będzie ulegać
zwiększeniu; docelowo myślę o 12 jednostkach.
Prypeć, Poland Minesweeper laid down 1934
Displacement:
260
t light; 268 t standard; 300 t normal; 326 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(168,04
ft / 164,04 ft) x 20,51 ft x (7,22 / 7,62 ft)
(51,22
m / 50,00 m) x 6,25 m x (2,20 / 2,32 m)
Armament:
1
- 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
Dual purpose gun in deck and hoist mount,
1923 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1
raised mount
2
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck centre
2 raised mounts
Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 2 481 shp / 1 851 Kw = 20,00 kts
Range
4 500nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 57 tons
Complement:
35
- 46
Cost:
£0,103
million / $0,411 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
6 tons, 1,9%
- Guns: 6 tons, 1,9%
Machinery:
71 tons, 23,8%
Hull,
fittings & equipment: 159 tons, 53,1%
Fuel,
ammunition & stores: 40 tons, 13,3%
Miscellaneous
weights: 24 tons, 8,0%
- Hull below water: 12 tons
- Hull above water: 12 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
564 lbs / 256 Kg = 40,6 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric
height 0,6 ft / 0,2 m
Roll
period: 11,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 77 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,19
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,93
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,433 / 0,445
Length
to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural
speed' for length: 15,03 kts
Power
going to wave formation at top speed: 63 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 30,00%, 15,09 ft / 4,60
m, 15,09 ft / 4,60 m
- Aft deck: 30,00%, 6,89 ft / 2,10 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Quarter deck: 20,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,89 ft / 2,10 m
- Average freeboard: 11,23 ft / 3,42 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 92,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 131,5%
Waterplane
Area: 2 198 Square feet or 204 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 163%
Structure
weight / hull surface area: 31 lbs/sq ft or 152 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,83
-
Longitudinal: 11,16
-
Overall: 1,08
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Prypeć (1934)
Styr (1934)
Turia (1934)
Stochod (1935)
Smotrycz (1935)
Zbrucz (1935)
Prędkość ograniczyłbym do 15 węzłów i dołożył dodatkowo tory minowe. Ewentualnie prędkość na poziomie 18 węzłów i dodatkowo wyrzutnie bomb głębinowych. Tak duża prędkość dla małego trałowca to przerost formy nad treścią! Tak, tak, wiem co odpowiesz: jeśli springsharp pozwala na 20 węzłów, to po co się ograniczać? :)
OdpowiedzUsuńŁK
To mały okręcik, nie chciałem go obarczać dodatkowymi zadaniami. Co do prędkości, to właśnie tak odpowiadam, jak przewidziałeś :).
UsuńJKS
Okręty buduje się po to żeby wykonywały zadania , prędkość ,uzbrojenie , pancerz , właściwości morskie tylko je zapewniają , popieram ŁK .
UsuńMożliwość zabrania bomb lub min jest całkiem do rzeczy. Na wojnie zdarza się (choć nie jest to regułą), że pojawia się potrzeba lub okazja wykonania zadania, do którego dany okręt nie był przewidziany. Należy więc znaleźć złoty środek między wyspecjalizowaniem a uniwersalnością. Zabierając kilka bomb głębinowych okręty te nic nie tracą jako trałowce.
Usuń