poniedziałek, 14 marca 2016

Lotnictwo morskie rok 1935



Lotnictwo morskie rok 1935

Nadal w lotnictwie morskim (i nie tylko morskim) spory ruch; „wśród ptaków wielkie poruszenie, ci odlatują, ci zostają”, ci przylatują, a ci zmieniają upierzenie – przepraszam, silniki :). Poniżej zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą używane w lotnictwie morskim od roku 1935, a jeszcze niżej uwagi szczegółowe.

Typ
Nazwa
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
nkm
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
Mm
szt
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
PWL-61Mm
Kania
1929
1
12,0
7,6
3,0
27,8
1 442
1 929
1x720
337
7,5
9 000
412

2



PWL-75M
Krogulec
1932
1
10,6
7,0
2,7
17,9
1 090
1 550
1x560
334
11,2
8 500
436
4




PWL-84M
Harpia
1934
1
10,7
7,6
2,9
17,9
1 150
1 650
1x800
371
12,4
9 550
408
4




S a m o l o t y  m y ś l i w s k o-b o m b o w e
PWL-76MB
Palmojad
1932
1
9,6
7,2
3,0
24,3
1 509
2 065
1x720
313
10,2
7 650
725
2
1

250

S a m o l o t y  b o m b o w e
CZL-32B
Kazuar
1929
5
28,0
19,5
6,0
112,0
3 233
6 944
2x560
210
3,6
5 100
602
6


1 750

PWL-62Bm
Jerzyk
1930
3
20,8
13,8
3,4
54,0
3 087
5 397
1x920
242
3,6
7 000
687
4


850

PWL-86B
Salangana
1934
3
14,0
9,7
3,3
26,8
1 980
2 893
1x640
325
6,9
7 300
680
3


600

CZL-44B
Czubik
1934
2
12,0
9,0
2,8
24,0
1 680
2 330
1x640
338
8,1
6 500
640
2
1

500

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e
PFS-20B
Jarząbek
1933
2
13,4
9,8
2,8
26,4
1 768
2 861
1x640
247
5,7
4 900
531
4


500

S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
CZL-33TBm
Sowa
1930
2
17,0
12,1
3,7
58,7
2 707
4 562
1x920
229
4,3
5 900
601
2
1

900
1
CZL-45TB
Syczek
1934
2
12,0
11,2
2,9
29,8
1 848
2 813
1x720
301
7,9
6 350
639
2
1

750
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PFS-12RB
Lora
1931
2
14,5
9,2
3,2
29,0
1 340
1 950
1x520
232
7,4
7 200
435
2


250

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e
WSD-9Rm
Żołna
1929
2
13,5
8,3
3,0
26,0
963
1 479
1x320
218
3,5
5 000
443
3


50

WSD-16R
Jemiołuszka
1935
2
11,6
9,0
3,0
21,4
1 225
1 700
1x480
249
6,2
5 100
430
2


50

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e
CZL-50HM
Rybożer
1935
1
11,8
9,5
3,8
20,3
1 554
2 290
1x920
350
10,0
8 000
466
4




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
LWS-7HR
Zimorodek
1928
2
17,0
12,1
5,3
76,4
2 790
4 170
1x640
202
3,7
4 150
432
3


150

LWS-14HR
Alka
1932
2
12,8
8,5
2,8
23,8
956
1 332
1x240
194
4,5
4 700
346
1




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z o - b o m b ow e
CZL-48HRB
Ibis
1934
5
26,5
19,2
7,5
86,3
8 750
12 705
3x720
337
5,3
7 000
1 100
3
1

1 250
1
W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
LWS-16HTB
Wydrzyk
1935
5
25,4
15,9
6,1
75,0
4 028
6 042
2x640
253
2,8
3 500
648
4


1 000
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
CZL-30HR
Bocian
1928
3
14,5
11,4
4,2
59,9
2 170
3 000
1x440
181
3,5
3 500
731
4


250

PWL-73HR
Kszyk
1931
2
11,1
7,8
2,9
19,0
440
726
1x160
200
4,1
3 800
356





CZL-38HR
Flaming
1932
5
22,5
14,3
4,4
62,0
3 850
7 050
1x800
250
3,7
6 350
1 300
3


250

CZL-51HR
Rybitwa
1935
4
23,7
19,2
5,3
98,0
6 580
8 500
2x600
250
2,2
4 400
1 910
2




Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PWL-66HRB
Albatros
1931
5
30,5
18,8
5,8
140,7
5 792
11 460
2x720
230
3,2
4 100
1 180
2

1
900



Uwagi, do poszczególnych typów samolotów:
- wycofane zostały samoloty typów: PWL-58HM Rybołów oraz PWL-81HTB Fulmar;
- wprowadzone zostały do służby samoloty typów: WSD-16R Jemiołuszka, CZL-50HM Rybożer, LWS-16HTB Wydrzyk oraz CZL-51HR Rybitwa;
- zmodernizowane zostały przez wymianę silnika o mocy 800 KM na silnik o mocy 920 KM samoloty typów PWL-62B Jerzyk oraz CZL-33TB Sowa.
Pływakowy wodnosamolot myśliwski CZL-50HM Rybożer jest już na pewno ostatnim modelem swego rodzaju, nie mam zamiaru nadal rozwijać tej klasy. W najbliższych latach wszystkie ważniejsze obszary naszych posiadłości zamorskich będą wyposażone w lotniska lądowe i obronę plot w całości przejmą startujące z nich samoloty na podwoziu kołowym.
Wydrzyk zastąpił wycofanego Fulmara, który choć stosunkowo niedawno wprowadzony do uzbrojenia, był konstrukcją trochę z innej epoki.
Na szczególną uwagę zasługuje długodystansowa łódź latająca CZL-51HR Rybitwa. Chociaż zaliczono ją do samolotów rozpoznawczych, to jej właściwości predestynują ją również do pełnienia służby łącznikowej na dużych odległościach. W tej roli może zabrać na pokład prócz załogi do 12 pasażerów.
W następnym, 1936 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby: myśliwca, dużego bombowca oraz rozpoznawczo-bombowej łodzi latającej. Myśliwiec będzie mocno zmodernizowaną wersją modelu PWL-84M Harpia, jest to następny i już ostatni etap linii rozwojowej zapoczątkowanej samolotem PWL-75M Krogulec. Późniejsze myśliwce będą budowane już wg innego schematu konstrukcyjnego (dolnopłaty).
Spodziewane jest również wycofanie ze służby myśliwca PWL-61Mm Kania, bombowca CZL-32B Kazuar oraz łodzi latającej CZL-30HR Bocian.
W najbliższych latach będę dążyć do zmniejszenia ilości jednocześnie użytkowanych typów samolotów, jednakże z utrzymaniem co najmniej jednego typu w każdej klasie (podklasie).
Dla zapewnienia, obserwowanego właśnie, dość burzliwego rozwoju naszego lotnictwa morskiego, w budżecie MW nastąpiło przesunięcie części środków na ten cel, kosztem budowy okrętów. Nie oznacza to jakichś istotnych cięć dla naszych stoczni; wprawdzie ostatnio budujemy i nadal będziemy budować wiele jednostek, ale są to przeważnie okręty niewielkie, a więc niezbyt drogie. Z kolei rosnący eksport okrętów zapewni stoczniom odpowiednie „obłożenie” i co za tym idzie środki finansowe.
A teraz obiecane niedawno aktualne zbiorcze zestawienie naszych morskich sił lotniczych. Ponieważ niektóre zawarte w nim liczby mogą budzić wątpliwości lub niedowierzanie, na początku kilka zdań wyjaśnienia.
Ogólnie nasze siły zbrojne podzielone są na trzy odrębne rodzaje; wojska lądowe, lotnictwo i marynarka, każdy z oddzielnym dowództwem (i ministerstwem). Oczywiście w czasie wojny powoływane jest połączone dowództwo całych sił zbrojnych, koordynujące ich działania. Powoływane jest też wtedy dodatkowe dowództwo obrony terytorialnej, kierujące m.in. krajową obroną plot; jednakże lotnictwo myśliwskie MW nie wchodzi w jego skład. Wszystko to dotyczy metropolii, w koloniach jest inaczej.
Utrzymywanie dla każdej, nawet niewielkiej posiadłości zamorskiej oddzielnych dowództw trzech rodzajów sił zbrojnych prowadziłoby do nadmiernego rozdęcia sztabów i innych oddziałów nieliniowych, a także do ciągłych sporów kompetencyjnych. Dlatego też przyjęto, że całość sił zbrojnych w koloniach podlega MW, jako bezsprzecznie najsilniejszemu i wiodącemu ich elementowi na obszarach zamorskich. W praktyce wygląda to tak, że dowódcą każdego obszaru poza metropolią jest oficer MW, posiadający zastępców ds. wojsk lądowych i lotnictwa. Stąd całość lotnictwa bazowanego w koloniach – niezależnie od jego zadań – zalicza się do lotnictwa morskiego.
Stosunkowo duże siły lotnicze bazowane w bazach Szantou i Hangczou, wynikają z przyjętego planu obrony tych eksponowanych na ewentualny atak japoński baz. Nie zakłada się stacjonowania tam większych sił morskich (zgodnie ze zobowiązaniem złożonym Japończykom w roku 1922), obronę opierając na lotnictwie, wspartym przez chińską marynarkę wojenną.
Nazwę „samolot torpedowo-bombowy” należy rozumieć jako samolot przede wszystkim torpedowy z możliwością zabrania w miejsce torpedy bomb. Większość samolotów rozpoznawczo-bombowych posiada mniejsze lub większe zdolności zwalczania okrętów podwodnych, jednakże odrębna klasa samolotów pop nie została na razie wyodrębniona.
LOKALIZACJA
TYP
RAZEM
NA LOTNISKACH LĄDOWYCH
 POKŁADOWE
WODNOSAMOLOTY
M i MB
B i TB
R i RB
M
B i TB
R i RB
M
B i TB
R i RB
PWL-61Mm
PWL-75M
PWL-84M
PWL-76MB
CZL-32B
PWL-62Bm
PWL-86B
CZL-44B
PFS-20B
CZL-33TBm
PFS-12RB
WSD-9Rm
WSD-16R
PWL-75Mp
PFS-20Bp
CZL-45TBp
WSD-9Rmp
WSD-16Rp
CZL-50HM
LWS-16HTB
LWS-7HR
LWS-14HR
CZL-48HRB
CZL-30HR
PWL-73HR
CZL-38HR
CZL-51HR
PWL-66HRB
Metropolia


124
62
22
44
31
31
62
62
20

40






14
18

14

18

6
18
586
1. Flota













94
94
72
3
22



19


2



306
2. Flota





















15






15
Antyle

20





10
10
10


6






7
6

3

4
3
2
3
84
Togo
10





10

10
10

3






3
3
3


3

2

3
60
Namibia

20



7
10

10
10


6






7
6

3

4
3
2
3
91
Pemba

41



7

10
20
20


6






7
3

3

4
3
2
3
129
Belitung

10




10

10
10

3







7
3


3
2

2
3
63
PPTR

30

10

7

10
20
20


6





7
13
3

6
3
4
6
4
9
158
Samoa
10






10

10

3







3
3



2
3
2
3
49
Clipperton




























0
Hangczou


10
10



10
10
10


3






7


3

2
3
1
3
72
Szantou


10
10



10
10
10


3






7


3

2
3
1
3
72
RAZEM
20
121
144
92
22
65
61
91
162
172
20
9
70
94
94
72
3
22
10
75
45
34
35
9
44
26
22
51
1685
OGÓŁEM
377
573
99
94
166
25
10
75
266
1685
1049
285
351
1685






























Samoloty:
M -
myśliwskie



























MB -
myśliwsko-bombowe


























B -
bombowe



























TB -
torpedowo-bombowe


























R -
rozpoznawcze



























RB -
rozpoznawczo-bombowe





























19 komentarzy:

  1. Rozwój lotnictwa jest, zaiste, imponujący. Cieszę się, że zacząłeś modernizacje samolotów poprzez montaż mocniejszych silników. W przypadku dobrze dopracowanych płatowców, jest to właściwe rozwiązanie. Oczywiście, do pewnej granicy! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, że możliwości modernizacji przez zwiększenie mocy silników są ograniczone; dlatego będę stosował to rozwiązanie raczej sporadycznie.

      JKS

      Usuń
  2. Trochę mam obawy, chociaż może niesłuszne, o poziom nowoczesności floty powietrznej.
    O ile flota zawsze szła krok (czasami siedmiomilowy) do przodu, to lotnictwo troszkę (!) wydawało by się zaczyna odstawać.
    Oczywiście to jest inny świat, i trudno to tak wprost porównać. Ale mamy już rok 1935...

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie lepiej...

      JKS

      Usuń
    2. Twoje samoloty są wystarczająco nowoczesne. To dopiero połowa lat 30-tych. Fakt, że zestarzeją się w ekspresowym tempie, ale takie to były czasy! :)
      ŁK

      Usuń
  3. Ale czy przemysł zdąży?
    Właściwie w 5 lat trzeba by wymienić prawie całą flotę powietrzną.

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  4. W 1935 roku Niemcy oblatali Messerschmitta bf109.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Istnieje zasadnicza różnica między oblotem prototypu, a produkcją seryjną. Niektóre z, opracowanych przez JKS, płatowców mają duży potencjał modernizacyjny. Np. "Rybożer" postawiony na podwoziu kołowym, z mechanizmem chowania w locie, wyposażony w mocniejszy silnik (1000 KM) i np. 4 nkm-y - będzie pierwszorzędnym myśliwcem do 1940/1941 r.
      ŁK

      Usuń
  5. Zakładam, że dolnopłatowe bombowce (Salanga, Czubik, Syczek) mają stałe podwozie. Ale wówczas koniecznie powinny mieć owiewki na kołach.
    Co to za "wcięcie" w gondoli podkałubowej Salangi?
    Silnik o mocy 920KM (Rybożer) w 1935? Aż trudno uwierzyć....
    Zdecydowanie mi brakuje w dotychczasowym rozwoju "przyzwoitego" wielosilnikowego bombowce choćby podobnego do Fokker FVII 3m, jaki był ekspolatowany w Polsce.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest "wcięcie". W tym miejscu gondola się kończy, a to, co jest z przodu, to osłona goleni podwozia, jak w Karasiu na tym rysunku: http://historiazabek.pl/files/PZL_23B_Karas_41ER_Polska_1939.jpg

      Usuń
    2. Moim zdaniem na przywołanym przez Kolegę rysunku widać skutki improwizacji wojennej. Mianowicie we wrześniu 1939 zdarzało się, że na lotniskach polowych demontowano dolną część owiewki w Karasiach (zdaje się, że trawa wkręcała się pod owiewkę i blokowała koło). Oczywiście w czasie pokoju takich praktyk nie było, więc to nie może być wytłumaczenie dla Salangi.
      H_Babbock

      Usuń
    3. Chodziło mi o to, że to nie jest wcięcie w gondoli, zresztą z rysunku i z parametrów samolotu ewidentnie wynika, że Salangana jest wzorowana na Karasiu.
      KT

      Usuń
    4. Czyli wraca pytanie co to jest to coś na górze goleni na Salangu?
      Z innych ciekawostek to Salang, Czubik i Jarząbek a praktycznie rówieśnikami i maja silniki gwiazdowe 640KM. Badając rysunek wychodzi, że mają jednak różne silniki - dlaczego?
      Nie rozumiem też dlaczego są w służbie dwie niemal identyczne konstrukcje (Salang i Czubik).
      H_Babbock

      Usuń
    5. To jest osłona goleni podwozia, jak u "Karasia"

      JKS

      Usuń
    6. No właśnie u Karasia była zwykła owiewka osłaniająca goleń i (część) koła. A tu taka proteza...
      H_Babbock

      Usuń
  6. Imponująca wręcz flota powietrzna.
    Czy IIWŚ wybuchnie tak samo jak u nas?. Jeżeli tak to trzeba się szykować.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nadal uważam, że myśliwce pływakowe są przydatne, ale nigdy nie twierdziłem, że niezbędne. Piszesz o rozbudowie infrastruktury w koloniach, dzięki czemu lotnictwo bazowe wystarczy do obrony. Lotniska są bardziej niż wodowiska narażone na odkrycie przez nieprzyjacielski zwiad/wywiad. Wodnosamoloty będą też przydatne podczas działań ofensywnych, tam gdzie nie ma jeszcze lotnisk. Nie jest to klasa tak przestarzała i ustępująca osiągami lotnictwu bazowemu, jak się wydaje. Pływakowy Spitfire (niedopracowany prototyp na dospawanych po chamsku pływakach od innego modelu) miał osiągi lepsze niż Hurricane.

    OdpowiedzUsuń