Lotnictwo morskie rok 1935
Nadal
w lotnictwie morskim (i nie tylko morskim) spory ruch; „wśród ptaków wielkie
poruszenie, ci odlatują, ci zostają”, ci przylatują, a ci zmieniają upierzenie
– przepraszam, silniki :).
Poniżej zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą używane w
lotnictwie morskim od roku 1935, a jeszcze niżej uwagi szczegółowe.
Typ
|
Nazwa
|
Rok prod.
|
Załoga
|
Wymiary
|
Pow. nośna
|
Masa
|
Silniki
|
V max.
|
V wzn.
|
Pułap
|
Zasięg
|
Uzbrojenie
|
|||||||
S
|
L
|
H
|
własna
|
start.
|
km
|
nkm
|
dz.
|
bomby
|
torp.
|
||||||||||
osób
|
m
|
m
|
m
|
m2
|
kg
|
kg
|
KM
|
km/h
|
m/s
|
m
|
Mm
|
szt
|
szt
|
szt
|
kg
|
szt
|
|||
S a m o l o t y m y ś l i w s k i
e
|
|||||||||||||||||||
PWL-61Mm
|
Kania
|
1929
|
1
|
12,0
|
7,6
|
3,0
|
27,8
|
1 442
|
1 929
|
1x720
|
337
|
7,5
|
9 000
|
412
|
2
|
||||
PWL-75M
|
Krogulec
|
1932
|
1
|
10,6
|
7,0
|
2,7
|
17,9
|
1 090
|
1 550
|
1x560
|
334
|
11,2
|
8 500
|
436
|
4
|
||||
PWL-84M
|
Harpia
|
1934
|
1
|
10,7
|
7,6
|
2,9
|
17,9
|
1 150
|
1 650
|
1x800
|
371
|
12,4
|
9 550
|
408
|
4
|
||||
S a m o l
o t y m y ś l i w s k o-b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-76MB
|
Palmojad
|
1932
|
1
|
9,6
|
7,2
|
3,0
|
24,3
|
1 509
|
2 065
|
1x720
|
313
|
10,2
|
7 650
|
725
|
2
|
1
|
250
|
||
S a m o l o t y b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-32B
|
Kazuar
|
1929
|
5
|
28,0
|
19,5
|
6,0
|
112,0
|
3 233
|
6 944
|
2x560
|
210
|
3,6
|
5 100
|
602
|
6
|
1 750
|
|||
PWL-62Bm
|
Jerzyk
|
1930
|
3
|
20,8
|
13,8
|
3,4
|
54,0
|
3 087
|
5 397
|
1x920
|
242
|
3,6
|
7 000
|
687
|
4
|
850
|
|||
PWL-86B
|
Salangana
|
1934
|
3
|
14,0
|
9,7
|
3,3
|
26,8
|
1 980
|
2 893
|
1x640
|
325
|
6,9
|
7 300
|
680
|
3
|
600
|
|||
CZL-44B
|
Czubik
|
1934
|
2
|
12,0
|
9,0
|
2,8
|
24,0
|
1 680
|
2 330
|
1x640
|
338
|
8,1
|
6 500
|
640
|
2
|
1
|
500
|
||
S a m o l o t y b o m b o w e n u r k u j ą c e
|
|||||||||||||||||||
PFS-20B
|
Jarząbek
|
1933
|
2
|
13,4
|
9,8
|
2,8
|
26,4
|
1 768
|
2 861
|
1x640
|
247
|
5,7
|
4 900
|
531
|
4
|
500
|
|||
S a m o l o t y t o r p e d o w o
- b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-33TBm
|
Sowa
|
1930
|
2
|
17,0
|
12,1
|
3,7
|
58,7
|
2 707
|
4 562
|
1x920
|
229
|
4,3
|
5 900
|
601
|
2
|
1
|
900
|
1
|
|
CZL-45TB
|
Syczek
|
1934
|
2
|
12,0
|
11,2
|
2,9
|
29,8
|
1 848
|
2 813
|
1x720
|
301
|
7,9
|
6 350
|
639
|
2
|
1
|
750
|
1
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PFS-12RB
|
Lora
|
1931
|
2
|
14,5
|
9,2
|
3,2
|
29,0
|
1 340
|
1 950
|
1x520
|
232
|
7,4
|
7 200
|
435
|
2
|
250
|
|||
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z e
|
|||||||||||||||||||
WSD-9Rm
|
Żołna
|
1929
|
2
|
13,5
|
8,3
|
3,0
|
26,0
|
963
|
1 479
|
1x320
|
218
|
3,5
|
5 000
|
443
|
3
|
50
|
|||
WSD-16R
|
Jemiołuszka
|
1935
|
2
|
11,6
|
9,0
|
3,0
|
21,4
|
1 225
|
1 700
|
1x480
|
249
|
6,2
|
5 100
|
430
|
2
|
50
|
|||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e m y ś l i w s k i e
|
|||||||||||||||||||
CZL-50HM
|
Rybożer
|
1935
|
1
|
11,8
|
9,5
|
3,8
|
20,3
|
1 554
|
2 290
|
1x920
|
350
|
10,0
|
8 000
|
466
|
4
|
||||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
LWS-7HR
|
Zimorodek
|
1928
|
2
|
17,0
|
12,1
|
5,3
|
76,4
|
2 790
|
4 170
|
1x640
|
202
|
3,7
|
4 150
|
432
|
3
|
150
|
|||
LWS-14HR
|
Alka
|
1932
|
2
|
12,8
|
8,5
|
2,8
|
23,8
|
956
|
1 332
|
1x240
|
194
|
4,5
|
4 700
|
346
|
1
|
||||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z o - b
o m b ow e
|
|||||||||||||||||||
CZL-48HRB
|
Ibis
|
1934
|
5
|
26,5
|
19,2
|
7,5
|
86,3
|
8 750
|
12 705
|
3x720
|
337
|
5,3
|
7 000
|
1 100
|
3
|
1
|
1 250
|
1
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e t o r p e d o w o - b o m b
o w e
|
|||||||||||||||||||
LWS-16HTB
|
Wydrzyk
|
1935
|
5
|
25,4
|
15,9
|
6,1
|
75,0
|
4 028
|
6 042
|
2x640
|
253
|
2,8
|
3 500
|
648
|
4
|
1 000
|
1
|
||
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
CZL-30HR
|
Bocian
|
1928
|
3
|
14,5
|
11,4
|
4,2
|
59,9
|
2 170
|
3 000
|
1x440
|
181
|
3,5
|
3 500
|
731
|
4
|
250
|
|||
PWL-73HR
|
Kszyk
|
1931
|
2
|
11,1
|
7,8
|
2,9
|
19,0
|
440
|
726
|
1x160
|
200
|
4,1
|
3 800
|
356
|
|||||
CZL-38HR
|
Flaming
|
1932
|
5
|
22,5
|
14,3
|
4,4
|
62,0
|
3 850
|
7 050
|
1x800
|
250
|
3,7
|
6 350
|
1 300
|
3
|
250
|
|||
CZL-51HR
|
Rybitwa
|
1935
|
4
|
23,7
|
19,2
|
5,3
|
98,0
|
6 580
|
8 500
|
2x600
|
250
|
2,2
|
4 400
|
1 910
|
2
|
||||
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-66HRB
|
Albatros
|
1931
|
5
|
30,5
|
18,8
|
5,8
|
140,7
|
5 792
|
11 460
|
2x720
|
230
|
3,2
|
4 100
|
1 180
|
2
|
1
|
900
|
Uwagi,
do poszczególnych typów samolotów:
-
wycofane zostały samoloty typów: PWL-58HM
Rybołów oraz PWL-81HTB Fulmar;
-
wprowadzone zostały do służby samoloty typów: WSD-16R Jemiołuszka, CZL-50HM Rybożer, LWS-16HTB Wydrzyk oraz CZL-51HR Rybitwa;
-
zmodernizowane zostały przez wymianę silnika o mocy 800 KM na silnik o mocy 920
KM samoloty typów PWL-62B Jerzyk oraz
CZL-33TB Sowa.
Pływakowy
wodnosamolot myśliwski CZL-50HM Rybożer
jest już na pewno ostatnim modelem swego rodzaju, nie mam zamiaru nadal
rozwijać tej klasy. W najbliższych latach wszystkie ważniejsze obszary naszych
posiadłości zamorskich będą wyposażone w lotniska lądowe i obronę plot w
całości przejmą startujące z nich samoloty na podwoziu kołowym.
Wydrzyk
zastąpił wycofanego Fulmara, który
choć stosunkowo niedawno wprowadzony do uzbrojenia, był konstrukcją trochę z
innej epoki.
Na
szczególną uwagę zasługuje długodystansowa łódź latająca CZL-51HR Rybitwa. Chociaż zaliczono ją do samolotów rozpoznawczych,
to jej właściwości predestynują ją również do pełnienia służby łącznikowej na
dużych odległościach. W tej roli może zabrać na pokład prócz załogi do 12 pasażerów.
W
następnym, 1936 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby: myśliwca, dużego
bombowca oraz rozpoznawczo-bombowej łodzi latającej. Myśliwiec będzie mocno
zmodernizowaną wersją modelu PWL-84M
Harpia, jest to następny i już ostatni etap linii rozwojowej
zapoczątkowanej samolotem PWL-75M
Krogulec. Późniejsze myśliwce będą budowane już wg innego schematu
konstrukcyjnego (dolnopłaty).
Spodziewane
jest również wycofanie ze służby myśliwca PWL-61Mm
Kania, bombowca CZL-32B Kazuar
oraz łodzi latającej CZL-30HR Bocian.
W
najbliższych latach będę dążyć do zmniejszenia ilości jednocześnie użytkowanych
typów samolotów, jednakże z utrzymaniem co najmniej jednego typu w każdej
klasie (podklasie).
Dla
zapewnienia, obserwowanego właśnie, dość burzliwego rozwoju naszego lotnictwa
morskiego, w budżecie MW nastąpiło przesunięcie części środków na ten cel,
kosztem budowy okrętów. Nie oznacza to jakichś istotnych cięć dla naszych stoczni;
wprawdzie ostatnio budujemy i nadal będziemy budować wiele jednostek, ale są to
przeważnie okręty niewielkie, a więc niezbyt drogie. Z kolei rosnący eksport
okrętów zapewni stoczniom odpowiednie „obłożenie” i co za tym idzie środki
finansowe.
A
teraz obiecane niedawno aktualne zbiorcze zestawienie naszych morskich sił
lotniczych. Ponieważ niektóre zawarte w nim liczby mogą budzić wątpliwości lub
niedowierzanie, na początku kilka zdań wyjaśnienia.
Ogólnie
nasze siły zbrojne podzielone są na trzy odrębne rodzaje; wojska lądowe,
lotnictwo i marynarka, każdy z oddzielnym dowództwem (i ministerstwem). Oczywiście
w czasie wojny powoływane jest połączone dowództwo całych sił zbrojnych,
koordynujące ich działania. Powoływane jest też wtedy dodatkowe dowództwo
obrony terytorialnej, kierujące m.in. krajową obroną plot; jednakże lotnictwo
myśliwskie MW nie wchodzi w jego skład. Wszystko to dotyczy metropolii, w
koloniach jest inaczej.
Utrzymywanie
dla każdej, nawet niewielkiej posiadłości zamorskiej oddzielnych dowództw
trzech rodzajów sił zbrojnych prowadziłoby do nadmiernego rozdęcia sztabów i
innych oddziałów nieliniowych, a także do ciągłych sporów kompetencyjnych.
Dlatego też przyjęto, że całość sił zbrojnych w koloniach podlega MW, jako
bezsprzecznie najsilniejszemu i wiodącemu ich elementowi na obszarach
zamorskich. W praktyce wygląda to tak, że dowódcą każdego obszaru poza
metropolią jest oficer MW, posiadający zastępców ds. wojsk lądowych i
lotnictwa. Stąd całość lotnictwa bazowanego w koloniach – niezależnie od jego
zadań – zalicza się do lotnictwa morskiego.
Stosunkowo
duże siły lotnicze bazowane w bazach Szantou i Hangczou, wynikają z przyjętego
planu obrony tych eksponowanych na ewentualny atak japoński baz. Nie zakłada
się stacjonowania tam większych sił morskich (zgodnie ze zobowiązaniem złożonym
Japończykom w roku 1922), obronę opierając na lotnictwie, wspartym przez
chińską marynarkę wojenną.
Nazwę
„samolot torpedowo-bombowy” należy rozumieć jako samolot przede wszystkim
torpedowy z możliwością zabrania w miejsce torpedy bomb. Większość samolotów
rozpoznawczo-bombowych posiada mniejsze lub większe zdolności zwalczania
okrętów podwodnych, jednakże odrębna klasa samolotów pop nie została na razie
wyodrębniona.
LOKALIZACJA
|
TYP
|
RAZEM
|
|||||||||||||||||||||||||||
NA LOTNISKACH LĄDOWYCH
|
POKŁADOWE
|
WODNOSAMOLOTY
|
|||||||||||||||||||||||||||
M i MB
|
B i TB
|
R i RB
|
M
|
B i TB
|
R i RB
|
M
|
B i TB
|
R i RB
|
|||||||||||||||||||||
PWL-61Mm
|
PWL-75M
|
PWL-84M
|
PWL-76MB
|
CZL-32B
|
PWL-62Bm
|
PWL-86B
|
CZL-44B
|
PFS-20B
|
CZL-33TBm
|
PFS-12RB
|
WSD-9Rm
|
WSD-16R
|
PWL-75Mp
|
PFS-20Bp
|
CZL-45TBp
|
WSD-9Rmp
|
WSD-16Rp
|
CZL-50HM
|
LWS-16HTB
|
LWS-7HR
|
LWS-14HR
|
CZL-48HRB
|
CZL-30HR
|
PWL-73HR
|
CZL-38HR
|
CZL-51HR
|
PWL-66HRB
|
||
Metropolia
|
124
|
62
|
22
|
44
|
31
|
31
|
62
|
62
|
20
|
40
|
14
|
18
|
14
|
18
|
6
|
18
|
586
|
||||||||||||
1. Flota
|
94
|
94
|
72
|
3
|
22
|
19
|
2
|
306
|
|||||||||||||||||||||
2. Flota
|
15
|
15
|
|||||||||||||||||||||||||||
Antyle
|
20
|
10
|
10
|
10
|
6
|
7
|
6
|
3
|
4
|
3
|
2
|
3
|
84
|
||||||||||||||||
Togo
|
10
|
10
|
10
|
10
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
2
|
3
|
60
|
|||||||||||||||||
Namibia
|
20
|
7
|
10
|
10
|
10
|
6
|
7
|
6
|
3
|
4
|
3
|
2
|
3
|
91
|
|||||||||||||||
Pemba
|
41
|
7
|
10
|
20
|
20
|
6
|
7
|
3
|
3
|
4
|
3
|
2
|
3
|
129
|
|||||||||||||||
Belitung
|
10
|
10
|
10
|
10
|
3
|
7
|
3
|
3
|
2
|
2
|
3
|
63
|
|||||||||||||||||
PPTR
|
30
|
10
|
7
|
10
|
20
|
20
|
6
|
7
|
13
|
3
|
6
|
3
|
4
|
6
|
4
|
9
|
158
|
||||||||||||
Samoa
|
10
|
10
|
10
|
3
|
3
|
3
|
2
|
3
|
2
|
3
|
49
|
||||||||||||||||||
Clipperton
|
0
|
||||||||||||||||||||||||||||
Hangczou
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
3
|
7
|
3
|
2
|
3
|
1
|
3
|
72
|
||||||||||||||||
Szantou
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
3
|
7
|
3
|
2
|
3
|
1
|
3
|
72
|
||||||||||||||||
RAZEM
|
20
|
121
|
144
|
92
|
22
|
65
|
61
|
91
|
162
|
172
|
20
|
9
|
70
|
94
|
94
|
72
|
3
|
22
|
10
|
75
|
45
|
34
|
35
|
9
|
44
|
26
|
22
|
51
|
1685
|
OGÓŁEM
|
377
|
573
|
99
|
94
|
166
|
25
|
10
|
75
|
266
|
1685
|
|||||||||||||||||||
1049
|
285
|
351
|
1685
|
||||||||||||||||||||||||||
Samoloty:
|
M -
|
myśliwskie
|
|||||||||||||||||||||||||||
MB -
|
myśliwsko-bombowe
|
||||||||||||||||||||||||||||
B -
|
bombowe
|
||||||||||||||||||||||||||||
TB -
|
torpedowo-bombowe
|
||||||||||||||||||||||||||||
R -
|
rozpoznawcze
|
||||||||||||||||||||||||||||
RB -
|
rozpoznawczo-bombowe
|
Rozwój lotnictwa jest, zaiste, imponujący. Cieszę się, że zacząłeś modernizacje samolotów poprzez montaż mocniejszych silników. W przypadku dobrze dopracowanych płatowców, jest to właściwe rozwiązanie. Oczywiście, do pewnej granicy! :)
OdpowiedzUsuńŁK
Zgadzam się, że możliwości modernizacji przez zwiększenie mocy silników są ograniczone; dlatego będę stosował to rozwiązanie raczej sporadycznie.
UsuńJKS
Trochę mam obawy, chociaż może niesłuszne, o poziom nowoczesności floty powietrznej.
OdpowiedzUsuńO ile flota zawsze szła krok (czasami siedmiomilowy) do przodu, to lotnictwo troszkę (!) wydawało by się zaczyna odstawać.
Oczywiście to jest inny świat, i trudno to tak wprost porównać. Ale mamy już rok 1935...
Piotr
Będzie lepiej...
UsuńJKS
Twoje samoloty są wystarczająco nowoczesne. To dopiero połowa lat 30-tych. Fakt, że zestarzeją się w ekspresowym tempie, ale takie to były czasy! :)
UsuńŁK
Ale czy przemysł zdąży?
OdpowiedzUsuńWłaściwie w 5 lat trzeba by wymienić prawie całą flotę powietrzną.
Piotr
W 1935 roku Niemcy oblatali Messerschmitta bf109.
OdpowiedzUsuńIstnieje zasadnicza różnica między oblotem prototypu, a produkcją seryjną. Niektóre z, opracowanych przez JKS, płatowców mają duży potencjał modernizacyjny. Np. "Rybożer" postawiony na podwoziu kołowym, z mechanizmem chowania w locie, wyposażony w mocniejszy silnik (1000 KM) i np. 4 nkm-y - będzie pierwszorzędnym myśliwcem do 1940/1941 r.
UsuńŁK
Zakładam, że dolnopłatowe bombowce (Salanga, Czubik, Syczek) mają stałe podwozie. Ale wówczas koniecznie powinny mieć owiewki na kołach.
OdpowiedzUsuńCo to za "wcięcie" w gondoli podkałubowej Salangi?
Silnik o mocy 920KM (Rybożer) w 1935? Aż trudno uwierzyć....
Zdecydowanie mi brakuje w dotychczasowym rozwoju "przyzwoitego" wielosilnikowego bombowce choćby podobnego do Fokker FVII 3m, jaki był ekspolatowany w Polsce.
H_Babbock
To nie jest "wcięcie". W tym miejscu gondola się kończy, a to, co jest z przodu, to osłona goleni podwozia, jak w Karasiu na tym rysunku: http://historiazabek.pl/files/PZL_23B_Karas_41ER_Polska_1939.jpg
Usuń^KT^
UsuńMoim zdaniem na przywołanym przez Kolegę rysunku widać skutki improwizacji wojennej. Mianowicie we wrześniu 1939 zdarzało się, że na lotniskach polowych demontowano dolną część owiewki w Karasiach (zdaje się, że trawa wkręcała się pod owiewkę i blokowała koło). Oczywiście w czasie pokoju takich praktyk nie było, więc to nie może być wytłumaczenie dla Salangi.
UsuńH_Babbock
Chodziło mi o to, że to nie jest wcięcie w gondoli, zresztą z rysunku i z parametrów samolotu ewidentnie wynika, że Salangana jest wzorowana na Karasiu.
UsuńKT
Czyli wraca pytanie co to jest to coś na górze goleni na Salangu?
UsuńZ innych ciekawostek to Salang, Czubik i Jarząbek a praktycznie rówieśnikami i maja silniki gwiazdowe 640KM. Badając rysunek wychodzi, że mają jednak różne silniki - dlaczego?
Nie rozumiem też dlaczego są w służbie dwie niemal identyczne konstrukcje (Salang i Czubik).
H_Babbock
To jest osłona goleni podwozia, jak u "Karasia"
UsuńJKS
No właśnie u Karasia była zwykła owiewka osłaniająca goleń i (część) koła. A tu taka proteza...
UsuńH_Babbock
Imponująca wręcz flota powietrzna.
OdpowiedzUsuńCzy IIWŚ wybuchnie tak samo jak u nas?. Jeżeli tak to trzeba się szykować.
Nadal uważam, że myśliwce pływakowe są przydatne, ale nigdy nie twierdziłem, że niezbędne. Piszesz o rozbudowie infrastruktury w koloniach, dzięki czemu lotnictwo bazowe wystarczy do obrony. Lotniska są bardziej niż wodowiska narażone na odkrycie przez nieprzyjacielski zwiad/wywiad. Wodnosamoloty będą też przydatne podczas działań ofensywnych, tam gdzie nie ma jeszcze lotnisk. Nie jest to klasa tak przestarzała i ustępująca osiągami lotnictwu bazowemu, jak się wydaje. Pływakowy Spitfire (niedopracowany prototyp na dospawanych po chamsku pływakach od innego modelu) miał osiągi lepsze niż Hurricane.
OdpowiedzUsuńJeszcze pomyślę...
UsuńJKS