Ścigacz torpedowy typu ST-37 1935 (16 szt.) i ścigacz artyleryjski typu SA-11 1935 (4 szt.)
Czwarta generacja
ścigaczy torpedowych i artyleryjskich. Główną różnicą w stosunku do poprzednich
typów jest inny sposób zabudowy wt na ścigaczach torpedowych. Wyrzutnie te mają
możliwość ponownego załadowania w warunkach bojowych, przewożonymi na pokładzie
torpedami zapasowymi.
Nowością jest też
wyposażenie prezentowanych jednostek w wytwornice sztucznego dymu do tworzenia
zasłony dymnej. Zamierzam urządzenie to montować również na innych okrętach,
przede wszystkim torpedowcach i niszczycielach. Wytwornice takie mogą okazać
się bardzo przydatne, szczególnie w przypadku okrętów o napędzie spalinowym,
gdzie nie ma możliwości uzyskania naturalnego dymu o odpowiedniej objętości i
gęstości.
Jeden dywizjon (1 SA i 4 ST) będzie stacjonować na Bałtyku, dwa na Antylach, a jeden na
Pembie.
Ewentualne następne
generacje nie będą się zbytnio różnić od tej; w każdym razie wyporność nie
przekroczy 100 tn, a uzbrojenie raczej nie ulegnie zmianie. Ponieważ jednostki
tej generacji przedstawiają typ dużego, „pełnomorskiego” ścigacza, planuję w
przyszłości budowę mniejszych, typowo przybrzeżnych ścigaczy o wyporności ok.
30-40 tn, być może z wyrzutniami kalibru 457 mm. Będzie to osobna linia
rozwojowa z własną numeracją generacji.
Ścigacz torpedowy.
ST-37, Poland Motor torpedo boat laid down 1935
Displacement:
83 t
light; 86 t standard; 93 t normal; 100 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(126,65
ft / 124,67 ft) x 20,51 ft x (4,27 / 4,41 ft)
(38,60 m
/ 38,00 m) x 6,25 m x (1,30 / 1,34 m)
Armament:
3 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 750 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
Weight of
broadside 2 lbs / 1 kg
Main
Torpedoes
2 -
21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,794 t each, 3,588 t total
in 2
sets of deck mounted reloads + 2 torpedoes reloads
Machinery:
Petrol
Internal combustion motors,
Geared
drive, 3 shafts, 6 450 shp / 973 Kw = 40,00 kts
Range
850nm at 13,00 kts
Bunker
at max displacement = 28 tons
Complement:
14 - 19
Cost:
£0,042
million / $0,169 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
5 tons, 5,3%
-
Guns: 0 tons, 0,5%
- Weapons: 4 tons, 4,8%
Machinery:
37 tons, 39,6%
Hull,
fittings & equipment: 37 tons, 40,1%
Fuel,
ammunition & stores: 10 tons, 11,2%
Miscellaneous
weights: 4 tons, 3,9%
- On freeboard deck: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
85 lbs / 39 Kg = 178,5 x 1,0 " / 25 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,33
Metacentric
height 0,8 ft / 0,2 m
Roll
period: 9,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,01
Hull form characteristics:
Hull has
raised forecastle,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,310
Length
to Beam Ratio: 6,08 : 1
'Natural
speed' for length: 13,87 kts
Power
going to wave formation at top speed: 67 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 35,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Forward deck: 25,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Aft deck: 25,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Quarter deck: 15,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Average freeboard: 7,82 ft / 2,39 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 131,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 122,9%
Waterplane
Area: 1 561 Square feet or 145 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 117%
Structure
weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 75 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,54
-
Longitudinal: 3,84
-
Overall: 0,66
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
ST-37 - ST-52 (1935)
Ścigacz artyleryjski.
SA-11, Poland
Motor gun boat laid down 1935
Displacement:
80 t light; 84 t standard; 93 t
normal; 101 t full load
Dimensions:
Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(126,65 ft / 124,67 ft) x 20,51 ft x
(4,27 / 4,44 ft)
(38,60 m / 38,00 m) x 6,25 m x (1,30 / 1,35 m)
Armament:
1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun -
2,05lbs / 0,93kg shells, 500 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck forward
2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns -
0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
4 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns -
0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
Weight of broadside 3 lbs / 2 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges
+ 8 reloads - 1,102 t total
in stern depth charge racks
Machinery:
Petrol Internal combustion motors,
Geared drive, 3 shafts, 6 450 shp /
973 Kw = 40,00 kts
Range 1 050nm at 13,00 kts
Bunker at max displacement = 34 tons
Complement:
14 - 19
Cost:
£0,043 million / $0,172 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 3 tons, 2,9%
- Guns: 1 tons, 1,4%
- Weapons: 1 tons, 1,5%
Machinery: 37 tons, 39,6%
Hull, fittings & equipment: 41
tons, 43,4%
Fuel, ammunition & stores: 13
tons, 14,1%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
88 lbs / 40 Kg = 45,1 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,32
Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
Roll period: 9,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,00
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient (normal/deep):
0,300 / 0,312
Length to Beam Ratio: 6,08 : 1
'Natural speed' for length: 13,87
kts
Power going to wave formation at top
speed: 67 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 11,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 35,00%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Forward deck: 25,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Aft deck: 25,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Quarter deck: 15,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Average
freeboard: 7,82 ft /
2,39 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 134,4%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 139,4%
Waterplane Area: 1 561 Square
feet or 145 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 119%
Structure weight / hull surface
area: 17 lbs/sq ft or 83 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,59
- Longitudinal: 4,20
- Overall: 0,72
Cramped machinery, storage, compartmentation
space
Excellent accommodation and
workspace room
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
SA-11 - SA-14 (1935)
Bardzo "do przodu". Charakterystyki, niczym ostatnich typów Schnellbootów z lat DWS.
OdpowiedzUsuńŁK
W jakimś minimalnym (albo i większym :)) stopniu mi przypomina schnellbooty. Ale oczywiście dobrze jest sie wzorować na najlepszych.
OdpowiedzUsuńPiotr
Do ŁK i Piotra: rzeczywiście, inspirowałem się schnellbootami.
UsuńJKS
Tak patrzę na SA i myślę że jednak 2 wt (bez zapasu) bym zainstalował(kosztem wkm'ów), to dałoby jednostkę mniej lub bardziej uniwersalną.. Ja wiem, jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego..
OdpowiedzUsuńKpt.G