poniedziałek, 14 marca 2016

Średni okręt desantowy typu Śniardwy 1935 (8 szt.)



Średni okręt desantowy typu Śniardwy 1935 (8 szt.)

Pierwszy w naszej flocie okręt desantowy średniej wielkości. Zadaniem tych jednostek jest wyrzucanie na brzeg nieurządzony ok. połowy batalionu piechoty (morskiej lub zwykłej) w drugim rzucie desantu.
Okręt może przewieźć ok. 380 żołnierzy z osobistym uzbrojeniem i wyposażeniem oraz ok. 240 t zaopatrzenia. Możliwości „socjalne” jednostki umożliwiają przebywanie na niej desantu ok. 7 dni, co daje zasięg ok. 1 600 – 1 700 Mm od miejsca załadowania. W przypadku większej odległości, desant jest przewożony transportowcami wojska, a załadunek na okręty desantowe realizowany w spełniającej ww. warunki odległości od miejsca wyładunku. Sam wyładunek desantu odbywa się przez opuszczaną - po odchyleniu na boki połówek części dziobowej - rampę dziobową (jak w amerykańskich LSM).
Uzbrojenie okrętu służy w zasadzie wyłącznie do obrony plot; zakłada się, że w czasie wyładowywania drugiego rzutu desantu, brzeg jest już opanowany i bezpośrednie wsparcie ogniowe lądujących wojsk jest niepotrzebne. Jednostka posiada wystarczającą do wykonywania założonych zadań prędkość oraz duży zasięg, umożliwiający autonomiczny rejs od portów macierzy do praktycznie dowolnego miejsca (jak już wspomniano, tylko na pewnym odcinku z desantem na pokładzie); sprzyjają temu bardzo dobre właściwości morskie okrętu.
Posiadane obecnie jednostki desantowe umożliwiają jednoczesne desantowanie wojsk w ilości dwu brygad piechoty i kompanii czołgów średnich.



Śniardwy, Poland Medium landing ship laid down 1935

Displacement:
            672 t light; 696 t standard; 863 t normal; 1141 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (240,69 ft / 236,22 ft) x 39,37 ft x (4,60 / 7,90 ft)
            (73,36 m / 72,00 m) x 12,00 m  x (1,40 / 2,40 m)

Armament:
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
      Weight of broadside 9 lbs / 4 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 487 shp / 1 109 Kw = 14,00 kts
            Range 12 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 301 tons

Complement:
            40

Cost:
            £0,155 million / $0,619 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 0,4%
               - Guns: 3 tons, 0,4%
            Machinery: 42 tons, 4,9%
            Hull, fittings & equipment: 348 tons, 40,4%
            Fuel, ammunition & stores: 191 tons, 22,2%
            Miscellaneous weights: 278 tons, 32,2%
               - Hull below water: 120 tons
               - Hull above water: 158 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 365 lbs / 1 526 Kg = 984,6 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,64
            Metacentric height 2,8 ft / 0,9 m
            Roll period: 9,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 84 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,67

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,569
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 18,22 kts
            Power going to wave formation at top speed: 39 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       37,50%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Aft deck:    37,50%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Quarter deck:        10,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Average freeboard:                      10,91 ft / 3,33 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 53,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 165,7%
            Waterplane Area: 6 757 Square feet or 628 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 232%
            Structure weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 197 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,94
                        - Longitudinal: 1,75
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Śniardwy (1935)
Mamry (1935)
Łebsko (1935)
Jeziorak (1935)
Niegocin (1935)
Wigry (1935)
Gopło (1935)
Świtaź (1935)



10 komentarzy:

  1. To już całkiem duża jednostka desantowa. Trochę do przodu jak mi się wydaje przed swoja epokę. No ale jeżeli jest... to jakie wsparcie zapewni desantowanym oddziałom? Tylko transport?

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyprzedza epokę zdecydowanie więcej , niż tylko trochę! Dobre 7 - 10 lat.
      ŁK

      Usuń
    2. Napisałem: "zakłada się, że w czasie wyładowywania drugiego rzutu desantu, brzeg jest już opanowany i bezpośrednie wsparcie ogniowe lądujących wojsk jest niepotrzebne"

      JKS

      Usuń
    3. No cóż, ja tylko chciałem się wypowiedzieć delikatnie... Ale oczywiście zgadzam się z kolegą ŁK...

      Piotr

      Usuń
    4. Mimo wszystko, konstrukcja wskazuje raczej na okręt pierwszej linii uderzenia (jak mu się przyglądam) - więc raczej bym coś pomyślał w kierunku wsparcia desantu.

      Piotr

      Usuń
    5. Piotr, jeśli chodzi Ci o sposób wyładowania desantu, to jest on przystosowany do brzegu nieurządzonego, ale nie bronionego.

      JKS

      Usuń
  2. Czy naprawdę oba okręty desantowe (mały i średni) mają silnik tej samej mocy?
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, "nadmiar" mocy silników małych okrętów jest wymuszony bardzo niekorzystnymi kształtami kadłuba (wielkie opory).

      JKS

      Usuń
  3. Szanowni koledzy niestety tym razem się trochę zagalopowaliście; z reguły brzeg jest broniony w trojaki sposób - miny i zapory podwodne, umocnienia stałe i polowe w tym stanowiska artyleryjskie w punktach umocnionych i bateriach ruchomych oraz wojska tj formacje forteczne oraz formacje piechoty, piechoty zmotoryzowanej i formacje pancerne. Nie jest znany kształt przedniej części kadłuba a wiec nie wiadomo jak blisko brzegu ta jednostka jest w stanie podpłynąć. nie należy zapominać, że nieprzyjaciel będzie w stanie przeciw potencjalnemu desantowi rzucić na początek lotnictwo, jako drugie ruszą jednostki morskie lekkie i okręty podwodne a w trzecim rzucie rusza jednostki ciężkie.
    Nawet jeśli desant jest wysadzany na brzeg niefortyfikowany z zaskoczenia bez przygotowania artyleryjskiego to w najlepszym razie mamy do dyspozycji od 8-miu do 12 godzin na utworzenie przyczółka - potem obrona nieprzyjaciela zacznie się formować i nastąpią kontrataki. Przeciętna kompania piechoty to około 230 do 250 ludzi, walczy na swoim terenie a nasz desant nie. Jednostka desantowa musi być uniwersalna a wiec przystosowana do pola walki "brzeg nie broniony" jaki pola walki "brzeg ufortyfikowany" brak jest tej uniwersalności a uzbrojenie przedstawia wiele do rzeczenia, w przypadku odparcia desantu te jednostki poniosą duże straty a swoja bronią pokładowa praktycznie nie będą w stanie osłaniać wycofującej się piechoty, sprzęt ciężki i średni przepadnie.
    Ogólnie koncepcja ciekawa ale mało praktyczna.
    Republika Kokosowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te jednostki, jak rozumiem nie służą do opanowywania wrogiego brzegu, ale do dostarczania wojska na już opanowany brzeg. Do zdobycia brzegu służą posiadane już przez naszą flotę kutry desantowe.
      KT

      Usuń