Średni okręt desantowy typu Śniardwy 1935 (8 szt.)
Pierwszy w naszej
flocie okręt desantowy średniej wielkości. Zadaniem tych jednostek jest
wyrzucanie na brzeg nieurządzony ok. połowy batalionu piechoty (morskiej lub
zwykłej) w drugim rzucie desantu.
Okręt może przewieźć
ok. 380 żołnierzy z osobistym uzbrojeniem i wyposażeniem oraz ok. 240 t
zaopatrzenia. Możliwości „socjalne” jednostki umożliwiają przebywanie na niej
desantu ok. 7 dni, co daje zasięg ok. 1 600 – 1 700 Mm od miejsca
załadowania. W przypadku większej odległości, desant jest przewożony
transportowcami wojska, a załadunek na okręty desantowe realizowany w
spełniającej ww. warunki odległości od miejsca wyładunku. Sam wyładunek desantu
odbywa się przez opuszczaną - po odchyleniu na boki połówek części dziobowej -
rampę dziobową (jak w amerykańskich LSM).
Uzbrojenie okrętu
służy w zasadzie wyłącznie do obrony plot; zakłada się, że w czasie
wyładowywania drugiego rzutu desantu, brzeg jest już opanowany i bezpośrednie
wsparcie ogniowe lądujących wojsk jest niepotrzebne. Jednostka posiada
wystarczającą do wykonywania założonych zadań prędkość oraz duży zasięg,
umożliwiający autonomiczny rejs od portów macierzy do praktycznie dowolnego
miejsca (jak już wspomniano, tylko na pewnym odcinku z desantem na pokładzie);
sprzyjają temu bardzo dobre właściwości morskie okrętu.
Posiadane obecnie
jednostki desantowe umożliwiają jednoczesne desantowanie wojsk w ilości dwu
brygad piechoty i kompanii czołgów średnich.
Śniardwy, Poland Medium landing ship laid
down 1935
Displacement:
672
t light; 696 t standard; 863 t normal; 1141 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(240,69
ft / 236,22 ft) x 39,37 ft x (4,60 / 7,90 ft)
(73,36
m / 72,00 m) x 12,00 m x (1,40 / 2,40 m)
Armament:
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
Weight of broadside 9 lbs / 4 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 1 487 shp / 1 109 Kw = 14,00 kts
Range
12 000nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 301 tons
Complement:
40
Cost:
£0,155
million / $0,619 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
3 tons, 0,4%
- Guns: 3 tons, 0,4%
Machinery:
42 tons, 4,9%
Hull,
fittings & equipment: 348 tons, 40,4%
Fuel,
ammunition & stores: 191 tons, 22,2%
Miscellaneous
weights: 278 tons, 32,2%
- Hull below water: 120 tons
- Hull above water: 158 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 365 lbs / 1 526 Kg = 984,6 x 1,6
" / 40 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,64
Metacentric
height 2,8 ft / 0,9 m
Roll
period: 9,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 84 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,67
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,569
Length
to Beam Ratio: 6,00 : 1
'Natural
speed' for length: 18,22 kts
Power
going to wave formation at top speed: 39 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 16,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 37,50%, 10,17 ft / 3,10
m, 10,17 ft / 3,10 m
- Aft deck: 37,50%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Quarter deck: 10,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Average freeboard: 10,91 ft / 3,33 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 53,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 165,7%
Waterplane
Area: 6 757 Square feet or 628 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 232%
Structure
weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 197 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,94
-
Longitudinal: 1,75
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Śniardwy (1935)
Mamry (1935)
Łebsko (1935)
Jeziorak (1935)
Niegocin (1935)
Wigry (1935)
Gopło (1935)
Świtaź (1935)
To już całkiem duża jednostka desantowa. Trochę do przodu jak mi się wydaje przed swoja epokę. No ale jeżeli jest... to jakie wsparcie zapewni desantowanym oddziałom? Tylko transport?
OdpowiedzUsuńPiotr
Wyprzedza epokę zdecydowanie więcej , niż tylko trochę! Dobre 7 - 10 lat.
UsuńŁK
Napisałem: "zakłada się, że w czasie wyładowywania drugiego rzutu desantu, brzeg jest już opanowany i bezpośrednie wsparcie ogniowe lądujących wojsk jest niepotrzebne"
UsuńJKS
No cóż, ja tylko chciałem się wypowiedzieć delikatnie... Ale oczywiście zgadzam się z kolegą ŁK...
UsuńPiotr
Mimo wszystko, konstrukcja wskazuje raczej na okręt pierwszej linii uderzenia (jak mu się przyglądam) - więc raczej bym coś pomyślał w kierunku wsparcia desantu.
UsuńPiotr
Piotr, jeśli chodzi Ci o sposób wyładowania desantu, to jest on przystosowany do brzegu nieurządzonego, ale nie bronionego.
UsuńJKS
Czy naprawdę oba okręty desantowe (mały i średni) mają silnik tej samej mocy?
OdpowiedzUsuńH_Babbock
Tak, "nadmiar" mocy silników małych okrętów jest wymuszony bardzo niekorzystnymi kształtami kadłuba (wielkie opory).
UsuńJKS
Szanowni koledzy niestety tym razem się trochę zagalopowaliście; z reguły brzeg jest broniony w trojaki sposób - miny i zapory podwodne, umocnienia stałe i polowe w tym stanowiska artyleryjskie w punktach umocnionych i bateriach ruchomych oraz wojska tj formacje forteczne oraz formacje piechoty, piechoty zmotoryzowanej i formacje pancerne. Nie jest znany kształt przedniej części kadłuba a wiec nie wiadomo jak blisko brzegu ta jednostka jest w stanie podpłynąć. nie należy zapominać, że nieprzyjaciel będzie w stanie przeciw potencjalnemu desantowi rzucić na początek lotnictwo, jako drugie ruszą jednostki morskie lekkie i okręty podwodne a w trzecim rzucie rusza jednostki ciężkie.
OdpowiedzUsuńNawet jeśli desant jest wysadzany na brzeg niefortyfikowany z zaskoczenia bez przygotowania artyleryjskiego to w najlepszym razie mamy do dyspozycji od 8-miu do 12 godzin na utworzenie przyczółka - potem obrona nieprzyjaciela zacznie się formować i nastąpią kontrataki. Przeciętna kompania piechoty to około 230 do 250 ludzi, walczy na swoim terenie a nasz desant nie. Jednostka desantowa musi być uniwersalna a wiec przystosowana do pola walki "brzeg nie broniony" jaki pola walki "brzeg ufortyfikowany" brak jest tej uniwersalności a uzbrojenie przedstawia wiele do rzeczenia, w przypadku odparcia desantu te jednostki poniosą duże straty a swoja bronią pokładowa praktycznie nie będą w stanie osłaniać wycofującej się piechoty, sprzęt ciężki i średni przepadnie.
Ogólnie koncepcja ciekawa ale mało praktyczna.
Republika Kokosowa
Te jednostki, jak rozumiem nie służą do opanowywania wrogiego brzegu, ale do dostarczania wojska na już opanowany brzeg. Do zdobycia brzegu służą posiadane już przez naszą flotę kutry desantowe.
UsuńKT