poniedziałek, 14 marca 2016

Mały okręt desantowy typu OD-9 1935 (4 szt.)



Mały okręt desantowy typu OD-9 1935 (4 szt.)

Mały okręt desantowy wyspecjalizowany do przewozu i desantowania na nieurządzony brzeg czołgów lub innych pojazdów.
Jednostka jest w stanie zabrać na pokład i wyrzucić na brzeg np. 4 czołgi średnie lub 4 półciężarówki z działkiem ppanc 40 mm na holu lub 7 samochodów terenowych, lub zaopatrzenie, łącznie do 132 t ładunku. Standardowa jednostka załadowania dla czterech okrętów to kompania czołgów (14 szt.) oraz dwie ciężarówki z ich zaopatrzeniem (amunicja i paliwo w beczkach).
Załadunek czołgów lub innych pojazdów odbywa się przez zwodzoną furtę rufową, a wyładunek przez podobną furtę dziobową. W skrajnych przypadkach załadunek może być realizowany „z góry” żurawiami, lecz tego sposobu należy unikać, ponieważ manewrowanie wiszącymi na zawiesiu żurawia dużymi ciężarami (ok. 30 t) jest trudne i może doprowadzić do uszkodzenia ładunku lub, co gorsza samego okrętu.
Okręty tego typu posiadają skromniutkie uzbrojenie, służące w zasadzie wyłącznie do obrony plot. Pomimo niekorzystnych – wymuszonych pełnioną funkcją – kształtów kadłuba, właściwości morskie są zaskakująco dobre, dużą rolę odgrywa tu niewielka prędkość maksymalna.
Jak zwykle w przypadku okrętów desantowych, byłem zmuszony do „ręcznej” korekty raportu, celem uzyskania realnych wartości.



OD-9, Poland Small landing ship laid down 1935

Displacement:
            252 t light; 258 t standard; 272 t normal; 404 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (120,92 ft / 118,11 ft) x 32,81 ft x (4,92 / 5,07 ft)
            (36,86 m / 36,00 m) x 10,00 m  x (1,40 / 2,25 m)

Armament:
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck 2 raised mounts
      Weight of broadside 1 lbs / 1 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 470 shp / 1 096 Kw = 12,00 kts
            Range 2 400nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 25 tons

Complement:
            22

Cost:
            £0,061 million / $0,242 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,1%
               - Guns: 0 tons, 0,1%
            Machinery: 21 tons, 7,7%
            Hull, fittings & equipment: 99 tons, 36,4%
            Fuel, ammunition & stores: 20 tons, 7,4%
            Miscellaneous weights: 132 tons, 48,5%
               - On freeboard deck: 132 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 860 lbs / 844 Kg = 3 900,8 x 1,0 " / 25 mm shells or 2,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,49
            Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
            Roll period: 10,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,40

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise aft of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,506
            Length to Beam Ratio: 3,60 : 1
            'Natural speed' for length: 13,74 kts
            Power going to wave formation at top speed: 55 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Forward deck:       35,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:    30,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        15,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      7,96 ft / 2,43 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 27,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 112,6%
            Waterplane Area: 2 685 Square feet or 249 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 156%
            Structure weight / hull surface area: 30 lbs/sq ft or 145 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 3,68
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

OD-9 - OD-12 (1935)



4 komentarze:

  1. Jakie państwo budowało w tym czasie okręty desantowe? Mam na myśli jednostki seryjne, a nie eksperymentalne!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteśmy w pewnym sensie prekursorami.

      JKS

      Usuń
    2. No tak, jak zwykle!
      ŁK

      Usuń
    3. Nowoczesność nie do przyjęcia. Ale abstrahując od tego, piszesz o "ładunkach 30t", to ówczesne czołgi ("średnie", choć ja wolę określenie standardowe) ważyły maks kilkanaście ton. 30t ważył chyba tylko czołg ciężki Char B1.
      H_Babbock

      Usuń