sobota, 5 grudnia 2015

Kuter trałowy typu KT-1 1930 (6 szt.)



Kuter trałowy typu KT-1 1930 (6 szt.)

Nowa klasa okrętów w naszej flocie; małe, niepozorne, chyba zgrabne, ale na pewno bardzo pożyteczne jednostki. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpiecznej, wolnej od min żeglugi na podejściach do baz, redach i zamkniętych akwenach przybrzeżnych. Dodatkowo, okręciki te mogą zwalczać nieprzyjacielskie OP, które ośmieliły się podejść tak blisko naszego wybrzeża.
W związku z dodatkową funkcją zwalczania OP, kutry posiadają dość silne uzbrojenie artyleryjskie. Prędkość - z tej samej przyczyny - jest również większa niż wymagałoby tego samo trałowanie. Właściwości morskie – jak na okręcik tej wielkości i obszar działania – są całkiem zadowalające.
Należy spodziewać się w przyszłości większej ilości jednostek tego typu, również w koloniach.

 

KT-1, Poland Minesweeping craft laid down 1930

Displacement:
            58 t light; 60 t standard; 63 t normal; 65 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (84,56 ft / 82,02 ft) x 16,40 ft x (4,10 / 4,19 ft)
            (25,77 m / 25,00 m) x 5,00 m  x (1,25 / 1,28 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck aft
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
            in stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 559 shp / 417 Kw = 14,00 kts
            Range 550nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 5 tons

Complement:
            10 - 14

Cost:
            £0,019 million / $0,077 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 3,5%
               - Guns: 1 tons, 1,3%
               - Weapons: 1 tons, 2,2%
            Machinery: 17 tons, 26,9%
            Hull, fittings & equipment: 27 tons, 43,2%
            Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 7,4%
            Miscellaneous weights: 12 tons, 19,0%
               - Hull above water: 11 tons
               - On freeboard deck: 1 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              103 lbs / 47 Kg = 52,8 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,18

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,400 / 0,405
            Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
            'Natural speed' for length: 11,23 kts
            Power going to wave formation at top speed: 67 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Forward deck:       40,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Aft deck:    20,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Quarter deck:        20,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Average freeboard:                      6,38 ft / 1,94 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 110,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 107,4%
            Waterplane Area: 860 Square feet or 80 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 132%
            Structure weight / hull surface area: 20 lbs/sq ft or 95 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,80
                        - Longitudinal: 7,39
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

KT-1 - KT-6 (1930)

3 komentarze:

  1. Miła dla oka sylwetka. W rzeczywistości są to okręty wielozadaniowe, mające więcej cech małego ścigacza okrętów podwodnych niźli kutra trałowego. Nie wiem, czy dziób nie jest zbyt przeciążony, co zdaje się sugerować raport springsharpa ("tends to be wet forward"). Może lepiej byłoby zastosować lżejsze działko (25 mm) lub zastosować odwrotną kombinację usytuowania uzbrojenia: nkm z przodu i działko z tyłu? Ale wymagałoby to, chyba, zmian w konstrukcji nadbudówki.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "tends to be wet forward" to prawie stały komunikat programu w przypadku okrętów poruszających się z prędkością większą od konduktu pogrzebowego i zależny jest raczej od wysokości wolnej burty na dziobie, niż od jego obciążenia.

      JKS

      Usuń