Kuter trałowy typu KT-1 1930 (6 szt.)
Nowa
klasa okrętów w naszej flocie; małe, niepozorne, chyba zgrabne, ale na pewno bardzo
pożyteczne jednostki. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpiecznej, wolnej od min
żeglugi na podejściach do baz, redach i zamkniętych akwenach przybrzeżnych.
Dodatkowo, okręciki te mogą zwalczać nieprzyjacielskie OP, które ośmieliły się
podejść tak blisko naszego wybrzeża.
W związku
z dodatkową funkcją zwalczania OP, kutry posiadają dość silne uzbrojenie
artyleryjskie. Prędkość - z tej samej przyczyny - jest również większa niż
wymagałoby tego samo trałowanie. Właściwości morskie – jak na okręcik tej
wielkości i obszar działania – są całkiem zadowalające.
Należy spodziewać się w przyszłości większej ilości
jednostek tego typu, również w koloniach.
KT-1, Poland Minesweeping craft laid down
1930
Displacement:
58
t light; 60 t standard; 63 t normal; 65 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(84,56
ft / 82,02 ft) x 16,40 ft x (4,10 / 4,19 ft)
(25,77
m / 25,00 m) x 5,00 m x (1,25 / 1,28 m)
Armament:
1
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per
gun
Machine gun in deck mount, 1925 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
aft
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
in
stern depth charge racks
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 559 shp / 417 Kw = 14,00 kts
Range
550nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 5 tons
Complement:
10
- 14
Cost:
£0,019
million / $0,077 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
2 tons, 3,5%
- Guns: 1 tons, 1,3%
- Weapons: 1 tons, 2,2%
Machinery:
17 tons, 26,9%
Hull,
fittings & equipment: 27 tons, 43,2%
Fuel,
ammunition & stores: 5 tons, 7,4%
Miscellaneous
weights: 12 tons, 19,0%
- Hull above water: 11 tons
- On freeboard deck: 1 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
103 lbs / 47 Kg = 52,8 x 1,6 " / 40 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,26
Metacentric
height 0,5 ft / 0,2 m
Roll
period: 9,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,18
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,400 / 0,405
Length
to Beam Ratio: 5,00 : 1
'Natural
speed' for length: 11,23 kts
Power
going to wave formation at top speed: 67 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 8,86 ft /
2,70 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Forward deck: 40,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Aft deck: 20,00%, 3,94 ft / 1,20 m, 3,94 ft / 1,20 m
- Quarter deck: 20,00%, 3,94 ft / 1,20
m, 3,94 ft / 1,20 m
- Average freeboard: 6,38 ft / 1,94 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 110,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 107,4%
Waterplane
Area: 860 Square feet or 80 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 132%
Structure
weight / hull surface area: 20 lbs/sq ft or 95 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,80
-
Longitudinal: 7,39
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
KT-1 - KT-6 (1930)
Miła dla oka sylwetka. W rzeczywistości są to okręty wielozadaniowe, mające więcej cech małego ścigacza okrętów podwodnych niźli kutra trałowego. Nie wiem, czy dziób nie jest zbyt przeciążony, co zdaje się sugerować raport springsharpa ("tends to be wet forward"). Może lepiej byłoby zastosować lżejsze działko (25 mm) lub zastosować odwrotną kombinację usytuowania uzbrojenia: nkm z przodu i działko z tyłu? Ale wymagałoby to, chyba, zmian w konstrukcji nadbudówki.
OdpowiedzUsuńŁK
"tends to be wet forward" to prawie stały komunikat programu w przypadku okrętów poruszających się z prędkością większą od konduktu pogrzebowego i zależny jest raczej od wysokości wolnej burty na dziobie, niż od jego obciążenia.
UsuńJKS
Małe jest piękne :)
OdpowiedzUsuń