Tankowiec floty typu Bieszczady 1928 (1 szt.)
Ponieważ
flota nasza wciąż się rozwija, także ilościowo i wszystkie już okręty są
napędzane paliwami płynnymi, zaszła konieczność budowy kolejnego tankowca, aby
uniezależnić się w tym zakresie od ewentualnego wsparcia zbiornikowców
„cywilnych” Nowo zbudowany tankowiec
jest największym w naszej flocie i jednym z większych na świecie.
W
porównaniu do naszych starszych tankowców, jednostka ta jest znacznie bardziej
zaawansowana technicznie; posiada m.in. możliwość tankowania innych okrętów w
marszu (z umiarkowaną prędkością i przy dobrej pogodzie, oczywiście). Całkowita
pojemność zbiorników to 11 300 t różnych paliw (olej opałowy/mazut, olej
napędowy/dieslowski, benzyna, nafta/kerozyna).
Uzbrojenie
okrętu mieści się w naszych standardach dla okrętów pomocniczych, prędkość jest
typowa dla tankowców zaopatrzeniowych, a zasięg umożliwia współpracę z okrętami
bojowymi na najodleglejszych akwenach. Rozmiary i kształt kadłuba dają bardzo
dobre właściwości morskie.
Rysunek
przedstawia okręt w stanie częściowego napełnienia zbiorników.
Sądziłem,
że taki sobie okręt pomocniczy to „machnę” w kilka godzin, a zajęło mi to dwa
dni. Wszystko z powodu ambicji, aby umieścić na rysunku maksimum szczegółów.
Kiedy już rozrysowałem wszystkie rurociągi, pompy, zasuwy i węzły instalacyjne,
nałożyłem na to przebiegający wzdłuż okrętu pomost i większość mojej pracy pod
nim znikła, prawie się rozpłakałem :(. JKS,
już wystarczy – don’t cry, be happy…
Bieszczady, Poland Fleet tanker laid down
1928
Displacement:
15 706
t light; 16 090 t standard; 18 081 t normal; 19 674 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(539,62
ft / 524,93 ft) x 65,62 ft x (26,25 / 28,28 ft)
(164,47
m / 160,00 m) x 20,00 m x (8,00 / 8,62
m)
Armament:
4
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts
6
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread 2
raised mounts
Weight of broadside 221 lbs / 100kg
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 1 shaft, 14 886 shp / 11 105 Kw = 18,00 kts
Range
17 900nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 3 584 tons
Complement:
390
- 507
Cost:
£2,441
million / $9,766 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
61 tons, 0,3%
- Guns: 61 tons, 0,3%
Machinery:
463 tons, 2,6%
Hull,
fittings & equipment: 3 882 tons, 21,5%
Fuel,
ammunition & stores: 2 375 tons, 13,1%
Miscellaneous
weights: 11 300 tons, 62,5%
- Hull below water: 7 500 tons
- Hull above water: 3 800 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
26 015 lbs / 11 800 Kg = 493,4 x
4,7 " / 120 mm shells or 2,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,46
Metacentric
height 5,1 ft / 1,5 m
Roll
period: 12,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,700 / 0,707
Length
to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural
speed' for length: 22,91 kts
Power
going to wave formation at top speed: 38 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees
Stern
overhang: 10,17 ft / 3,10 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 10,00%, 30,18 ft /
9,20 m, 27,89 ft / 8,50 m
- Forward deck: 30,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 45,00%, 20,01 ft / 6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Quarter deck: 15,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 27,89 ft / 8,50 m
- Average freeboard: 22,07 ft / 6,73 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 78,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 134,2%
Waterplane
Area: 27 423 Square feet or 2 548 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 145%
Structure
weight / hull surface area: 89 lbs/sq ft or 435 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 1,57
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Imponujący okręt pomocniczy. Przypomina mi, młodszy o 10 lat, niemiecki "Altmark"/„Uckermark” i o tyle (mniej więcej) wyprzedza swoją epokę. Osobiście dałbym mu napęd dieslowski, ale to kwestia upodobania (zasięg pływania jest całkowicie wystarczający).
OdpowiedzUsuńŁK
"Tylko" 10 lat do przodu? Chyba robię postępy... :).
UsuńGłównym rodzajem przewożonego przez tankowce naszej floty paliwa jest olej opałowy (mazut), dlatego siłownię okrętu ustawiłem pod to właśnie paliwo.
JKS
No, tak wychodzi, że jest mały postęp! :) Jeśli głównym paliwem jest olej opałowy, to zastosowanie siłowni parowej jest całkowicie zasadne.
UsuńŁK
Milordzie zasunęliście na prawdę dużą jednostkę! Wartą swojej ceny choćby dlatego że pozwoli utrzymać w ruchu inne okręty o wiele dłużej! Warto byłoby też zrobić jeszcze dwa po 7500 ton do obsługi składów paliwa w koloniach, bo ten się nie rozdwoi.
UsuńJeszcze sprawa na koniec, przydałaby się modernizacja lub nowy okręt baza okrętów podwodnych do zrobienia kole 1930 roku. :)
Kpt.G
Mamy teraz w sumie 6 tankowców (1x18081tn, 2x11768tn. i 3x6118tn.), na razie powinno wystarczyć.
UsuńW sytuacji dobrze rozwiniętej infrastruktury lądowej, okręty-bazy OP nie są tak bardzo potrzebne. Nasza jedyna baza pochodzi z roku 1921 i jest w pełni wartościowa; nb. pełni ona bardziej rolę okrętu ratowniczego niż samej bazy.
JKS
6 tankowców wystarczy, na razie.
UsuńNatomiast co do Okrętu-bazy chodziło mi o "odświeżenie" wyposażenia, warsztatów i remontu maszyn i kotłowni, mija już 7 lat od oddania do użytku tej jednostki, a podopieczni rosną!
Kpt.G
Wszystkie nasze okręty podlegają remontom okresowym (co 4-6 lat), w ostatnich dwu latach - jak już pisałem niektóre terminy zostały nawet skrócone, ale takimi pierdołami, jak planowy okresowy remont głów Wam nie zawracam.
UsuńJKS
Chciało by się rzec: dużo blachy, mało wojowania….
OdpowiedzUsuń1. Zdziwiła mnie cena za okręt, tym razem nie racjonalnie wielka. – 9,8mln USD za tą jednostkę to więcej niż za krążownik minowy (5,9mln) czy lekki (8,6mln), i tylko niewiele mniej niż za ciężki (11,5mln).
Jeszcze lepiej to widać przy wyporności – na 1000t powyższe krążowniki kosztowały 1000-1130 USD. Tankowiec formalnie kosztuje 496USD/1000t. Ale jeśli odjąć ładunek (zakładam, że podane 19674t to wyporność przy pełnym ładunku) to cena jest 1166USD/1000t. A przecież jednostka nie ma najdroższych elementów krążowników (dużej siłowni, artylerii,…).
2. Czyżby zmiana w maskach dział 120mm? Bo wydaje mi się, że pojawiły się głębsze wycięcia w górnej – przedniej części. Tak w ogóle to czy można spytać, jaki jest maksymalny kąt podniesienia luf? I na jakiej wysokości nad pokładem jest wtedy zamek działa?
3. Trochę nieszczęśliwy układ działek 25mm – łodzie częściowo zasłaniają pole ostrzału. Ale rozumiem, że nie dało się inaczej.
4. Patrzę na łodzie w rzucie z góry i ciężko jest mi sobie wyobrazić jak mogą być spuszczane na wodę, a konkretnie jak mogą „minąć” się z żurawikami.
H_Babbock
Ad 1. Ceny okrętów wylicza Springsharp, prawdopodobnie kieruje się głównie wypornością i mocą maszyn bez względów na rodzaj okrętu. Dlatego ja w przypadku okrętów podwodnych podwajam cenę, być może zacznę również korygować ceny okrętów pomocniczych, które są ewidentnie zawyżone.
UsuńAd 2. Tak, wprowadziłem drobną korektę do rysunku masek dział uniwersalnych z uwagi na duże kąty podniesienia. Dla tych dział jest to ok. 80-85 st. Na jakiej wysokości są zamki dział przy maksymalnym podniesieniu? Dokładnie nie wiem, z uproszczonej symulacji wychodzi mi 70-80 cm.
Ad 3. Działka 25 mm strzelają głównie górną grupą kątów podniesienia, a wtedy łodzie zbytnio nie przeszkadzają.
Ad 4. Ktoś (kto?) tu już kiedyś opisywał metodę "przerzucania" łodzi na zewnątrz żurawików. Najpierw półobrót żurawików pociąga łódź w jedną stronę i jeden z końców łodzi może "ominąć" jeden z żurawików. Potem półobrót w drugą stronę i cała łódź jest na zewnątrz. Ja wprawdzie mam problem z jasnym wyobrażeniem sobie tego manewru, ale ponieważ taki sposób montowania szalup był powszechnie stosowany, należy uznać, że istnieje jakaś skuteczna metoda.
JKS