Lotnictwo morskie rok 1928
Przedstawiam zaktualizowane zestawienie
tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą używane w lotnictwie morskim w
roku 1928.
Typ
|
Nazwa
|
Rok prod.
|
Załoga
|
Wymiary
|
Pow. nośna
|
Masa
|
Silniki
|
V max.
|
V wzn.
|
Pułap
|
Zasięg
|
Uzbrojenie
|
|||||||
S
|
L
|
H
|
własna
|
start.
|
km
|
nkm
|
dz.
|
bomby
|
torp.
|
||||||||||
osób
|
m
|
m
|
m
|
m2
|
kg
|
kg
|
KM
|
km/h
|
m/s
|
m
|
Mm
|
szt
|
szt
|
szt
|
kg
|
szt
|
|||
S a m o l o t y m y ś l i w s k i
e
|
|||||||||||||||||||
PWL-39M
|
Myszołów
|
1925
|
1
|
8,9
|
6,9
|
2,7
|
22,0
|
720
|
1 085
|
1x440
|
270
|
7,5
|
8 000
|
392
|
2
|
|
|
|
|
PFS-9M
|
Bielik
|
1928
|
1
|
8,9
|
7,1
|
2,8
|
25,5
|
1 117
|
1 560
|
1x520
|
306
|
7,2
|
8 200
|
450
|
2
|
|
|
|
|
S a m o l
o t y m y ś l i w s k o-b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S a m o l o t y b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-22B
|
Lelek
|
1922
|
2
|
14.8
|
9,5
|
3,4
|
34,7
|
1 387
|
2 500
|
1x450
|
214
|
4,5
|
6 700
|
432
|
3
|
|
|
400
|
|
CZL-26B
|
Emu
|
1925
|
5
|
20,4
|
13,6
|
5,1
|
105,8
|
3 194
|
5 725
|
2x480
|
190
|
3,3
|
4 150
|
531
|
5
|
|
|
1 250
|
|
PFS-4B
|
Skowronek
|
1925
|
2
|
12,8
|
9,5
|
3,3
|
39,3
|
1 920
|
2 600
|
1x440
|
198
|
4,2
|
6 000
|
498
|
3
|
|
|
500
|
|
S a m o l o t y b o m b o w e n u r k u j ą c e
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S a m o l o t y t o r p e d o w o
- b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-32TB
|
Puszczyk
|
1924
|
2
|
16,8
|
10,2
|
3,4
|
47,3
|
2 302
|
3 810
|
1x520
|
192
|
4,0
|
6 050
|
549
|
3
|
|
|
750
|
1
|
PWL-42TB
|
Puchacz
|
1926
|
2
|
13,7
|
10,4
|
3,4
|
39,4
|
1 680
|
3 090
|
1x560
|
221
|
4,2
|
6 100
|
590
|
3
|
|
|
750
|
1
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-17RB
|
Kakapo
|
1924
|
2
|
14,1
|
9,1
|
3,6
|
51,4
|
1 490
|
2 558
|
1x360
|
175
|
3,5
|
5 500
|
324
|
3
|
|
|
250
|
|
PFS-6RB
|
Aleksandretta
|
1928
|
2
|
14,1
|
9,2
|
3,6
|
49,8
|
1 330
|
1 960
|
1x360
|
214
|
4,3
|
6 700
|
395
|
3
|
|
|
200
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z e
|
|||||||||||||||||||
CZL-16R
|
Pliszka
|
1923
|
2
|
12,7
|
8,7
|
3,2
|
45,0
|
1 487
|
1 920
|
1x400
|
202
|
3,9
|
6 000
|
275
|
3
|
|
|
125
|
|
LWS-6R
|
Dudek
|
1926
|
2
|
9,4
|
8,2
|
3,1
|
33,2
|
1 246
|
1 915
|
1x360
|
207
|
5,5
|
6 400
|
540
|
4
|
|
|
100
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e m y ś l i w s k i e
|
|||||||||||||||||||
PWL-58HM
|
Rybołów
|
1928
|
1
|
9,8
|
6,7
|
2,8
|
25,7
|
980
|
1 400
|
1x440
|
255
|
6,0
|
7 500
|
414
|
2
|
|
|
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
CZL-16HR
|
Słonka
|
1923
|
2
|
12,7
|
8,7
|
3,2
|
45,0
|
1 487
|
2 095
|
1x400
|
185
|
3,6
|
6 000
|
252
|
3
|
|
|
50
|
|
PWL-53HR
|
Czajka
|
1927
|
2
|
13,5
|
9,6
|
3,7
|
44,0
|
1 409
|
1 990
|
1x360
|
182
|
3,3
|
5 900
|
366
|
1
|
|
|
50
|
|
LWS-7HR
|
Zimorodek
|
1928
|
2
|
17,0
|
12,1
|
5,3
|
76,4
|
2 790
|
4 170
|
1x640
|
202
|
3,7
|
4 150
|
432
|
3
|
|
|
150
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e t o r p e d o w o - b o m b
o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-19HTB
|
Maskonur
|
1922
|
2
|
17,3
|
10,7
|
3,9
|
70,2
|
2 646
|
4 195
|
1x663
|
196
|
4,2
|
6 300
|
621
|
2
|
|
|
725
|
1
|
PWL-42HTB
|
Burzyk
|
1926
|
2
|
13,7
|
10,4
|
3,4
|
39,4
|
1 680
|
3 090
|
1x560
|
199
|
4,1
|
6 100
|
531
|
3
|
|
|
750
|
1
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
CZL-22HR
|
Bekas
|
1924
|
2
|
12,4
|
9,9
|
3,1
|
43,0
|
850
|
1 360
|
1x180
|
180
|
3,1
|
3 000
|
246
|
1
|
|
|
25
|
|
CZL-30HR
|
Bocian
|
1928
|
3
|
14,5
|
11,4
|
4,2
|
59,9
|
2 170
|
3 000
|
1x440
|
181
|
3,5
|
3 500
|
731
|
4
|
|
|
250
|
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-28HRB
|
Fregata
|
1924
|
4
|
22,5
|
15,6
|
5,5
|
125,0
|
3 600
|
5 400
|
2x440
|
176
|
3,5
|
5 500
|
681
|
4
|
|
|
200
|
|
PWL-28HRBm
|
Fregata
|
1927
|
4
|
22,5
|
15,6
|
5,5
|
125,0
|
3 658
|
5 496
|
2x440
|
173
|
3,4
|
5 400
|
667
|
3
|
|
1
|
200
|
|
Uwagi, co do poszczególnych typów
samolotów:
- wycofane zostały samoloty typów: WSD-4M Kondor, i PWL-23HR Kulik;
- wprowadzone zostały do użytku samoloty
typów: PFS-9M Bielik, PFS-6RB Aleksandretta,
PWL-58HM Rybołów, LWS-7HR Zimorodek i CZL-30HR
Bocian.
W następnym 1929 roku przewidziane jest
wprowadzenie do służby trzech nowych typów samolotów; myśliwskiego, bombowego i rozpoznawczego.
Bardzo fajne te najnowsze modele z 1928 r. "Rybołów" i "Aleksandretta" chyba zbyt optymistycznie, jeśli chodzi o prędkość maksymalną. W cięższych łodziach latających np. "Bocian" można zacząć stosować 2 silniki w układzie tandemu (śmigło ciągnące i pchające). Mam wrażenie, że samolot ten "cierpi" na niedobór mocy.
OdpowiedzUsuńŁK
Jak już kiedyś pisałem, moja wiedza lotnicza jest niewystarczająca na całkiem samodzielne projekty. Dlatego każdy z prezentowanych tu samolotów jest oparty na jakiejś realnej konstrukcji. Jedyne wprowadzane przeze mnie zmiany to dopasowanie mocy silnika do naszego typoszeregu (zazwyczaj "w górę") i wynikająca z tego korekta osiągów. Czasami też zmieniam osiągi na zasadzie "coś za coś"; np. jeżeli bardziej zależy mi na zasięgu niż na prędkości, to obniżam prędkość proporcjonalnie zwiększając zasięg.
UsuńDla przykładu: pierwowzorem dla "Rybołowa" jest FIAT CR.20 Idro o parametrach (wersja lądowa): silnik 410 KM, V=270 km/h, R=405 Mm. Zakładając silnik 440 KM najpierw podniosłem osiągi, a potem je obniżyłem ze względu na układ z pływakami. Teraz oceń, czy osiągi "Rybołowa są zbyt optymistyczne?
Już za rok pojawi się układ silników tandem, ale będzie to samolot z podwoziem kołowym.
Co do "Bociana"; jego pierwowzór miał silnik o mocy 450 KM, rzeczywiście mogłem dać np. 480 KM. Zawsze mogę go zmodernizować zmieniając silnik (w pewnych granicach, oczywiście).
JKS
"Rybołowa" porównywałem z "Myszołowem", a "Aleksandrettę" z "Kakapo" z czego wynika wniosek o nadmiernym optymizmie!
UsuńŁK
Zastanawiam się czy byłaby możliwość wprowadzenia "historycznych" samolotów takich jak PZL-11, Łoś, Karaś,PZL.38 Wilk(<--proszęęę o tego ostatniego!) lub chociaż konstrukcji na nich opartych. Oczywiście pojawiających się w odpowiednim przedziale czasowym...
UsuńKpt.G
Będą samoloty oparte na konstrukcjach i projektach II Rzeczypospolitej, tak jak napisałeś: w swoim czasie.
UsuńJKS
Dla wszystkich znających język rosyjski polecam ciekawy artykuł http://alternathistory.org.ua/pulavchiki o alternatywnym rozwoju konstrukcji inż. Zygmunta Puławskiego. Okazuje się, że miłośnicy tych specyficznych i niegdyś awangardowych samolotów są również w Rosji!
UsuńŁK
No akurat może PZL 38 Wilk to może lepiej nie. PZL 38 Wilk wyglądał ładnie, ale to była piękna katastrofa. Po pierwsze koncepcja samolotu 2-osobowego do działań myśliwskich dziennych była chybiona. Po drugie koncepcja samolotu myśliwskiego z małymi silnikami małej mocy też była porażką.
UsuńH_Babbock
Koncepcja nie była taka zła, problem był w zbyt słabych silnikach. Podobny koncepcyjnie Messerschmitt Bf 110, oczywiście z adekwatnym napędem, spisywał się całkiem nieźle jako myśliwiec bombardujący lub nocny. Zresztą rozwinięcia "Wilka" (Lampart, Ryś) z odpowiednio mocniejszymi silnikami zapowiadały się całkiem dobrze.
UsuńJKS
Wada główna koncepcji Wilka była, że miał to być samolot wielkości myśliwca 1-silnikowych z napędem o mocy 1200KM (ale w dwóch silnikach). Czyli świadomie sięgnięto do słabych silników, zakładając, że okażą się fenomenalnie lekkie i sprawne...
UsuńLampart miał mieć 2x730KM, więc niewiele lepiej.
Dopiero Ryś miał miał mieć 2x1200KM (lub więcej). Ale to raczej nowy samolot niż rozwinięcie Wilka.
H_Babbock
Wilk z nieco innym uzbrojeniem mógłby całkiem przyzwoicie spisać się jako maszyna szturmowa, poza tym jak widać był "pierwszy z rodziny", fakt że rodzinka skończyła się na nim, ale od czego trzeba zacząć! Mosquito, P-38, Pe-2, wykonywały min. takie zadania i dobrze sobie radziły.. owszem były 2-3x większe. :)
UsuńKpt.G
Do zadań szturmowych trzeba masy, i jeszcze raz masy: na uzbrojenie, bomby, opancerzenie (koniecznie!), zbiorniki samouszczelniające, i ogólnie wzmocnienie konstrukcji. A Wilk z takimi silnikami nie miał żadnych rezerw.
UsuńZresztą po co kombinować. Aż prosi się wykorzystać świetny płatowiec - Łoś - tylko skonstruować smuklejszy kadłub 2-osobowy. I już mamy świetnego kandydata na "samolot wielozadaniowy".
H_Babbock
Cieszę się z wprowadzenia wodnosamolotu myśliwskiego. Rozwój lotnictwa w tych czasach miał spore tempo, więc następna rzecz. Puchacz jest najszybszym z naszych bombowców, należy go rozwijać właśnie w kierunku szybkiego bombowca. Szybki bombowiec (oczywiście szybki na swoje czasy) nie musi być szybszy od myśliwców. Musi być na tyle szybki, żeby mógł zaatakować z częściowym zaskoczeniem (pełne w tych czasach nie jest możliwe, wróg nas usłyszy chwilę przed atakiem) i odlecieć zanim dopadną go zaalarmowane myśliwce wroga. Jaka to konkretnie powinna być prędkość, nie wiem. Może 230-250 km/h.
OdpowiedzUsuńMyśliwski wodnosamolot pływakowy jest rozwiązaniem - powiedzmy - tymczasowym i ta podklasa samolotów raczej nie ma perspektyw rozwoju. Wprowadzenie do służby większej ilości lotniskowców, a także wzrost zasięgu myśliwców bazujących na lądzie, wyrzuci do "lamusa" te - sympatyczne skądinąd - samolociki.
Usuń"Puchacz" jest używany przede wszystkim jako samolot torpedowy, ale i w tej roli wysoka prędkość jest mile widziana.
JKS
Dla samolotu myśliwskiego z 1929 r. proponuję zastosować, po raz pierwszy, uzbrojenie złożone z 2 nkm 13 mm.
OdpowiedzUsuńŁK
Nie wiem, czy to nie będzie nadmierny progresywizm, muszę sprawdzić, jak to było w realiach.
UsuńJKS
Na pewno mniejszy, niż ten, który preferujesz w konstrukcjach okrętów! Prototyp PZL P-24/I oblatany w maju 1933 r. miał 2 działka 20 mm.
UsuńŁK