środa, 14 października 2015

Lotnictwo morskie rok 1928



Lotnictwo morskie rok 1928

Przedstawiam zaktualizowane zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą używane w lotnictwie morskim w roku 1928.

Typ
Nazwa
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
nkm
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
Mm
szt
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
PWL-39M
Myszołów
1925
1
8,9
6,9
2,7
22,0
720
1 085
1x440
270
7,5
8 000
392
2




PFS-9M
Bielik
1928
1
8,9
7,1
2,8
25,5
1 117
1 560
1x520
306
7,2
8 200
450
2




S a m o l o t y  m y ś l i w s k o-b o m b o w e




















S a m o l o t y  b o m b o w e
PWL-22B
Lelek
1922
2
14.8
9,5
3,4
34,7
1 387
2 500
1x450
214
4,5
6 700
432
3


400

CZL-26B
Emu
1925
5
20,4
13,6
5,1
105,8
3 194
5 725
2x480
190
3,3
4 150
531
5


1 250

PFS-4B
Skowronek
1925
2
12,8
9,5
3,3
39,3
1 920
2 600
1x440
198
4,2
6 000
498
3


500

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e




















S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-32TB
Puszczyk
1924
2
16,8
10,2
3,4
47,3
2 302
3 810
1x520
192
4,0
6 050
549
3


750
1
PWL-42TB
Puchacz
1926
2
13,7
10,4
3,4
39,4
1 680
3 090
1x560
221
4,2
6 100
590
3


750
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
CZL-17RB
Kakapo
1924
2
14,1
9,1
3,6
51,4
1 490
2 558
1x360
175
3,5
5 500
324
3


250

PFS-6RB
Aleksandretta
1928
2
14,1
9,2
3,6
49,8
1 330
1 960
1x360
214
4,3
6 700
395
3


200

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e
CZL-16R
Pliszka
1923
2
12,7
8,7
3,2
45,0
1 487
1 920
1x400
202
3,9
6 000
275
3


125

LWS-6R
Dudek
1926
2
9,4
8,2
3,1
33,2
1 246
1 915
1x360
207
5,5
6 400
540
4


100

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e
PWL-58HM
Rybołów
1928
1
9,8
6,7
2,8
25,7
980
1 400
1x440
255
6,0
7 500
414
2




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
CZL-16HR
Słonka
1923
2
12,7
8,7
3,2
45,0
1 487
2 095
1x400
185
3,6
6 000
252
3


50

PWL-53HR
Czajka
1927
2
13,5
9,6
3,7
44,0
1 409
1 990
1x360
182
3,3
5 900
366
1


50

LWS-7HR
Zimorodek
1928
2
17,0
12,1
5,3
76,4
2 790
4 170
1x640
202
3,7
4 150
432
3


150

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-19HTB
Maskonur
1922
2
17,3
10,7
3,9
70,2
2 646
4 195
1x663
196
4,2
6 300
621
2


725
1
PWL-42HTB
Burzyk
1926
2
13,7
10,4
3,4
39,4
1 680
3 090
1x560
199
4,1
6 100
531
3


750
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
CZL-22HR
Bekas
1924
2
12,4
9,9
3,1
43,0
850
1 360
1x180
180
3,1
3 000
246
1


25

CZL-30HR
Bocian
1928
3
14,5
11,4
4,2
59,9
2 170
3 000
1x440
181
3,5
3 500
731
4


250

Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PWL-28HRB
Fregata
1924
4
22,5
15,6
5,5
125,0
3 600
5 400
2x440
176
3,5
5 500
681
4


200

PWL-28HRBm
Fregata
1927
4
22,5
15,6
5,5
125,0
3 658
5 496
2x440
173
3,4
5 400
667
3

1
200



 Uwagi, co do poszczególnych typów samolotów:
- wycofane zostały samoloty typów: WSD-4M Kondor, i PWL-23HR Kulik;
- wprowadzone zostały do użytku samoloty typów: PFS-9M Bielik, PFS-6RB Aleksandretta, PWL-58HM Rybołów, LWS-7HR Zimorodek i CZL-30HR Bocian.
W następnym 1929 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby trzech nowych typów samolotów; myśliwskiego,  bombowego i rozpoznawczego.

16 komentarzy:

  1. Bardzo fajne te najnowsze modele z 1928 r. "Rybołów" i "Aleksandretta" chyba zbyt optymistycznie, jeśli chodzi o prędkość maksymalną. W cięższych łodziach latających np. "Bocian" można zacząć stosować 2 silniki w układzie tandemu (śmigło ciągnące i pchające). Mam wrażenie, że samolot ten "cierpi" na niedobór mocy.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak już kiedyś pisałem, moja wiedza lotnicza jest niewystarczająca na całkiem samodzielne projekty. Dlatego każdy z prezentowanych tu samolotów jest oparty na jakiejś realnej konstrukcji. Jedyne wprowadzane przeze mnie zmiany to dopasowanie mocy silnika do naszego typoszeregu (zazwyczaj "w górę") i wynikająca z tego korekta osiągów. Czasami też zmieniam osiągi na zasadzie "coś za coś"; np. jeżeli bardziej zależy mi na zasięgu niż na prędkości, to obniżam prędkość proporcjonalnie zwiększając zasięg.
      Dla przykładu: pierwowzorem dla "Rybołowa" jest FIAT CR.20 Idro o parametrach (wersja lądowa): silnik 410 KM, V=270 km/h, R=405 Mm. Zakładając silnik 440 KM najpierw podniosłem osiągi, a potem je obniżyłem ze względu na układ z pływakami. Teraz oceń, czy osiągi "Rybołowa są zbyt optymistyczne?
      Już za rok pojawi się układ silników tandem, ale będzie to samolot z podwoziem kołowym.
      Co do "Bociana"; jego pierwowzór miał silnik o mocy 450 KM, rzeczywiście mogłem dać np. 480 KM. Zawsze mogę go zmodernizować zmieniając silnik (w pewnych granicach, oczywiście).

      JKS

      Usuń
    2. "Rybołowa" porównywałem z "Myszołowem", a "Aleksandrettę" z "Kakapo" z czego wynika wniosek o nadmiernym optymizmie!
      ŁK

      Usuń
    3. Zastanawiam się czy byłaby możliwość wprowadzenia "historycznych" samolotów takich jak PZL-11, Łoś, Karaś,PZL.38 Wilk(<--proszęęę o tego ostatniego!) lub chociaż konstrukcji na nich opartych. Oczywiście pojawiających się w odpowiednim przedziale czasowym...
      Kpt.G

      Usuń
    4. Będą samoloty oparte na konstrukcjach i projektach II Rzeczypospolitej, tak jak napisałeś: w swoim czasie.

      JKS

      Usuń
    5. Dla wszystkich znających język rosyjski polecam ciekawy artykuł http://alternathistory.org.ua/pulavchiki o alternatywnym rozwoju konstrukcji inż. Zygmunta Puławskiego. Okazuje się, że miłośnicy tych specyficznych i niegdyś awangardowych samolotów są również w Rosji!
      ŁK

      Usuń
    6. No akurat może PZL 38 Wilk to może lepiej nie. PZL 38 Wilk wyglądał ładnie, ale to była piękna katastrofa. Po pierwsze koncepcja samolotu 2-osobowego do działań myśliwskich dziennych była chybiona. Po drugie koncepcja samolotu myśliwskiego z małymi silnikami małej mocy też była porażką.
      H_Babbock

      Usuń
    7. Koncepcja nie była taka zła, problem był w zbyt słabych silnikach. Podobny koncepcyjnie Messerschmitt Bf 110, oczywiście z adekwatnym napędem, spisywał się całkiem nieźle jako myśliwiec bombardujący lub nocny. Zresztą rozwinięcia "Wilka" (Lampart, Ryś) z odpowiednio mocniejszymi silnikami zapowiadały się całkiem dobrze.

      JKS

      Usuń
    8. Wada główna koncepcji Wilka była, że miał to być samolot wielkości myśliwca 1-silnikowych z napędem o mocy 1200KM (ale w dwóch silnikach). Czyli świadomie sięgnięto do słabych silników, zakładając, że okażą się fenomenalnie lekkie i sprawne...
      Lampart miał mieć 2x730KM, więc niewiele lepiej.
      Dopiero Ryś miał miał mieć 2x1200KM (lub więcej). Ale to raczej nowy samolot niż rozwinięcie Wilka.
      H_Babbock

      Usuń
    9. Wilk z nieco innym uzbrojeniem mógłby całkiem przyzwoicie spisać się jako maszyna szturmowa, poza tym jak widać był "pierwszy z rodziny", fakt że rodzinka skończyła się na nim, ale od czego trzeba zacząć! Mosquito, P-38, Pe-2, wykonywały min. takie zadania i dobrze sobie radziły.. owszem były 2-3x większe. :)
      Kpt.G

      Usuń
    10. Do zadań szturmowych trzeba masy, i jeszcze raz masy: na uzbrojenie, bomby, opancerzenie (koniecznie!), zbiorniki samouszczelniające, i ogólnie wzmocnienie konstrukcji. A Wilk z takimi silnikami nie miał żadnych rezerw.
      Zresztą po co kombinować. Aż prosi się wykorzystać świetny płatowiec - Łoś - tylko skonstruować smuklejszy kadłub 2-osobowy. I już mamy świetnego kandydata na "samolot wielozadaniowy".
      H_Babbock

      Usuń
  2. Cieszę się z wprowadzenia wodnosamolotu myśliwskiego. Rozwój lotnictwa w tych czasach miał spore tempo, więc następna rzecz. Puchacz jest najszybszym z naszych bombowców, należy go rozwijać właśnie w kierunku szybkiego bombowca. Szybki bombowiec (oczywiście szybki na swoje czasy) nie musi być szybszy od myśliwców. Musi być na tyle szybki, żeby mógł zaatakować z częściowym zaskoczeniem (pełne w tych czasach nie jest możliwe, wróg nas usłyszy chwilę przed atakiem) i odlecieć zanim dopadną go zaalarmowane myśliwce wroga. Jaka to konkretnie powinna być prędkość, nie wiem. Może 230-250 km/h.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myśliwski wodnosamolot pływakowy jest rozwiązaniem - powiedzmy - tymczasowym i ta podklasa samolotów raczej nie ma perspektyw rozwoju. Wprowadzenie do służby większej ilości lotniskowców, a także wzrost zasięgu myśliwców bazujących na lądzie, wyrzuci do "lamusa" te - sympatyczne skądinąd - samolociki.
      "Puchacz" jest używany przede wszystkim jako samolot torpedowy, ale i w tej roli wysoka prędkość jest mile widziana.

      JKS

      Usuń
  3. Dla samolotu myśliwskiego z 1929 r. proponuję zastosować, po raz pierwszy, uzbrojenie złożone z 2 nkm 13 mm.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, czy to nie będzie nadmierny progresywizm, muszę sprawdzić, jak to było w realiach.

      JKS

      Usuń
    2. Na pewno mniejszy, niż ten, który preferujesz w konstrukcjach okrętów! Prototyp PZL P-24/I oblatany w maju 1933 r. miał 2 działka 20 mm.
      ŁK

      Usuń