Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-7 1934-1935 (6 jednostek)
Kutry te można uznać za
rozwinięcie typu BT-4; są od nich
nieco większe i silniej uzbrojone w broń maszynową, ale prędkość, zasięg i
właściwości morskie są praktycznie identyczne. Jedyną istotną różnicą, jest
konstrukcja wyrzutni torpedowych; na BT-4
były to burtowe zrzutnie, a na BT-7
są klasyczne wyrzutnie rurowe. W raporcie zostały zdefiniowane jako stałe, ale
w rzeczywistości mają możliwość wychylenia na burty względem osi okrętu o kąt do +/- 9 st. (od przedstawionego na rysunku położenia); umożliwia to wystrzelenie torped bez kolizji
z kadłubem, czy relingiem.
Po trzy jednostki budują stocznie Astillero
Baranquilla i Astillero Naval No.2 w Guayaquil. Wszystkie dostawy zapewnił
przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość
typowy dla jednostek tej klasy i tego okresu.
Napęd
Trzy
silniki benzynowe GM/JSFM o mocy 500 KM każdy, w jednej maszynowni.
Prędkość
marszową (21,00 w.) kuter osiąga na jednym silniku, pracującym na ok. 2/3 mocy
nominalnej.
Do prędkości maksymalnej zastosowano współczynnik zwiększający 1,709.
Uzbrojenie
Na
kutrze zamontowano:
- 1xIIx12,7/90
mm Browning/FNA M1921,
przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m;
- 2xIxwt533
mm.
Inne
Zainstalowano
dwie radiostacje, w tym jedną krótkofalową.
BT-7, Great Colombia motor torpedo boat laid down 1934, launched 1934, completed 1934 (engine 1934)
Displacement:
32 t light; 33 t
standard; 37 t normal; 41 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(83,80 ft / 81,69 ft) x
15,42 ft x (3,44 / 3,60 ft)
(25,54 m / 24,90 m) x
4,70 m x (1,05 / 1,10 m)
Armament:
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 000 per gun
Machine guns in deck mount, 1921 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Main Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm,
18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,288 t each, 2,576 t total
In 2 sets of deck
mounted carriage/fixed tubes
Machinery:
Petrol internal
combustion motors,
Geared drive, 3 shafts,
1 500 shp / 1 119 Kw = 39,81 kts
Range 240nm at 21,00
kts
Bunker normal = 4 tons,
at max displacement = 8 tons
Complement:
6 - 9
Cost:
£0,020 million / $0,080
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 tons, 9,4%
- Guns: 0 tons, 0,7%
- Weapons: 3 tons, 8,7%
Machinery: 20 tons,
54,6%
Hull, fittings &
equipment: 8 tons, 22,0%
Fuel, ammunition &
stores: 5 tons, 13,9%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 lbs / 1 Kg = 39,0 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,50
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 8,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 33 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,22
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,314
Length to Beam Ratio:
5,30 : 1
'Natural speed' for
length: 11,42 kts
Power going to wave
formation at top speed: 82 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 18,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 26,00%, 6,50 ft /
1,98 m, 6,00 ft / 1,83 m
- Forward deck: 24,00%, 6,00 ft / 1,83
m, 5,51 ft / 1,68 m
- Aft deck: 38,00%, 5,51 ft / 1,68 m, 5,51 ft / 1,68 m
- Quarter deck: 12,00%, 5,51 ft / 1,68
m, 5,51 ft / 1,68 m
- Average freeboard: 5,75 ft / 1,75 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 179,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 125,2%
Waterplane area: 769
Square feet or 71 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 43%
Structure weight / hull
surface area: 7 lbs/sq ft or 34 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,25
-
Longitudinal: 2,76
- Overall:
0,32
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
BT-7 - BT-8 (1934)
BT-9 - BT-12 (1935)
Napęd silnikami niskoprężnymi jest realistyczny dla tych małych okrętów. Czyżbyś zmienił w tej kwestii zdanie? Jeśli tak, to poczytuję to za wynik zaprzeszłej dyskusji i cieszę się! mam jedynie wątpliwości do rozwijania tej klasy okrętów, których użyteczność ogranicza się do obrony baz morskich (bo nie są zdatne do operacji na pełnych wodach oceanicznych!).
OdpowiedzUsuńŁK
Napęd kutrów silnikami benzynowymi jest w tym czasie standardem i moje osobiste preferencje muszą ustąpić przed przemożną siłą realiów.
UsuńOczywiście, kutry torpedowe są przeznaczone do działań na wodach przybrzeżnych, ale działania te nie muszą ograniczać się do obrony. Czyż potencjalny przeciwnik, czyli Chile, nie jest par excellence jednym, długim wybrzeżem?
JKS
Ja nie przypomina sobie ani jednego kutra torpedowego z DWS (i wcześniej) z ruchomymi wyrzutniami torped. Ale może któryś z Kolegów zna taki przykład?
OdpowiedzUsuńH_Babbock
Dopiero teraz zauważyłem owe "fixed tubes"! Też nie znam takich realnych przykładów.
UsuńŁK
Również nie mogę przytoczyć żadnego realnego przykładu takiego rozwiązania, ale to nie wyklucza możliwości jego zastosowania. Technicznie jest to banalne; jeśli ja mogłem coś takiego wymyśleć, to tym bardziej specjaliści-okrętowcy. Na życzenie mogę to opisać dokładniej.
UsuńJKS
Moim zdaniem rzecz nie w technicznym rozwiązanie - bo obrotowe wyrzutnie torped na (większych) okrętach nawodnych to standard. Rzecz jest w ciężarze i konieczności wzmacniania kadłuba.
UsuńWyrzutnia stała może być podparta np stojakami z 4 "nóżkami". I pod każdą wyrzutnia np. 3 takie stojaki (z przodu, na środku i z tyłu). Czyli masa wyrzutni z torpedą (pewnie ponad 2 tony) rozłożona jest równomiernie na 12 punktów mocowania do kadłuba. Jest to rozwiązanie lekkie, stabilne, i ze względu na małe masy w każdym punkcie mocowania wzmocnienie kadłuba jest relatywnie małe.
Wyrzutnia obrotowa podparta jest na jednym cokole obrotowym. Czyli cała mas w jednym punkcie i do tego taki cokół musi być bardzo solidny i głęboko osadzony w kadłubie. Na dużych okrętach (niszczyciele, krążowniki) to nie jest problem. Ale na małym ścigaczu to wymaga potężnego wzmocnienia kadłuba.
H_Babbock
Nieporozumienie, to nie jest typowa wyrzutnia obrotowa! Mamy tu dwie podpory; tylna ma możliwość obrotu w osi pionowej, a przednia możliwość ograniczonego ruchu w prawo/lewo po 9 st. łuku. Nie wymaga to "potężnego wzmocnienia kadłuba", wystarcza w zasadzie takie samo, jak przy wyrzutni nieruchomej. Tym bardziej, że wyrzutnie wraz z torpedą ważą tu ok. 1,5 (sama torpeda 1252 kg), a nie 2 tony.
UsuńJKS
Przyjemne dla oka jednostki, ruchowe wt to chyba amerykańskie ścigacze torpedowe posiadały, nie jestem wprawdzie pewien, ale ten okręt prezydenta późniejszego, hmm, muszę poczytać tamten opis, bo coś tam było o nastawianiu wyrzutni, karol flibustier
OdpowiedzUsuńNa zdjęciach widać, że na amerykańskich kutry stosowano zrzutnie boczne. Czyli zamocowane na stałe uchwyty, których górna część mogła być odchylana, i torpeda pod własnym ciężarem staczała się bokiem do wody. Rozwiązanie najlżejsze, ale najmniej dokładne w celowaniu.
UsuńPS ad karol flibustier. Kolega kilka razy wspominał o swojej alternatywie floty polskiej. Czy jest miejsce, gdzie można by to przeczytać?
H_Babbock
Na amerykańskich kutrach typu "ELCO" stosowano dwa rozwiązania. Początkowo były to wyrzutnie rurowe Mk 18 dla torped 533 mm Mk 8. Później (od połowy 1943 roku), używano także torped 569 mm Mk 13, wodowanych z zrzutni bocznych (tzw. roll-off style torpedo launching racks) Mk 1. Na wspomnianym przez kolegę Karola Flibustiera kutrze "PT-109", były wyrzutnie rurowe Mk 18 dla torped 533 mm Mk 8. Rysunek (https://en.wikipedia.org/wiki/Patrol_torpedo_boat_PT-109#/media/File:PT-109_Design1943.jpeg) sugeruje możliwość zmiany położenia przedniej podpory wyrzutni, czyli tak, jak u mnie!
UsuńJKS
Koledze Karolowi Flibustierowi dziękuje za podpowiedź; wykorzystałem ją powyżej.
UsuńJKS