sobota, 27 września 2025

Budowa kolumbijskich trałowców typu Martinete 1934-1935 (2 jednostki)

Budowa kolumbijskich trałowców typu Martinete 1934-1935 (2 jednostki)

Trałowce eskadrowe z możliwymi dodatkowymi funkcjami. Dla realizacji funkcji podstawowej, wyposażone zostały w windę trałową oraz zestaw sprzętu trałowego (trał kontaktowy podcinający i trał parawanowy). Jako stawiacze min, mogą przewieźć i postawić do 32 min kontaktowych typu M-93. Jako eskortowce, mogą być wyposażone w dwie zrzutnie bg z zapasem 12 bg typu BP-19. Dodatkowo (bez min i wbg), mogą przewieźć do 60 t ładunku i do 40 osób. Osobami tymi mogą być ewentualni rozbitkowie np. z konwoju. Dla nich też, okręt wyposażono w rozbudowane ambulatorium.
Stosunkowo silna artyleria plot, została zaprojektowana z myślą o eskortowej funkcji trałowca. Duży zasięg może się przydać zarówno w zadaniach eskortowych, jak i podczas towarzyszenia większym zespołom okrętów bojowych. Bardzo dobre właściwości morskie, umożliwiają operowanie w praktycznie każdych warunkach pogodowych. Nie dotyczy to oczywiście trałowania i ewentualnego stawiania min.
Obydwie jednostki powstają w stoczni Astillero Naval No.2 w Guayaquil. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O wysokiej wolnej burcie, stosunkowo sporym wydłużeniu, lecz niezbyt dużym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa kotły olejowe AB w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AB w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx102 mm/40 BSB M1928, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 14,97 kg wynosi 11800 m;
- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel/BSB M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 2xIx37/51 mm COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xIx12,7/90 mm Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Opcjonalnie:
- 32 miny M-93
lub
- 2xwbg z zapasem 12 bg BP-19.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Na okręcie zainstalowano pięć radiostacji, w tym jedną krótkofalową oraz radionamiernik. Przewidziano także opcjonalny montaż szumonamiernika.

Martinete, Great Colombia minesweeper laid down 1934, launched 1934, completed 1934 (engine 1934)

Displacement:
            613 t light; 637 t standard; 850 t normal; 1 020 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (203,48 ft / 197,83 ft) x 29,53 ft x (9,51 / 11,00 ft)
            (62,02 m / 60,30 m) x 9,00 m  x (2,90 / 3,35 m)

Armament:
      1 - 4,02" / 102 mm 40,0 cal gun - 33,00lbs / 14,97kg shells, 120 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1928 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 250 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1900 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 48 lbs / 22 kg
      Mines
      2 - 2 039,28 lbs / 925,00 kg mines + 32 reloads - 30,953 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                   -

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 2 400 ihp / 1 791 Kw = 16,98 kts
            Range 7 600nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 213 tons, at max displacement = 383 tons

Complement:
            78 - 102

Cost:
            £0,208 million / $0,830 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 49 tons, 5,8%
               - Guns: 7 tons, 0,9%
               - Weapons: 42 tons, 4,9%
            Armour: 1 tons, 0,1%
               - Armament: 1 tons, 0,1%
            Machinery: 135 tons, 15,9%
            Hull, fittings & equipment: 343 tons, 40,4%
            Fuel, ammunition & stores: 236 tons, 27,8%
            Miscellaneous weights: 88 tons, 10,4%
               - Hull below water: 60 tons
               - Hull above water: 22 tons
               - On freeboard deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              540 lbs / 245 Kg = 16,7 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,46
            Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
            Roll period: 10,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,09
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,535 / 0,556
            Length to Beam Ratio: 6,70 : 1
            'Natural speed' for length: 14,07 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       34,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:                26,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Quarter deck:        24,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      14,23 ft / 4,34 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 65,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 157,8%
            Waterplane Area: 4 020 Square feet or 373 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 225%
            Structure weight / hull surface area: 42 lbs/sq ft or 206 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,87
                        - Longitudinal: 8,04
                        - Overall: 1,09
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Martinete (1934)
Espatula (1935)

6 komentarzy:

  1. Ciekawy typ oceanicznego trałowca uniwersalnego. Za pierwowzór można uznać duże okręty tego typu z późnych lat PWS (brytyjskie, niemieckie i amerykańskie, chyba z największym wpływem tych drugich). Wątpliwości budzi zestaw artylerii głównej. Kalibry są zbyt bliskie. Czy nie lepiej byłoby dać 2 armaty 76 mm L/50? A jeśli już różnicować, to w miejsce działa SP 102 mm L/40 dać krótką armatę DP 127 mm L/25, o znacznie większej sile ognia w walce np. z wynurzonym okrętem podwodnym na bliskim dystansie. Okręty wizualnie podobają mi się (jak to najczęściej w przypadku trałowców - bez nadmiernych "fajerwerków"). Podoba mi się również rodzaj napędu - proste i niezawodne maszyny parowe potrójnej ekspansji. Wątpliwości budzi budowa zaledwie 2 okrętów, ale to można nadrobić w bliskiej przyszłości wprowadzając np. 2 kolejne okręty w zmodyfikowanej wersji.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, pomiędzy kalibrami 102 i 76,2 mm, różnica jest niewielka. Jednakże, działo 102 mm jest morskie, a 76,2 mm uniwersalne i to jest istotna różnica.

      JKS

      Usuń
    2. Znacznie lepsze rozwiązanie stanowiły jednak 2 armaty 76 mm L/50 DP.
      ŁK

      Usuń
  2. Armata główna też powinna być uniwersalna, bo jej parametry są z poprzedniej epoki, a okręty klasyczne można powiedzieć, ni to trałowce, ni to eskortowce, ale taka była epoka, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiele brytyjskich okrętów okresu międzywojennego i drugiej wojny też miało nieuniwersalną czterocalókę MK VIII - XI nie wiadomo po co sterczącą na pokładzie. Główną rolą takiego działa byłoby zatopienie wynurzonego okrętu podwodnego, ale to rzadko się zdarzało.
    Też uważam, że takich okrętów potrzeba więcej.
    Stonk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 4-calówki "sterczały" na pokładach, bo okręt wojenny jakoś uzbroić trzeba, a te działa były akurat dostępne (do czasu wybuchu IIWS, potem wszystkiego brakowało).

      JKS

      Usuń