Holownik typu Żubr 1921 (2 szt.)
Pierwszymi
oddanymi w roku 1921 okrętami są pełnomorskie holowniki z dodatkową funkcją
ratowniczą. Do głównych zadań tych jednostek należy: dalekie holowanie,
ściąganie okrętów z mielizn, gaszenie pożarów oraz odwadnianie zalanych
kadłubów. Do tych celów okręty zostały wyposażone m.in. w silne maszyny,
armatki wodne oraz zestaw wydajnych pomp pożarowych i odwadniających.
Przewiduje się włączanie tych holowników do osłony konwojów szczególnie
narażonych na przeciwdziałanie wroga.
Jednostki
charakteryzują się wysoką dzielnością morską, znacznym zasięgiem oraz dużą siłą
uciągu „na palu” Uzbrojenie jest symboliczne, adekwatne go charakteru
wykonywanych zadań.
Znowu
zwraca uwagę zawyżona odporność okrętu na trafienia. Dla uzyskania wartości
realnych proszę dzielić tę odporność przez wartość „hull strength overall”,
przeważnie się to sprawdza.
Żubr, Poland Tugboat laid down 1921
Displacement:
608 t
light; 625 t standard; 774 t normal; 893 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
156,07
ft / 144,36 ft x 28,87 ft x 11,81 ft (normal load)
47,57 m
/ 44,00 m x 8,80 m x 3,60 m
Armament:
1 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1910
Model
Quick firing gun in deck mount on centreline
forward
2 -
0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side,
all amidships, all raised mounts - superfiring
1 -
0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1918 Model
Machine gun in deck mount on centreline
amidships, 1 raised gun
Weight
of broadside 15 lbs / 7 kg
Shells
per gun, main battery: 150
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Geared
drive, 1 shaft, 1830 ihp / 1364 Kw = 13,00 kts
Range
9 000nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 268 tons
Complement:
73 - 95
Cost:
£0,077
million / $0,308 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
2 tons, 0,2%
Machinery:
53 tons, 6,9%
Hull,
fittings & equipment: 492 tons, 63,7%
Fuel,
ammunition & stores: 166 tons, 21,4%
Miscellaneous
weights: 60 tons, 7,8%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 526 lbs / 1 146 Kg = 196,3 x 3,0
" / 75 mm shells or 1,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric
height 0,9 ft / 0,3 m
Roll
period: 12,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has
raised forecastle, raised quarterdeck
Block
coefficient: 0,550
Length
to Beam Ratio: 5,00 : 1
'Natural
speed' for length: 12,01 kts
Power
going to wave formation at top speed: 56 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern
overhang: 8,86 ft / 2,70 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 18,04
ft / 5,50 m
- Forecastle (25%): 16,40 ft / 5,00 m (11,81 ft / 3,60 m aft of break)
- Mid (60%): 10,50
ft / 3,20 m
- Quarterdeck (15%): 11,48 ft / 3,50 m (10,83 ft / 3,30 m before break)
- Stern: 11,81
ft / 3,60 m
- Average freeboard: 12,58 ft / 3,84 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 34,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 80,6%
Waterplane
Area: 2 821 Square feet or 262 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 428%
Structure
weight / hull surface area: 86 lbs/sq ft or 422 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,98
-
Longitudinal: 20,73
-
Overall: 2,50
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for
accommodation and workspaces is cramped
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Żubr (1921)
Tur (1921)
Bardzo ciekawy okręt. Dobrze, że nie zdecydował się Kolega na napęd dieslem. Tłokowa maszyna parowa ma tę wspaniałą cechę, że można ją krótkotrwale drastycznie przeciążyć. To nieceniona zaleta w trakcie spełniania funkcji holowniczo-ratowniczych. Artyleria wydaje się zbyt silna. Wystarczyłoby 1 x 40 mm + 1 x 13 mm (plot.) Chyba, że planuje się wykorzystanie go jako jednostki quasi bojowej (np. pełnomorski trałowiec? - ale wtedy prędkość trochę kiepska). I znów, wg springsharpa, fantastycznie duża odporność na trafienia torpedami. Myślę, że przed publikacją raportu można byłoby ją zredukować o 50%. Tradycyjnie starannie dopracowana sylwetka!
OdpowiedzUsuńŁK
Maszyna parowa to raczej standardowy napęd holowników, przynajmniej w tym okresie. Artyleria - szczerze mówiąc - jest taka, bo taka się "zmieściła". Jest to okręt wprawdzie pomocniczy, ale wojenny. Niechże ma lepsze samopoczucie i nadzieję, że chociaż przed wynurzonym OP się obroni :). Co do odporności, to tak jak napisałem we wstępie; podzielmy ją przez 2,50 (hull strength overall) i stanie się mniej więcej realna. Springsharp jest stworzony dla okrętów stricte bojowych, w przypadku okrętów pomocniczych "wychodzi" mu wielka wytrzymałość kadłuba, a co za tym idzie nierealna odporność.
UsuńJKS