poniedziałek, 27 marca 2023

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T5 1929-1930 (12 jednostek)

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T5 1929-1930 (12 jednostek)

Lekko powiększona wersja kutrów typu T1. Od swoich poprzedników, prezentowane kutry są nieco większe, nieznacznie szybsze, posiadają również większy zasięg. Wytrzymałość konstrukcji kadłuba jest porównywalna, ale dzielność morska lepsza.
Okręty T5T8 i T13T16 powstały w stoczni Willemsoord Werf w Den Helder, a T9T12 w stoczni Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie.
Wszystkie kutry stacjonować będą w Metropolii.
Opis techniczny.
Kadłub
Stosunkowo mocno wydłużony, o niskiej wolnej burcie.
Napęd
Trzy wały napędowe. Silniki diesla DAF; 1x480 KM dla prędkości marszowej i 2x660 KM dla prędkości szczytowej. Na samym dieslu marszowym okręt osiąga prędkość maksymalną 23,11 w.
Uzbrojenie
- 1xIx13,2/78 FN P1919;
- 2xIxwt450.
Inne
Okręt został wyposażony w jedną radiostację.

T5, Netherlands motor torpedo boat laid down 1929, launched 1929, completed 1929 (engine 1929)

Displacement:
            35 t light; 36 t standard; 41 t normal; 45 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (86,48 ft / 84,97 ft) x 14,44 ft x (3,94 / 4,13 ft)
            (26,36 m / 25,90 m) x 4,40 m  x (1,20 / 1,26 m)

Armament:
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1929 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 17,7" / 450 mm, 15,75 ft / 4,80 m torpedoes - 0,819 t each, 1,638 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 1 800 shp / 1 343 Kw = 38,15 kts
            Range 285nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 5 tons, at max displacement = 9 tons

Complement:
            7 - 10

Cost:
            £0,018 million / $0,072 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 5,2%
               - Guns: 0 tons, 0,2%
               - Weapons: 2 tons, 4,9%
            Machinery: 23 tons, 56,1%
            Hull, fittings & equipment: 10 tons, 24,3%
            Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 14,4%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              4 lbs / 2 Kg = 57,1 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 8,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 32 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,20

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,314
            Length to Beam Ratio: 5,89 : 1
            'Natural speed' for length: 11,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 83 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  5,41 ft / 1,65 m,  5,41 ft / 1,65 m
               - Forward deck:       28,00%,  5,41 ft / 1,65 m,  5,41 ft / 1,65 m
               - Aft deck:                32,00%,  5,41 ft / 1,65 m,  5,41 ft / 1,65 m
               - Quarter deck:        16,00%,  5,41 ft / 1,65 m,  5,41 ft / 1,65 m
               - Average freeboard:                      5,41 ft / 1,65 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 182,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 103,5%
            Waterplane Area: 749 Square feet or 70 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 37%
            Structure weight / hull surface area: 8 lbs/sq ft or 41 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,30
                        - Longitudinal: 2,89
                        - Overall: 0,38
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

T5 - T12 (1929)
T13 - T16 (1930)

8 komentarzy:

  1. Trochę za wcześnie chyba na napęd dieslami. Chyba najlepsze, w porównaniu z realnie istniejącymi, ścigacze torpedowe na świecie!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy najlepsze? Nie gorsze były na pewno np. niemieckie "UZ(S)16" 1930, czy włoskie "MAS430" 1929-34.
      Diesel na okręcie w roku 1929 nie jest żadnym cudem, skoro można go stosować na okrętach innych klas, to czemu nie na kutrach? Silnik benzynowy był używany na kutrach na zasadzie wyłączności do początku lat 30-tych, z powodu korzystnego stosunku masy własnej do mocy. Ma on jednak sporą wadę - lotne i łatwopalne paliwo; już pojedyncze trafienie z broni maszynowej może doprowadzić do wybuchu lub pożaru. Olej napędowy jest znacznie lepszy pod tym względem.

      JKS

      Usuń
    2. Tylko nie było wtedy na świecie żadnego ścigacza torpedowego napędzanego dieslami... Był zbyt ciężkie i trzeba by zastosować silniki lotnicze o takiej konstrukcji, czego jednak nie praktykowano. Pierwszy ścigacz napędzany dieslami pojawił się około 1935 r. (nie chce mi się szukać, by "imiennie" wskazać który). Zgadzam się, że motory wysokoprężne mają dla tego typu jednostek wielkie zalety. Jedynie u Ciebie pojawiają się zbyt wcześnie...
      ŁK

      Usuń
  2. Ups, kompletnie przeoczyłem nowy wpis.
    Rzeczywiście kutry wyprzedzają czas wielkością i napędem. Niemieckie kutry z lat 1928-30 to serie UZ o małej wyporności (max 25t wobec 36 tutaj) i wyposażone w silniki benzynowe. Pierwszy porównywalny typ kutra to S2 z 1932 (46t, benzyna) i wreszcie S6 z 1933 (60t, po raz pierwszy diesel). Włosi w tym czasie budują 12t maleństwa (oczywiście benzyna). I chyba to wszystko co budowane jest na świecie.
    Czyli tutejszy kutry to rekordziści wyporności no i te diesle.
    I jeszcze uwaga - Włosi próbowali po raz pierwszy zastosować diesla na kutrze (Stefano Turr, 1937r, 60t) i zakończyło się to kompletna klapą - silniki były awaryjne, pękały korbowody (być może z powodu zbytniego "odchudzenia").

    Boli mnie za to inna kwestia. Dlaczego na tak stosunkowo dużym kutrze zastosowano torpedy 450 a nie 533. Bo różnica jest fundamentalna - większa torpeda może płynąć na większy dystans z większą prędkością. A prędkość torpedy to kluczowy parametr celności. Chodzi o to, że wolniejsza torpeda musi być wystrzeliwana z większa poprawką na przemieszczanie się celu, ale to daje możliwość zrobienia uniku przez cel.

    PS Naszła mnie wątpliwość czy w ogóle stosowano w kutrach bulaje w kadłubie. Chodzi o to, że kadłub dość istotnie "pracował na falach" i powstające naprężanie i odkształcenia mogły by zniszczyć bulaje.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bulaje w kadłubie kutrów torpedowych występowały dość często, miały je np: niemieckie typy "S1, S2, S4, S6, S7, S14, S15, S18, S19, S30, S61", sowieckie "D3" i "G6" i w zasadzie wszystkie brytyjskie "MTB" W czasie rozwijania dużej prędkości większość kadłuba jest ponad wodą, a więc naprężenia nań działające nie są zbyt wielkie.
      Pytasz dlaczego 450, a nie 533? Różnica masy pomiędzy 2x533 a 2x450 to 1432 kg, doliczając wzrost masy wyrzutni mamy ok. 1,5 t. Program odejmie to od masy konstrukcji kadłuba, zmniejszając ją o ok. 20%. Kadłub stałby się tak wiotki, że zacząłbym podzielać Twoje obawy o całość bulajów :).

      JKS

      Usuń
    2. Niemiecki typ S1 miał 40ts, 2x533wt i silnik o mocy 2700KM. Brytyjskie MTB20 miały 35t, 2x533 i jeszcze bomby głębinowe. Silniki różne, ale nawet ponad 3000KM.Tutaj mamy 36t i silnik 1800KM (co prawda diesel więc pewnie relatywnie cięższy). Tym niemniej ja stawiam, że 2x533 i tutaj by weszło.
      H_Babbock

      Usuń
    3. MTB miały bg, ale chyba alternatywnie do torped.

      JKS

      Usuń
    4. W navypedii jest:
      "...2 - 533 TT, 8 DC or 4 mines"
      Co można tłumaczyć jako:
      2wt i 8bg ALBO 2wt i 4 miny;
      druga możliwość to:
      2wt i 8bg ALBO 4 miny;
      Jednak na pewno nie jest to 2wt ALBO 8bg ALBO 4 miny (bo byłoby "2 - 533 TT or 8 DC or 4 mines").
      H_Babbock

      Usuń