poniedziałek, 28 kwietnia 2025

Budowa kolumbijskiego holownika pełnomorskiego typu Hércules 1926 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego holownika pełnomorskiego typu Hércules 1926 (1 jednostka)

Moim zdaniem, potrzeba posiadania przez flotę pełnomorskiego holownika jest tak oczywista, że przekonywał do niej nie będę. Prócz holowniczych, okręt ten otrzymał zadania ratownicze. W związku z tym, został wyposażony w dwie armatki wodne, dwie pompy pożarowe i dwie odwadniające oraz zbiorniki na 160 t środka gaśniczego.
Uciąg na palu tego holownika wynosi 34 T, co umożliwia holowanie na spokojnym morzu jednostek o wyporności do 32000 tn.
Całkiem dodatkowo, istnieje możliwość przewozu do 48 t ładunku i do 20 osób (np. rozbitków). Uzbrojenie okrętu jest symboliczne, mające zaakcentować jego przynależność do MW.
Okręt zbudowała stocznia Astillero Baranquilla. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O dość typowych dla większych holowników kształtach.
Napęd
Dwa kotły olejowe AB w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AB w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Jednostkę wyposażono w cztery radiostacje.

Hercules, Great Colombia tugboat laid down 1926, launched 1926, completed 1926 (engine 1926)

Displacement:
            588 t light; 602 t standard; 684 t normal; 749 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (147,83 ft / 146,33 ft) x 26,57 ft x (10,17 / 10,97 ft)
            (45,06 m / 44,60 m) x 8,10 m  x (3,10 / 3,34 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 12,20lbs / 5,53kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1926 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1926 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 12 lbs / 6 kg

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 3 000 ihp / 2 238 Kw = 14,64 kts
            Range 5 500nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 81 tons, at max displacement = 146 tons

Complement:
            46 - 60

Cost:
            £0,157 million / $0,627 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,3%
               - Guns: 2 tons, 0,3%
            Machinery: 173 tons, 25,3%
            Hull, fittings & equipment: 199 tons, 29,1%
            Fuel, ammunition & stores: 96 tons, 14,1%
            Miscellaneous weights: 214 tons, 31,3%
               - Hull below water: 132 tons
               - Hull above water: 80 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              624 lbs / 283 Kg = 46,2 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,30
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 82 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,41

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,605 / 0,614
            Length to Beam Ratio: 5,51 : 1
            'Natural speed' for length: 12,10 kts
            Power going to wave formation at top speed: 71 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,10 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Forward deck:       28,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Aft deck:                28,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        24,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Average freeboard:                      11,23 ft / 3,42 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 116,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 108,2%
            Waterplane Area: 2 857 Square feet or 265 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 121%
            Structure weight / hull surface area: 38 lbs/sq ft or 184 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,85
                        - Longitudinal: 6,91
                        - Overall: 1,05
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
           Good seaboat, rides out heavy weather easily

10 komentarzy:

  1. "Krzepka" sylwetka, jak na holownik przystało. Dobrze, że napęd realizowany tłokowymi maszynami parowymi. To ówcześnie ciągle najbardziej efektywne rozwiązanie.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Ładny, tylko tyle można o nim powiedzieć, parametry zaskakująco wielkie, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od nadmiaru dyskutantów @JKS dostanie niechybnie zawrotu głowy! :)
      ŁK

      Usuń
    2. Ładny, ładny, ale do czego się można doczepić ?
      Sądzę, że niższy pomost byłby bliższy realiom epoki.
      Peperon

      Usuń
  3. Fajny holownik. Tylko gdzie jest 11 kolejnych? Jeden na tak wielkim obszarze dwóch oceanów to niewiele więcej niż zero.
    Stonk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie od razu Kraków zbudowano. 12 to przesada, ale na jednym się zapewne nie skończy.

      JKS

      Usuń
    2. Jeśli nie 12, to chociaż 8. Po 3 na każdy ocean do regularnych działań ratowniczych, remont jednego wtedy nie eliminuje zdolności ratowniczych floty. A 2 do dyspozycji dowództwa marynarki, żeby prowadziły działania planowe jak obstawa ćwiczeń floty.
      Stonk

      Usuń
    3. Tak mocna jednostka do obstawy ćwiczeń? Nie, do tego to grupa słabszych holowników z dodatkowymi funkcjami, jak połów min, torped i innych elementów użytych ćwiczebnie. Te tu, to ewidentnie dyżurne jednostki, ale ratownicze, karol flibustier

      Usuń
    4. Stonku, na razie mamy do czynienia najwyżej z trzeciorzędną flotą, a Ty sypiesz holownikami, jakby to była RN :).

      JKS

      Usuń
    5. Nie moja wina, że potrzeby Wielkiej Kolumbii są wielkie.
      Stonk

      Usuń