Budowa kolumbijskiego holownika pełnomorskiego typu Hércules 1926 (1 jednostka)
Moim zdaniem, potrzeba posiadania
przez flotę pełnomorskiego holownika jest tak oczywista, że przekonywał do niej
nie będę. Prócz holowniczych, okręt ten otrzymał zadania ratownicze. W związku
z tym, został wyposażony w dwie armatki wodne, dwie pompy pożarowe i dwie
odwadniające oraz zbiorniki na 160 t środka gaśniczego.
Uciąg na palu tego holownika wynosi 34
T, co umożliwia holowanie na spokojnym morzu jednostek o wyporności do 32000
tn.
Całkiem dodatkowo, istnieje możliwość
przewozu do 48 t ładunku i do 20 osób (np. rozbitków). Uzbrojenie okrętu jest
symboliczne, mające zaakcentować jego przynależność do MW.
Okręt zbudowała stocznia Astillero
Baranquilla. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O dość typowych dla większych
holowników kształtach.
Napęd
Dwa kotły olejowe AB w jednej
kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AB w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Jednostkę
wyposażono w cztery radiostacje.
Hercules, Great Colombia tugboat laid down 1926, launched 1926, completed 1926 (engine 1926)
Displacement:
588 t light; 602 t
standard; 684 t normal; 749 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(147,83 ft / 146,33 ft)
x 26,57 ft x (10,17 / 10,97 ft)
(45,06 m / 44,60 m) x
8,10 m x (3,10 / 3,34 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 12,20lbs / 5,53kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck and hoist mount,
1926 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1926 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck aft
2 raised
mounts
Weight of broadside 12 lbs /
6 kg
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
3 000 ihp / 2 238 Kw = 14,64 kts
Range 5 500nm at
10,00 kts
Bunker normal = 81
tons, at max displacement = 146 tons
Complement:
46 - 60
Cost:
£0,157 million / $0,627
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 0,3%
- Guns: 2 tons, 0,3%
Machinery: 173 tons,
25,3%
Hull, fittings &
equipment: 199 tons, 29,1%
Fuel, ammunition &
stores: 96 tons, 14,1%
Miscellaneous weights:
214 tons, 31,3%
- Hull below water: 132 tons
- Hull above water: 80 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
624 lbs / 283 Kg = 46,2 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,30
Metacentric height 1,1
ft / 0,3 m
Roll period: 10,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 82 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,41
Hull form characteristics:
Hull has low
quarterdeck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,605 / 0,614
Length to Beam Ratio:
5,51 : 1
'Natural speed' for
length: 12,10 kts
Power going to wave
formation at top speed: 71 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 6,10 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Forward deck: 28,00%, 13,12 ft / 4,00
m, 13,12 ft / 4,00 m
- Aft deck: 28,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Quarter deck: 24,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 4,92 ft / 1,50 m
- Average freeboard: 11,23 ft / 3,42 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 116,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 108,2%
Waterplane Area:
2 857 Square feet or 265 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 121%
Structure weight / hull
surface area: 38 lbs/sq ft or 184 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,85
-
Longitudinal: 6,91
- Overall:
1,05
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
"Krzepka" sylwetka, jak na holownik przystało. Dobrze, że napęd realizowany tłokowymi maszynami parowymi. To ówcześnie ciągle najbardziej efektywne rozwiązanie.
OdpowiedzUsuńŁK
Ładny, tylko tyle można o nim powiedzieć, parametry zaskakująco wielkie, karol flibustier
OdpowiedzUsuńOd nadmiaru dyskutantów @JKS dostanie niechybnie zawrotu głowy! :)
UsuńŁK
Ładny, ładny, ale do czego się można doczepić ?
UsuńSądzę, że niższy pomost byłby bliższy realiom epoki.
Peperon
Fajny holownik. Tylko gdzie jest 11 kolejnych? Jeden na tak wielkim obszarze dwóch oceanów to niewiele więcej niż zero.
OdpowiedzUsuńStonk
Nie od razu Kraków zbudowano. 12 to przesada, ale na jednym się zapewne nie skończy.
UsuńJKS
Jeśli nie 12, to chociaż 8. Po 3 na każdy ocean do regularnych działań ratowniczych, remont jednego wtedy nie eliminuje zdolności ratowniczych floty. A 2 do dyspozycji dowództwa marynarki, żeby prowadziły działania planowe jak obstawa ćwiczeń floty.
UsuńStonk
Tak mocna jednostka do obstawy ćwiczeń? Nie, do tego to grupa słabszych holowników z dodatkowymi funkcjami, jak połów min, torped i innych elementów użytych ćwiczebnie. Te tu, to ewidentnie dyżurne jednostki, ale ratownicze, karol flibustier
UsuńStonku, na razie mamy do czynienia najwyżej z trzeciorzędną flotą, a Ty sypiesz holownikami, jakby to była RN :).
UsuńJKS
Nie moja wina, że potrzeby Wielkiej Kolumbii są wielkie.
UsuńStonk