niedziela, 4 czerwca 2023

Niderlandzkie kutry trałowe typu M1 1930-1931 (14 jednostek)

Niderlandzkie kutry trałowe typu M1 1930-1931 (14 jednostek)

Prezentowane kutry trałowe zbudowane zostały na tych samych kadłubach, co kutry patrolowe typu P1 (post z dnia 26.12.2022). Różnią się od nich napędem i zestawem broni podwodnej. Przeznaczone są do wykonywania prac trałowych na akwenach przybrzeżnych, redach portowych, w wąskich cieśninach itp. Dodatkowo, każdy z nich może tam postawić do 6 min lżejszego typu.
Dziesięć kutrów tego typu zbudowała stocznia Willemsoord Werf w Den Helder, będą one stacjonować w Metropolii. Cztery pozostałe powstają w stoczni Sandok Maatschappij w Durbanie, stacjonować będą w Afryce Południowej.
Opis techniczny.
Kadłub
Identyczny do kadłubów patrolowców typu P1.
Napęd
Dwa wały śrubowe, dwa silniki diesla Westoever po 180 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
1xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 1xIx7,9/77 FN P1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,01 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi 2450 m;
- 6 min lekkiego typu (408 kg);
- zestaw sprzętu trałowego.
Inne
Na okręcie zamontowano dwie radiostacje bliskiego zasięgu.

M1, Netherlands minesweeping craft laid down 1930, launched 1930, completed 1930 (engine 1930)

Displacement:
            49 t light; 50 t standard; 52 t normal; 54 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (100,91 ft / 98,43 ft) x 15,75 ft x (3,94 / 4,00 ft)
            (30,76 m / 30,00 m) x 4,80 m  x (1,20 / 1,22 m)

Armament:
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,31" / 7,9 mm 77,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1918 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Mines
      2 - 899,49 lbs / 408,00 kg mines + 6 reloads - 3,212 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 360 shp / 268 Kw = 13,88 kts
            Range 650nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 2 tons, at max displacement = 4 tons

Complement:
            9 - 12

Cost:
            £0,014 million / $0,055 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 7,9%
               - Guns: 0 tons, 0,3%
               - Weapons: 4 tons, 7,7%
            Machinery: 11 tons, 20,9%
            Hull, fittings & equipment: 28 tons, 54,4%
            Fuel, ammunition & stores: 4 tons, 6,7%
            Miscellaneous weights: 3 tons, 5,7%
               - Hull above water: 1 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              145 lbs / 66 Kg = 2 072,8 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,77

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,305
            Length to Beam Ratio: 6,25 : 1
            'Natural speed' for length: 12,29 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Forward deck:       28,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:                28,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      5,91 ft / 1,80 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 72,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 118,3%
            Waterplane Area: 947 Square feet or 88 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 206%
            Structure weight / hull surface area: 19 lbs/sq ft or 92 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,85
                        - Longitudinal: 5,36
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

M1 - M10 (1930)
M11 - M14 (1931)

10 komentarzy:

  1. W zakresie bojowych "drobnoustrojów" i okrętów pomocniczych flota niderlandzka osiągnęła więc pożądane nasycenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS. Oj, zabrakło podpisu!
      ŁK

      Usuń
    2. Mniej więcej...

      JKS

      Usuń
    3. Bardziej "mniej" czy "więcej"? Bo chciałbym się odpowiednio nastawić psychicznie... :)
      ŁK

      Usuń
    4. W roku 1931 zostaną dokończone serie ścigaczy OP i kutrów trałowych. Poza tym, na najbliższe lata nic - z Twoich ulubionych klas okrętów - nie jest planowane :).

      JKS

      Usuń
  2. Małe jednostki, więc zastanawia mnie relatywnie wysoko położony pomost otwarty. No i jeszcze "kosz" obserwacyjny i do obsługi reflektora na maszcie. Wiem, że są to konstrukcje dość lekkie, ale już kilku członków załogi tam znajdujących się robi masy (odczuwalne, jak na wielkość jednostki) wysoko położone. Moim zdaniem aż "się prosiło" rozwiązanie stosowany często na kutrach - pomost otwarty na wysokości 1/2 poziomu, cofnięty za pomost zamknięty, z podłogą na nadbudówce ciągnącej się przez jednostkę.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wg raportu okręcik jest stateczny (1,35), więc jeden człowiek na platformie reflektora lub dwóch-trzech na pomoście, nie przewrócą go. Aby istotnie zmienić wartość stateczności w raporcie, musiałbym przemieścić w pionie kilka ton; takich grubasów do floty nie przyjmują :).

      JKS

      Usuń
  3. jeszcze jedno - czy dobrze widzę, że nie widzę żadnego komina?
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze widzisz, że nie widzisz. Wyloty spalin są w pawęży rufowej.

      JKS

      Usuń
  4. Sądzę, że to nie jest problemem, bo wydechy silników diesla można umieścić w burtach lub w pawęży.
    Peperon

    OdpowiedzUsuń