Niderlandzkie kutry trałowe typu M1 1930-1931 (14 jednostek)
Prezentowane kutry trałowe zbudowane
zostały na tych samych kadłubach, co kutry patrolowe typu P1 (post z dnia 26.12.2022). Różnią się od nich napędem i zestawem
broni podwodnej. Przeznaczone są do wykonywania prac trałowych na akwenach
przybrzeżnych, redach portowych, w wąskich cieśninach itp. Dodatkowo, każdy z
nich może tam postawić do 6 min lżejszego typu.
Dziesięć kutrów tego typu zbudowała
stocznia Willemsoord Werf w Den Helder, będą one stacjonować w Metropolii. Cztery pozostałe
powstają w stoczni Sandok Maatschappij w Durbanie, stacjonować będą w Afryce
Południowej.
Opis techniczny.
Kadłub
Identyczny
do kadłubów patrolowców typu P1.
Napęd
Dwa wały
śrubowe, dwa silniki diesla Westoever po 180 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
- 1xIx13,2/78 FN P1919,
przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem
wynosi 4080 m;
- 1xIx7,9/77
FN P1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,01 kg wynosi
4200 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym
pociskiem wynosi 2450 m;
- 6 min
lekkiego typu (408 kg);
-
zestaw sprzętu trałowego.
Inne
Na okręcie zamontowano dwie radiostacje bliskiego zasięgu.
M1, Netherlands minesweeping craft laid down 1930, launched 1930, completed 1930 (engine 1930)
Displacement:
49 t light; 50 t
standard; 52 t normal; 54 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(100,91 ft / 98,43 ft)
x 15,75 ft x (3,94 / 4,00 ft)
(30,76 m / 30,00 m) x
4,80 m x (1,20 / 1,22 m)
Armament:
1 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 0,31" / 7,9 mm 77,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1918 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Mines
2 - 899,49 lbs / 408,00 kg
mines + 6 reloads - 3,212 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
360 shp / 268 Kw = 13,88 kts
Range 650nm at 10,00
kts
Bunker normal = 2 tons,
at max displacement = 4 tons
Complement:
9 - 12
Cost:
£0,014 million / $0,055
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 4 tons, 7,9%
- Guns: 0 tons, 0,3%
- Weapons: 4 tons, 7,7%
Machinery: 11 tons,
20,9%
Hull, fittings &
equipment: 28 tons, 54,4%
Fuel, ammunition &
stores: 4 tons, 6,7%
Miscellaneous weights:
3 tons, 5,7%
- Hull above water: 1 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
145 lbs / 66 Kg = 2 072,8 x 0,5 " /
13 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,35
Metacentric height 0,5
ft / 0,2 m
Roll period: 9,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,77
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,305
Length to Beam Ratio:
6,25 : 1
'Natural speed' for
length: 12,29 kts
Power going to wave
formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,30 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 5,91 ft /
1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Forward deck: 28,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 28,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 20,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 5,91 ft / 1,80 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 72,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 118,3%
Waterplane Area: 947
Square feet or 88 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 206%
Structure weight / hull
surface area: 19 lbs/sq ft or 92 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,85
-
Longitudinal: 5,36
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
M1 - M10 (1930)
M11 - M14 (1931)
W zakresie bojowych "drobnoustrojów" i okrętów pomocniczych flota niderlandzka osiągnęła więc pożądane nasycenie.
OdpowiedzUsuńPS. Oj, zabrakło podpisu!
UsuńŁK
Mniej więcej...
UsuńJKS
Bardziej "mniej" czy "więcej"? Bo chciałbym się odpowiednio nastawić psychicznie... :)
UsuńŁK
W roku 1931 zostaną dokończone serie ścigaczy OP i kutrów trałowych. Poza tym, na najbliższe lata nic - z Twoich ulubionych klas okrętów - nie jest planowane :).
UsuńJKS
Małe jednostki, więc zastanawia mnie relatywnie wysoko położony pomost otwarty. No i jeszcze "kosz" obserwacyjny i do obsługi reflektora na maszcie. Wiem, że są to konstrukcje dość lekkie, ale już kilku członków załogi tam znajdujących się robi masy (odczuwalne, jak na wielkość jednostki) wysoko położone. Moim zdaniem aż "się prosiło" rozwiązanie stosowany często na kutrach - pomost otwarty na wysokości 1/2 poziomu, cofnięty za pomost zamknięty, z podłogą na nadbudówce ciągnącej się przez jednostkę.
OdpowiedzUsuńH_Babbock
Wg raportu okręcik jest stateczny (1,35), więc jeden człowiek na platformie reflektora lub dwóch-trzech na pomoście, nie przewrócą go. Aby istotnie zmienić wartość stateczności w raporcie, musiałbym przemieścić w pionie kilka ton; takich grubasów do floty nie przyjmują :).
UsuńJKS
jeszcze jedno - czy dobrze widzę, że nie widzę żadnego komina?
OdpowiedzUsuńH_Babbock
Dobrze widzisz, że nie widzisz. Wyloty spalin są w pawęży rufowej.
UsuńJKS
Sądzę, że to nie jest problemem, bo wydechy silników diesla można umieścić w burtach lub w pawęży.
OdpowiedzUsuńPeperon