niedziela, 7 lutego 2016

Kuter desantowy typu KD-7 1934 (12 szt.)



Kuter desantowy typu KD-7 1934 (12 szt.)

Pamiętacie zapewne, jak przy okazji prezentacji pierwszych okrętów desantowych z 1929 roku ostrzegałem: proszę się nie podniecać, to nie jest początek budowy naszej armady desantowej. Dziś mogę powiedzieć: tak, to już teraz! Będziemy flotę desantową rozwijać, może nie w sposób gorączkowy, ale dość intensywny.
Na początek okręcik, który stanowi pewne rozwinięcie kutra desantowego typu KD-1. W porównaniu ze swoją poprzedniczką, jednostka ta jest większa, szybsza, o większym zasięgu oraz zabiera więcej żołnierzy desantu (90 osób) i więcej „towaru” (30 t) - szczegóły w raporcie. Istotną zmianą jest możliwość zabrania na pokład i wydesantowania na brzeg nieurządzony pojazdów, np. czołgu o masie do 15 t, ciężarówki (również z lekkim działem na holu) lub dwu samochodów terenowych. Innym ulepszeniem jest zamontowana na pokładzie rufowym wciągarka z kotwicą, która umożliwia kutrowi samodzielne odejście od brzegu, nawet w czasie odpływu (o niewielkim skoku oczywiście). Jest to istotne dla możliwości wielokrotnego kursowania - po wyrzuceniu pierwszej fali desantu - pomiędzy brzegiem, a np. transportowcami w celu dostarczenia dalszych oddziałów wojska, uzbrojenia i zaopatrzenia lub ewakuacji ciężej rannych.
Głównym zadaniem tych jednostek jest wyrzucenie na „goły” brzeg pierwszej fali desantu, będą to przede wszystkim bataliony rozpoznawcze oraz czołowe bataliony liniowe brygad piechoty morskiej. Później – jak już wspomniałem – okręty (oczywiście te, które zachowają sprawność) mogą grać rolę „łączników” pomiędzy brzegiem, a innymi większymi jednostkami desantu, niemogącymi bezpośrednio dobijać do brzegu.
Zamontowane na okręcie nkm-y umożliwiają wsparcie ogniem, poprzez zwalczanie siły żywej i ewentualnie stanowisk lekkiej broni zespołowej przeciwnika. Okręciki posiadają zaskakująco dobre właściwości morskie, prawdopodobnie jest to spowodowane niską prędkością maksymalną.
W czasie desantów taktycznych, kutry przemieszczają się pomiędzy punktami załadowania, a rubieżą desantową o własnych siłach, w innych przypadkach muszą być dowiezione na miejsce desantu przez transportowce desantowe, które wejdą w skład naszej floty niebawem.
Rzadko zdarzają mi się tak obszerne „słowa wstępne” dla podobnie „nikczemnych” jednostek, ale uważam, że w tym przypadku pewne wyjaśnienia były niezbędne.



KD-7, Poland Landing craft laid down 1934

Displacement:
            45 t light; 46 t standard; 55 t normal; 85 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (66,75 ft / 62,99 ft) x 15,75 ft x (2,79 / 4,43 ft)
            (20,35 m / 19,20 m) x 4,80 m  x (0,85 / 1,35 m)

Armament:
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 545 shp / 406 Kw = 10,00 kts
            Range 100nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 10 tons

Complement:
            6-8

Cost:
            £0,013 million / $0,051 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,3%
               - Guns: 0 tons, 0,3%
            Machinery: 5 tons, 8,3%
            Hull, fittings & equipment: 19 tons, 34,0%
            Fuel, ammunition & stores: 2 tons, 3,3%
            Miscellaneous weights: 30 tons, 54,1%
               - Hull below water: 15 tons
               - Hull above water: 15 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              121 lbs / 55 Kg = 1 806,6 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,48
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 8,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 90 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,81

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,497 / 0,498
            Length to Beam Ratio: 4,00 : 1
            'Natural speed' for length: 9,91 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 26,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       60,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Aft deck:    20,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Quarter deck:        10,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Average freeboard:                      6,13 ft / 1,87 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 87,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 88,0%
            Waterplane Area: 685 Square feet or 64 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 139%
            Structure weight / hull surface area: 17 lbs/sq ft or 83 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,79
                        - Longitudinal: 8,99
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

KD-7 - KD-18 (1934)



2 komentarze:

  1. Coś nie bardzo mogę uwierzyć, że ta "balijka" ma tak wspaniałą dzielność morską.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jego Wysokość Springsharp tak powiedział, a więc to musi być prawda... Tak poważnie, to program rozpatruje właściwości morskie przy prędkości maksymalnej, im ta prędkość jest niższa, tym lepiej.

      JKS

      Usuń