Kuter desantowy typu KD-7 1934 (12 szt.)
Pamiętacie zapewne,
jak przy okazji prezentacji pierwszych okrętów desantowych z 1929 roku
ostrzegałem: proszę się nie podniecać, to nie jest początek budowy naszej
armady desantowej. Dziś mogę powiedzieć: tak, to już teraz! Będziemy flotę
desantową rozwijać, może nie w sposób gorączkowy, ale dość intensywny.
Na początek okręcik,
który stanowi pewne rozwinięcie kutra desantowego typu KD-1. W porównaniu ze swoją poprzedniczką, jednostka ta jest
większa, szybsza, o większym zasięgu oraz zabiera więcej żołnierzy desantu (90
osób) i więcej „towaru” (30 t) - szczegóły w raporcie. Istotną zmianą jest
możliwość zabrania na pokład i wydesantowania na brzeg nieurządzony pojazdów,
np. czołgu o masie do 15 t, ciężarówki (również z lekkim działem na holu) lub
dwu samochodów terenowych. Innym ulepszeniem jest zamontowana na pokładzie
rufowym wciągarka z kotwicą, która umożliwia kutrowi samodzielne odejście od
brzegu, nawet w czasie odpływu (o niewielkim skoku oczywiście). Jest to istotne
dla możliwości wielokrotnego kursowania - po wyrzuceniu pierwszej fali desantu
- pomiędzy brzegiem, a np. transportowcami w celu dostarczenia dalszych
oddziałów wojska, uzbrojenia i zaopatrzenia lub ewakuacji ciężej rannych.
Głównym zadaniem tych
jednostek jest wyrzucenie na „goły” brzeg pierwszej fali desantu, będą to
przede wszystkim bataliony rozpoznawcze oraz czołowe bataliony liniowe brygad
piechoty morskiej. Później – jak już wspomniałem – okręty (oczywiście te, które
zachowają sprawność) mogą grać rolę „łączników” pomiędzy brzegiem, a innymi większymi
jednostkami desantu, niemogącymi bezpośrednio dobijać do brzegu.
Zamontowane na
okręcie nkm-y umożliwiają wsparcie ogniem, poprzez zwalczanie siły żywej i ewentualnie
stanowisk lekkiej broni zespołowej przeciwnika. Okręciki posiadają zaskakująco
dobre właściwości morskie, prawdopodobnie jest to spowodowane niską prędkością
maksymalną.
W czasie desantów
taktycznych, kutry przemieszczają się pomiędzy punktami załadowania, a rubieżą
desantową o własnych siłach, w innych przypadkach muszą być dowiezione na
miejsce desantu przez transportowce desantowe, które wejdą w skład naszej floty
niebawem.
Rzadko zdarzają mi
się tak obszerne „słowa wstępne” dla podobnie „nikczemnych” jednostek, ale
uważam, że w tym przypadku pewne wyjaśnienia były niezbędne.
KD-7, Poland Landing craft laid down 1934
Displacement:
45
t light; 46 t standard; 55 t normal; 85 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(66,75
ft / 62,99 ft) x 15,75 ft x (2,79 / 4,43 ft)
(20,35
m / 19,20 m) x 4,80 m x (0,85 / 1,35 m)
Armament:
2
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 545 shp / 406 Kw = 10,00 kts
Range
100nm at 8,00 kts
Bunker
at max displacement = 10 tons
Complement:
6-8
Cost:
£0,013
million / $0,051 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
0 tons, 0,3%
- Guns: 0 tons, 0,3%
Machinery:
5 tons, 8,3%
Hull,
fittings & equipment: 19 tons, 34,0%
Fuel,
ammunition & stores: 2 tons, 3,3%
Miscellaneous
weights: 30 tons, 54,1%
- Hull below water: 15 tons
- Hull above water: 15 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
121 lbs / 55 Kg = 1 806,6 x 0,5 " /
13 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,48
Metacentric
height 0,6 ft / 0,2 m
Roll
period: 8,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 90 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,81
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,497 / 0,498
Length
to Beam Ratio: 4,00 : 1
'Natural
speed' for length: 9,91 kts
Power
going to wave formation at top speed: 63 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 26,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 10,00%, 7,55 ft /
2,30 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Forward deck: 60,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 5,58 ft / 1,70 m
- Aft deck: 20,00%, 5,58 ft / 1,70 m, 5,58 ft / 1,70 m
- Quarter deck: 10,00%, 5,58 ft / 1,70
m, 5,58 ft / 1,70 m
- Average freeboard: 6,13 ft / 1,87 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 87,6%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 88,0%
Waterplane
Area: 685 Square feet or 64 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 139%
Structure
weight / hull surface area: 17 lbs/sq ft or 83 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,79
-
Longitudinal: 8,99
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
KD-7 - KD-18 (1934)
Coś nie bardzo mogę uwierzyć, że ta "balijka" ma tak wspaniałą dzielność morską.
OdpowiedzUsuńŁK
Jego Wysokość Springsharp tak powiedział, a więc to musi być prawda... Tak poważnie, to program rozpatruje właściwości morskie przy prędkości maksymalnej, im ta prędkość jest niższa, tym lepiej.
UsuńJKS