niedziela, 7 lutego 2016

Transportowiec desantowy typu Kattegat 1934 (2 szt.)



Transportowiec desantowy typu Kattegat 1934 (2 szt.)

Oto zapowiadane wcześniej transportowce desantowe. Pomimo tego, że są to okręty średniej wielkości i raczej niebojowe, to narysowanie ich zajęło mi naprawdę sporo czasu. Przede wszystkim dlatego, że w tym przypadku musiałem działać niejako „od d..y strony”, tzn. najpierw opracować podstawową funkcjonalnie część jednostki, a dopiero potem „dorobić” do tego resztę.
Prezentowany transportowiec – jak to niedwuznacznie wynika z rysunku – ma za zadanie dowieźć na rubież wyjściową desantu kutry desantowe pierwszej fali, oraz za ich pomocą dostarczać na przyczółek zaopatrzenie tzn. lżejszą artylerię, pojazdy (również lekkie czołgi), amunicję, paliwo, żywność i środki medyczne, wyposażenie saperskie itp. W przypadku braku w składzie zespołu desantowego okrętu szpitalnego, jednostka ta przyjmuje również na pokład ciężej rannych, wymagających specjalistycznej pomocy.
Uzbrojenie jest raczej adekwatne do wielkości oraz przeznaczenia okrętu i prócz obrony plot może dodatkowo zapewnić wsparcie artyleryjskie desantu. Omawiane jednostki wykazują znakomitą dzielność morską, co jest bardzo ważne w przypadku dłuższych rejsów oceanicznych z kutrami na pokładzie. Bogate wyposażenie „socjalno-bytowe” umożliwia utrzymywanie na pokładzie załóg i obsad kutrów desantowych nawet przez dłuższy czas (kilka tygodni).
Kutry desantowe są wodowane w stanie niezaładowanym za pomocą wahliwych w płaszczyźnie poprzecznej dźwignic ramowych i chwilowo przycumowywane do burty, celem załadowania wojskiem lub „towarem”
Mamy tu także - raczej niezdarzającą się u mnie – sytuację, gdzie projekt posiada znaczne rezerwy ciężarowe (21%). Pomimo starań, nie potrafiłem tej rezerwy sensownie zagospodarować; można było wprawdzie dołożyć parę węzłów prędkości, ale po co? Stąd bierze się też wysoka (pomimo korekty) odporność okrętu na pociski i torpedy.
Dzięki bogatemu wyposażeniu w środki łączności oraz obszerności pomieszczeń wewnętrznych (excellent accommodation and workspace room), jednostki tego typu mogą spełniać rolę okrętów dowodzenia desantem.
Obecnie, korzystając z posiadanych środków desantowych, jesteśmy w stanie wyrzucić na brzeg w pierwszym rzucie pełną brygadę piechoty morskiej w dowolnym miejscu na świecie. Wykorzystanie transportowców wojska i zaopatrzeniowców pozwoli znacznie zwiększyć te siły w następnych rzutach. Na bazie posiadanych od roku 1929 do dziś jednostek desantowych, udało się przeszkolić w operacjach amfibijnych równowartość trzech brygad. Pomimo, że niektórzy z przeszkolonych przebywają aktualnie w rezerwie, to personel ten w razie potrzeby może stanowić „kręgosłup” naszych sił desantowych. Oczywiście, po mającej miejsce ostatnio rozbudowie „armady desantowej”, liczba przeszkolonych znacząco wzrośnie.

 Kattegat, Poland Landing craft carrier ship laid down 1934


Displacement:
            9 423 t light; 9 705 t standard; 11 289 t normal; 12 557 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (538,20 ft / 524,93 ft) x 60,70 ft x (20,67 / 22,57 ft)
            (164,04 m / 160,00 m) x 18,50 m  x (6,30 / 6,88 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Quad mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
      Weight of broadside 230 lbs / 104 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 11 018 shp / 8 220 Kw = 18,00 kts
            Range 20 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 852 tons

Complement:
            273 - 356

Cost:
            £1,963 million / $7,852 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 63 tons, 0,6%
               - Guns: 63 tons, 0,6%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 317 tons, 2,8%
            Hull, fittings & equipment: 3 556 tons, 31,5%
            Fuel, ammunition & stores: 1 866 tons, 16,5%
            Miscellaneous weights: 5 486 tons, 48,6%
               - Hull below water: 4 680 tons
               - Hull above water: 261 tons
               - On freeboard deck: 495 tons
               - Above deck: 50 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              23 735 lbs / 10 766 Kg = 375,2 x 4,7 " / 120 mm shells or 2,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,47
            Metacentric height 4,6 ft / 1,4 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,600 / 0,611
            Length to Beam Ratio: 8,65 : 1
            'Natural speed' for length: 22,91 kts
            Power going to wave formation at top speed: 34 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
            Stern overhang: 9,84 ft / 3,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            12,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  26,57 ft / 8,10 m
               - Forward deck:       23,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  18,37 ft / 5,60 m
               - Aft deck:    50,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  18,37 ft / 5,60 m
               - Quarter deck:        15,00%,  26,57 ft / 8,10 m,  26,57 ft / 8,10 m
               - Average freeboard:                      20,65 ft / 6,29 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 60,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 149,4%
            Waterplane Area: 23 303 Square feet or 2 165 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 177%
            Structure weight / hull surface area: 97 lbs/sq ft or 473 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,15
                        - Longitudinal: 1,70
                        - Overall: 1,20
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

9 x LC

Kattegat (1934)
Skagerrak (1934)



2 komentarze:

  1. Na kogo szykujemy tę armadę desantową? Czyżby rozważana była koncepcja jakiejś wojny prewencyjnej?
    ŁK

    OdpowiedzUsuń