Mały okręt desantowy typu OD-3 1934 (6 szt.)
Następna jednostka
amfibijna; mały okręt desantowy, będący w pewnym sensie rozwinięciem typu OD-1 (poprzednio BD-1) w roku 1929.
W jednym aspekcie ta
jednostka różni się zdecydowanie od swoich poprzedników; jest zbyt duża, aby
można ją było przewozić na pokładzie transportowca desantowego (pojawią się
takowe – jak już zapowiadałem - niebawem) i będzie musiała dotrzeć na miejsce
desantu o własnych siłach. W przypadku akcji desantowej poza Bałtykiem będzie
musiało się to oczywiście odbyć etapami i bez żołnierzy, którzy zostaną
dowiezieni transportowcami wojska, a na omawiane okręty „przesiądą” się na
ostatnim etapie podróży. Z przyczyn „socjalno-bytowych” ten ostatni etap nie
powinien być dłuższy niż dwie doby. Mimo niewielkich rozmiarów, jednostki tego
typu posiadają dużą dzielność morską, umożliwiającą nawet rejsy oceaniczne.
Okręt zabiera na
pokład do 220 piechurów morskich lub do 75 t ładunku. Żołnierze wychodzą na
brzeg po wysuwanych i opuszczanych trapach po obydwu stronach dziobu, a ładunek
musi niestety zostać wyładowany „ręcznie”
Wyjaśniam, że
stosunkowo silne uzbrojenie artyleryjskie służy przede wszystkim do wsparcia
lądujących pododdziałów, a że może również być wykorzystane do obrony plot, to
już dodatkowy „bonus”
Okręt jest wyposażony
w kotwicę zawoźną i jej windę, umożliwiającą samodzielne odejście od brzegu.
Nazwa „kotwica zawoźna” może być trochę myląca; na pokładzie nie ma łodzi
umożliwiającej zawiezienie kotwicy gdziekolwiek. Po prostu okręt przed dobiciem
do brzegu rzuca z rufy kotwicę, a później używa windy kotwicznej, aby zejść z
płycizny brzegowej rufą naprzód.
Obecnie posiadamy 8
małych okrętów i 18 kutrów desantowych, umożliwiających wyrzucenie na
nieurządzony brzeg jednorazowo łącznie 3 200 żołnierzy, co stanowi pełny
rzut bojowy brygady piechoty morskiej. Dodatkowo, pozostające po pierwszym
etapie desantu w stanie sprawności posiadane okręty desantowe, mogą w dalszych
etapach dostarczyć na brzeg następne oddziały, załadowując je czy to z
nieodległego brzegu własnego, czy to z transportowców wojska.
OD-3, Poland Small landing ship laid down
1934
Displacement:
135
t light; 138 t standard; 160 t normal; 235 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(133,70
ft / 131,23 ft) x 21,65 ft x (3,94 / 4,02 ft)
(40,75
m / 40,00 m) x 6,60 m x (1,20 / 1,80 m)
Armament:
1
- 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal gun - 5,89lbs / 2,67kg shells, 250 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1920 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
4
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on centreline, aft deck aft 2
raised mounts
Weight of broadside 7 lbs / 3 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 692 shp / 516 Kw = 12,00 kts
Range
1 750nm at 8,00 kts
Bunker
at max displacement = 22 tons
Complement:
15
- 19
Cost:
£0,036
million / $0,143 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
2 tons, 1,4%
- Guns: 2 tons, 1,4%
Machinery:
10 tons, 6,2%
Hull,
fittings & equipment: 61 tons, 38,4%
Fuel,
ammunition & stores: 11 tons, 7,0%
Miscellaneous
weights: 75 tons, 46,9%
- Hull below water: 75 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
429 lbs / 195 Kg = 76,0 x 2,2 " / 57 mm
shells or 0,5 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,81
Metacentric
height 1,3 ft / 0,4 m
Roll
period: 7,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 87 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,75
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,504
Length
to Beam Ratio: 6,06 : 1
'Natural
speed' for length: 13,66 kts
Power
going to wave formation at top speed: 46 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 11,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 10,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
-
Forward deck: 35,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 35,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 20,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 6,53 ft / 1,99 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 76,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 100,7%
Waterplane
Area: 1 969 Square feet or 183 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 157%
Structure
weight / hull surface area: 24 lbs/sq ft or 115 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,12
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
OD-3 - OD-8 (1934)
Z uzbrojeniem artyleryjskim nieźle "przesoliłeś"! :)
OdpowiedzUsuńŁK
Trzeba pomóc lądującym oddziałom... a poza tym, okręty mogą pełnić rolę małych pływających baterii plot w rejonie desantu; nawet przy panowaniu w powietrzu, tego nigdy nie za wiele.
UsuńJKS
Przy okazji udowodniłeś nie(wątpliwą) przydatność 6-funtówki! :)
UsuńŁK
Pozdrowienia.
UsuńZamiast 6-funtówki, własciwsza byłaby uniwersalna 75mm. nieco niższa szybkostrzelność (15 s/m zamiast 20 s/m) za to pocisk ponad 2 razy cięższy, co ma spore znaczenie przy strzelaniu do celów ladowych, a i promień skutecznego rażenia w strzelaniu plot. tez się zwiększa.
O'Cooley
75-tka za duża na ten okręcik.
UsuńJKS