Lotnictwo morskie rok 1934
W
tym roku spora rewolucja w lotnictwie morskim; wprowadzono do służby pięć
nowych typów, wycofano aż osiem, a dwa zmodernizowano. Poniżej zestawienie
tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą używane w lotnictwie morskim
od roku 1934.
Typ
|
Nazwa
|
Rok prod.
|
Załoga
|
Wymiary
|
Pow. nośna
|
Masa
|
Silniki
|
V max.
|
V wzn.
|
Pułap
|
Zasięg
|
Uzbrojenie
|
|||||||
S
|
L
|
H
|
własna
|
start.
|
km
|
nkm
|
dz.
|
bomby
|
torp.
|
||||||||||
osób
|
m
|
m
|
m
|
m2
|
kg
|
kg
|
KM
|
km/h
|
m/s
|
m
|
Mm
|
szt
|
szt
|
szt
|
kg
|
szt
|
|||
S a m o l o t y m y ś l i w s k i
e
|
|||||||||||||||||||
PWL-61Mm
|
Kania
|
1929
|
1
|
12,0
|
7,6
|
3,0
|
27,8
|
1 442
|
1 929
|
1x720
|
337
|
7,5
|
9 000
|
412
|
|
2
|
|
|
|
PWL-75M
|
Krogulec
|
1932
|
1
|
10,6
|
7,0
|
2,7
|
17,9
|
1 090
|
1 550
|
1x560
|
334
|
11,2
|
8 500
|
436
|
4
|
|
|
|
|
PWL-84M
|
Harpia
|
1934
|
1
|
10,7
|
7,6
|
2,9
|
17,9
|
1 150
|
1 650
|
1x800
|
371
|
12,4
|
9 550
|
408
|
4
|
|
|
|
|
S a m o l
o t y m y ś l i w s k o-b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-76MB
|
Palmojad
|
1932
|
1
|
9,6
|
7,2
|
3,0
|
24,3
|
1 509
|
2 065
|
1x720
|
313
|
10,2
|
7 650
|
725
|
2
|
1
|
|
250
|
|
S a m o l o t y b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-32B
|
Kazuar
|
1929
|
5
|
28,0
|
19,5
|
6,0
|
112,0
|
3 233
|
6 944
|
2x560
|
210
|
3,6
|
5 100
|
602
|
6
|
|
|
1 750
|
|
PWL-62B
|
Jerzyk
|
1930
|
3
|
20,8
|
13,8
|
3,4
|
54,0
|
2 940
|
5 140
|
1x800
|
226
|
3,4
|
7 000
|
597
|
4
|
|
|
800
|
|
PWL-86B
|
Salangana
|
1934
|
3
|
14,0
|
9,7
|
3,3
|
26,8
|
1 980
|
2 893
|
1x640
|
325
|
6,9
|
7 300
|
680
|
3
|
|
|
600
|
|
CZL-44B
|
Czubik
|
1934
|
2
|
12,0
|
9,0
|
2,8
|
24,0
|
1 680
|
2 330
|
1x640
|
338
|
8,1
|
6 500
|
640
|
2
|
1
|
|
500
|
|
S a m o l o t y b o m b o w e n u r k u j ą c e
|
|||||||||||||||||||
PFS-20B
|
Jarząbek
|
1933
|
2
|
13,4
|
9,8
|
2,8
|
26,4
|
1 768
|
2 861
|
1x640
|
247
|
5,7
|
4 900
|
531
|
4
|
|
|
500
|
|
S a m o l o t y t o r p e d o w o
- b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-33TB
|
Sowa
|
1930
|
2
|
17,0
|
12,1
|
3,7
|
58,7
|
2 578
|
4 345
|
1x800
|
214
|
4,0
|
5 500
|
562
|
2
|
1
|
|
900
|
1
|
CZL-45TB
|
Syczek
|
1934
|
2
|
12,0
|
11,2
|
2,9
|
29,8
|
1 848
|
2 813
|
1x720
|
301
|
7.9
|
6 350
|
639
|
2
|
1
|
|
750
|
1
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PFS-12RB
|
Lora
|
1931
|
2
|
14,5
|
9,2
|
3,2
|
29,0
|
1 340
|
1 950
|
1x520
|
232
|
7,4
|
7 200
|
435
|
2
|
|
|
250
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z e
|
|||||||||||||||||||
WSD-9Rm
|
Żołna
|
1929
|
2
|
13,5
|
8,3
|
3,0
|
26,0
|
963
|
1 479
|
1x320
|
218
|
3,5
|
5 000
|
443
|
3
|
|
|
50
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e m y ś l i w s k i e
|
|||||||||||||||||||
PWL-58HM
|
Rybołów
|
1928
|
1
|
9,8
|
6,7
|
2,8
|
25,7
|
980
|
1 400
|
1x440
|
255
|
6,0
|
7 500
|
414
|
2
|
|
|
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
LWS-7HR
|
Zimorodek
|
1928
|
2
|
17,0
|
12,1
|
5,3
|
76,4
|
2 790
|
4 170
|
1x640
|
202
|
3,7
|
4 150
|
432
|
3
|
|
|
150
|
|
LWS-14HR
|
Alka
|
1932
|
2
|
12,8
|
8,5
|
2,8
|
23,8
|
956
|
1 332
|
1x240
|
194
|
4,5
|
4 700
|
346
|
1
|
|
|
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z o - b
o m b ow e
|
|||||||||||||||||||
CZL-48HRB
|
Ibis
|
1934
|
5
|
26,5
|
19,2
|
7,5
|
86,3
|
8 750
|
12 705
|
3x720
|
337
|
5,3
|
7 000
|
1 100
|
3
|
1
|
|
1 250
|
1
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e t o r p e d o w o - b o m b
o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-81HTB
|
Fulmar
|
1932
|
4
|
28,0
|
17,0
|
4,5
|
130,0
|
4 962
|
8 177
|
2x640
|
228
|
3,7
|
4 500
|
598
|
5
|
|
|
1 000
|
1
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
CZL-30HR
|
Bocian
|
1928
|
3
|
14,5
|
11,4
|
4,2
|
59,9
|
2 170
|
3 000
|
1x440
|
181
|
3,5
|
3 500
|
731
|
4
|
|
|
250
|
|
PWL-73HR
|
Kszyk
|
1931
|
2
|
11,1
|
7,8
|
2,9
|
19,0
|
440
|
726
|
1x160
|
200
|
4,1
|
3 800
|
356
|
|
|
|
|
|
CZL-38HR
|
Flaming
|
1932
|
5
|
22,5
|
14,3
|
4,4
|
62,0
|
3 850
|
7 050
|
1x800
|
250
|
3,7
|
6 350
|
1 300
|
3
|
|
|
250
|
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-66HRB
|
Albatros
|
1931
|
5
|
30,5
|
18,8
|
5,8
|
140,7
|
5 792
|
11 460
|
2x720
|
230
|
3,2
|
4 100
|
1 180
|
2
|
|
1
|
900
|
|
Uwagi,
do poszczególnych typów samolotów:
-
wycofane zostały samoloty typów: PFS-9M
Bielik, CZL-26 Emu, PFS-6RB Aleksandretta, LWS-6R Dudek, PWL-53HR Czajka, PWL-42TB
Puchacz, PWL-42HTB Burzyk oraz PWL-28HRBm Fregata;
-
wprowadzone zostały do służby samoloty typów: PWL-84M Harpia, PWL-86B
Salangana, CZL-44B Czubik , CZL-45TB Syczek oraz CZL-48HRB Ibis;
-
zmodernizowany został przez wymianę silnika o mocy 640 KM na silnik o mocy 720
KM samolot typu PWL-61M Kania oraz
poprzez wymianę silnika 280 KM na 320 KM samolot typu WSD-9R Żołna.
Wyjaśnienia
wymaga chyba zasadność wprowadzenia do służby jednocześnie dwóch bombowców o
zbliżonych parametrach typów PWL-86B
Salangana, CZL-44B Czubik. Było
to tak: Ministerstwo Lotnictwa zleciło pracującym na rzecz lotnictwa wojskowego
wytwórniom opracowanie projektu lekkiego bombowca na bazie silnika gwiazdowego
o mocy 640 KM. Z trzech zgłoszonych projektów, dwa okazały się tak udane, że
żal było zrezygnować z któregoś z nich. Ostatecznie uznano, że mimo licznych
podobieństw, projekty te wykazują również niejakie różnice, dzięki którym nie
będą się powielać, lecz pozostaną wzajemnie komplementarne. Np. PWL-86B Salangana posiada pewne cechy
(może przedwcześnie) samolotu szturmowego, przeznaczonego do zwalczania sił
wroga na linii frontu, natomiast CZL-44B
Czubik jest typowym lekkim bombowcem służącym do atakowania celów na
bliskim zapleczu frontu. Odpowiednie służby Marynarki aprobowały tę decyzję i
zamówiły dla własnego użytku obydwa typy.
Można
również zauważyć znaczne podobieństwa pomiędzy użytkowanym już typem myśliwca PWL-75M Krogulec, a nowym typem PWL-84M Harpia; ten drugi typ jest po
prostu rozwinięciem pierwszego.
Ciekawą
i bardzo „modern” (przepraszam :))
konstrukcją jest CZL-48HRB Ibis; pomimo
tego, że został on sklasyfikowany jako rozpoznawczo-bombowy, może być również
użyty jako samolot torpedowy, a także do zwalczania okrętów podwodnych – nkm i
10 bg powinny wystarczyć – jeśli nie do zniszczenia – to przynajmniej do
„wpędzenia” pod wodę OP wroga.
W
następnym 1935 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby: samolotu
rozpoznawczego, myśliwskiego wodnosamolotu na pływakach (w porządku kolego
Stonk?), ciężkiego pływakowego wodnosamolotu torpedowego oraz długodystansowej
rozpoznawczej łodzi latającej.
Planuję
przedstawić w bliskim czasie (może rok 1935? – blogowy oczywiście) zbiorcze
zestawienie sił powietrznych MW. Sam już się trochę boję, ile to pracy i co z
tego wyjdzie, ale… :).
Wiadomość
z ostatniej chwili. Od jakiegoś czasu, Admiralicja (w mojej
skromnej osobie) cierpiała na ból głowy z powodu konieczności używania na
lotniskowcach beznadziejnie przestarzałych samolotów torpedowo-bombowych typu PWL-42TB Puchacz. Molestowane w tej kwestii biura konstrukcyjne, tłumaczyły
się, że narzucane im założenia (jednopłat, mała rozpiętość lub składane
skrzydła, duży unos przy dobrych parametrach lotnych) są wzajemnie sprzeczne i
niemożliwe do osiągnięcia. W końcu Centralne Zakłady Lotnicze (CZL) wpadły na
pomysł adaptacji do tego celu całkiem udanego projektu bombowca typu CZL-44B Czubik. Oryginalny projekt
został przedłużony o ok. 1,2 m, zwiększono również szerokość skrzydeł i zamontowano
system ich składania, dodano hak hamowniczy, a przede wszystkim wymieniono
silnik 640 KM na mocniejszy 720 KM. W rezultacie otrzymano trochę „wyżyłowany”,
ale użyteczny pokladowy samolot torpedowo-bombowy. Ekspresowo przeprowadzone
próby i obloty, potwierdziły założenia projektowe i umożliwiły uruchomienie
produkcji w trybie immediately, rapide, niemiedlienno,
presto, cito, w okamżiku lub sofort,
jak kto woli. Nowa wersja samolotu będzie nosić nazwę CZL-45TB Syczek. Wprawdzie zakłady PFS (Poznańska Fabryka
Samolotów) awizowały na rok 1936 nowy, podobno znakomity model pokładowego
samolotu torpedowo-bombowego (coś lepszego niż Swordfish), ale kwestia czasu i niechęć do dwupłatów przeważyły.
Jeśli awizowany projekt okaże się tak dobry, jak piękne są legendy o nim, to
jeszcze pomyślimy…
Jeszcze
nigdy tak obszernie nie rozpisywałem się na temat lotnictwa, nie wiem która
będzie godzina, gdy będziecie to czytać, ale u mnie jest 3 nad ranem, więc…
dobranoc!
Interesujące maszyny... Szturmowe się zaczynają hoho..;)
OdpowiedzUsuń00:35
Dobranoc
Kpt.G
Brawo jest pre-cant , lekki bombowiec i szturmowiec, dwa ostatnie w założeniach chyba powinny mieć zmienione uzbrojenie i udzwig ,ewentualnie odwrotne zastosowanie
UsuńFaktycznie, ten "Ibis" też jest bardzo fajny!
UsuńŁK
Szturmowe samoloty to nie nowinka: Albatros J.I był zaprojektowanym w pierwszej wojnie samolotem szturmowym (a właściwie wsparcia piechoty).
UsuńBombowiec nurkujący "Jarząbek" ma ewidentnie zbyt słaby silnik, co odbija się negatywnie na charakterystykach prędkościowych (prędkość maksymalna, ale i prędkość wznoszenia!) oraz pułapie maksymalnym. W związku ze stosowaniem podwozi stałych, warto by wyposażyć je w owiewki. Wycofanie się z nkm-ów, w uzbrojeniu myśliwców, stanowi niepotrzebny "krok w tył". Z nowych konstrukcji wyróżniłbym, zdecydowanie, lekki bombowiec "Czubik", choć przydałby mu się nieco mocniejszy silnik.
OdpowiedzUsuńŁK
Harpia po przebadaniu w tunelu aerodynamicznym /czytaj porównaniu/ powinna mieć 385 km/h lub 100-200 kg bomb
OdpowiedzUsuńTrafna uwaga!
UsuńŁK