poniedziałek, 1 lutego 2016

Lotnictwo morskie rok 1934



Lotnictwo morskie rok 1934

W tym roku spora rewolucja w lotnictwie morskim; wprowadzono do służby pięć nowych typów, wycofano aż osiem, a dwa zmodernizowano. Poniżej zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą używane w lotnictwie morskim od roku 1934.

Typ
Nazwa
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
nkm
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
Mm
szt
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
PWL-61Mm
Kania
1929
1
12,0
7,6
3,0
27,8
1 442
1 929
1x720
337
7,5
9 000
412

2



PWL-75M
Krogulec
1932
1
10,6
7,0
2,7
17,9
1 090
1 550
1x560
334
11,2
8 500
436
4




PWL-84M
Harpia
1934
1
10,7
7,6
2,9
17,9
1 150
1 650
1x800
371
12,4
9 550
408
4




S a m o l o t y  m y ś l i w s k o-b o m b o w e
PWL-76MB
Palmojad
1932
1
9,6
7,2
3,0
24,3
1 509
2 065
1x720
313
10,2
7 650
725
2
1

250

S a m o l o t y  b o m b o w e
CZL-32B
Kazuar
1929
5
28,0
19,5
6,0
112,0
3 233
6 944
2x560
210
3,6
5 100
602
6


1 750

PWL-62B
Jerzyk
1930
3
20,8
13,8
3,4
54,0
2 940
5 140
1x800
226
3,4
7 000
597
4


800

PWL-86B
Salangana
1934
3
14,0
9,7
3,3
26,8
1 980
2 893
1x640
325
6,9
7 300
680
3


600

CZL-44B
Czubik
1934
2
12,0
9,0
2,8
24,0
1 680
2 330
1x640
338
8,1
6 500
640
2
1

500

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e
PFS-20B
Jarząbek
1933
2
13,4
9,8
2,8
26,4
1 768
2 861
1x640
247
5,7
4 900
531
4


500

S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
CZL-33TB
Sowa
1930
2
17,0
12,1
3,7
58,7
2 578
4 345
1x800
214
4,0
5 500
562
2
1

900
1
CZL-45TB
Syczek
1934
2
12,0
11,2
2,9
29,8
1 848
2 813
1x720
301
7.9
6 350
639
2
1

750
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PFS-12RB
Lora
1931
2
14,5
9,2
3,2
29,0
1 340
1 950
1x520
232
7,4
7 200
435
2


250

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e
WSD-9Rm
Żołna
1929
2
13,5
8,3
3,0
26,0
963
1 479
1x320
218
3,5
5 000
443
3


50

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e
PWL-58HM
Rybołów
1928
1
9,8
6,7
2,8
25,7
980
1 400
1x440
255
6,0
7 500
414
2




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
LWS-7HR
Zimorodek
1928
2
17,0
12,1
5,3
76,4
2 790
4 170
1x640
202
3,7
4 150
432
3


150

LWS-14HR
Alka
1932
2
12,8
8,5
2,8
23,8
956
1 332
1x240
194
4,5
4 700
346
1




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z o - b o m b ow e
CZL-48HRB
Ibis
1934
5
26,5
19,2
7,5
86,3
8 750
12 705
3x720
337
5,3
7 000
1 100
3
1

1 250
1
W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-81HTB
Fulmar
1932
4
28,0
17,0
4,5
130,0
4 962
8 177
2x640
228
3,7
4 500
598
5


1 000
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
CZL-30HR
Bocian
1928
3
14,5
11,4
4,2
59,9
2 170
3 000
1x440
181
3,5
3 500
731
4


250

PWL-73HR
Kszyk
1931
2
11,1
7,8
2,9
19,0
440
726
1x160
200
4,1
3 800
356





CZL-38HR
Flaming
1932
5
22,5
14,3
4,4
62,0
3 850
7 050
1x800
250
3,7
6 350
1 300
3


250

Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PWL-66HRB
Albatros
1931
5
30,5
18,8
5,8
140,7
5 792
11 460
2x720
230
3,2
4 100
1 180
2

1
900



Uwagi, do poszczególnych typów samolotów:
- wycofane zostały samoloty typów: PFS-9M Bielik, CZL-26 Emu, PFS-6RB Aleksandretta, LWS-6R Dudek, PWL-53HR Czajka, PWL-42TB Puchacz, PWL-42HTB Burzyk oraz PWL-28HRBm Fregata;
- wprowadzone zostały do służby samoloty typów: PWL-84M Harpia, PWL-86B Salangana, CZL-44B Czubik , CZL-45TB Syczek oraz CZL-48HRB Ibis;
- zmodernizowany został przez wymianę silnika o mocy 640 KM na silnik o mocy 720 KM samolot typu PWL-61M Kania oraz poprzez wymianę silnika 280 KM na 320 KM samolot typu WSD-9R Żołna.
Wyjaśnienia wymaga chyba zasadność wprowadzenia do służby jednocześnie dwóch bombowców o zbliżonych parametrach typów PWL-86B Salangana, CZL-44B Czubik. Było to tak: Ministerstwo Lotnictwa zleciło pracującym na rzecz lotnictwa wojskowego wytwórniom opracowanie projektu lekkiego bombowca na bazie silnika gwiazdowego o mocy 640 KM. Z trzech zgłoszonych projektów, dwa okazały się tak udane, że żal było zrezygnować z któregoś z nich. Ostatecznie uznano, że mimo licznych podobieństw, projekty te wykazują również niejakie różnice, dzięki którym nie będą się powielać, lecz pozostaną wzajemnie komplementarne. Np. PWL-86B Salangana posiada pewne cechy (może przedwcześnie) samolotu szturmowego, przeznaczonego do zwalczania sił wroga na linii frontu, natomiast CZL-44B Czubik jest typowym lekkim bombowcem służącym do atakowania celów na bliskim zapleczu frontu. Odpowiednie służby Marynarki aprobowały tę decyzję i zamówiły dla własnego użytku obydwa typy.
Można również zauważyć znaczne podobieństwa pomiędzy użytkowanym już typem myśliwca PWL-75M Krogulec, a nowym typem PWL-84M Harpia; ten drugi typ jest po prostu rozwinięciem pierwszego.
Ciekawą i bardzo „modern” (przepraszam :)) konstrukcją jest CZL-48HRB Ibis; pomimo tego, że został on sklasyfikowany jako rozpoznawczo-bombowy, może być również użyty jako samolot torpedowy, a także do zwalczania okrętów podwodnych – nkm i 10 bg powinny wystarczyć – jeśli nie do zniszczenia – to przynajmniej do „wpędzenia” pod wodę OP wroga.
W następnym 1935 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby: samolotu rozpoznawczego, myśliwskiego wodnosamolotu na pływakach (w porządku kolego Stonk?), ciężkiego pływakowego wodnosamolotu torpedowego oraz długodystansowej rozpoznawczej łodzi latającej.
Planuję przedstawić w bliskim czasie (może rok 1935? – blogowy oczywiście) zbiorcze zestawienie sił powietrznych MW. Sam już się trochę boję, ile to pracy i co z tego wyjdzie, ale… :).
Wiadomość z ostatniej chwili. Od jakiegoś czasu, Admiralicja (w mojej skromnej osobie) cierpiała na ból głowy z powodu konieczności używania na lotniskowcach beznadziejnie przestarzałych samolotów torpedowo-bombowych typu PWL-42TB Puchacz. Molestowane w tej kwestii biura konstrukcyjne, tłumaczyły się, że narzucane im założenia (jednopłat, mała rozpiętość lub składane skrzydła, duży unos przy dobrych parametrach lotnych) są wzajemnie sprzeczne i niemożliwe do osiągnięcia. W końcu Centralne Zakłady Lotnicze (CZL) wpadły na pomysł adaptacji do tego celu całkiem udanego projektu bombowca typu CZL-44B Czubik. Oryginalny projekt został przedłużony o ok. 1,2 m, zwiększono również szerokość skrzydeł i zamontowano system ich składania, dodano hak hamowniczy, a przede wszystkim wymieniono silnik 640 KM na mocniejszy 720 KM. W rezultacie otrzymano trochę „wyżyłowany”, ale użyteczny pokladowy samolot torpedowo-bombowy. Ekspresowo przeprowadzone próby i obloty, potwierdziły założenia projektowe i umożliwiły uruchomienie produkcji w trybie immediately, rapide, niemiedlienno, presto, cito, w okamżiku lub sofort, jak kto woli. Nowa wersja samolotu będzie nosić nazwę CZL-45TB Syczek. Wprawdzie zakłady PFS (Poznańska Fabryka Samolotów) awizowały na rok 1936 nowy, podobno znakomity model pokładowego samolotu torpedowo-bombowego (coś lepszego niż Swordfish), ale kwestia czasu i niechęć do dwupłatów przeważyły. Jeśli awizowany projekt okaże się tak dobry, jak piękne są legendy o nim, to jeszcze pomyślimy…
Jeszcze nigdy tak obszernie nie rozpisywałem się na temat lotnictwa, nie wiem która będzie godzina, gdy będziecie to czytać, ale u mnie jest 3 nad ranem, więc… dobranoc!


7 komentarzy:

  1. Interesujące maszyny... Szturmowe się zaczynają hoho..;)
    00:35
    Dobranoc
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo jest pre-cant , lekki bombowiec i szturmowiec, dwa ostatnie w założeniach chyba powinny mieć zmienione uzbrojenie i udzwig ,ewentualnie odwrotne zastosowanie

      Usuń
    2. Faktycznie, ten "Ibis" też jest bardzo fajny!
      ŁK

      Usuń
    3. Szturmowe samoloty to nie nowinka: Albatros J.I był zaprojektowanym w pierwszej wojnie samolotem szturmowym (a właściwie wsparcia piechoty).

      Usuń
  2. Bombowiec nurkujący "Jarząbek" ma ewidentnie zbyt słaby silnik, co odbija się negatywnie na charakterystykach prędkościowych (prędkość maksymalna, ale i prędkość wznoszenia!) oraz pułapie maksymalnym. W związku ze stosowaniem podwozi stałych, warto by wyposażyć je w owiewki. Wycofanie się z nkm-ów, w uzbrojeniu myśliwców, stanowi niepotrzebny "krok w tył". Z nowych konstrukcji wyróżniłbym, zdecydowanie, lekki bombowiec "Czubik", choć przydałby mu się nieco mocniejszy silnik.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  3. Harpia po przebadaniu w tunelu aerodynamicznym /czytaj porównaniu/ powinna mieć 385 km/h lub 100-200 kg bomb

    OdpowiedzUsuń