Ścigacz okrętów podwodnych typu Śmiały 1919-1920 (6 szt.)
Następne
okręty, których budowa rozpoczęła się jeszcze w czasie Wojny. Prezentowane
ścigacze okrętów podwodnych są jednymi z pierwszych na świecie jednostek tej
klasy. Nie uwzględniając typów, dla których zwalczanie okrętów podwodnych było
tylko jednym z wielu i może nie najważniejszym zadaniem, to wcześniejszy był
chyba tylko francuski typ C z roku 1917. Nasz okręcik posiada bardzo silne
– jak na jego wielkość – uzbrojenie przeciwpodwodne tzw. ASW i przyzwoite
uzbrojenie artyleryjskie. Estetów (sam
jestem takim zboczeńcem :))
może oburzać nieproporcjonalnie wysoka sylwetka, ale uważam, że w tym przypadku
zdecydowanie ważniejsze są właściwości morskie niż „uroda”. Nazwa typu „ścigacz”
jest może trochę na wyrost przy ich prędkości, ale z uwagi na konotacje międzynarodowe
pozostawiłem ją bez zmian. Okręt przeznaczony jest do działań na Bałtyku, do
walki z okrętami podwodnymi na oceanach konieczne będą większe jednostki (są
planowane!).
and Submarine chaser laid down 1919
Displacement:
257 t
light; 265 t standard; 296 t normal; 321 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
160,03
ft / 157,48 ft x 19,69 ft x 7,87 ft (normal load)
48,78 m
/ 48,00 m x 6,00 m x 2,40 m
Armament:
1 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1910
Model
Quick firing gun in deck mount on centreline forward
2 -
1,57" / 40,0 mm guns (1x2 guns), 2,05lbs / 0,93kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mount on centreline amidships, all raised guns -
superfiring
superfiring
2 -
0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1918 Model
Machine guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts -
superfiring
superfiring
Weight
of broadside 18 lbs / 8 kg
Shells
per gun, main battery: 200
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 3 051 shp / 2 276 Kw = 22,00 kts
Range
3 000nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 56 tons
Complement:
35 - 46
Cost:
£0,057
million / $0,226 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
2 tons, 0,7%
Machinery:
108 tons, 36,6%
Hull,
fittings & equipment: 141 tons, 47,5%
Fuel,
ammunition & stores: 39 tons, 13,2%
Miscellaneous
weights: 6 tons, 2,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
284 lbs / 129 Kg = 22,1 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric
height 0,5 ft / 0,2 m
Roll
period: 11,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,43
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak
and transom stern
Block
coefficient: 0,425
Length
to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural
speed' for length: 14,74 kts
Power
going to wave formation at top speed: 69 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 16,08
ft / 4,90 m
- Forecastle (15%): 15,09 ft / 4,60 m
- Mid (40%): 15,09
ft / 4,60 m (7,87 ft / 2,40 m aft of break)
- Quarterdeck (0%): 7,87 ft / 2,40 m
- Stern: 7,87
ft / 2,40 m
- Average freeboard: 10,82 ft / 3,30 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 126,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 109,6%
Waterplane
Area: 2 014 Square feet or 187 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 124%
Structure
weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 139 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,80
-
Longitudinal: 10,68
-
Overall: 1,04
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for
accommodation and workspaces is adequate
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
1xDCR (9)
2xDCT (20)
Śmiały (1919)
Zuchwały (1919)
Odważny (1919)
Dzielny (1920)
Bitny (1920)
Waleczny (1920)
Określenie tych jednostek jako ścigaczy okrętów podwodnych jest prawidłowe. Są znacznie szybsze od swoich ofiar, ścigacz żółwi nie musi rozwijać superprędkości.
OdpowiedzUsuń:)
UsuńJKS
Ja bym to raczej nazwał małą korwetą...
OdpowiedzUsuńPiotr
Nie będę używał w nazwach klas okrętów terminów typu: korweta, fregata, slup itp. Za bardzo kojarzą mi się z żaglowcami. Jedynym wyjątkiem może być kuter, przewidziałem taką nazwę dla małych okrętów desantowych, które pojawią się w przyszłości.
UsuńJKS
To może mały eskortowiec? Wszystkie te fregaty, korwety i slupy w polskiej terminologii czasem określa się tym jednym mianem.
UsuńdV
Pozostanę jednak przy terminie "ścigacz", eskortowanie sprowadza się do raczej pasywnej obrony, a głównym zadaniem mojego okręciku jest aktywne poszukiwanie i zwalczanie nieprzyjacielskich OP.
UsuńJKS
Piękne (proszę nie przesadzać z samokrytyką!), bardzo szybkie i dobrze uzbrojone jednostki. Charakterystykami bojowymi dorównują, a nawet przewyższają większość odpowiedników powstałych 20 lat później. Konsekwencja Autora w stosowaniu awangardowych rozwiązań jest godna podziwu. W realu nie istniały chyba, w tej epoce, okręty tejże wielkości i napędzie dieslowskim, o prędkości przekraczającej 18 węzłów. Kolejny kawał dobrej roboty!
OdpowiedzUsuńŁK
Dziękuję za uznanie, ale w trosce o moje zdrowie psychiczne proszę o wstrzemięźliwość w pochwałach :).
UsuńTo staje się już nudne, ale powtórzę jeszcze raz: największym nie dorównamy ilościowo, trzeba to rekompensować jakością.
Co do okrętów eskortowych napędzanych dieslami, to współcześnie istniały m.in. francuskie awiza Friponne (1917-1918 14,5 w), Luronne (1917 13,7 w) i Valliante (1917 17 w). Były wprawdzie wolniejsze od Śmiałego. ale nie oznacza to, że prędkość 22 w była ówcześnie nierealna.
JKS
JKS
I absolutely love your site.. Pleasant colors & theme. Did you
OdpowiedzUsuńcreate this site yourself? Please reply back as I'm attempting to create my very own website and want to find out where you got this from or exactly what the theme is named.
Many thanks!
I am sorry I did not write back long, but I was seriously ill.
UsuńI create my website myself. I am glad that you are going to open your website, I wish you good luck.
JKS