wtorek, 14 października 2014

Ścigacz okrętów podwodnych typu Śmiały



Ścigacz okrętów podwodnych typu Śmiały 1919-1920 (6 szt.)

Następne okręty, których budowa rozpoczęła się jeszcze w czasie Wojny. Prezentowane ścigacze okrętów podwodnych są jednymi z pierwszych na świecie jednostek tej klasy. Nie uwzględniając typów, dla których zwalczanie okrętów podwodnych było tylko jednym z wielu i może nie najważniejszym zadaniem, to wcześniejszy był chyba tylko francuski typ C  z roku 1917. Nasz okręcik posiada bardzo silne – jak na jego wielkość – uzbrojenie przeciwpodwodne tzw. ASW i przyzwoite uzbrojenie artyleryjskie.  Estetów (sam jestem takim zboczeńcem :)) może oburzać nieproporcjonalnie wysoka sylwetka, ale uważam, że w tym przypadku zdecydowanie ważniejsze są właściwości morskie niż „uroda”. Nazwa typu „ścigacz” jest może trochę na wyrost przy ich prędkości, ale z uwagi na konotacje międzynarodowe pozostawiłem ją bez zmian. Okręt przeznaczony jest do działań na Bałtyku, do walki z okrętami podwodnymi na oceanach konieczne będą większe jednostki (są planowane!). 



and Submarine chaser laid down 1919

Displacement:
            257 t light; 265 t standard; 296 t normal; 321 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            160,03 ft / 157,48 ft x 19,69 ft x 7,87 ft (normal load)
            48,78 m / 48,00 m x 6,00 m  x 2,40 m

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1910 Model
              Quick firing gun in deck mount  on centreline forward
      2 - 1,57" / 40,0 mm guns (1x2 guns), 2,05lbs / 0,93kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mount  on centreline amidships, all raised guns -
              superfiring
      2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1918 Model
              Machine guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts -
              superfiring
            Weight of broadside 18 lbs / 8 kg
            Shells per gun, main battery: 200

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 051 shp / 2 276 Kw = 22,00 kts
            Range 3 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 56 tons

Complement:
            35 - 46

Cost:
            £0,057 million / $0,226 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,7%
            Machinery: 108 tons, 36,6%
            Hull, fittings & equipment: 141 tons, 47,5%
            Fuel, ammunition & stores: 39 tons, 13,2%
            Miscellaneous weights: 6 tons, 2,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              284 lbs / 129 Kg = 22,1 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,43

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak
              and transom stern
            Block coefficient: 0,425
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 14,74 kts
            Power going to wave formation at top speed: 69 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    16,08 ft / 4,90 m
               - Forecastle (15%): 15,09 ft / 4,60 m
               - Mid (40%):            15,09 ft / 4,60 m (7,87 ft / 2,40 m aft of break)
               - Quarterdeck (0%):            7,87 ft / 2,40 m
               - Stern:                    7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:          10,82 ft / 3,30 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 126,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 109,6%
            Waterplane Area: 2 014 Square feet or 187 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 124%
            Structure weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 139 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,80
                        - Longitudinal: 10,68
                        - Overall: 1,04
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

1xDCR (9)
2xDCT (20)

Śmiały (1919)
Zuchwały (1919)
Odważny (1919)
Dzielny (1920)
Bitny (1920)
Waleczny (1920)
 

10 komentarzy:

  1. Określenie tych jednostek jako ścigaczy okrętów podwodnych jest prawidłowe. Są znacznie szybsze od swoich ofiar, ścigacz żółwi nie musi rozwijać superprędkości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja bym to raczej nazwał małą korwetą...

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie będę używał w nazwach klas okrętów terminów typu: korweta, fregata, slup itp. Za bardzo kojarzą mi się z żaglowcami. Jedynym wyjątkiem może być kuter, przewidziałem taką nazwę dla małych okrętów desantowych, które pojawią się w przyszłości.

      JKS

      Usuń
    2. To może mały eskortowiec? Wszystkie te fregaty, korwety i slupy w polskiej terminologii czasem określa się tym jednym mianem.
      dV

      Usuń
    3. Pozostanę jednak przy terminie "ścigacz", eskortowanie sprowadza się do raczej pasywnej obrony, a głównym zadaniem mojego okręciku jest aktywne poszukiwanie i zwalczanie nieprzyjacielskich OP.

      JKS

      Usuń
  3. Piękne (proszę nie przesadzać z samokrytyką!), bardzo szybkie i dobrze uzbrojone jednostki. Charakterystykami bojowymi dorównują, a nawet przewyższają większość odpowiedników powstałych 20 lat później. Konsekwencja Autora w stosowaniu awangardowych rozwiązań jest godna podziwu. W realu nie istniały chyba, w tej epoce, okręty tejże wielkości i napędzie dieslowskim, o prędkości przekraczającej 18 węzłów. Kolejny kawał dobrej roboty!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za uznanie, ale w trosce o moje zdrowie psychiczne proszę o wstrzemięźliwość w pochwałach :).
      To staje się już nudne, ale powtórzę jeszcze raz: największym nie dorównamy ilościowo, trzeba to rekompensować jakością.
      Co do okrętów eskortowych napędzanych dieslami, to współcześnie istniały m.in. francuskie awiza Friponne (1917-1918 14,5 w), Luronne (1917 13,7 w) i Valliante (1917 17 w). Były wprawdzie wolniejsze od Śmiałego. ale nie oznacza to, że prędkość 22 w była ówcześnie nierealna.

      JKS

      JKS

      Usuń
  4. I absolutely love your site.. Pleasant colors & theme. Did you
    create this site yourself? Please reply back as I'm attempting to create my very own website and want to find out where you got this from or exactly what the theme is named.
    Many thanks!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I am sorry I did not write back long, but I was seriously ill.
      I create my website myself. I am glad that you are going to open your website, I wish you good luck.

      JKS

      Usuń