Niderlandzkie kutry torpedowe typu T33 1937-1938 (24 jednostki)
Czwarta generacja niderlandzkich
kutrów torpedowych. Od swoich poprzedników są większe, szybsze i silniej
uzbrojone. Jako pierwsze kutry torpedowe niderlandzkiej MW, posiadają na
uzbrojeniu coś więcej, niż broń maszynowa. Charakteryzują się także większym zasięgiem
i dużo lepszą dzielnością morską.
Po dwanaście jednostek budują stocznie
Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie i Willemsoord Werf w
Den Helder.
W miarę wprowadzania do służby kutrów
typu T33, nastąpią sukcesywne
przesunięcia w ordre de bataille
niderlandzkiej floty. Wszystkie kutry tego typu zostaną przydzielone do
Dowództwa Obszaru Metropolii, dwanaście kutrów typów T5 i osiem T17 zostanie
przeniesionych z tegoż Dowództwa do Dowództwa Obszaru Indii Wschodnich, a trzy
kutry typu T1 z Indii Wschodnich do
Zachodnich.
Opis
techniczny.
Kadłub
O sporym, jak na kuter torpedowy
wydłużeniu.
Napęd
Trzy silniki diesla DAF po 900 KM
każdy.
Zastosowano do prędkości współczynnik
zwiększający 1,52, wyliczony na podstawie licznych realnych jednostek tej
klasy.
Uzbrojenie
Kutry zostały uzbrojone w:
- 1xIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 3240 m;
- 2xIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIxwt
533 mm.
Inne
Na okręcikach zainstalowano dwie
radiostacje krótkiego zasięgu oraz radionamiernik.
T33, Netherlands motor torpedo boat laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)
Displacement:
53 t light; 55 t
standard; 61 t normal; 67 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(105,08 ft / 102,53 ft)
x 16,40 ft x (4,27 / 4,44 ft)
(32,03 m / 31,25 m) x
5,00 m x (1,30 / 1,35 m)
Armament:
1 - 0,98" / 25,0 mm
64,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1931 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
2 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 000 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
2 x Single mount on sides, forward deck aft
Weight of broadside 1 lbs /
0 kg
Main Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm,
22,90 ft / 6,98 m torpedoes - 1,540 t each, 3,081 t total
In 2 sets of deck
mounted carriage/fixed tubes
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 3 shafts,
2 700 shp / 2 014 Kw = 39,86 kts
Range 350nm at 20,00
kts
Bunker normal = 7 tons,
at max displacement = 12 tons
Complement:
10 - 14
Cost:
£0,037 million / $0,147
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 4 tons, 6,6%
- Guns: 0 tons, 0,4%
- Weapons: 4 tons, 6,3%
Machinery: 34 tons,
55,3%
Hull, fittings &
equipment: 15 tons, 24,8%
Fuel, ammunition &
stores: 8 tons, 13,3%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 lbs / 2 Kg = 11,0 x 1,0 " / 25 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,31
Metacentric height 0,5
ft / 0,2 m
Roll period: 9,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 41 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,33
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient (normal/deep):
0,300 / 0,312
Length to Beam Ratio:
6,25 : 1
'Natural speed' for
length: 12,54 kts
Power going to wave
formation at top speed: 81 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 18,70 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 7,55 ft /
2,30 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Forward deck: 24,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Aft deck: 44,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Quarter deck: 12,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Average freeboard: 6,72 ft / 2,05 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 180,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 119,4%
Waterplane Area:
1 027 Square feet or 95 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 41%
Structure weight / hull
surface area: 9 lbs/sq ft or 42 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,27
-
Longitudinal: 3,16
- Overall:
0,34
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
T33 - T44 (1937)
T45 - T56 (1938)
Musze napisać, że jestem mocno zdziwiony, by nie rzec zszokowany brakiem komentarzy. Czyżby to był wpływ ferii zimowych ?
OdpowiedzUsuńA co do samego projektu kutrów to odnoszę wrażenie, że po prostu są to okręciki niedozbrojone. Myślę, że przy tej wielkości i dwóch wt, swobodni mogłyby przenosić 2 x 25 mm i 2 x 13,2 mm albo 1 x 25 mm i 4 x 13,2 mm. Wymagałoby to lekkiego przearanżowania architektury okrętów, ale zysk byłby znaczący.
Peperon
Może koledzy uważają, że tak nikczemny okręcik nie wart jest komentarza.
UsuńSądzę, że jak na kuter torpedowy tej wielkości, uzbrojenie jest adekwatne. W fazie prac koncepcyjnych są kutry artyleryjskie, które przy zbliżonej wyporności będą znacznie silniej uzbrojone (ale bez wt).
JKS