Niderlandzkie małe okręty desantowe typu KLS1 1941 (4 jednostki)
Jednostki zasadniczo przeznaczone do
przewozu i wyładunku na nieurządzony (w sensie braku infrastruktury portowej)
brzeg, cięższego uzbrojenia, sprzętu i zaopatrzenia. Zakłada się, że wyładunek
będzie się odbywał na już opanowanym przyczółku bez, lub tylko ze słabym
przeciwdziałaniem wroga.
Zdolność przewozowa tych okrętów to
alternatywnie:
- 5 czołgów średnich (25 t),
- 7 czołgów lekkich (12 t),
- 3 działa polowe (armata 75 mm lub
haubica 105 mm) z ciągnikami kołowymi,
- 3 działa plot 40 mm z ciągnikami
kołowymi,
- 9 samochodów terenowych,
- 7 półciężarówek (1,5 t),
- 5 ciężarówek (2,5 t),
- do 130 t zaopatrzenia.
Możliwe są różne kombinacje ww.
pozycji, np. 4 czołgi średnie + ciężarówka, 4 czołgi lekkie + 3 półciężarówki, 2
działa polowe z ciągnikami + ciężarówka, 5 samochodów terenowych + 2
ciężarówki, itd. Wyładunek pojazdów i artylerii następuje przez opuszczaną
rampę dziobową, a załadunek żurawiami w porcie wyjściowym. Wyładunek i
załadunek zaopatrzenia za pomocą żurawików burtowych na oraz ręcznie.
Możliwe jest też zaokrętowanie i
desantowanie przez rampę dziobową do 290 żołnierzy z pełnym ekwipunkiem. Z
uwagi na brak odpowiednich warunków, czas przewozu tego wojska nie może
przekroczyć 4 godzin. W praktyce wyglądać ma to tak, że na pozycji wyjściowej
desantu, żołnierze przechodzą z transportowca(ów) wojska na omawiane
jednostki i już na ich pokładach osiągają brzeg. Nie dotyczy to załóg
przewożonych czołgów i samochodów oraz obsługi dział, w łącznej liczbie do 24 osób; dla nich przeznaczono odpowiednie pomieszczenia i udogodnienia,
umożliwiające w miarę komfortową podróż w czasie do 7 dni.
Okręty zbudowała stocznia Amsterdamsche
Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. Przydzielone zostały do Dowództwa Sił
Amfibijnych.
Opis techniczny.
Kadłub
Szeroki, lecz o niewielkim
zanurzeniu, z opuszczaną rampą dziobową i stałym nadburciem na śródokręciu.
Napęd
Dwa silniki diesla o mocy 660
KM każdy, w jednej maszynowni.
Podana w raporcie prędkość
maksymalna 14,65 w. dotyczy okrętu niezaładowanego, przy pełnym załadunku
prędkość ta spada do 12,45 w. Podobnie zasięg przy pełnym załadunku maleje z
2150 do 1550 Mm.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
-
2xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93
kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 4xIx20/60 Madsen/Westoever
P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg
wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 3050 m.
Stałych urządzeń kierowania ogniem
brak.
Inne
Na jednostce zainstalowano trzy
radiostacje i radionamiernik.
Uwaga: rysunek przedstawia okręt w
stanie pełnego załadowania.
KLS1, Netherlands small landing ship laid down 1941, launched 1941, completed 1941 (engine 1941)
Displacement:
342 t light; 358 t
standard; 374 t normal; 504 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(168,96 ft / 162,73 ft)
x 31,50 ft x (6,00 / 7,38 ft)
(51,50 m / 49,60 m) x
9,60 m x (1,83 / 2,25 m)
Armament:
4 - 1,57" / 40,0 mm
60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
4 x Single mounts on sides, aft evenly spread
2 raised
mounts
Weight of broadside 9 lbs /
4 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
1 320 shp / 985 Kw = 14,65 kts
Range 2 150nm at
9,00 kts
Bunker normal = 15
tons, at max displacement = 28 tons
Complement:
38 - 50
Cost:
£0,108 million / $0,432
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 0,5%
- Guns: 2 tons, 0,5%
Machinery: 35 tons,
9,3%
Hull, fittings &
equipment: 151 tons, 40,4%
Fuel, ammunition &
stores: 32 tons, 8,6%
Miscellaneous weights:
154 tons, 41,2%
- Hull below water: 40 tons
- Hull above water: 114 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
255 lbs / 116 Kg = 131,1 x 1,6 " / 40 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,53
Metacentric height 1,8
ft / 0,6 m
Roll period: 9,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,78
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, rise aft of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,425 / 0,471
Length to Beam Ratio:
5,17 : 1
'Natural speed' for
length: 15,67 kts
Power going to wave
formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,90 degrees
Stern overhang: 1,64 ft
/ 0,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 14,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Forward deck: 49,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 15,00%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Quarter deck: 22,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Average freeboard: 10,14 ft / 3,09 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 79,8%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 118,2%
Waterplane Area:
3 329 Square feet or 309 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 163%
Structure weight / hull
surface area: 33 lbs/sq ft or 159 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 3,41
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
KLS1-KLS4 (1941)
Warto pomyśleć o stworzeniu, na bazie tego okrętu (kadłub + siłownia) okrętu bezpośredniego wsparcia desantu. Choć i to, co tu przedstawiłeś jest nadzwyczajnie szybkie i silnie uzbrojone...
OdpowiedzUsuńŁK