czwartek, 19 września 2024

Przebudowa niderlandzkiego transportowca wodnosamolotów Amsterdam na lotniskowiec eskortowy 1941 (1 jednostka)

Przebudowa niderlandzkiego transportowca wodnosamolotów Amsterdam na lotniskowiec eskortowy 1941 (1 jednostka)

Ponieważ w ostatnich latach wzrosła (kosztem wodnopłatowców) rola lotnictwa pokładowego, podjęto decyzję o przebudowie najstarszego niderlandzkiego transportowca wodnosamolotów na lotniskowiec eskortowy. Uzyskany na skutek tej przebudowy okręt należy zaliczyć do mniejszych; typowe, realne jednostki tej podklasy miały wyporność circa 10000 t. Jednakże, duży (a szczególnie długi) w stosunku do całości okrętu hangar, pozwolił pomieścić zadowalającą liczbę samolotów. 
Zastosowano hangar typu zamkniętego, dla zapewnienia skutecznej jego wentylacji, jest częściowo otwarty od strony rufy, a także posiada na burtach po dwa duże otwory wentylacyjne, z zamknięciem żaluzjowym. Ruch samolotów w hangarze jest zasadniczo jednostronny, od podnośnika dziobowego do rufowego, w przeciwieństwie do kierunku ruchu samolotów na pokładzie startowym. Aby zadowolić zwolenników ścisłego wyrażania się, kierunek ruchu w hangarze i na pokładzie jest identyczny, tylko zwrot przeciwny J.
Głównym zadaniem okrętu jest eskortowanie konwojów szczególnie narażonych na ataki powietrzne i podwodne, stąd też został on przydzielony do Dowództwa Grup Eskortowych. Nie wyklucza się jednak, czasowego detaszowania go, np. do zespołów operacyjnych lub desantowych, celem wzmocnienia ich obrony plot i/lub pop.
Zrezygnowano z montażu występującego na większości realnych okrętów tej podklasy działa średniego kalibru (4-5”). Po pierwsze, trudno było na tym niewielkim okręcie znaleźć dla niego sensowną lokalizację, a po drugie, Amsterdam nigdy nie będzie operował samodzielnie i daleką obronę plot zapewnią mu inne okręty zespołu.
Przebudowę wykonała stocznia Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie, ta sama, która wcześniej okręt zbudowała.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Obniżono pokład rufowy, a burty na pozostałej długości lekko podniesiono tak, aby wyrównać poziom pokładu górnego (startowego). Częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano. W jego miejsce zainstalowano cztery silniki diesla Westoever o mocy 6000 KM każdy w dwu maszynowniach. Silniki te pracują parami na każdy z dwu wałów napędowych.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości. Zamontowano:
- 5xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 2xII+8xIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny plot o bazie 2,3 m.
Opancerzenie
Opancerzone stanowisko dowodzenia wraz z pomostem zlikwidowano.
Grupa lotnicza
Standardowy zestaw grupy lotniczej to 7 myśliwców pokładowych Fokker DM.XXI i trzy samoloty rozpoznawczo-bombowe Renard R.40. Możliwe są także inne zestawy, skrajne to 11  Fokker DM.XXI lub 8 Renard R.40.
Przewożone na okręcie zaopatrzenie lotnicze (paliwo, smary i płyn hydrauliczny, bomby klasyczne i głębinowe, amunicja strzelecka itp.), umożliwiają (dla zestawu standardowego) wykonanie 60 samolotolotów dla aparatów Fokker DM.XXI i 40 samolotolotów dla Renard R.40. Wszystko to przy założeniu, że środki te (paliwo, amunicja itd.) w czasie każdego lotu zostaną zużyte w całości. Ponadto, okręt może przewieźć do 1500 t paliw, celem uzupełniania go na mniejszych jednostkach eskorty.
Inne
Nadbudówki, komin, maszt, katapultę i żurawie zdemontowano. Jeden z żurawi wykorzystano ponownie na przebudowanym okręcie. Z uwagi na wąski pokład startowy, nowej nadbudówki nie zabudowano w formie klasycznej „wysepki”, lecz niejako „doklejono” ją do prawej burty. Z tego samego powodu, wyloty spalin diesli umieszczono na burtach.
Zainstalowano nowe wyposażenie radionawigacyjne: cztery radiostacje, radionamiernik oraz nowszą, udoskonaloną wersję użytego na krążownikach typu Halmahera radaru, czyli BeD-2u.
W wyniku przebudowy:
- długość zmniejszyła się o 0,2 m, a zanurzenie o 0,9 m;
- wyporność normalna zmniejszyła się z 7631 do 6370 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 22,85 do 24,11 w;
- zasięg wzrósł z 13000 do 14500 Mm przy 14 w.
Koszt przebudowy wyniósł 40,6% wartości identycznego okrętu nowego.

Amsterdam, Netherlands escort aircraft carrier laid down 1923, launched 1924, completed 1926, rebuilt 1941 (engine 1940)

Displacement:
            5 103 t light; 5 270 t standard; 6 370 t normal; 7 249 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (472,76 ft / 461,29 ft) x 57,74 ft x (15,42 / 17,09 ft)
            (144,10 m / 140,60 m) x 17,60 m  x (4,70 / 5,21 m)

Armament:
      10 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      12 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 5 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              2 x Twin mounts on side, forward deck centre
                        2 raised mounts
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 24 000 shp / 17 904 Kw = 24,11 kts
            Range 14 500nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 100 tons, at max displacement = 1 979 tons

Complement:
            356 - 463

Cost:
            £0,536 million / $2,143 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 7 tons, 0,1%
               - Guns: 7 tons, 0,1%
            Machinery: 642 tons, 10,1%
            Hull, fittings & equipment: 2 570 tons, 40,3%
            Fuel, ammunition & stores: 1 267 tons, 19,9%
            Miscellaneous weights: 1 884 tons, 29,6%
               - Hull below water: 1 831 tons
               - Hull above water: 21 tons
               - On freeboard deck: 32 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            16 614 lbs / 7 356 Kg = 425,2 x 5 " / 127 mm shells or 1,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
            Metacentric height 4,4 ft / 1,4 m
            Roll period: 11,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,543 / 0,557
            Length to Beam Ratio: 7,99 : 1
            'Natural speed' for length: 21,48 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,30 degrees
            Stern overhang: 7,55 ft / 2,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  26,90 ft / 8,20 m
               - Forward deck:       32,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  26,90 ft / 8,20 m
               - Aft deck:                38,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  26,90 ft / 8,20 m
               - Quarter deck:        10,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Average freeboard:                      25,85 ft / 7,88 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 66,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 265,8%
            Waterplane Area: 18 464 Square feet or 1 715 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 200%
            Structure weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 365 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,87
                        - Longitudinal: 4,06
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

7 x Fokker DM.XXI
3 x Renard R.40

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz