poniedziałek, 23 września 2024

Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Bellona 1941 (1 jednostka)

Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Bellona 1941 (1 jednostka)

Kolejny zaopatrzeniowiec niderlandzkiej floty. Zadania okrętu są oczywiste; w czasie pokoju, jednostka przeznaczona jest do przewozu zaopatrzenia oraz personelu z Metropolii do baz zamorskich (lub pomiędzy tymi bazami), a w czasie wojny także do zaopatrywania zespołów okrętów w morzu.
Okręt może zabrać do 5410 t różnego rodzaju zaopatrzenia, np.: amunicji, paliwa i smarów (w beczkach), żywności i wody pitnej, medykamentów, umundurowania, sprzętu kwatermistrzowskiego, uzbrojenia, podzespołów i części zamiennych, materiałów budowlanych w formie drobnicy itp. W ładowni nr 3 można przewozić sprzęt artyleryjski i inżynieryjny, lekkie i/lub średnie czołgi, samochody pancerne i inne pojazdy wojskowe oraz maszyny i urządzenia o maksymalnych wymiarach (LxSxH) 9,9x4,9x4,5m i masie do 36 t. Część zaopatrzenia, sprzętu, pojazdów lub urządzeń  może być składowana na pokładzie górnym, po bokach luku ładowni nr 3, bez istotnego pogorszenia właściwości morskich. Przykładowo, okręt przewieźć może 10 czołgów średnich i 18 lekkich, 18 dział polowych z ciągnikami (półciężarówkami), 20 ciężarówek 2,5 t, 34 samochody terenowe, 12 buldożerów średniej mocy, 16 silników diesla o mocy 3600 KM lub 16 stanowisk artylerii DP 2x120 mm. Ponadto, można nań zaokrętować do 230 osób personelu wojskowego i cywilnego (w rejsach do 48 godz. do 420).
Wyjątkowo silne uzbrojenie plot okrętu może służyć zarówno do samoobrony, jak i obrony zbiorowej zespołu okrętów lub miejsca rozładunku, np. w operacji desantowej.
Okręt został zbudowany w stoczni Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie i przydzielony do Dowództwa Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
Raczej typowy dla drobnicowców tej epoki.
Napęd
Identyczny do napędu kanonierek typu Frigg; dwa silniki diesla Werkspoor po 4200 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 17640 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 5xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 6xIIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Jednostka została wyposażona w pięć radiostacji oraz radionamiernik.

Bellona, Netherlands supply vessel laid down 1940, launched 1941, completed 1941 (engine 1941)

Displacement:
            7 872 t light; 8 112 t standard; 9 183 t normal; 10 040 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (478,89 ft / 465,55 ft) x 56,43 ft x (21,65 / 23,27 ft)
            (145,97 m / 141,90 m) x 17,20 m  x (6,60 / 7,09 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      10 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      12 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 4 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck aft
                        2 raised mounts
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 226 lbs / 99 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 8 400 shp / 6 266 Kw = 17,24 kts
            Range 11 500nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 071 tons, at max displacement = 1 928 tons

Complement:
            468 - 609

Cost:
            £1,915 million / $7,659 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 40 tons, 0,4%
               - Guns: 40 tons, 0,4%
            Armour: 3 tons, 0,0%
               - Armament: 3 tons, 0,0%
            Machinery: 222 tons, 2,4%
            Hull, fittings & equipment: 2 159 tons, 23,5%
            Fuel, ammunition & stores: 1 311 tons, 14,3%
            Miscellaneous weights: 5 449 tons, 59,3%
               - Hull below water: 3 610 tons
               - Hull above water: 1 819 tons
               - On freeboard deck: 20 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              10 096 lbs / 4 580 Kg = 191,5 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
            Metacentric height 4,3 ft / 1,3 m
            Roll period: 11,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,87

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,565 / 0,575
            Length to Beam Ratio: 8,25 : 1
            'Natural speed' for length: 21,58 kts
            Power going to wave formation at top speed: 35 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,85 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            17,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Forward deck:       33,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Aft deck:                33,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        17,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Average freeboard:                      16,00 ft / 4,88 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 99,3%
            Waterplane Area: 18 594 Square feet or 1 727 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 153%
            Structure weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 365 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,99
                        - Longitudinal: 1,32
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

12 komentarzy:

  1. "Kadłub. Raczej typowy dla drobnicowców tej epoki". Dodałbym, że jest to właściwie specjalizowany drobnicowiec, przeznaczony do przewozu ciężkiej drobnicy. Tyle, że dość silnie uzbrojony... Czy naprawdę warto budować taką jednostkę od podstaw? Bardzo podobny efekt osiągniesz przez nieskomplikowaną adaptację istniejącego (relatywnie szybkiego) drobnicowca. Takich statków, w końcowym okresie międzywojnia, budowano całkiem sporo, że wspomnę choćby np. budowany dla Polski ms "Bielsko", który ostatecznie stał się niemieckim HSK "Michel". Ponadto wydaje mi się, że silne uzbrojenie Twojego okrętu nie znajduje uzasadnienia. I tak, z uwagi na cenność jednostki i przewożonego ładunku, będzie odbywał rejsy w towarzystwie eskorty. Uzbrojenie może co najwyżej odpędzić wrogi krążownik pomocniczy, nic więcej. Wobec opancerzonego rajdera pozostaje żałośnie bezbronny.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale jak zaadaptuję statek cywilny, to flota handlowa dozna uszczerbku i trzeba będzie dla niej nowy drobnicowiec zbudować; nie na jedno wychodzi? Adaptacja jednostek cywilnych na potrzeby MW ma sens w czasie wojny, kiedy działania zbrojne są absolutnym priorytetem.

      JKS

      Usuń
    2. Takich i podobnych statków raczej we flocie handlowej takiego mocarstwa morskiego nie powinno brakować. Uszczknięcie ze stanu jednego będzie raczej niezauważalne. Np. floty niemiecka i japońska posiłkowały się jeszcze przed wybuchem pełnoformatowej konfrontacji takimi adaptacjami. Choć przyznaję, że Kriegsmarine budowała takie jednostki od podstaw i nie wiem, czy dobrze na tym wyszła angażując nadmiernie moce przerobowe swych stoczni w tym kierunku. Przykładem są niezwykle efektowne (ale, czy do końca efektywne?) jednostki klasy "Dithmarschen".
      ŁK

      Usuń
    3. A ja nadal się będę upierał, że w przypadku braku pilnej potrzeby, adaptacje statków handlowych na okręty wojenne nie mają sensu. Załóżmy, że ja nie mam śniadania, ale kolega ma. Mogę sobie kupić śniadanie, albo zjeść śniadanie kolegi. Jeżeli zjem śniadanie kolegi, to wtedy on nie będzie go miał. Miałoby to sens jedynie w przypadku, kiedy ja padam z głodu, a kolega może poczekać do obiadu. Niderlandzka MW - jak na razie - "z głodu nie pada" i "podkradać" koledze niczego nie musi.
      Poza tym, n-ty raz powtarzam: żadna jednostka adaptowana, nie sprawdzi się w realizacji nowych zadań tak dobrze, jak okręt od początku do ich realizacji zaprojektowany i zbudowany. Własne śniadanie lepiej mi posłuży, bo będzie dobrane do moich potrzeb i preferencji.

      JKS

      Usuń
    4. Ja też upieram się przy przedstawionej argumentacji = podpisuję protokół rozbieżności. :)
      ŁK

      Usuń
    5. Jakby mu dorzucić kładkę na wysokości pokładu dziobówki to wypisz, wymaluj - tanker.
      Peperon

      Usuń
  2. Zbiornikowiec z ładowniami do drobnicy, mówiąc językiem cywilnym. Fajny projekt! pozdrawiam Karol Keane

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest "zbiornikowiec z ładowniami do drobnicy", to jest - cytując kolegę ŁK - "specjalizowany drobnicowiec, przeznaczony do przewozu ciężkiej drobnicy"

      JKS

      Usuń
    2. Nawet sylwetka zbiornikowca, właściwie paliwowca floty jest zachowana. Przy spotkaniu na morzu meldunek byłby, zbiornikowiec na kursie ;) Karol Keane

      Usuń
    3. No masz, patrzymy na to samo, a widzimy co innego...

      JKS

      Usuń
    4. Miało być tutaj, a poszło wyżej...
      Jakby mu dorzucić kładkę na wysokości pokładu dziobówki to wypisz, wymaluj - tanker.
      Peperon

      Usuń
  3. Dyskusja wypaliła się, zanim na dobre zaistniała. Zwykła kolej rzeczy przy publikowaniu postów o okrętach pomocniczych...
    ŁK

    OdpowiedzUsuń