Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Bellona 1941 (1 jednostka)
Kolejny zaopatrzeniowiec
niderlandzkiej floty. Zadania okrętu są oczywiste; w czasie pokoju, jednostka przeznaczona jest do przewozu
zaopatrzenia oraz personelu z Metropolii do baz zamorskich (lub pomiędzy tymi
bazami), a w czasie wojny także do zaopatrywania zespołów okrętów w morzu.
Okręt
może zabrać do 5410 t różnego rodzaju zaopatrzenia, np.: amunicji, paliwa i
smarów (w beczkach), żywności i wody pitnej, medykamentów, umundurowania,
sprzętu kwatermistrzowskiego, uzbrojenia, podzespołów i części zamiennych,
materiałów budowlanych w formie drobnicy itp. W ładowni nr 3 można przewozić
sprzęt artyleryjski i inżynieryjny, lekkie i/lub średnie czołgi, samochody
pancerne i inne pojazdy wojskowe oraz maszyny i urządzenia o maksymalnych
wymiarach (LxSxH) 9,9x4,9x4,5m i masie do 36 t. Część zaopatrzenia, sprzętu,
pojazdów lub urządzeń może być
składowana na pokładzie górnym, po bokach luku ładowni nr 3, bez istotnego
pogorszenia właściwości morskich. Przykładowo, okręt przewieźć może 10 czołgów
średnich i 18 lekkich, 18 dział polowych z ciągnikami (półciężarówkami), 20
ciężarówek 2,5 t, 34 samochody terenowe, 12 buldożerów średniej mocy, 16
silników diesla o mocy 3600 KM lub 16 stanowisk artylerii DP 2x120 mm. Ponadto,
można nań zaokrętować do 230 osób personelu wojskowego i cywilnego (w rejsach
do 48 godz. do 420).
Wyjątkowo
silne uzbrojenie plot okrętu może służyć zarówno do samoobrony, jak i obrony zbiorowej
zespołu okrętów lub miejsca rozładunku, np. w operacji desantowej.
Okręt został zbudowany w stoczni Amsterdamsche
Droogdok Maatschappij w Amsterdamie i przydzielony do Dowództwa Zabezpieczenia
Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
Raczej typowy dla drobnicowców tej epoki.
Napęd
Identyczny do napędu kanonierek
typu Frigg; dwa silniki diesla Werkspoor po 4200 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 24,00 kg wynosi 17640 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
-
5xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93
kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 6xIIx20/60 Madsen/Westoever
P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg
wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 3050 m.
Do kierowania ogniem zamontowano
dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Jednostka została wyposażona w
pięć radiostacji oraz radionamiernik.
Bellona, Netherlands supply vessel laid down 1940, launched 1941, completed 1941 (engine 1941)
Displacement:
7 872 t light;
8 112 t standard; 9 183 t normal; 10 040 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(478,89 ft / 465,55 ft)
x 56,43 ft x (21,65 / 23,27 ft)
(145,97 m / 141,90 m) x
17,20 m x (6,60 / 7,09 m)
Armament:
4 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
10 - 1,57" / 40,0 mm
60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
12 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 4 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck aft
2 raised
mounts
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 226 lbs
/ 99 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
8 400 shp / 6 266 Kw = 17,24 kts
Range 11 500nm at
14,00 kts
Bunker normal =
1 071 tons, at max displacement = 1 928 tons
Complement:
468 - 609
Cost:
£1,915 million / $7,659
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 40 tons, 0,4%
- Guns: 40 tons, 0,4%
Armour: 3 tons, 0,0%
- Armament: 3 tons, 0,0%
Machinery: 222 tons,
2,4%
Hull, fittings &
equipment: 2 159 tons, 23,5%
Fuel, ammunition &
stores: 1 311 tons, 14,3%
Miscellaneous weights:
5 449 tons, 59,3%
- Hull below water: 3 610 tons
- Hull above water: 1 819 tons
- On freeboard deck: 20 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
10 096 lbs / 4 580 Kg = 191,5 x 4,7 " /
120 mm shells or 1,7 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,51
Metacentric height 4,3
ft / 1,3 m
Roll period: 11,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,87
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, raised quarterdeck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,565 / 0,575
Length to Beam Ratio:
8,25 : 1
'Natural speed' for
length: 21,58 kts
Power going to wave
formation at top speed: 35 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,85 degrees
Stern overhang: 7,87 ft
/ 2,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 17,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Forward deck: 33,00%, 13,12 ft / 4,00
m, 13,12 ft / 4,00 m
- Aft deck: 33,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Quarter deck: 17,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Average freeboard: 16,00 ft / 4,88 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 74,5%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 99,3%
Waterplane Area:
18 594 Square feet or 1 727 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 153%
Structure weight / hull
surface area: 75 lbs/sq ft or 365 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,99
-
Longitudinal: 1,32
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
"Kadłub. Raczej typowy dla drobnicowców tej epoki". Dodałbym, że jest to właściwie specjalizowany drobnicowiec, przeznaczony do przewozu ciężkiej drobnicy. Tyle, że dość silnie uzbrojony... Czy naprawdę warto budować taką jednostkę od podstaw? Bardzo podobny efekt osiągniesz przez nieskomplikowaną adaptację istniejącego (relatywnie szybkiego) drobnicowca. Takich statków, w końcowym okresie międzywojnia, budowano całkiem sporo, że wspomnę choćby np. budowany dla Polski ms "Bielsko", który ostatecznie stał się niemieckim HSK "Michel". Ponadto wydaje mi się, że silne uzbrojenie Twojego okrętu nie znajduje uzasadnienia. I tak, z uwagi na cenność jednostki i przewożonego ładunku, będzie odbywał rejsy w towarzystwie eskorty. Uzbrojenie może co najwyżej odpędzić wrogi krążownik pomocniczy, nic więcej. Wobec opancerzonego rajdera pozostaje żałośnie bezbronny.
OdpowiedzUsuńŁK
Ale jak zaadaptuję statek cywilny, to flota handlowa dozna uszczerbku i trzeba będzie dla niej nowy drobnicowiec zbudować; nie na jedno wychodzi? Adaptacja jednostek cywilnych na potrzeby MW ma sens w czasie wojny, kiedy działania zbrojne są absolutnym priorytetem.
UsuńJKS
Takich i podobnych statków raczej we flocie handlowej takiego mocarstwa morskiego nie powinno brakować. Uszczknięcie ze stanu jednego będzie raczej niezauważalne. Np. floty niemiecka i japońska posiłkowały się jeszcze przed wybuchem pełnoformatowej konfrontacji takimi adaptacjami. Choć przyznaję, że Kriegsmarine budowała takie jednostki od podstaw i nie wiem, czy dobrze na tym wyszła angażując nadmiernie moce przerobowe swych stoczni w tym kierunku. Przykładem są niezwykle efektowne (ale, czy do końca efektywne?) jednostki klasy "Dithmarschen".
UsuńŁK
A ja nadal się będę upierał, że w przypadku braku pilnej potrzeby, adaptacje statków handlowych na okręty wojenne nie mają sensu. Załóżmy, że ja nie mam śniadania, ale kolega ma. Mogę sobie kupić śniadanie, albo zjeść śniadanie kolegi. Jeżeli zjem śniadanie kolegi, to wtedy on nie będzie go miał. Miałoby to sens jedynie w przypadku, kiedy ja padam z głodu, a kolega może poczekać do obiadu. Niderlandzka MW - jak na razie - "z głodu nie pada" i "podkradać" koledze niczego nie musi.
UsuńPoza tym, n-ty raz powtarzam: żadna jednostka adaptowana, nie sprawdzi się w realizacji nowych zadań tak dobrze, jak okręt od początku do ich realizacji zaprojektowany i zbudowany. Własne śniadanie lepiej mi posłuży, bo będzie dobrane do moich potrzeb i preferencji.
JKS
Ja też upieram się przy przedstawionej argumentacji = podpisuję protokół rozbieżności. :)
UsuńŁK
Jakby mu dorzucić kładkę na wysokości pokładu dziobówki to wypisz, wymaluj - tanker.
UsuńPeperon
Zbiornikowiec z ładowniami do drobnicy, mówiąc językiem cywilnym. Fajny projekt! pozdrawiam Karol Keane
OdpowiedzUsuńTo nie jest "zbiornikowiec z ładowniami do drobnicy", to jest - cytując kolegę ŁK - "specjalizowany drobnicowiec, przeznaczony do przewozu ciężkiej drobnicy"
UsuńJKS
Nawet sylwetka zbiornikowca, właściwie paliwowca floty jest zachowana. Przy spotkaniu na morzu meldunek byłby, zbiornikowiec na kursie ;) Karol Keane
UsuńNo masz, patrzymy na to samo, a widzimy co innego...
UsuńJKS
Miało być tutaj, a poszło wyżej...
UsuńJakby mu dorzucić kładkę na wysokości pokładu dziobówki to wypisz, wymaluj - tanker.
Peperon
Dyskusja wypaliła się, zanim na dobre zaistniała. Zwykła kolej rzeczy przy publikowaniu postów o okrętach pomocniczych...
OdpowiedzUsuńŁK