wtorek, 10 czerwca 2025

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Chagres 1928 (2 jednostki)

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Chagres 1928 (2 jednostki)

Jak napisałem w poście wprowadzającym (27.12.2024), każdy z krajów związkowych Federacji posiada własną admiralicję. Dotyczy to również Panamy, chociaż odpowiedzialność za obronę Strefy Kanału Panamskiego leży na USA. Wobec powyższego, kierowana przez oficera w stopniu capitán de navío, panamska Admiralicja (wg stopnia głównodowodzącego raczej „Kapitania” :)), nie posiadała dotychczas w swoim składzie okrętów bojowych. Jej „ozdobą” i jednocześnie jednostką flagową, był XIX-wiecznej proweniencji drewniany, parowo-żaglowy, nieuzbrojony, 110-tonowy szkuner. Pływające aktywa tej Admiralicji uzupełniała – również nieuzbrojona – motorówka portowa.
Jak łatwo się domyślić, personel panamskiej Admiralicji był w tej sytuacji raczej „umiarkowanie szczęśliwy” Wychodząc naprzeciw jego pragnieniom, a także posiadając świadomość, że okrętów patrolowych nigdy nie za wiele, Admiralicja Federalna zdecydowała o budowie dwu kutrów patrolowych, przeznaczonych dla panamskiej admiralicji. Wykorzystano do tego celu skrócony o 2,2 m projekt kutra patrolowego typu Orinoco. Na kutrach zamontowano nowy, nieco silniejszy napęd oraz zmieniony (za wyjątkiem wbg) zestaw uzbrojenia.
Jeden z kutrów zbudowała stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira, a drugi stocznia Astillero Naval No.2 (AN2) w Guayaquil. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

Jak we wstępie.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 360 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx57/50 mm BSB M1923, przy elewacji 45o donośność pociskiem 2,74 kg wynosi 7960 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5240 m;
- 1xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 1xIxwbg z zapasem 4 wbg typu BP-8.
Inne
Jednostka została wyposażona w jedną radiostację krótkiego zasięgu oraz szumonamiernik.

Chagres, Great Colombia patrol craft laid down 1928, launched 1928, completed 1928 (engine 1928)

Displacement:
            58 t light; 60 t standard; 69 t normal; 76 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (104,03 ft / 101,05 ft) x 14,44 ft x (5,51 / 5,79 ft)
            (31,71 m / 30,80 m) x 4,40 m  x (1,68 / 1,76 m)

Armament:
      1 - 2,24" / 57,0 mm 50,0 cal gun - 6,04lbs / 2,74kg shells, 300 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal gun - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 6 lbs / 3 kg
      Main DC/AS Mortars
      1 - 169,76 lbs / 77,00 kg Depth Charge + 4 reloads - 0,379 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 720 shp / 537 Kw = 17,77 kts
            Range 1 500nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 8 tons, at max displacement = 15 tons

Complement:
            11 - 15

Cost:
            £0,021 million / $0,085 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 2,8%
               - Guns: 1 tons, 2,1%
               - Weapons: 0 tons, 0,7%
            Machinery: 22 tons, 32,5%
            Hull, fittings & equipment: 34 tons, 48,8%
            Fuel, ammunition & stores: 11 tons, 15,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              79 lbs / 36 Kg = 13,9 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,09
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,28

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,314
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 10,05 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  8,01 ft / 2,44 m,  6,50 ft / 1,98 m
               - Forward deck:       26,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                28,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        22,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      6,15 ft / 1,88 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 112,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 89,0%
            Waterplane Area: 857 Square feet or 80 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 142%
            Structure weight / hull surface area: 20 lbs/sq ft or 99 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,82
                        - Longitudinal: 7,44
                        - Overall: 1,02
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Chagres (1928)
Tiyra (1928)

sobota, 7 czerwca 2025

BIULETYN INFORMACYJNY NR 18/2/1927

               BIULETYN INFORMACYJNY NR 18/2/1927

Okręty

Oddano do służby:
- trzy kutry trałowe typu D-1 (post z dnia 22.05.2025),
- dwa trałowce typu Parina (post z dnia 26.05.2025),
- kuter torpedowy typu BT-4 (post z dnia 01.06.2025),
- dwa trałowce rzeczne typu FD-1 (post z dnia 04.06.2025),
- okręt podwodny typu Águila,
- niszczyciel typu Chubasco,
- holownik rzeczny typu T-1.
Rozpoczęto budowę:
- zbiornikowca floty typu Huascarán.
W trakcie budowy znajdują się:
- transportowiec wodnosamolotów typu Galapagos,
- trzy krążowniki lekkie typu Almirante Padilla,
- dwa trałowce typu Parina,
- trzy kutry trałowe typu D-1,
- dwa kutry torpedowe typu BT-4.
Częściowo przezbrojono kanonierki Libertador Bolívar i Almirante Lezo, zamieniając działka 37/40 mm M1885 na działka 37/51 mm M1918.
Aktualnie, w skład floty kolumbijskiej (morskiej) wchodzą:
- 2 małe pancerniki,
- 1 monitor,
- 1 krążownik ciężki,
- 2 krążowniki lekkie,
- 6 niszczycieli,
- 6 torpedowców,
- 7 okrętów podwodnych,
- 3 kanonierki,
- 4 kutry torpedowe,
- 6 patrolowców,
- 9 kutrów patrolowych,
- 1 stawiacz min,
- 4 trałowce,
- 3 kutry trałowe,
- 2 transportowce wojska,
- 3 okręty hydrograficzne,
- 1 holownik pełnomorski,
- 1 okręt szkolny.
Komponent rzeczny floty składa się z:
- 1 monitora,
- 2 pływających baterii artyleryjskich,
- 6 kanonierek,
- 12 kutrów,
- 2 stawiaczy min,
- 2 trałowców,
- 1 transportowca wojska,
- 2 holowników.

Uzbrojenie

W zakładach Herreria de Maracaibo rozpoczęto licencyjną produkcję dział 127/25 mm BS/HM M1921.

Pozostałe wiadomości

Zakończono budowę zakładów Carl Zeiss Lima. Produkowany będzie tam sprzęt optyczny, w tym dalmierze i dalocelowniki.

Budżet

Rok budżetowy 1927 zamknął się nadwyżką w wysokości $13.454, o kwotę tę zostanie powiększony budżet na rok następny.

środa, 4 czerwca 2025

Budowa kolumbijskich trałowców rzecznych typu FD-1 1927 (2 jednostki)

Budowa kolumbijskich trałowców rzecznych typu FD-1 1927 (2 jednostki)

Po wprowadzeniu do służby rzecznych stawiaczy min typu Pitón (post z dnia 22.03.2025), następnym logicznym ruchem była budowa rzecznych trałowców. Po pierwsze, potencjalny nieprzyjaciel może wpaść na ten sam pomysł, a po drugie, po wojnie (a nierzadko jeszcze w trakcie jej trwania) własne zagrody minowe trzeba likwidować.
Prezentowane trałowce są niewielkie (na morzu zasługiwałyby najwyżej na podklasę kutrów trałowych), lecz na śródlądziu większe nie są konieczne. Wystarczające jest również uzbrojenie, służące głownie do samoobrony plot, ewentualnie przed lekkimi jednostkami wroga. Na wyposażenie trałowe składają się kontaktowy trał podcinający oraz trał parawanowy. Po zdjęciu sprzętu trałowego, okręcik może przewieźć do 8 ton ładunku. Możliwości stawiania min nie przewidziano.
Pierwszy z trałowców zbudowała stocznia Astillero Fluvial Iquitos (AFI), a drugi stocznia Astillero Fluvial Puerto Arica (AFPA). Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O umiarkowanym wydłużeniu i średnim współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Jeden kocioł olejowo-węglowy (z opcją opalania drewnem) AFI i jedna maszyny parowa potrójnego rozprężania AFI.
Uzbrojenie
Na trałowcu zamontowano:
- 1xIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 1xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- zestaw sprzętu trałowego.
Inne
Okręt został wyposażony w jedną radiostację krótkiego zasięgu.

FD-1, Great Colombia river minesweeper laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)

Displacement:
            63 t light; 65 t standard; 75 t normal; 84 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (109,77 ft / 108,27 ft) x 19,69 ft x (2,49 / 2,70 ft)
            (33,46 m / 33,00 m) x 6,00 m  x (0,76 / 0,82 m)

Armament:
      1 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 500 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1918 Model
              1 x Single mount on centreline forward
      1 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 1 lbs / 1 kg

Machinery:
            Coal and oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 1 shaft, 180 ihp / 134 Kw = 11,56 kts
            Range 3 400nm at 8,00 kts
            Bunker normal = 10 tons, at max displacement = 19 tons (50% coal)

Complement:
            12 - 16

Cost:
            £0,014 million / $0,056 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,5%
               - Guns: 0 tons, 0,5%
            Machinery: 11 tons, 14,4%
            Hull, fittings & equipment: 42 tons, 55,6%
            Fuel, ammunition & stores: 12 tons, 16,3%
            Miscellaneous weights: 10 tons, 13,3%
               - Hull above water: 8 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              109 lbs / 49 Kg = 70,6 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,46
            Metacentric height 0,8 ft / 0,3 m
            Roll period: 9,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,42

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,495 / 0,509
            Length to Beam Ratio: 5,50 : 1
            'Natural speed' for length: 11,52 kts
            Power going to wave formation at top speed: 47 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Forward deck:       30,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                20,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Quarter deck:        30,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Average freeboard:                      6,04 ft / 1,84 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 60,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 137,9%
            Waterplane Area: 1 447 Square feet or 134 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 231%
            Structure weight / hull surface area: 22 lbs/sq ft or 108 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,99
                        - Longitudinal: 2,95
                        - Overall: 1,10
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

FD-1 (1927)
FD-2 (1927)

niedziela, 1 czerwca 2025

Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-4 1927-1928 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-4 1927-1928 (3 jednostki)

Po zebraniu doświadczeń z eksploatacji kutrów torpedowych typu BT-1, zaprojektowano i zbudowano trzy nowe, większe jednostki, które należałoby zaliczyć do następnej już, drugiej generacji. W przeciwieństwie do kutrów typu BT-1, projekt BT-4 nie jest bezpośrednio wzorowany na jakimkolwiek, istniejącym w innej flocie typie. Na projekt ten złożyły się:
- doświadczenia z eksploatacji kutrów BT-1,
- rozwiązania podpatrzone w trzech różnych flotach obcych (Royal Navy, Regia Marina, Wojenno-morskije siły RKKA),
- własne koncepcje i przemyślenia.
Główne różnice pomiędzy typem BT-1 a prezentowanym to:
- rodzaj napędu - silniki benzynowe zamiast diesli;
- sposób wodowania torped - zrzutnie burtowe (system Drzewieckiego) zamiast zrzutni rufowych.
Dlaczego tylko trzy okręciki tego typu? Założenie jest takie, testujemy i: albo kontynuujemy budowę bez zmian, lub z niewielkimi zmianami, albo porzucamy projekt i szukamy lepszych rozwiązań.
Dwa kutry buduje stocznia Astillero Naval No.1 (AN1) w Limie, a jeden stocznia Astillero Baranquilla (AB). Wszystkie główne dostawy zapewnia przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O niezbyt dużym wydłużeniu, ułatwiającym wejście w ślizg.
Napęd
Trzy silniki benzynowe GM/JSFM; jeden marszowy o mocy 300 KM i dwa dla prędkości szczytowej o mocy 540 KM każdy.
Do prędkości maksymalnej zastosowano, wyliczony na bazie kutrów podobnej wielkości, współczynnik zwiększający 1,740.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIxwt533 mm.
Inne
Na okręcie zainstalowano jedną radiostację krótkiego zasięgu. 

BT-4, Great Colombia motor torpedo boat laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)

Displacement:
            27 t light; 28 t standard; 32 t normal; 35 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (77,24 ft / 75,13 ft) x 14,44 ft x (3,44 / 3,63 ft)
            (23,54 m / 22,90 m) x 4,40 m  x (1,05 / 1,10 m)

Armament:
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1921 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,260 t each, 2,520 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 1 380 shp / 1 029 Kw = 39,88 kts
            Range 210nm at 22,00 kts
            Bunker normal = 4 tons, at max displacement = 8 tons

Complement:
            6 - 8

Cost:
            £0,013 million / $0,051 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 10,4%
               - Guns: 0 tons, 0,5%
               - Weapons: 3 tons, 9,8%
            Machinery: 18 tons, 55,9%
            Hull, fittings & equipment: 7 tons, 22,7%
            Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 15,5%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 lbs / 1 Kg = 42,4 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,46
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 8,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 33 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,22

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,315
            Length to Beam Ratio: 5,20 : 1
            'Natural speed' for length: 10,97 kts
            Power going to wave formation at top speed: 83 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            26,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Forward deck:       24,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Aft deck:                36,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        14,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      5,61 ft / 1,71 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 183,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 104,4%
            Waterplane Area: 662 Square feet or 62 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 36%
            Structure weight / hull surface area: 7 lbs/sq ft or 33 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,25
                        - Longitudinal: 3,44
                        - Overall: 0,33
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

BT-4 (1927)
BT-5 (1928)
BT-6 (1928)