środa, 20 sierpnia 2025

Modernizacja kolumbijskich krążowników lekkich typu Almirante Grau 1931-1932 (2 jednostki)

Modernizacja kolumbijskich krążowników lekkich typu Almirante Grau 1931-1932 (2 jednostki)

Małe krążowniki lekkie typu Almirante Grau, były jeszcze w ogólnie niezłym stanie, lecz ich prędkość oraz zestaw uzbrojenia nie odpowiadały już wymogom lat 30-tych. Dodatkowym argumentem za przeprowadzeniem modernizacji w tym właśnie czasie, była potrzeba zapewnienia pracy stoczniom, w sytuacji – spowodowanego kryzysem – braku zamówień na nowe jednostki.
Moim zdaniem, w wyniku tej modernizacji, otrzymano małe, ale przyzwoicie – jak na swoją wielkość – uzbrojone i opancerzone krążowniki lekkie. Zwraca uwagę duży zasięg; pozwoli on na wykorzystanie zmodernizowanych krążowników do dalekiego rozpoznania. Wprawdzie, jak na scouta, prędkość maksymalna jest słaba, ale i tak wyższa od prędkości wszystkich porównywalnych i silniejszych jednostek potencjalnego przeciwnika, czyli Chile. Z uwagi na zbliżoną prędkość maksymalną, prezentowane jednostki mogą tworzyć „zgrany” zespół ze zmodernizowanym krążownikiem ciężkim Cristóbal Colón.
Sylwetka okrętu po modernizacji jest dość nietypowa, a może nawet dziwaczna, głównie z powodu masywnego pomostu rufowego; na szczęście, okręty te na konkurs Miss Ship of World się nie wybierają J.
Modernizację przeprowadzono w stoczniach Astillero Naval No.1 w Callao i Astillero Naval No.3 w Cartagenie. Za wyjątkiem artylerii głównej, wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Przebudowano część dziobową, likwidując taran i przedłużając pokład dziobowy o 43%. Skrócono pokład rufowy o 17%. Zlikwidowano kazamaty, sponsomy i stałe nadburcie na śródokręciu. Częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano cztery kotły olejowe White-Forster/CNPM w dwu kotłowniach i dwie turbiny parowe CNPM z przekładniami w dwu maszynowniach.
Do prędkości maksymalnej zastosowano, oparty na oryginalnych parametrach okrętu, współczynnik zwiększający 1,031.
Uzbrojenie
Wykorzystano istniejące 4 działa 152/53 mm do budowy nowych stanowisk IIx152/53 mm (z dodaniem 4 nowych dział). Pozostałą artylerię zdemontowano w całości. Zdjęto istniejące wyrzutnie torpedowe 450 mm.
Po modernizacji, zestaw uzbrojenia wygląda następująco:
- 2xIIx152 mm/53 Bethlehem Steel M1920, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem SP 47,6 kg wynosi 23160 m;
- 4xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIIxwt533 mm.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
Przedłużono pas burtowy oraz pokład pancerny tak, aby obejmował podajniki dział artylerii głównej. Pozostałe dane w raporcie.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano pięć radiostacji średniego i dalekiego zasięgu.
W wyniku modernizacji:
- zanurzenie zmniejszyło się o 0,03 m, a wyporność normalna wzrosła o 4 t;
- moc napędu wzrosła z 14000 do 28000 KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 24,00 do 28,43 w;
- zasięg wzrósł z 3300 Mm przy 10 w, do 7600 Mm przy 15 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna i średnia) wzrósł ze 119 do 190 kg.
Koszt modernizacji wyniósł 55,1% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Almirante Grau, Great Colombia light cruiser laid down 1905, launched 1906, completed 1907, modernized 1931 (engine 1930)

Displacement:
            2 512 t light; 2 616 t standard; 3 104 t normal; 3 493 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (377,10 ft / 370,08 ft) x 40,68 ft x (14,01 / 15,35 ft)
            (114,94 m / 112,80 m) x 12,40 m  x (4,27 / 4,68 m)

Armament:
      4 - 5,98" / 152 mm 53,0 cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 160 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 423 lbs / 192 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,090 t each, 4,359 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)        Length (avg)           Height (avg)
            Main:            1,50" / 38 mm  239,17 ft / 72,90 m    9,51 ft / 2,90 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 99% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           2,01" / 51 mm                   -                            2,01" / 51 mm
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,50" / 38 mm
   - Conning towers: Forward 1,50" / 38 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 28 000 shp / 20 888 Kw = 28,43 kts
            Range 7 600nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 487 tons, at max displacement = 877 tons

Complement:
            207 - 270

Cost:
            £0,142 million / $0,570 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 127 tons, 4,1%
               - Guns: 118 tons, 3,8%
               - Weapons: 9 tons, 0,3%
            Armour: 375 tons, 12,1%
               - Belts: 141 tons, 4,5%
               - Armament: 13 tons, 0,4%
               - Armour Deck: 215 tons, 6,9%
               - Conning Tower: 7 tons, 0,2%
            Machinery: 848 tons, 27,3%
            Hull, fittings & equipment: 1 161 tons, 37,4%
            Fuel, ammunition & stores: 592 tons, 19,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 025 lbs / 918 Kg = 18,9 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
            Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
            Roll period: 13,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,38
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,22

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,515 / 0,529
            Length to Beam Ratio: 9,10 : 1
            'Natural speed' for length: 19,24 kts
            Power going to wave formation at top speed: 62 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 59
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,30 degrees
            Stern overhang: -7,55 ft / -2,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  24,02 ft / 7,32 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       17,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:                42,00%,  11,52 ft / 3,51 m,  11,52 ft / 3,51 m
               - Quarter deck:        22,00%,  17,52 ft / 5,34 m,  17,52 ft / 5,34 m
               - Average freeboard:                      16,20 ft / 4,94 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 104,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 126,5%
            Waterplane Area: 10 170 Square feet or 945 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 121%
            Structure weight / hull surface area: 66 lbs/sq ft or 324 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,58
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Almirante Grau (1931)
Coronel Bolognesi (1932)

sobota, 16 sierpnia 2025

BIULETYN INFORMACYJNY NR 25/1/1931

                BIULETYN INFORMACYJNY NR 25/1/1931

Okręty

Rozpoczęto budowę krążownika ciężkiego typu Américo Vespucio.
Zakończono modernizację trzech torpedowców typu Tormenta.
Trwa modernizacja krążowników lekkich typu Almirante Grau.
Zastąpiono na okrętach działa 57/40 Driggs-Schroeder/BSB M1883 działami 57/50 BSB M1923, łącznie 12 szt. Odtąd działa 57/40 Driggs-Schroeder/BSB M1883 na okrętach już nie występują.

Lotnictwo

Zakupiono i wprowadzono do służby następnych 10 samolotów myśliwskich typu Curtiss P6 Hawk.
Zakupiono i wprowadzono do służby 3 rozpoznawczo-bombowe/transportowe łodzie latające typu Canadian Vickers Vancouver.
Wycofano ze służby i złomowano 6 rozpoznawczych łodzi latających typu Curtiss HS.
Wycofano ze służby i złomowano 3 samoloty myśliwskie typu Curtiss HA.
Aktualnie, w skład Dowództwa Lotnictwa Morskiego (Comando de Aviación Naval, CAN) wchodzą:
- 3 rozpoznawczo-bombowe/transportowe łodzie latające Curtiss F5L,
- 15 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych Aeromarine AS-2,
- 3 samoloty myśliwskie Curtiss TS-1,
- 7 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczo-torpedowo-bombowych Curtiss CS,
- 9 rozpoznawczo-bombowe/transportowych łodzi latających Fairey N.4,
- 20 samolotów myśliwskich Curtiss P1 Hawk,
- 18 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych Vought UO-4,
- 7 pływakowych wodnosamolotów torpedowo-bombowych Martin T3M,
- 7 samolotów torpedowo-bombowych Martin T4M,
- 20 samolotów myśliwskich Curtiss P6 Hawk,
- 3 rozpoznawczo-bombowe/transportowe łodzie latające Canadian Vickers Vancouver.
Łącznie 112 maszyn.

Budżet

Z uwagi na cięcia budżetowe, planowane na rok 1931 rozpoczęcie budowy trzech niszczycieli, zostało przesunięte na rok 1932.

wtorek, 12 sierpnia 2025

BIULETYN INFORMACYJNY NR 24/2/1930

BIULETYN INFORMACYJNY NR 24/2/1930

Okręty
Oddano do służby:
- rzeczny okręt dowodzenia typu Presidente de Caycedo (post z dnia 06.08.2025),
- zaopatrzeniowiec typu Huiracocha (post z dnia 09.08.2025),
- krążownik lekki typu Almirante Padilla.
W trakcie modernizacji znajdują się trzy torpedowce typu Tormenta.
Trwa modernizacja dwu krążowników lekkich typu Almirante Grau.
Aktualnie, w skład floty kolumbijskiej (morskiej) wchodzą:
- 2 małe pancerniki,
- 1 monitor,
- 1 krążownik ciężki,
- 4 krążowniki lekkie,
- 6 niszczycieli,
- 6 torpedowców,
- 7 okrętów podwodnych,
- 4 kanonierki,
- 6 kutrów torpedowych,
- 6 patrolowców,
- 11 kutrów patrolowych,
- 7 ścigacze okrętów podwodnych,
- 2 stawiacze min,
- 6 trałowców,
- 6 kutrów trałowe,
- 1 transportowiec wodnosamolotów,
- 2 transportowce wojska,
- 1 zaopatrzeniowiec,
- 1 zbiornikowiec floty,
- 3 okręty hydrograficzne,
- 1 holownik pełnomorski,
- 1 okręt szkolny.
Komponent rzeczny floty składa się z:
- 1 monitora,
- 2 pływających baterii artyleryjskich,
- 5 kanonierek,
- 15 kutrów,
- 2 stawiaczy min,
- 2 trałowców,
- 4 kutrów desantowych,
- 6 ślizgaczy,
- 1 okrętu dowodzenia,
- 1 transportowca wojska,
- 1 zaopatrzeniowca,
- 2 holowników.

Pozostałe wiadomości

Zakończono budowę zakładów Sulzer Südamerika w Buonaventura, będą one produkować silniki diesla średniej i dużej mocy.
Rozpoczęto budowę zakładów Plantas de Aviones Cali. Planuje się, że początkowo będą montować płatowce i silniki z części dostarczanych przez firmę Curtiss-Wright oraz wykonywać remonty główne wszystkich, używanych przez lotnictwo kolumbijskie typów maszyn. Aby zapewnić niezbędne do realizacji powyższych zadań wykwalifikowane kadry, umieszczono na stażu w firmach Curtiss-Wright oraz Glenn L. Martin Company łącznie 30 inżynierów i techników.

Budżet

Rok budżetowy 1930 zamknął się nadwyżką w wysokości $8.556, o kwotę tę zostanie powiększony budżet na rok następny.
Uzyskanie dodatniego wyniku przy zmniejszonym budżecie, było możliwe m.in. dzięki ograniczeniu ilości i/lub długości rejsów/lotów szkoleniowych o ok. 30%. Ponieważ budżet na rok następny (1931) ma być o 5-10% niższy, oszczędności w tym roku będą musiały być jeszcze dalej idące. 

sobota, 9 sierpnia 2025

Budowa kolumbijskiego zaopatrzeniowca typu Huiracocha 1930 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego zaopatrzeniowca typu Huiracocha 1930 (1 jednostka)

Podobnie, jak w przypadku prezentowanego niedawno zbiornikowca floty (17.07.2025), decyzja o budowie tej jednostki motywowana była chęcią uniezależnienia się od frachtowców cywilnych.
Zadaniem zaopatrzeniowca w czasie pokoju jest transport zaopatrzenia (amunicja, żywność, części zamienne, sprzęt kwatermistrzowski), uzbrojenia, sprzętu itp. z miejsc ich wytwarzania lub składowania do baz morskich MW, lub pomiędzy tymi bazami. W czasie wojny, dochodzi do tego zaopatrywanie zespołów okrętów, wykonujących dłużej trwające zadania, z dala od własnych baz. Zdolność przewozowa okrętu wynosi do 2530 t zaopatrzenia i do 80 osób. Pośród tych ostatnich, mogą znajdować się specjaliści od montażu i uruchomienia przewożonego uzbrojenia i sprzętu, a w czasie wojny także uzupełnienia załóg okrętowych.
Stosunkowo silna artyleria główna okrętu, a także niezła prędkość i duży zasięg, może kusić do użycia go w roli krążownika pomocniczego. Jednakże, mało prawdopodobne jest, aby w czasie wojny miał „wolne moce”, umożliwiające mu takie działania.
Jednostkę zbudowała stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Za wyjątkiem dział artylerii głównej, wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla średniej wielkości drobnicowców.
Napęd
Cztery silniki diesla Gray/JSFM w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 3xIx127/50 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 4xIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w cztery radiostacje. 

Huiracocha, Great Colombia supply vessel laid down 1929, launched 1930, completed 1930 (engine 1929)

Displacement:
            3 976 t light; 4 094 t standard; 4 923 t normal; 5 586 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (376,73 ft / 363,85 ft) x 50,52 ft x (16,08 / 17,83 ft)
            (114,83 m / 110,90 m) x 15,40 m  x (4,90 / 5,43 m)

Armament:
      3 - 5,00" / 127 mm 50,0 cal guns - 59,97lbs / 27,20kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1910 Model
              3 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        1 raised mount
      4 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              4 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 181 lbs / 83 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                    -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 600 ihp / 2 685 Kw = 14,89 kts
            Range 10 500nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 829 tons, at max displacement = 1 492 tons

Complement:
            147 - 191

Cost:
            £0,681 million / $2,726 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 41 tons, 0,8%
               - Guns: 41 tons, 0,8%
            Armour: 4 tons, 0,1%
               - Armament: 4 tons, 0,1%
            Machinery: 144 tons, 2,9%
            Hull, fittings & equipment: 1 238 tons, 25,1%
            Fuel, ammunition & stores: 947 tons, 19,2%
            Miscellaneous weights: 2 550 tons, 51,8%
               - Hull below water: 1 680 tons
               - Hull above water: 862 tons
               - On freeboard deck: 8 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            5 643 lbs / 2 559 Kg = 90,3 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,70
            Metacentric height 4,3 ft / 1,3 m
            Roll period: 10,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,583 / 0,596
            Length to Beam Ratio: 7,20 : 1
            'Natural speed' for length: 19,07 kts
            Power going to wave formation at top speed: 35 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,85 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       34,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:                30,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        20,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      15,10 ft / 4,60 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 68,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 104,4%
            Waterplane Area: 13 233 Square feet or 1 229 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 167%
            Structure weight / hull surface area: 63 lbs/sq ft or 308 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,60
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

środa, 6 sierpnia 2025

Budowa kolumbijskiego rzecznego okrętu dowodzenia typu Presidente de Caycedo 1930 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego rzecznego okrętu dowodzenia typu Presidente de Caycedo 1930 (1 jednostka)

Nazwa klasy tej jednostki stanowi pewne niedopowiedzenie. Może on bowiem z powodzeniem spełniać także funkcje okrętu-bazy i transportowca; jakoś jednak taką „pannę do wszystkiego” trzeba było nazwać.
Dla realizacji funkcji dowódczo-sztabowej, okręt posiada trzy pomieszczenia sztabowe, w tym salę narad, centralę łączności oraz pomieszczenia mieszkalne dla 10 oficerów, 7 podoficerów i 4 marynarzy personelu dowódczo-sztabowego.
W roli okrętu-bazy dla małych jednostek (kutry, trałowce, holowniki itp.) i wodnosamolotów, może zaoferować zaplecze warsztatowe, magazynowe (paliwa płynne w beczkach i węgiel luzem, amunicja, żywność itp.), socjalne (łaźnia, pralnia), medyczne (ambulatorium i izba chorych) oraz mieszkalne dla 40 osób.
Jako transportowiec, może przewieźć do 230 t ładunku i 40-70 osób.
Zakłada się, że wszystkie trzy funkcje tego okrętu będą wykonywane (zamiennie lub jednocześnie) w czasie większych operacji na wodach śródlądowych, w oddaleniu od baz własnych.
Uzbrojenie okrętu jest dość symboliczne i służy głównie do obrony plot. Przewidziano stosunkowo dużą prędkość, dla umożliwienia „nadążania za akcją” własnych sił.
Jednostkę zbudowała stocznia Astillero Fluvial Iquitos. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O pełnych kształtach i sporym – jak na jednostkę rzeczną – zanurzeniu.
Napęd
Dwa kotły olejowo-węglowe z możliwością opalania drewnem AFI w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AFI w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Zainstalowano osiem radiostacji o zróżnicowanym zasięgu, w tym dwie krótkofalowe.

Presidente de Caycedo, Great Colombia river command ship laid down 1930, launched 1930, completed 1930 (engine 1930)

Displacement:
            623 t light; 639 t standard; 710 t normal; 767 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (196,39 ft / 194,88 ft) x 32,48 ft x (5,91 / 6,31 ft)
            (59,86 m / 59,40 m) x 9,90 m  x (1,80 / 1,92 m)

Armament:
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 3 lbs / 1 kg

Machinery:
            Coal and oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 1 200 ihp / 895 Kw = 14,23 kts
            Range 4 000nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 71 tons, at max displacement = 127 tons (50% coal)

Complement:
            68 - 89

Cost:
            £0,134 million / $0,537 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,2%
               - Guns: 1 tons, 0,2%
            Machinery: 71 tons, 10,1%
            Hull, fittings & equipment: 310 tons, 43,7%
            Fuel, ammunition & stores: 88 tons, 12,3%
            Miscellaneous weights: 240 tons, 33,8%
               - Hull below water: 124 tons
               - Hull above water: 114 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              669 lbs / 303 Kg = 432,6 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,55
            Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
            Roll period: 9,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,84

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,665 / 0,672
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 13,96 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,10 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            12,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Forward deck:       38,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Aft deck:                40,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Quarter deck:        10,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Average freeboard:                      11,20 ft / 3,41 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 70,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 153,6%
            Waterplane Area: 4 916 Square feet or 457 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 184%
            Structure weight / hull surface area: 45 lbs/sq ft or 218 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,12
                        - Longitudinal: 3,00
                        - Overall: 1,23
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather