Modernizacja kolumbijskich krążowników lekkich typu Almirante Grau 1931-1932 (2 jednostki)
Małe krążowniki lekkie typu Almirante Grau, były jeszcze w ogólnie
niezłym stanie, lecz ich prędkość oraz zestaw uzbrojenia nie odpowiadały już
wymogom lat 30-tych. Dodatkowym argumentem za przeprowadzeniem modernizacji w
tym właśnie czasie, była potrzeba zapewnienia pracy stoczniom, w sytuacji – spowodowanego
kryzysem – braku zamówień na nowe jednostki.
Moim zdaniem, w wyniku tej
modernizacji, otrzymano małe, ale przyzwoicie – jak na swoją wielkość –
uzbrojone i opancerzone krążowniki lekkie. Zwraca uwagę duży zasięg; pozwoli on
na wykorzystanie zmodernizowanych krążowników do dalekiego rozpoznania.
Wprawdzie, jak na scouta, prędkość maksymalna jest słaba, ale i tak wyższa od
prędkości wszystkich porównywalnych i silniejszych jednostek potencjalnego przeciwnika,
czyli Chile. Z uwagi na zbliżoną prędkość maksymalną, prezentowane jednostki
mogą tworzyć „zgrany” zespół ze zmodernizowanym krążownikiem ciężkim Cristóbal Colón.
Sylwetka okrętu po modernizacji jest
dość nietypowa, a może nawet dziwaczna, głównie z powodu masywnego pomostu
rufowego; na szczęście, okręty te na konkurs Miss Ship of World się nie
wybierają J.
Modernizację przeprowadzono w
stoczniach Astillero Naval No.1 w Callao i Astillero Naval No.3 w Cartagenie. Za
wyjątkiem artylerii głównej, wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Przebudowano część dziobową,
likwidując taran i przedłużając pokład dziobowy o 43%. Skrócono pokład rufowy o
17%. Zlikwidowano kazamaty, sponsomy i stałe nadburcie na śródokręciu.
Częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości.
Zainstalowano cztery kotły olejowe White-Forster/CNPM w dwu kotłowniach i dwie
turbiny parowe CNPM z przekładniami w dwu maszynowniach.
Do prędkości maksymalnej zastosowano, oparty
na oryginalnych parametrach okrętu, współczynnik zwiększający 1,031.
Uzbrojenie
Wykorzystano istniejące 4 działa
152/53 mm do budowy nowych stanowisk IIx152/53 mm (z dodaniem 4 nowych dział). Pozostałą
artylerię zdemontowano w całości. Zdjęto istniejące wyrzutnie torpedowe 450 mm.
Po modernizacji, zestaw uzbrojenia
wygląda następująco:
- 2xIIx152
mm/53 Bethlehem
Steel M1920, przy elewacji
maksymalnej 30o donośność pociskiem SP 47,6 kg wynosi 23160 m;
- 4xIx37
mm/51 COW/FNA M1918, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2670 m;
- 4xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIIxwt533 mm.
Do
kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m oraz dalmierz
optyczny o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
Przedłużono
pas burtowy oraz pokład pancerny tak, aby obejmował podajniki dział artylerii
głównej. Pozostałe dane w raporcie.
Inne
Całkowicie
przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano pięć radiostacji
średniego i dalekiego zasięgu.
W
wyniku modernizacji:
-
zanurzenie zmniejszyło się o 0,03 m, a wyporność normalna wzrosła o 4 t;
- moc
napędu wzrosła z 14000 do 28000 KM;
-
prędkość maksymalna wzrosła z 24,00 do 28,43 w;
-
zasięg wzrósł z 3300 Mm przy 10 w, do 7600 Mm przy 15 w;
- ciężar
salwy burtowej (tylko artyleria główna i średnia) wzrósł ze 119 do 190 kg.
Koszt
modernizacji wyniósł 55,1% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Almirante Grau, Great Colombia light cruiser laid down 1905, launched 1906, completed 1907, modernized 1931 (engine 1930)
Displacement:
2 512 t light;
2 616 t standard; 3 104 t normal; 3 493 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(377,10 ft / 370,08 ft)
x 40,68 ft x (14,01 / 15,35 ft)
(114,94 m / 112,80 m) x
12,40 m x (4,27 / 4,68 m)
Armament:
4 - 5,98" / 152 mm 53,0
cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 160 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
4 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921
Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 423 lbs
/ 192 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,090 t each, 4,359 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 1,50" / 38 mm 239,17 ft / 72,90 m 9,51 ft
/ 2,90 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 99% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 2,01" / 51 mm - 2,01" / 51 mm
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
1,50" / 38 mm
- Conning towers: Forward
1,50" / 38 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
28 000 shp / 20 888 Kw = 28,43 kts
Range 7 600nm at
15,00 kts
Bunker normal = 487
tons, at max displacement = 877 tons
Complement:
207 - 270
Cost:
£0,142 million / $0,570
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 127 tons,
4,1%
- Guns: 118 tons, 3,8%
- Weapons: 9 tons, 0,3%
Armour: 375 tons, 12,1%
- Belts: 141 tons, 4,5%
- Armament: 13 tons, 0,4%
- Armour Deck: 215 tons, 6,9%
- Conning Tower: 7 tons, 0,2%
Machinery: 848 tons,
27,3%
Hull, fittings &
equipment: 1 161 tons, 37,4%
Fuel, ammunition &
stores: 592 tons, 19,1%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
2 025 lbs / 918 Kg = 18,9 x 6,0 " / 152
mm shells or 0,9 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,16
Metacentric height 1,7
ft / 0,5 m
Roll period: 13,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,38
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,22
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak, raised quarterdeck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,515 / 0,529
Length to Beam Ratio:
9,10 : 1
'Natural speed' for
length: 19,24 kts
Power going to wave
formation at top speed: 62 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 59
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,30 degrees
Stern overhang: -7,55
ft / -2,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 19,00%, 24,02 ft /
7,32 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 17,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 42,00%, 11,52 ft / 3,51 m, 11,52 ft / 3,51 m
- Quarter deck: 22,00%, 17,52 ft /
5,34 m, 17,52 ft / 5,34 m
- Average freeboard: 16,20 ft / 4,94 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 104,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 126,5%
Waterplane Area:
10 170 Square feet or 945 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 121%
Structure weight / hull
surface area: 66 lbs/sq ft or 324 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,58
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Almirante Grau (1931)
Coronel Bolognesi (1932)