czwartek, 22 stycznia 2015

Plan blokady Zatoki Fińskiej

Plan blokady Zatoki Fińskiej

Poniżej graficzne  przedstawienie planu blokady Zatoki Fińskiej na wypadek wojny z Rosją.


Myslę, że  legenda wszystko wyjaśnia i dodatkowe komentarze są zbędne.

Stawiacz min typu Wodnik 1922-1923 (2 szt.)



Stawiacz min typu Wodnik 1922-1923 (2 szt.)

Ponieważ wchodzące w skład naszej floty stawiacze min typu Nereusz (ML-1 1908-09) nie są już pierwszej młodości, a wojna minowa (głównie na Bałtyku) odgrywa w naszej doktrynie ważną rolę, podjęto decyzję o budowie nowych jednostek tej klasy.
Projekt jest wspólnym dziełem polskich i szwedzkich konstruktorów, po dwa okręty zamówiły Polska i Szwecja, a jeden Dania. Ponieważ polskie stocznie są aktualnie „zawalone” zamówieniami, budowę wszystkich 5 okrętów tego typu zlecono szwedzkim stoczniom: Eriksberg w Göteborgu (2), Örlogsvarvet w Karlskronie (2) i Kockums w Malmö (1).
Omawiane jednostki są okrętami średniej wielkości, dość szybkimi i o sporym zasięgu. Z założenia przeznaczone są do działań na Bałtyku i Morzu Północnym. Posiadają stosunkowo silne uzbrojenie artyleryjskie oraz możliwość zabrania i postawienia 80 min. Większość min przewożona jest w póltorapoziomowym “hangarze” Średnioobrotowe silniki diesla zapewniają zarówno dobrą szybkość, jak i ekonomiczną eksploatację. Godna uwagi jest też znaczna – jak na okręty tej wielkości – odporność na trafienia.
Sylwetka okrętu jest może trochę niezgrabna, ale dużo ważniejsza jest tu funkcjonalność. Poza tym, ponieważ jest to wspólny polsko-szwedzki projekt, na sylwetce odcisnęły swoje piętno nieuniknione w takich przypadkach kompromisy. 



Wodnik, Poland Minelayer laid down 1922

Displacement:
            623 t light; 646 t standard; 781 t normal; 889 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (208,55 ft / 206,69 ft) x 29,53 ft x (9,84 / 10,78 ft)
            (63,56 m / 63,00 m) x 9,00 m  x (3,00 / 3,28 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck forward 1 raised mount
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck Centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 69 lbs / 31 kg
      Mines
      2 - 1 102,31 lbs / 500,00 kg mines + 80 reloads - 40,352 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 6 523 shp / 4 866 Kw = 23,00 kts
            Range 4 750nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 244 tons

Complement:
            73 - 96

Cost:
            £0,167 million / $0,667 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 76 tons, 9,7%
               - Guns: 25 tons, 3,3%
               - Weapons: 50 tons, 6,5%
            Machinery: 221 tons, 28,3%
            Hull, fittings & equipment: 326 tons, 41,7%
            Fuel, ammunition & stores: 158 tons, 20,2%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 290 lbs / 585 Kg = 36,5 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 11,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,24

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,455 / 0,473
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 17,02 kts
            Power going to wave formation at top speed: 68 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       35,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    35,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        15,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      12,94 ft / 3,94 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 102,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 149,5%
            Waterplane Area: 4 061 Square feet or 377 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 150%
            Structure weight / hull surface area: 44 lbs/sq ft or 216 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 6,11
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Wodnik (1922)
Płanetnik (1923)
 

środa, 21 stycznia 2015

Zaplecze stoczniowe Polskiej Marynarki Wojennej 1922



Zaplecze stoczniowe Polskiej Marynarki Wojennej 1922

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami dokonano rozbudowy zaplecza stoczniowego MW. W jej ramach ukończono:
- budowę nowej pochylni w Stoczni Marynarki Wojennej nr 1 w Gdańsku, pochylnia umożliwi budowę okrętów o długości do 300 m, a ogólny potencjał Stoczni będzie wynosił ok. 35 000 t rocznie;
- budowę nowej niewielkiej Stoczni Marynarki Wojennej nr 6 w Ustce, Stocznia jest wyposażona w dwie pochylnie umożliwiające budowę okrętów do 60 m długości, specjalizować się będzie w budowie małych okrętów wojennych, a jej roczna zdolność produkcyjna wyniesie ok. 2 000 t.
Planowana na najbliższe lata jest budowa nowej stoczni MW w Królewcu oraz rozbudowa SMW nr 2 w Piławie i nr 5 w Gdańsku.
Obecny potencjał produkcyjny polskich stoczni MW wynosi ok. 63 000 t rocznie.
Z uwagi na ambitne plany rozbudowy PMW, budowa okrętów pomocniczych i małych, nieopancerzonych i nieskomplikowanych jednostek będzie zlecana stoczniom cywilnym. Nawiązana została także współpraca ze stoczniami szwedzkimi; aktualnie budowane są tam dla PMW dwa stawiacze min wg wspólnego polsko-szwedzkiego projektu, dalsze dwa okręty tego typu przejmie Szwecja, a jeden Dania.

wtorek, 20 stycznia 2015

Kanonierka typu Harpia 1922-1924 (6 szt.) - poprawka



Kanonierka typu Harpia 1922-1924 (6 szt.) - poprawka

Oto poprawiona kanonierka typu Harpia. W stosunku do pierwszej (słusznie skrytykowanej) wersji dokonałem następujących głównych zmian:
- przesunięcie maszynowni w stronę rufy,
- przeniesienie podwójnego stanowiska 120 mm ze śródokręcia na rufę w superpozycję,
- przeniesienie stanowiska 40 mm na pokładówkę rufową,
- zmiana rozmieszczenia działek 25 mm.
Zmiany te spowodowały niewielkie zmniejszenie masy opancerzenia i korzystniejszy jej rozkład, co z kolei pozwoliło nieznacznie zwiększyć prędkość i zasięg. Wprawdzie obniżyła się dzielność morska, ale nadal pozostaje na zadowalającym poziomie. Nieznacznie spadła także odporność na trafienia, ale nie ma nic za darmo. Zmieniła się oczywiście także sylwetka okrętu, teraz jest bardziej zwarta. Na temat szczegółów zmiany sylwetki nie będę się rozpisywał, każdy może sobie je sam porównać.
Przyznaję, że nie miałem racji broniąc początkowego projektu, ale mój opór sprokurował dodatkowe krytyczne uwagi, które mnie w końcu przekonały, czyli w rezultacie okazał się pożyteczny :).
Mam – sądzę, że niepłonną – nadzieję na równie bezkompromisową postawę Kolegów w odniesieniu do następnych moich projektów, co uchroni mnie przed ewentualnymi błędami i pozwoli ich optymalizację. 

 Harpia, Poland Gunboat laid down 1922


Displacement:
            1 588 t light; 1 654 t standard; 1 853 t normal; 2 011 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (296,85 ft / 295,28 ft) x 39,37 ft x (13,12 / 13,87 ft)
            (90,48 m / 90,00 m) x 12,00 m  x (4,00 / 4,23 m)

Armament:
      6 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              3 x Twin mounts on centreline ends, majority aft 1 raised mount aft - superfiring
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck Centre 1 raised mount
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on centreline, forward evenly spread 2 raised mounts
      2 - 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 400 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck Centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 323 lbs / 146 kg
      Mines
      2 - 1 102,31 lbs / 500,00 kg mines + 20 reloads - 10,826 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 6 reloads - 1,535 t total
            in Depth charge throwers
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,687 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   3,94" / 100 mm           203,41 ft / 62,00 m     11,15 ft / 3,40 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 2,95" / 75 mm   52,49 ft / 16,00 m     8,20 ft / 2,50 m
              Main Belt covers 106% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 6 533 shp / 4 873 Kw = 20,50 kts
            Range 9 500nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 358 tons

Complement:
            140 - 183

Cost:
            £0,335 million / $1,339 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 107 tons, 5,8%
               - Guns: 88 tons, 4,7%
               - Weapons: 19 tons, 1,0%
            Armour: 575 tons, 31,0%
               - Belts: 452 tons, 24,4%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
               - Armour Deck: 109 tons, 5,9%
               - Conning Tower: 13 tons, 0,7%
            Machinery: 222 tons, 12,0%
            Hull, fittings & equipment: 684 tons, 36,9%
            Fuel, ammunition & stores: 265 tons, 14,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              4 261 lbs / 1 933 Kg = 40,4 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
            Metacentric height 1,8 ft / 0,5 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,41
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,53

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,437
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 18,81 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 5,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       35,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    30,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        20,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      12,09 ft / 3,69 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 57,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 124,4%
            Waterplane Area: 7 440 Square feet or 691 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 136%
            Structure weight / hull surface area: 63 lbs/sq ft or 305 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 2,35
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Harpia (1922)
Gorgona (1922)
Echidna (1923)
Chimera (1923)
Minotaur (1924)
Gerion (1924)