Wiek floty cz. II uzupełniona
Odpowiadając
na sugestie niektórych Kolegów, obliczyłem dodatkowo wiek flot francuskiej,
włoskiej, japońskiej i amerykańskiej. Wyniki przedstawiam w poniższej tabeli.
Klasa/grupa okrętów
|
Polska
|
Wielka Brytania
|
Francja
|
Włochy
|
Japonia
|
USA
|
Średnia
|
|
Okręty liniowe
|
8,4
|
7,6
|
10,0
|
12,1
|
10,8
|
10,9
|
10,3
|
|
Krążowniki
|
10,0
|
6,3
|
16,3
|
10,4
|
15,0
|
18,3
|
13,3
|
|
Niszczyciele
|
8,1
|
4,5
|
8,3
|
7,8
|
8,8
|
3,6
|
6,6
|
|
Okręty podwodne
|
7,2
|
5,9
|
5,2
|
5,2
|
4,3
|
5,0
|
5,1
|
|
Główne klasy okrętów
|
8,5
|
5,3
|
8,7
|
7,7
|
9,3
|
5,2
|
7,2
|
|
Okręty lotnicze
|
5,3
|
6,3
|
5,8
|
|||||
Okręty eskortowe i patrolowce
|
8,6
|
5,5
|
3,8
|
3,1
|
4,1
|
|||
Kanonierki
|
13,1
|
9,4
|
7,2
|
5,0
|
15,4
|
17,8
|
11,0
|
|
Okręty przybrzeżne
|
1,3
|
4,0
|
5,1
|
4,3
|
2,0
|
4,5
|
4,0
|
|
Okręty desantowe
|
5,2
|
5,2
|
||||||
Okręty minowe
|
6,1
|
4,2
|
5,5
|
3,1
|
4,8
|
3,5
|
4,2
|
|
Okręty szkolne i pomocnicze
|
5,5
|
7,3
|
9,0
|
8,2
|
13,8
|
10,6
|
9,8
|
|
Cała flota
|
7,7
|
5,2
|
6,4
|
5,7
|
9,7
|
5,0
|
6,4
|
Tabela
nie obejmuje monitorów, pancerników obrony wybrzeża, pływających baterii i
innych nielicznych jednostek, które trudno było gdziekolwiek zaklasyfikować. W
porównaniu do poprzednich moich informacji, zmienił się nieco wiek floty
polskiej. Spowodowane to jest przesunięciem „punktu pomiarowego” wieku
(01.01.1922) i ścisłym dopasowaniem metodyki obliczeń do tej, która była
zastosowana względem innych flot. W przypadku floty włoskiej nie uwzględniono
podziału na Włochy północne i południowe.
Okazało
się, że w porównaniu z kilkoma przykładowymi flotami, nasza wcale nie jest taka
młoda. Główną uwagę będę musiał zwrócić na konieczność odmłodzenia floty
niszczycieli i OP. Stosunkowo wysoki wskaźnik wieku okrętów japońskich wynika
zapewne z braku większych strat w IWS.
Na
uwagę zasługuje „zgrzybiały” wiek amerykańskich krążowników; jednak z uwagi na
wielką liczbę zbudowanych w latach 1918-1921 niszczycieli, nie wpłynęło to
znacząco na średni wiek okrętów. Dodatkowo flotę amerykańską „odmłodziła” duża
liczba oddanych w latach 1917-1919 małych przybrzeżnych ścigaczy OP.
W
ogóle niektóre wyniki mogą być zaskakujące, ale uważam że „gołe” liczby bez
odpowiedniego komentarza czy objaśnienia, mogą wprowadzać w błąd. Jak już
wcześniej napisałem, spróbuję powtórzyć takie obliczenia ok. roku 1930, kiedy
już wpływ IWS na stan flot stanie się mniej zauważalny.
Tak, jak spodziewałem się: średnia wartość dla RN i USN są bardzo zbliżone. Nadspodziewanie wysoki (przynajmniej dla mnie) wskaźnik osiągnęła Regia Marina.
OdpowiedzUsuńŁK
Włoską flotę "odmłodziła duża ilość wybudowanych w latach 1916-1919 ścigaczy (MAS), a także pochodząca z lat 1916-1921 liczna grupa trałowców i stosunkowo młoda flota podwodna.
UsuńJKS
A więc głównie "drobnoustroje". Gdybyśmy ograniczyli porównanie do najcięższych typów okrętów artyleryjskich (tj. pancerników i krążowników) - Włosi wypadliby słabo, jednak zgodnie (chyba) ze stanem faktycznym tej floty. Na ile więc przyjęte wskaźniki uśrednień odzwierciedlają stan rzeczy? Pytanie ma, oczywiście, charakter retoryczny.
UsuńŁK
Statystyka jest ... tylko statystyką. Człowiek i pies na spacerze mają statystycznie po trzy nogi. Dlatego - jak napisałem - "gołe" liczby wymagają objaśnień i interpretacji.
UsuńJKS