Okręt badawczy typu Jan Heweliusz 1929 (1 szt.)
Ponieważ
nasza aktywność naukowo-badawcza na oceanach wciąż rośnie, „zagoniony” Mikołaj Kopernik nie może nastarczyć
potrzebom. Dla ulżenia jego ciężkiej doli, zbudowano drugi okręt przeznaczony
do prac naukowo-badawczych.
O ile
Mikołaj Kopernik był stylizowany na „oldtimera”, to Jan Heweliusz jest taki bardziej „modern” Niektórzy mogą uznać, że
nawet za bardzo. Jednostka posiada dobrą prędkość, aby podróż do celu zbytnio
badaczom się nie dłużyła oraz ogromny zasięg i autonomiczność, pozwalające na
długotrwałą działalność z dala od „cywilizacji” Dzielność morska pozwala
okrętowi nie bać się najbardziej burzliwych miejsc na oceanach, a pasażerom
zapewnić najwyższy możliwy komfort.
Prócz
stałej załogi, jednostka może zabrać na pokład ok. 70-osobowy zespół naukowców,
a także 560 t ładunku. Taka ilość przewożonego ładunku umożliwia zakładanie stacji
naukowo-badawczych na eksplorowanych wybrzeżach. Kilka dużych łodzi motorowych
pozwala na jednoczesną pracę osobnych zespołów.
Szkoda,
że kolega Widmo777 już się na blogu nie udziela, mam wrażenie, że ten okręt
przypadłby mu do gustu.
Jan Heweliusz, Poland Research ship laid down
1929
Displacement:
2 346
t light; 2 415 t standard; 3 405 t normal; 4 197 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(301,13
ft / 295,28 ft) x 49,21 ft x (16,40 / 19,27 ft)
(91,79
m / 90,00 m) x 15,00 m x (5,00 / 5,87 m)
Armament:
2
- 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal guns - 5,89lbs / 2,67kg shells, 180 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1920 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts
2
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 750 per gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on centreline, aft evenly
spread 2 raised mounts
Weight of broadside 12 lbs / 5 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 5 452 shp / 4 067 Kw = 17,50 kts
Range
25 000nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 782 tons
Complement:
222
- 289
Cost:
£0,320
million / $1,278 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
4 tons, 0,1%
- Guns: 4 tons, 0,1%
Machinery:
167 tons, 4,9%
Hull,
fittings & equipment: 1 615 tons, 47,4%
Fuel,
ammunition & stores: 1 059 tons, 31,1%
Miscellaneous
weights: 560 tons, 16,4%
- Hull below water: 560 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 861 lbs / 6 287 Kg = 560,0 x 2,2
" / 57 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,70
Metacentric
height 4,2 ft / 1,3 m
Roll
period: 10,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, rise aft of midbreak, low quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,525
Length
to Beam Ratio: 6,00 : 1
'Natural
speed' for length: 17,18 kts
Power
going to wave formation at top speed: 49 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
Stern
overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 19,03 ft /
5,80 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Forward deck: 15,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Aft deck: 45,00%, 17,06 ft / 5,20 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Quarter deck: 20,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Average freeboard: 14,35 ft / 4,37 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 35,6%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 124,7%
Waterplane
Area: 9 682 Square feet or 899 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 377%
Structure
weight / hull surface area: 108 lbs/sq ft or 526 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,61
-
Longitudinal: 4,38
-
Overall: 1,78
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the
heaviest weather
Sylwetka okrętu wykazuje bodaj 30-letni progres. Gdyby na rufie, w miejsce motorowych łodzi roboczych, było lądowisko śmigłowca - okręt wyglądałby zgoła współcześnie. I tyle w temacie ...
OdpowiedzUsuńŁK
Idealna zbieżność opinii...:)
UsuńPiotr
Panowie, nie przesadzajcie! Owszem, okręt jest - jak napisałem - "modern", ale nie porównujmy go ze współczesnymi. Zanim zabrałem się do "Heweliusza" pooglądałem sobie zdjęcia i sylwetki co najmniej kilkudziesięciu okrętów badawczych z różnych lat. Te naprawdę współczesne czasami w ogóle nie przypominają okrętów. U "Heweliusza" w stosunku do współczesności większość elementów wygląda wprost archaicznie (nadbudówki, komin, łodzie, żurawie, tratwy, działa itd.). Obiektywnie "Heweliusza" sytuowałbym najdalej w latach 1945-50.
UsuńJKS
Kolego Piotrze: nieczęsto nam się to przydarza,więc tym bardziej cieszy! :)
UsuńŁK
Przynajmniej ma uzbrojenie bardziej zbliżone do normalnego niż do fortec z lat 40.
UsuńUzbrojenie to bodaj jedyny parametr, który "trzyma" realia epoki przełomu lat 20-tych i 30-tych.
UsuńŁK
A czy mógłby kolega ŁK wymienić, co konkretnie (prócz masztu) "nie trzyma realiów epoki"? Będę wiedział, czego w przyszłości unikać :)
UsuńJKS
Mam to wszystko wyegzemplifikować? Szczerze - nie chce mi się! A maszt też jest nie z tej epoki. :)
UsuńŁK
Napisałem "prócz masztu", bo on rzeczywiście jest z przyszłości.
UsuńJak Ci się nie chce, to nie wymieniaj. Ponieważ z ogólnikami nie da się polemizować, to i ja zaoszczędzę czasu.
JKS
"Obiektywnie Heweliusza sytuowałbym najdalej w latach 1945-50", jaki jest zatem sens datowania go na 1929 rok? Nie wspomnę, że rubież 1945 - 1950 jest i tak nie do przyjęcia. I wycofuję się z dalszej dyskusji, bo rzeczywiście szkoda czasu.
UsuńŁK
W każdej dziedzinie i w każdej epoce zdarzają się projekty czy pomysły wyprzedzające swoją epokę. Albo zostają masowo powielane i stają się przełomem, albo - znacznie częściej - po dłuższej lub krótszej fascynacji idą w zapomnienie (do czasu). Powiedzmy, że ten okręt jest tym drugim przypadkiem.
UsuńJKS
I jeszcze ad vocem: "w każdej epoce zdarzają się projekty czy pomysły wyprzedzające swoją epokę" - kluczowe są słowa "zdarzają się", co oznacza, że nie jest to stan permanentny!
UsuńŁK
U mnie też się zdarzają, może tylko trochę częściej... :)
UsuńJKS
Wracam ze szpitala by zobaczyć co no blogu,a tu się mnie wspomina :)
OdpowiedzUsuńNareszcie będę mógł się udzielać na blogu regularnie,(na moim tablecie w szpitalu trudno się pisze).
Co do jednostki , ''modern'' dobrze do niej pasuje ,wreszcie mamy drugą jednostkę badawczą ,bo Kopernik jest już trochę przeciążony robotą.
Osobiście mi się podoba :D
Witam serdecznie i życzę zdrowia!
UsuńJKS