niedziela, 1 listopada 2015

Okręt badawczy typu Jan Heweliusz 1929 (1 szt.)



Okręt badawczy typu Jan Heweliusz 1929 (1 szt.)

Ponieważ nasza aktywność naukowo-badawcza na oceanach wciąż rośnie, „zagoniony” Mikołaj Kopernik nie może nastarczyć potrzebom. Dla ulżenia jego ciężkiej doli, zbudowano drugi okręt przeznaczony do prac naukowo-badawczych.
O ile Mikołaj Kopernik był stylizowany na „oldtimera”, to Jan Heweliusz jest taki bardziej „modern” Niektórzy mogą uznać, że nawet za bardzo. Jednostka posiada dobrą prędkość, aby podróż do celu zbytnio badaczom się nie dłużyła oraz ogromny zasięg i autonomiczność, pozwalające na długotrwałą działalność z dala od „cywilizacji” Dzielność morska pozwala okrętowi nie bać się najbardziej burzliwych miejsc na oceanach, a pasażerom zapewnić najwyższy możliwy komfort.
Prócz stałej załogi, jednostka może zabrać na pokład ok. 70-osobowy zespół naukowców, a także 560 t ładunku. Taka ilość przewożonego ładunku umożliwia zakładanie stacji naukowo-badawczych na eksplorowanych wybrzeżach. Kilka dużych łodzi motorowych pozwala na jednoczesną pracę osobnych zespołów.
Szkoda, że kolega Widmo777 już się na blogu nie udziela, mam wrażenie, że ten okręt przypadłby mu do gustu.


Jan Heweliusz, Poland Research ship laid down 1929

Displacement:
            2 346 t light; 2 415 t standard; 3 405 t normal; 4 197 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (301,13 ft / 295,28 ft) x 49,21 ft x (16,40 / 19,27 ft)
            (91,79 m / 90,00 m) x 15,00 m  x (5,00 / 5,87 m)

Armament:
      2 - 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal guns - 5,89lbs / 2,67kg shells, 180 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 750 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on centreline, aft evenly spread 2 raised mounts
      Weight of broadside 12 lbs / 5 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 5 452 shp / 4 067 Kw = 17,50 kts
            Range 25 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 782 tons

Complement:
            222 - 289

Cost:
            £0,320 million / $1,278 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 0,1%
               - Guns: 4 tons, 0,1%
            Machinery: 167 tons, 4,9%
            Hull, fittings & equipment: 1 615 tons, 47,4%
            Fuel, ammunition & stores: 1 059 tons, 31,1%
            Miscellaneous weights: 560 tons, 16,4%
               - Hull below water: 560 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 861 lbs / 6 287 Kg = 560,0 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,70
            Metacentric height 4,2 ft / 1,3 m
            Roll period: 10,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise aft of midbreak, low quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,525
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 17,18 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Forward deck:       15,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Aft deck:    45,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Quarter deck:        20,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      14,35 ft / 4,37 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 35,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 124,7%
            Waterplane Area: 9 682 Square feet or 899 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 377%
            Structure weight / hull surface area: 108 lbs/sq ft or 526 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,61
                        - Longitudinal: 4,38
                        - Overall: 1,78
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather


15 komentarzy:

  1. Sylwetka okrętu wykazuje bodaj 30-letni progres. Gdyby na rufie, w miejsce motorowych łodzi roboczych, było lądowisko śmigłowca - okręt wyglądałby zgoła współcześnie. I tyle w temacie ...
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Idealna zbieżność opinii...:)

      Piotr

      Usuń
    2. Panowie, nie przesadzajcie! Owszem, okręt jest - jak napisałem - "modern", ale nie porównujmy go ze współczesnymi. Zanim zabrałem się do "Heweliusza" pooglądałem sobie zdjęcia i sylwetki co najmniej kilkudziesięciu okrętów badawczych z różnych lat. Te naprawdę współczesne czasami w ogóle nie przypominają okrętów. U "Heweliusza" w stosunku do współczesności większość elementów wygląda wprost archaicznie (nadbudówki, komin, łodzie, żurawie, tratwy, działa itd.). Obiektywnie "Heweliusza" sytuowałbym najdalej w latach 1945-50.

      JKS

      Usuń
    3. Kolego Piotrze: nieczęsto nam się to przydarza,więc tym bardziej cieszy! :)
      ŁK

      Usuń
    4. Przynajmniej ma uzbrojenie bardziej zbliżone do normalnego niż do fortec z lat 40.

      Usuń
    5. Uzbrojenie to bodaj jedyny parametr, który "trzyma" realia epoki przełomu lat 20-tych i 30-tych.
      ŁK

      Usuń
    6. A czy mógłby kolega ŁK wymienić, co konkretnie (prócz masztu) "nie trzyma realiów epoki"? Będę wiedział, czego w przyszłości unikać :)

      JKS

      Usuń
    7. Mam to wszystko wyegzemplifikować? Szczerze - nie chce mi się! A maszt też jest nie z tej epoki. :)
      ŁK

      Usuń
    8. Napisałem "prócz masztu", bo on rzeczywiście jest z przyszłości.
      Jak Ci się nie chce, to nie wymieniaj. Ponieważ z ogólnikami nie da się polemizować, to i ja zaoszczędzę czasu.

      JKS

      Usuń
    9. "Obiektywnie Heweliusza sytuowałbym najdalej w latach 1945-50", jaki jest zatem sens datowania go na 1929 rok? Nie wspomnę, że rubież 1945 - 1950 jest i tak nie do przyjęcia. I wycofuję się z dalszej dyskusji, bo rzeczywiście szkoda czasu.
      ŁK

      Usuń
    10. W każdej dziedzinie i w każdej epoce zdarzają się projekty czy pomysły wyprzedzające swoją epokę. Albo zostają masowo powielane i stają się przełomem, albo - znacznie częściej - po dłuższej lub krótszej fascynacji idą w zapomnienie (do czasu). Powiedzmy, że ten okręt jest tym drugim przypadkiem.

      JKS

      Usuń
    11. I jeszcze ad vocem: "w każdej epoce zdarzają się projekty czy pomysły wyprzedzające swoją epokę" - kluczowe są słowa "zdarzają się", co oznacza, że nie jest to stan permanentny!
      ŁK

      Usuń
    12. U mnie też się zdarzają, może tylko trochę częściej... :)

      JKS

      Usuń
  2. Wracam ze szpitala by zobaczyć co no blogu,a tu się mnie wspomina :)
    Nareszcie będę mógł się udzielać na blogu regularnie,(na moim tablecie w szpitalu trudno się pisze).
    Co do jednostki , ''modern'' dobrze do niej pasuje ,wreszcie mamy drugą jednostkę badawczą ,bo Kopernik jest już trochę przeciążony robotą.
    Osobiście mi się podoba :D

    OdpowiedzUsuń