sobota, 28 lutego 2015

Wiadomości z floty nr 9/3/1923



Wiadomości z floty nr 9/3/1923

Okręty.
Sprzedano na Litwę torpedowiec Puma (DT-4 1908) za kwotę 213 tys. zł.
Skreślony z listy floty został ostatni węglowiec Karkonosze (CS-3 1901). Okręt został sprzedany cywilnemu armatorowi za kwotę 1 196 tys. zł. Z uwagi na znikomą pozostającą we flocie ilość okrętów z kotłami opalanymi węglem, węglowce definitywnie znikają z jej składu.
Skreślony z listy floty i złomowany został ostatni okręt podwodny typu Łosoś (Głowacica SS-7 1908). Rolę szkolnych okrętów podwodnych przejmą dwie jednostki typu Barrakuda (Murena SS-9 1911 i Belona SS-10 1911).
Kolonie.
Nadal trwa szkolenie i formowanie jednostek tubylczych w koloniach.
Zakończono budowę rezerwowej bazy floty w Manggar na Belitung. W ramach tych prac zamontowano na wybrzeżu ściągniętą z Władysława IV (obecnie okręt-cel) średnią i lekką artylerię: 8x152 mm, 9x75 mm i 9x47 mm.
Na ukończeniu są prace budowlane w bazach zaopatrzeniowych Szantou i Hangczou.
Na Pembie zakończono budowę portu głębokowodnego w Chake Chake. Niejako z tej okazji nazwa  miejscowości została zmieniona na Portus Regius. W sąsiedztwie portu rozpoczęto budowę stoczni remontowo-produkcyjnej MW. W najbliższych dniach ukaże się aktualna mapka Pemby obejmująca wszystkie zakończone prace fortyfikacyjne i budowlane.
Inne.
Okręt badawczy Mikołaj Kopernik zakończył badania atolu Bora-Bora. Dokonano ciekawych odkryć archeologicznych dotyczących cywilizacji dawnych jego mieszkańców. Choć nie zostały one jeszcze do końca opracowane i wydane drukiem, to już wzbudziły duże zainteresowanie specjalistów na całym świecie. Spore znaczenie mają także wyniki badań pływów na tym obszarze. Z zadowoleniem informuję Kolegów, że w związku z naszymi osiągnięciami naukowo-badawczymi w ostatnich latach, stale rośnie nasz prestiż w międzynarodowym środowisku naukowym.
Na skutek błędu nawigacyjnego, weszła na rafę koralową stacjonująca na Pembie kanonierka Mantykora (GB-10 1921). Uszkodzenia nie okazały się poważne i zostały usunięte na miejscu. Dowódca okrętu kmdr ppor. Zamoyski otrzymał naganę.
Budżet.
Rok budżetowy 1923 zakończył się nadwyżką w wysokości 14 528 tys. zł., co stanowi ok. 0,6% założonego budżetu. Środki te zostaną przeniesione na rok przyszły.
Plany.
Na rok 1924 planuje się budowę: 8 ścigaczy torpedowych i 2 artyleryjskich, 2 lekkich krążowników, 4 kanonierek rzeczno-morskich, 1 zaopatrzeniowca, 2 oceanicznych okrętów podwodnych, 3 holowników portowych i 3 ścigaczy okrętów podwodnych.
Jeśli budżet na to pozwoli, to dodatkowo zbudowane zostaną 4 średniej wielkości trałowce lub 4 pełnomorskie eskortowce.

4 komentarze:

  1. No, z budżetem nie jest najgorzej. :)
    Okręty którymi jestem zainteresowany:
    Oceaniczne okręty podwodne
    eskortowce
    Ścigacze okrętów podwodnych
    Krążowniki lekkie
    A więc Portus Regius. czyli nie będziemy nikogo (chyba) denerwować. :)
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Budżet wyszedł na plus dzięki pozbyciu się wielu starych jednostek i wstrzymaniu budowy lekkich krążowników na rzecz tańszych niszczycieli. Teraz budowa krążowników została "odwieszona" i w tym roku już je zobaczymy.

      JKS

      Usuń
  2. Witam

    Czy można prosić o informacje uzupełniająca jaki jest kurs wymiany złotówek na ówczesne USD – tak, żeby móc porównywać np. nadwyżkę z kosztami okrętów?
    Jeśli dobrze zrozumiałem, to w budżet wchodzą koszty okrętów zamówionych w danym roku. Czy także przez „Na rok 1924 planuje się budowę” rozumiesz początek budowy w roku 1924, czy też włączenie do floty?

    Niezależnie od interpretacji mam trzy obserwacje.
    1. W planie rocznym nie ma żadnego niszczyciela, a według moich obliczeń w 1924 będzie 20 nowoczesnych niszczycieli - to wciąż wydaje mi się mało. Więc spodziewałem się kontynuowania tradycji budowy 4 niszczyciele co roku.
    2. Też mam wrażenie, że obecna liczba trałowców (7 większych i 10 małych, jeśli się nie mylę) jest nie wystarczająca. Więc ja bym glosował za trałowcami w planie 1924.
    3. Potencjał stoczniowy roczny to o ile pamiętam ponad 160 tys ton. A plan 1924 przewiduje tak szacunkowo mniej niż 40 tys ton. Mam nadzieję, że stocznie mają jakieś inne zamówienia, bo inaczej generują straty.

    Pozdrawiam
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      Przyjmuję 1£ = 23 zł., czyli 1USD = 5,75 zł.
      Do budżetu jest wliczany koszt okrętów zamówionych, nawet jeśli ukończenie niektórych z nich przewidziane jest na lata następne. Szerzej na ten temat pisałem w komentarzu do posta "Wiadomości z floty nr 7/1/1923" z 10.02.2015. Sformułowanie „Na rok 1924 planuje się budowę” oznacza, że wymienione jednostki pojawią się w postach w tym roku "blogowym" Ogólnie okręty w postach pojawiają się w momencie oddania do użytku pierwszej jednostki typu.
      Ad 1. Będą w roku przyszłym, teraz muszę wreszcie skończyć te lekkie krążowniki.
      Ad 2. Zadecyduje budżet, być może będą i trałowce, i eskortowce.
      Ad 3. Trwa budowa okrętów rozpoczętych w latach poprzednich (m.in. pancernika, niszczycieli, OP). Również trwa budowa okrętów dla Chin (ciężki krążownik, 2 niszczyciele, OP). Niestety nie zawsze da się zapewnić pełne "obłożenie" zamówieniami na nowe jednostki MW. W "wolnych chwilach" stocznie wykonują remonty okrętów oraz zamówienia cywilne lub zewnętrzne.
      Pozdrawiam -

      JKS

      Usuń