niedziela, 1 marca 2015

Pemba - zagospodarowanie



Pemba - zagospodarowanie

Ponieważ zakończył się I etap „zagospodarowania” Pemby przedstawiam poniżej mapkę przedstawiającą wyniki tych prac.


W II etapie przewiduje się m.in. budowę stoczni remontowo-produkcyjnej w Portus Regius oraz drugiego portu w okolicy miejscowości Kiwani. Aktualnie okręt hydrograficzny Pacyfik prowadzi prace badawczo-pomiarowe, mające określić możliwości i warunki budowy tego portu. Planuje się także dalsze umacnianie wybrzeża wschodniego pomiędzy bateriami nr 2 i 7, jako najdogodniejszego dla ewentualnego nieprzyjacielskiego desantu.
Istnieją także plany (ale to już w ewentualnym III etapie) budowy na wyspie Misali najcięższej baterii nadbrzeżnej (356 lub 406 mm).

12 komentarzy:

  1. Twierdza wreszcie zaczęła nabierać kształtu :3

    OdpowiedzUsuń
  2. Robi odpowiednie wrażenie! Myślę, że wschodnie wybrzeże należałoby wyposażyć w baterię półbaterię (2 działa) 283 mm - kosztem zredukowania baterii 8-calowej do rozmiaru półbaterii. A, jeśli dodatkowa półbateria najcięższa (2 działa) na wyspie Misali - to koniecznie 16-calówki. Ogólna koncepcja ufortyfikowania wyspy wydaje się bardzo spójna logicznie!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jak napisałem, środkowe wybrzeże wschodnie wymaga troski. Już po opublikowaniu posta znalazłem na wschód od miejscowości Ole wzgórze nadające się na stanowisko baterii 283 mm. Lokalizacja tej baterii powyżej poziomu morza daje lepsze warunki obserwacji i dodatkowo nie naraża na jej ogarnięcie przez pierwszą falę desantu.
      Zgadzam się na 16-calówki na Misali i to nie dwie, a cztery. Będzie tylko mały kłopot z zaopatrzeniem tej baterii. Tonowych "kuferków" byle czym się nie przewiezie, trzeba będzie na wyspie urządzić przystań wyładowczą, najlepiej z kolejką (może być "na popych") rozwożącą amunicję do dział. Zresztą czym ja się teraz martwię, większy problem będzie podczas montażu samej baterii.

      JKS

      Usuń
    2. Jeśli ma być nowocześnie, to transport amunicji i wyposażenia powinien odbywać się wąskotorową kolejką dieslowską (z zębnicą do pokonywania stromych odcinków trasy).
      ŁK

      Usuń
    3. Dobry pomysł, ale ja zaczynam się martwić montażem baterii na tej wysepce. Normalnie ciężka artyleria nadbrzeżna występuję u mnie w wieżach pancernych identycznych, lub prawie identycznych do okrętowych. Podwójna wieża 406 mm waży prawie 1400 t. Jak to dostarczyć na wyspę, jak wyładować i jak zamontować? W częściach? Toż trzeba by było założyć na wysepce całkiem spory zakład budowlano-montażowy. Czy trzeba będzie poprzestać na "gołych" działach osłoniętych najwyżej barbetami?

      JKS

      Usuń
    4. To było (tj. stanowisko otwarte osłonięte jedynie barbetą) dość częste rozwiązanie. Nie zawsze montaż pancernych wież, w bateriach nadbrzeżnych, był możliwy...
      ŁK

      Usuń
    5. Można by skopiować rozwiązanie niemieckie zastosowane na Niemieckiej baterii na Helu (lub tej z Norwegii) :
      http://photos.wikimapia.org/p/00/00/44/39/00_big.jpg (model bateriii helskiej)

      http://www.moysundet.no/picts/adolfkanon.jpg (Norwegia, w sumie ta sama konstrukcja)

      Informacje o "Harmacie":
      http://pl.wikipedia.org/wiki/40,6_cm_Schnelladekanone_C/34

      Na wysepce Misali można by było również "Zainstalować" przystań dla niewielkich jednostek (kutrów i patrolowców, oraz miejsce do tankowania kilku niszczycieli) w ten sposób można by "zakorkować" Zatoki przed przeciwnikiem potencjalnym. :)
      Kpt.G

      Usuń
    6. a jednak sprawia to wrażenia trochę sztuki dla sztuki (względnie demonstracji siły) - twierdza bowiem nie zazbepiecza szlaków handlowych do ważnych kolonii (jedyna ważniejsza jaką mamy to Togo), czy innych istotnych interesów. jakbyśmy mieli jakie istotne posiadłości na dalekim wschodzie, to bym rozumiał. W tym kontekscie wspomniane wczesniej zapytanie brytyjskiego MSZ, wydaje się byc bardzo zasadne

      Usuń
    7. Coś trzeba będzie wymyślić, jeśli pancerna wieża, to tylko montowana na miejscu z elementów. Będzie potrzeba brzegowa platforma wyładowcza (można ją później wykorzystać na przystań), sieć torów kolejki transportowej, duży, ruchomy żuraw montażowy (też montowany na miejscu) itp. Na szczęście wysepka jest płaska i transport poziomy nie będzie tak trudny.

      JKS

      Usuń
    8. Do anonimowego komentatora.
      Głównym przeznaczeniem twierdzy nie jest ochrona szlaków handlowych. Ma ona stanowić wysunięty punkt oparcia dla sił morskich w koloniach i niejako przedłużenie potencjału baz macierzystych na obszary zamorskie. Druga jej rola to punkt wypadowy dla ewentualnego zwalczania żeglugi nieprzyjaciela ma Oceanie Indyjskim. Czyli ogólnie jest to pozycja raczej ofensywna.
      Odpowiedź dla brytyjskiego MSZ oczywiście nie oddaje istoty rzeczy.

      JKS

      Usuń
    9. Po twojej ostatniej wypowiedzi (JKS), zacząłem się zastanawiać czy na Pembie pojawi się coś takiego jak Bunkier-Stocznia/Dok dla okrętów podwodnych. W sensie coś takiego jak te Bunkry budowane przez Niemców w czasie I i II wojny światowej?
      Okręty podwodne są jednak troszkę delikatne jeśli chodzi o naloty bombowe czy ostrzał z ciężkiej artylerii (chociaż Ja bym na miejscu przeciwnika nie ryzykował ostrzału z morza, nie dysponując co najmniej 8 ciężkimi okrętami). :) Budowa takich Bunkrów to byłoby dość poważne wsparcie i zabezpieczenie dla okrętów podwodnych. A warto dodać że również kutry torpedowe operujące w rejonie kanału La Manche, mogły liczyć na betonowe bunkry dla nich. :)
      Kpt.G

      Usuń
    10. Schrony dla OP? Być może, ale na razie to jeszcze melodia przyszłości.

      JKS

      Usuń