Lotnictwo morskie rok 1927
Przedstawiam
zaktualizowane zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą
używane w lotnictwie morskim w roku 1927.
Typ
|
Nazwa
|
Rok prod.
|
Załoga
|
Wymiary
|
Pow. nośna
|
Masa
|
Silniki
|
V max.
|
V wzn.
|
Pułap
|
Zasięg
|
Uzbrojenie
|
|||||||
S
|
L
|
H
|
własna
|
start.
|
km
|
nkm
|
dz.
|
bomby
|
torp.
|
||||||||||
osób
|
m
|
m
|
m
|
m2
|
kg
|
kg
|
KM
|
km/h
|
m/s
|
m
|
Mm
|
szt
|
szt
|
szt
|
kg
|
szt
|
|||
S a m o l o t y m y ś l i w s k i
e
|
|||||||||||||||||||
WSD-4M
|
Kondor
|
1923
|
1
|
9,6
|
7,0
|
2,9
|
29,3
|
1 055
|
1 655
|
1x440
|
227
|
6,9
|
7 500
|
375
|
2
|
||||
PWL-39M
|
Myszołów
|
1925
|
1
|
8,9
|
6,9
|
2,7
|
22,0
|
720
|
1 085
|
1x440
|
270
|
7,5
|
8 000
|
392
|
2
|
||||
S a m o l o t y b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-22B
|
Lelek
|
1922
|
2
|
14.8
|
9,5
|
3,4
|
34,7
|
1 387
|
2 500
|
1x450
|
214
|
4,5
|
6 700
|
432
|
3
|
400
|
|||
CZL-26B
|
Emu
|
1925
|
5
|
20,4
|
13,6
|
5,1
|
105,8
|
3 194
|
5 725
|
2x480
|
190
|
3,3
|
4 150
|
531
|
5
|
1 250
|
|||
PFS-4B
|
Skowronek
|
1925
|
2
|
12,8
|
9,5
|
3,3
|
39,3
|
1 920
|
2 600
|
1x440
|
198
|
4,2
|
6 000
|
498
|
3
|
500
|
|||
S a m o l o t y b o m b o w e n u r k u j ą c e
|
|||||||||||||||||||
S a m o l o t y t o r p e d o w o
- b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-32TB
|
Puszczyk
|
1924
|
2
|
16,8
|
10,2
|
3,4
|
47,3
|
2 302
|
3 810
|
1x520
|
192
|
4,0
|
6 050
|
549
|
3
|
750
|
1
|
||
PWL-42TB
|
Puchacz
|
1926
|
2
|
13,7
|
10,4
|
3,4
|
39,4
|
1 680
|
3 090
|
1x560
|
221
|
4,2
|
6 100
|
590
|
3
|
750
|
1
|
||
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-17RB
|
Kakapo
|
1924
|
2
|
14,1
|
9,1
|
3,6
|
51,4
|
1 490
|
2 558
|
1x360
|
175
|
3,5
|
5 500
|
324
|
3
|
250
|
|||
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z e
|
|||||||||||||||||||
CZL-16R
|
Pliszka
|
1923
|
2
|
12,7
|
8,7
|
3,2
|
45,0
|
1 487
|
1 920
|
1x400
|
202
|
3,9
|
6 000
|
275
|
3
|
125
|
|||
LWS-6R
|
Dudek
|
1926
|
2
|
9,4
|
8,2
|
3,1
|
33,2
|
1 246
|
1 915
|
1x360
|
207
|
5,5
|
6 400
|
540
|
4
|
100
|
|||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e m y ś l i w s k i e
|
|||||||||||||||||||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
CZL-16HR
|
Słonka
|
1923
|
2
|
12,7
|
8,7
|
3,2
|
45,0
|
1 487
|
2 095
|
1x400
|
185
|
3,6
|
6 000
|
252
|
3
|
50
|
|||
PWL-53HR
|
Czajka
|
1927
|
2
|
13,5
|
9,6
|
3,7
|
44,0
|
1 409
|
1 990
|
1x360
|
182
|
3,3
|
5 900
|
366
|
1
|
50
|
|||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e t o r p e d o w o - b o m b
o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-19HTB
|
Maskonur
|
1922
|
2
|
17,3
|
10,7
|
3,9
|
70,2
|
2 646
|
4 195
|
1x663
|
196
|
4,2
|
6 300
|
621
|
2
|
725
|
1
|
||
PWL-42HTB
|
Burzyk
|
1926
|
2
|
13,7
|
10,4
|
3,4
|
39,4
|
1 680
|
3 090
|
1x560
|
199
|
4,1
|
6 100
|
531
|
3
|
750
|
1
|
||
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
PWL-23HR
|
Kulik
|
1922
|
3
|
16,0
|
11,5
|
3,7
|
58,0
|
1 620
|
2 520
|
2x180
|
150
|
3,1
|
3 600
|
270
|
2
|
100
|
|||
CZL-22HR
|
Bekas
|
1924
|
2
|
12,4
|
9,9
|
3,1
|
43,0
|
850
|
1 360
|
1x180
|
180
|
3,1
|
3 000
|
246
|
1
|
25
|
|||
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-28HRB
|
Fregata
|
1924
|
4
|
22,5
|
15,6
|
5,5
|
125,0
|
3 600
|
5 400
|
2x440
|
176
|
3,5
|
5 500
|
681
|
4
|
200
|
|||
PWL-28HRB(m)
|
Fregata
|
1927
|
4
|
22,5
|
15,6
|
5,5
|
125,0
|
3 658
|
5 496
|
2x440
|
173
|
3,4
|
5 400
|
667
|
3
|
1
|
200
|
Uwagi,
co do poszczególnych typów samolotów:
-
wprowadzone zostały do użytku samoloty typów: PWL-53HR Czajka, i PWL-28HRB(m)
Fregata, będący wersją samolotu PWL-28HRB
przeznaczoną do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych.
W
następnym 1928 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby pięciu nowych
typów samolotów: myśliwskiego, rozpoznawczo-bombowego, myśliwskiego wodnosamolotu
pływakowego, rozpoznawczego wodnosamolotu pływakowego oraz rozpoznawczej łodzi
latającej.
Samoloty, tradycyjnie, bardzo mi się podobają. Wyróżniłbym: myśliwiec "Myszołów" (duży potencjał modernizacyjny, można zastosować, w następnej wersji, znacznie mocniejszy silnik, np. 560 KM i 2 nkm 13 mm), bombowiec "Emu" (przydałyby się mocniejsze silniki) i łódź latającą "Fregata" w najnowszej wersji (także postuluję mocniejsze silniki - ewidentny niedobór mocy!). Działko, jak sądzę, jest 25 mm? Samoloty torpedowo-bombowe "Puchacz" i "Burzyk" to dwie wersje tego samego płatowca. Parametry porównywalne ze sławnym brytyjskim "Swordfishem". I tu mam wątpliwość, czy różnica w rozwijanej prędkości maksymalnej będzie tak nieznaczna. Wodnosamolot pływakowy to znacznie mniej doskonały, pod względem aerodynamiki, twór.
OdpowiedzUsuńŁK
Cieszę się, że przynajmniej samoloty Ci się podobają :).
Usuń"Myszołów" i "Emu" pojawiły się już 2 lata temu. "Myszołów" jest lekkim i zwrotnym myśliwcem "manewrowym", zwiększenie mocy silnika (a więc i masy) pozbawiłoby go tych zalet za cenę niewielkiego wzrostu prędkości. Myśliwiec "szybkościowy" wejdzie do uzbrojenia w roku przyszłym.
Zgadzam się natomiast z postulatem wzmocnienia silników "Emu" i obu "Fregat" Prawdopodobnie wkrótce zastosuję u nich silniki 520 KM (takie, jak u "Puszczyka").
Działko "Fregaty" rzeczywiście ma kaliber 25 mm.
Zgadza się, że "Puchacz" i "Burzyk" to wersje lądowa i wodna tego samego płatowca. Przy dobrze wyprofilowanych pływakach i mocującej je konstrukcji, różnica w parametrach nie powinna być zbyt wielka. Nie dysponuję niestety możliwością (ani umiejętnością) wykonania precyzyjnych obliczeń, więc przyjmuję pewne dane "na wyczucie", szukając inspiracji w realnie istniejących konstrukcjach.
JKS
Dla Mitsubishi A6M różnica prędkości wersji lądowej i pływakowej wynosiła przeszło 100 km/h, to jest prawie 20% prędkości maksymalnej wersji lądowej. Przy mniejszych prędkościach (mniejszy wpływ oporu powietrza), oraz zważywszy, że dodatkowo A6M "lądowy" miał przewagę nad pływakami w postaci chowanego podwozia, ja bym zakładał w 1927r 10% różnicy w prędkości.
UsuńOśmielę się przypomnieć postulat zamówienia ciężkiej łodzi latającej extra wielkiego zasięgu do komunikacji z koloniami.
H_Babbock
Chyba faktycznie prędkość wersji pływakowej powinna wahać się w granicach 200 km/h, przyjąłem 199, zaraz poprawię.
UsuńŁodzie latające o zasięgu ponad 1000 Mm pojawią się w naszej MW dopiero na początku lat 30-tych. W tej chwili łączność pocztową utrzymują z koloniami samoloty cywilne. Jest to oczywiście łączność "etapowa"; najdalej położoną kolonię od metropolii dzieli ok. 9600 Mm w linii prostej (Gdańsk-Apia). Samoloty, które potrafią sprawnie zapewnić łączność na takim dystansie pojawią się dużo później.
JKS
Parametry "Myszołowa" plasują go na ówczesnej "górnej półce" samolotów myśliwskich. Pełna zgoda. Myślę jednak, że wyposażenie go w mocniejszy silnik poprawiłoby dodatkowo jego osiągi w zakresie prędkości maksymalnej i pułapu operacyjnego. Nie sądzę, aby różnica w ciężarze jednostki napędowej pogorszyła znacząco właściwości manewrowe (zwrotność i prędkość wznoszenia) samolotu.Tym bardziej, że mówimy o wzroście mocy do poziomu 560 KM. Rozumiem, że Twój najmocniejszy silnik 663 KM jest już konstrukcją cokolwiek przestarzałą i dlatego używasz go tylko na jednym typie samolotu?
UsuńŁK
ŁK, myśliwiec, o którym marzysz wejdzie do służby w roku przyszłym. "Myszołowa" zostawmy takim, jakim teraz jest.
UsuńSilniki 180, 450 i 663 KM pochodzą z importu. W najbliższym czasie zostaną zastąpione przez jednostki napędowe produkcji krajowej. Umownie moce silników krajowych są wielokrotnościami 40 KM, więc odpowiednikami tych importowanych byłyby kolejno: 160-200, 440 i 640-680 KM.
JKS
Oprócz charakterystyk poszczególnych typów, przydała by się też informacja o ich liczebności i rozmieszczeniu :)
OdpowiedzUsuńdV
Może lepiej nie, bo jeszcze okaże się, że jesteśmy również lotniczym supermocarstwem! :)
UsuńŁK
"Jeżeli masz na myśli sumaryczny stan lotnictwa morskiego, to na dziś wygląda to tak:
Usuń- samoloty myśliwskie - 3 dywizjony, łącznie 93 samoloty;
- samoloty bombowe - 2 dywizjony bombowców lekkich, łącznie 62 samolotów, 1 dywizjon bombowców ciężkich, 22 samoloty;
- samoloty torpedowo-bombowe - 3 eskadry, łącznie 30 samolotów;
- samoloty rozpoznawczo-bombowe - 3 eskadry, łącznie 30 samolotów;
- samoloty rozpoznawcze - 3 eskadry, łącznie 30 samolotów;
- wodnosamoloty pływakowe rozpoznawcze - 2 eskadry, łącznie 20 samolotów;
- wodnosamoloty pływakowe torpedowo-bombowe - 1 eskadra 10 samolotów;
- łodzie latające rozpoznawcze - 2 eskadry, łącznie 20 samolotów;
- łodzie latające rozpoznawczo-bombowe - 1 eskadra 7 samolotów.
Razem 324 samoloty.
Zestawienie nie obejmuje lotnictwa w koloniach (ok. 100 samolotów) oraz lotnictwa zaokrętowanego (39 samolotów).
JKS"
Rok 1925, http://jksbattleship.blogspot.nl/2015/04/lotnictwo-morskie-rok-1925.html
Dziękuję Ci Stonk!
UsuńOd roku 1925 sytuacja troszkę się zmieniła, oczywiście na korzyść. W najbliższej przyszłości opracuję szczegółowe zestawienie - np. na początek roku 1928.
JKS