wtorek, 6 października 2015

Lotnictwo morskie rok 1927



Lotnictwo morskie rok 1927

Przedstawiam zaktualizowane zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą używane w lotnictwie morskim w roku 1927.

Typ
Nazwa
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
nkm
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
Mm
szt
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
WSD-4M
Kondor
1923
1
9,6
7,0
2,9
29,3
1 055
1 655
1x440
227
6,9
7 500
375
2




PWL-39M
Myszołów
1925
1
8,9
6,9
2,7
22,0
720
1 085
1x440
270
7,5
8 000
392
2




S a m o l o t y  b o m b o w e
PWL-22B
Lelek
1922
2
14.8
9,5
3,4
34,7
1 387
2 500
1x450
214
4,5
6 700
432
3


400

CZL-26B
Emu
1925
5
20,4
13,6
5,1
105,8
3 194
5 725
2x480
190
3,3
4 150
531
5


1 250

PFS-4B
Skowronek
1925
2
12,8
9,5
3,3
39,3
1 920
2 600
1x440
198
4,2
6 000
498
3


500

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e




















S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-32TB
Puszczyk
1924
2
16,8
10,2
3,4
47,3
2 302
3 810
1x520
192
4,0
6 050
549
3


750
1
PWL-42TB
Puchacz
1926
2
13,7
10,4
3,4
39,4
1 680
3 090
1x560
221
4,2
6 100
590
3


750
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
CZL-17RB
Kakapo
1924
2
14,1
9,1
3,6
51,4
1 490
2 558
1x360
175
3,5
5 500
324
3


250

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e
CZL-16R
Pliszka
1923
2
12,7
8,7
3,2
45,0
1 487
1 920
1x400
202
3,9
6 000
275
3


125

LWS-6R
Dudek
1926
2
9,4
8,2
3,1
33,2
1 246
1 915
1x360
207
5,5
6 400
540
4


100

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e




















W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
CZL-16HR
Słonka
1923
2
12,7
8,7
3,2
45,0
1 487
2 095
1x400
185
3,6
6 000
252
3


50

PWL-53HR
Czajka
1927
2
13,5
9,6
3,7
44,0
1 409
1 990
1x360
182
3,3
5 900
366
1


50

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-19HTB
Maskonur
1922
2
17,3
10,7
3,9
70,2
2 646
4 195
1x663
196
4,2
6 300
621
2


725
1
PWL-42HTB
Burzyk
1926
2
13,7
10,4
3,4
39,4
1 680
3 090
1x560
199
4,1
6 100
531
3


750
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
PWL-23HR
Kulik
1922
3
16,0
11,5
3,7
58,0
1 620
2 520
2x180
150
3,1
3 600
270
2


100

CZL-22HR
Bekas
1924
2
12,4
9,9
3,1
43,0
850
1 360
1x180
180
3,1
3 000
246
1


25

Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PWL-28HRB
Fregata
1924
4
22,5
15,6
5,5
125,0
3 600
5 400
2x440
176
3,5
5 500
681
4


200

PWL-28HRB(m)
Fregata
1927
4
22,5
15,6
5,5
125,0
3 658
5 496
2x440
173
3,4
5 400
667
3

1
200

 
 
 Uwagi, co do poszczególnych typów samolotów:
- wprowadzone zostały do użytku samoloty typów: PWL-53HR Czajka, i PWL-28HRB(m) Fregata, będący wersją samolotu PWL-28HRB przeznaczoną do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych.
W następnym 1928 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby pięciu nowych typów samolotów: myśliwskiego, rozpoznawczo-bombowego, myśliwskiego wodnosamolotu pływakowego, rozpoznawczego wodnosamolotu pływakowego oraz rozpoznawczej łodzi latającej.

10 komentarzy:

  1. Samoloty, tradycyjnie, bardzo mi się podobają. Wyróżniłbym: myśliwiec "Myszołów" (duży potencjał modernizacyjny, można zastosować, w następnej wersji, znacznie mocniejszy silnik, np. 560 KM i 2 nkm 13 mm), bombowiec "Emu" (przydałyby się mocniejsze silniki) i łódź latającą "Fregata" w najnowszej wersji (także postuluję mocniejsze silniki - ewidentny niedobór mocy!). Działko, jak sądzę, jest 25 mm? Samoloty torpedowo-bombowe "Puchacz" i "Burzyk" to dwie wersje tego samego płatowca. Parametry porównywalne ze sławnym brytyjskim "Swordfishem". I tu mam wątpliwość, czy różnica w rozwijanej prędkości maksymalnej będzie tak nieznaczna. Wodnosamolot pływakowy to znacznie mniej doskonały, pod względem aerodynamiki, twór.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że przynajmniej samoloty Ci się podobają :).
      "Myszołów" i "Emu" pojawiły się już 2 lata temu. "Myszołów" jest lekkim i zwrotnym myśliwcem "manewrowym", zwiększenie mocy silnika (a więc i masy) pozbawiłoby go tych zalet za cenę niewielkiego wzrostu prędkości. Myśliwiec "szybkościowy" wejdzie do uzbrojenia w roku przyszłym.
      Zgadzam się natomiast z postulatem wzmocnienia silników "Emu" i obu "Fregat" Prawdopodobnie wkrótce zastosuję u nich silniki 520 KM (takie, jak u "Puszczyka").
      Działko "Fregaty" rzeczywiście ma kaliber 25 mm.
      Zgadza się, że "Puchacz" i "Burzyk" to wersje lądowa i wodna tego samego płatowca. Przy dobrze wyprofilowanych pływakach i mocującej je konstrukcji, różnica w parametrach nie powinna być zbyt wielka. Nie dysponuję niestety możliwością (ani umiejętnością) wykonania precyzyjnych obliczeń, więc przyjmuję pewne dane "na wyczucie", szukając inspiracji w realnie istniejących konstrukcjach.

      JKS

      Usuń
    2. Dla Mitsubishi A6M różnica prędkości wersji lądowej i pływakowej wynosiła przeszło 100 km/h, to jest prawie 20% prędkości maksymalnej wersji lądowej. Przy mniejszych prędkościach (mniejszy wpływ oporu powietrza), oraz zważywszy, że dodatkowo A6M "lądowy" miał przewagę nad pływakami w postaci chowanego podwozia, ja bym zakładał w 1927r 10% różnicy w prędkości.
      Ośmielę się przypomnieć postulat zamówienia ciężkiej łodzi latającej extra wielkiego zasięgu do komunikacji z koloniami.
      H_Babbock

      Usuń
    3. Chyba faktycznie prędkość wersji pływakowej powinna wahać się w granicach 200 km/h, przyjąłem 199, zaraz poprawię.
      Łodzie latające o zasięgu ponad 1000 Mm pojawią się w naszej MW dopiero na początku lat 30-tych. W tej chwili łączność pocztową utrzymują z koloniami samoloty cywilne. Jest to oczywiście łączność "etapowa"; najdalej położoną kolonię od metropolii dzieli ok. 9600 Mm w linii prostej (Gdańsk-Apia). Samoloty, które potrafią sprawnie zapewnić łączność na takim dystansie pojawią się dużo później.

      JKS

      Usuń
    4. Parametry "Myszołowa" plasują go na ówczesnej "górnej półce" samolotów myśliwskich. Pełna zgoda. Myślę jednak, że wyposażenie go w mocniejszy silnik poprawiłoby dodatkowo jego osiągi w zakresie prędkości maksymalnej i pułapu operacyjnego. Nie sądzę, aby różnica w ciężarze jednostki napędowej pogorszyła znacząco właściwości manewrowe (zwrotność i prędkość wznoszenia) samolotu.Tym bardziej, że mówimy o wzroście mocy do poziomu 560 KM. Rozumiem, że Twój najmocniejszy silnik 663 KM jest już konstrukcją cokolwiek przestarzałą i dlatego używasz go tylko na jednym typie samolotu?
      ŁK

      Usuń
    5. ŁK, myśliwiec, o którym marzysz wejdzie do służby w roku przyszłym. "Myszołowa" zostawmy takim, jakim teraz jest.
      Silniki 180, 450 i 663 KM pochodzą z importu. W najbliższym czasie zostaną zastąpione przez jednostki napędowe produkcji krajowej. Umownie moce silników krajowych są wielokrotnościami 40 KM, więc odpowiednikami tych importowanych byłyby kolejno: 160-200, 440 i 640-680 KM.

      JKS

      Usuń
  2. Oprócz charakterystyk poszczególnych typów, przydała by się też informacja o ich liczebności i rozmieszczeniu :)
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może lepiej nie, bo jeszcze okaże się, że jesteśmy również lotniczym supermocarstwem! :)
      ŁK

      Usuń
    2. "Jeżeli masz na myśli sumaryczny stan lotnictwa morskiego, to na dziś wygląda to tak:
      - samoloty myśliwskie - 3 dywizjony, łącznie 93 samoloty;
      - samoloty bombowe - 2 dywizjony bombowców lekkich, łącznie 62 samolotów, 1 dywizjon bombowców ciężkich, 22 samoloty;
      - samoloty torpedowo-bombowe - 3 eskadry, łącznie 30 samolotów;
      - samoloty rozpoznawczo-bombowe - 3 eskadry, łącznie 30 samolotów;
      - samoloty rozpoznawcze - 3 eskadry, łącznie 30 samolotów;
      - wodnosamoloty pływakowe rozpoznawcze - 2 eskadry, łącznie 20 samolotów;
      - wodnosamoloty pływakowe torpedowo-bombowe - 1 eskadra 10 samolotów;
      - łodzie latające rozpoznawcze - 2 eskadry, łącznie 20 samolotów;
      - łodzie latające rozpoznawczo-bombowe - 1 eskadra 7 samolotów.
      Razem 324 samoloty.
      Zestawienie nie obejmuje lotnictwa w koloniach (ok. 100 samolotów) oraz lotnictwa zaokrętowanego (39 samolotów).

      JKS"
      Rok 1925, http://jksbattleship.blogspot.nl/2015/04/lotnictwo-morskie-rok-1925.html

      Usuń
    3. Dziękuję Ci Stonk!
      Od roku 1925 sytuacja troszkę się zmieniła, oczywiście na korzyść. W najbliższej przyszłości opracuję szczegółowe zestawienie - np. na początek roku 1928.

      JKS

      Usuń