wtorek, 11 kwietnia 2023

Niderlandzkie kanonierki typu Odin 1929-1930 (3 jednostki)

Niderlandzkie kanonierki typu Odin 1929-1930 (3 jednostki)

Prezentowane kanonierki są rozwinięciem typu Balder (post z dnia 29.01.2023). Od swoich poprzedniczek są większe, silniej uzbrojone, szybsze, a także posiadają większy zasięg. Ich zadania pokrywają się z okrętami typu Balder.
Mimo użycia w architekturze okrętu licznych elementów z kanonierek Balder, sylwetka Odina sprawia wrażenie masywnej, a nawet zwalistej; jest to efekt dziobowej superpozycji stanowisk artylerii głównej na stosunkowo krótkim kadłubie. Konstrukcja okrętu uwzględnia miejsce pod planowane za 2-3 lata stanowiska małokalibrowej artylerii plot.
Odin został zbudowany w stoczni A.F. Smulders w Schiedam, a kolejne dwie jednostki typu w stoczni Curaçao Droogdok Maatschappij w Willemstad. Wszystkie trzy okręty zostały detaszowane do Indii Zachodnich; zastąpią tam przebudowywane właśnie kanonierki typu Koetei.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość typowy dla szybszych jednostek kolonialnych.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 3xIx120/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1927, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19100 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 1xIx75/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1926, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10600 m;
- 5xIx13,2/78 FN P1919,
- 2xwbg z zapasem 48 bg.
Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie.
Inne
Okręty wyposażono w cztery radiostacje oraz szumonamiernik. 

Odin, Netherlands gunboat laid down 1928, launched 1928, completed 1929 (engine 1929)

Displacement:
            793 t light; 834 t standard; 952 t normal; 1 047 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (261,35 ft / 256,89 ft) x 35,43 ft x (7,87 / 8,44 ft)
            (79,66 m / 78,30 m) x 10,80 m  x (2,40 / 2,57 m)

Armament:
      3 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1927 Model
              3 x Single mounts on centreline ends, majority forward
                        1 raised mount - superfiring
      1 - 2,95" / 75,0 mm 60,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 400 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1926 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck
                        1 raised mount
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      3 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              3 x Single mounts on centreline, aft evenly spread
                        3 double raised mounts
      Weight of broadside 173 lbs / 79 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:                     Width (max)          Length (avg)             Height (avg)
            Main:            1,38" / 35 mm     178,48 ft / 54,40 m     14,11 ft / 4,30 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 107% of normal length
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                       -                                      -
            2nd:             0,59" / 15 mm                       -                                      -
    - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,79" / 20 mm
    - Conning towers: Forward 1,38" / 35 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 4 200 shp / 3 133 Kw = 19,85 kts
            Range 5 000nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 119 tons, at max displacement = 213 tons

Complement:
            85 - 111

Cost:
            £0,213 million / $0,852 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 50 tons, 5,3%
               - Guns: 39 tons, 4,1%
               - Weapons: 11 tons, 1,2%
            Armour: 230 tons, 24,2%
               - Belts: 145 tons, 15,2%
               - Armament: 9 tons, 0,9%
               - Armour Deck: 73 tons, 7,7%
               - Conning Tower: 3 tons, 0,3%
            Machinery: 129 tons, 13,5%
            Hull, fittings & equipment: 383 tons, 40,2%
            Fuel, ammunition & stores: 160 tons, 16,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 777 lbs / 1 260 Kg = 52,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,36
            Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
            Roll period: 11,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,32

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,465 / 0,477
            Length to Beam Ratio: 7,25 : 1
            'Natural speed' for length: 16,03 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                      Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Forward deck:       35,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Aft deck:                35,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Quarter deck:        14,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Average freeboard:                      11,22 ft / 3,42 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 56,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 147,0%
            Waterplane Area: 5 880 Square feet or 546 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 163%
            Structure weight / hull surface area: 48 lbs/sq ft or 232 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 2,01
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Odin (1929)
Bulgia (1929)
Heimdall (1930)

10 komentarzy:

  1. Tradycyjnie już prezentujesz nam bezprecedensowo silne, w stosunku do wyporności i osiąganej prędkości, okręty. Posiadają dodatkowo bardzo znaczny potencjał modernizacyjny w kontekście DWS. Podoba mi się niestandardowa sylwetka okrętów, z wyraźnie przemieszczonym na rufę kominem.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS. Zestaw dział uniwersalnych 120 mm + 75 mm wydaje się wątpliwy, ale wynika zapewne z ciągłego braku działek automatycznych 25 - 40 mm.

      Usuń
    2. Działo kaliber 75 mm może się przydać przeciwko piratom, szmuglerom itp, kiedy są poza zasięgiem karabinów maszynowych, a szkoda nam drogiej amunicji 120 mm. Może się też przydać w sytuacjach takich jak zamieszki w mieście portowym, kiedy nie chcemy pozabijać wszystkich uczestników owych zamieszek, ale chcemy ich porządnie nastraszyć wybuchającymi pociskami.

      Usuń
    3. Obydwa kalibry DP stosunkowo niedawno weszły do służby. Nawet tylko ćwiczebne ich użycie, pozwoli na porównawcze poznanie ich możliwości i ograniczeń.

      JKS

      Usuń
    4. ŁK, sprawdź swoją skrzynkę pocztową.

      JKS

      Usuń
    5. Przepraszam za zwłokę w odpowiedzi, ale dziś mam dość ciężki dzień na moim stanowisku pracy... :)
      ŁK

      Usuń
    6. @Stonk: przeciwko piratom jeszcze lepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie działka automatycznego ~ 40 mm. Już w końcu XIX wieku do takich właśnie celów stosowano powszechnie działka automatyczne 37 mm L/30 Maxim-Nordenfelt, których głównym zadaniem miało być odpieranie ataków małych torpedowców nieprzyjaciela. Nb. na niektórych okrętach montowano je w "gigantycznych" :) ilościach. Np. hiszpańskie krążowniki pancerne klasy "Princesa de Asturias" (w służbie od 1903-1904) miały po 10 szt.
      ŁK

      Usuń
  2. Trudno oceniać kanonierki, bo to specyficzny typ okrętów, często budowane pod potrzeby służby w czasie pokoju. Bardzo interesujące jest, że prawdziwa marynarka Holenderska preferowała kanonierki znacznie większe, silniejsze, choć wolniejsze: typy Flores (1926r, 1457ts, 3x150, 15w) i Johan Mauritius (1932r, 1537ts, 3x150, 15w). Mniejsze okręty, jak tutaj prezentowany Odin są słabe. W praktyce każda jednostka nieprzyjaciela, począwszy od niszczyciela, jest od nich silniejsza. Dlatego uważam, że kanonierki z działami 150mm miałyby znacznie większe możliwości bojowe.
    Jeśli chodzi o sylwetkę Odina, rzeczywiście nie proporcjonalną, - to warto spojrzeć do Navypedii na wygląd wspomnianych Flores i Mauritius. Według mnie udało się tam zachować proporcjonalny wygląd pomimo superpozycji dział.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W niderlandzkiej flocie mamy też większe kanonierki typu "Thor" (patrz post z 21.04.2022).
      Zwróć uwagę na wysokość pomostów na "Flores" i "JMvN" Gdybym ja takie zastosował, podniósłby się lament nad brakiem widoczności ze sterówki.

      JKS

      Usuń
    2. Większe, ale nie duże - Thor ma 1042ts.
      H_Babbock

      Usuń