Niderlandzkie kanonierki typu Odin 1929-1930 (3 jednostki)
Prezentowane kanonierki są
rozwinięciem typu Balder (post z dnia
29.01.2023). Od swoich poprzedniczek są większe, silniej uzbrojone, szybsze, a
także posiadają większy zasięg. Ich zadania pokrywają się z okrętami typu Balder.
Mimo użycia w architekturze okrętu
licznych elementów z kanonierek Balder,
sylwetka Odina sprawia wrażenie
masywnej, a nawet zwalistej; jest to efekt dziobowej superpozycji stanowisk artylerii
głównej na stosunkowo krótkim kadłubie. Konstrukcja okrętu uwzględnia miejsce
pod planowane za 2-3 lata stanowiska małokalibrowej artylerii plot.
Odin został zbudowany w stoczni A.F.
Smulders w Schiedam, a kolejne dwie jednostki typu w stoczni Curaçao Droogdok
Maatschappij w Willemstad. Wszystkie trzy okręty zostały detaszowane do Indii
Zachodnich; zastąpią tam przebudowywane właśnie kanonierki typu Koetei.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość typowy dla szybszych jednostek
kolonialnych.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever w dwu
maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 3xIx120/50
Bofors/Wilton-Fijenoord P1927, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19100 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 1xIx75/60
Bofors/Wilton-Fijenoord P1926, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 10600 m;
- 5xIx13,2/78
FN P1919,
-
2xwbg z zapasem 48 bg.
Do kierowania ogniem zamontowano
dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie.
Inne
Okręty wyposażono w cztery radiostacje
oraz szumonamiernik.
Odin, Netherlands gunboat laid down 1928, launched 1928, completed 1929
(engine 1929)
Displacement:
793 t light; 834 t
standard; 952 t normal; 1 047 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(261,35 ft / 256,89 ft)
x 35,43 ft x (7,87 / 8,44 ft)
(79,66 m / 78,30 m) x
10,80 m x (2,40 / 2,57 m)
Armament:
3 - 4,72" / 120 mm 50,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1927 Model
3 x Single mounts on centreline ends,
majority forward
1 raised
mount - superfiring
1 - 2,95" / 75,0 mm
60,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 400 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1926 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
1 raised
mount
2 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
3 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
3 x Single mounts on centreline, aft evenly
spread
3 double
raised mounts
Weight of broadside 173 lbs
/ 79 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 1,38" / 35 mm 178,48 ft / 54,40 m 14,11
ft / 4,30 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 107% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
2nd: 0,59" / 15 mm -
-
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
0,79" / 20 mm
- Conning towers: Forward
1,38" / 35 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
4 200 shp / 3 133 Kw = 19,85 kts
Range 5 000nm at
13,00 kts
Bunker normal = 119 tons, at max
displacement = 213 tons
Complement:
85 - 111
Cost:
£0,213 million / $0,852
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 50 tons, 5,3%
- Guns: 39 tons, 4,1%
- Weapons: 11 tons, 1,2%
Armour: 230 tons, 24,2%
- Belts: 145 tons, 15,2%
- Armament: 9 tons, 0,9%
- Armour Deck: 73 tons, 7,7%
- Conning Tower: 3 tons, 0,3%
Machinery: 129 tons,
13,5%
Hull, fittings &
equipment: 383 tons, 40,2%
Fuel, ammunition &
stores: 160 tons, 16,8%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
2 777 lbs / 1 260 Kg = 52,6 x 4,7
" / 120 mm shells or 1,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,36
Metacentric height 1,8
ft / 0,6 m
Roll period: 11,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,32
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,465 / 0,477
Length to Beam Ratio:
7,25 : 1
'Natural speed' for
length: 16,03 kts
Power going to wave
formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Forward deck: 35,00%, 11,15 ft / 3,40
m, 11,15 ft / 3,40 m
- Aft deck: 35,00%, 11,15 ft / 3,40 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Quarter deck: 14,00%, 11,15 ft /
3,40 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Average freeboard: 11,22 ft / 3,42 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 56,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 147,0%
Waterplane Area:
5 880 Square feet or 546 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 163%
Structure weight / hull
surface area: 48 lbs/sq ft or 232 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 2,01
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Odin (1929)
Bulgia (1929)
Heimdall (1930)
Tradycyjnie już prezentujesz nam bezprecedensowo silne, w stosunku do wyporności i osiąganej prędkości, okręty. Posiadają dodatkowo bardzo znaczny potencjał modernizacyjny w kontekście DWS. Podoba mi się niestandardowa sylwetka okrętów, z wyraźnie przemieszczonym na rufę kominem.
OdpowiedzUsuńŁK
PS. Zestaw dział uniwersalnych 120 mm + 75 mm wydaje się wątpliwy, ale wynika zapewne z ciągłego braku działek automatycznych 25 - 40 mm.
UsuńDziało kaliber 75 mm może się przydać przeciwko piratom, szmuglerom itp, kiedy są poza zasięgiem karabinów maszynowych, a szkoda nam drogiej amunicji 120 mm. Może się też przydać w sytuacjach takich jak zamieszki w mieście portowym, kiedy nie chcemy pozabijać wszystkich uczestników owych zamieszek, ale chcemy ich porządnie nastraszyć wybuchającymi pociskami.
UsuńObydwa kalibry DP stosunkowo niedawno weszły do służby. Nawet tylko ćwiczebne ich użycie, pozwoli na porównawcze poznanie ich możliwości i ograniczeń.
UsuńJKS
ŁK, sprawdź swoją skrzynkę pocztową.
UsuńJKS
Przepraszam za zwłokę w odpowiedzi, ale dziś mam dość ciężki dzień na moim stanowisku pracy... :)
UsuńŁK
@Stonk: przeciwko piratom jeszcze lepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie działka automatycznego ~ 40 mm. Już w końcu XIX wieku do takich właśnie celów stosowano powszechnie działka automatyczne 37 mm L/30 Maxim-Nordenfelt, których głównym zadaniem miało być odpieranie ataków małych torpedowców nieprzyjaciela. Nb. na niektórych okrętach montowano je w "gigantycznych" :) ilościach. Np. hiszpańskie krążowniki pancerne klasy "Princesa de Asturias" (w służbie od 1903-1904) miały po 10 szt.
UsuńŁK
Trudno oceniać kanonierki, bo to specyficzny typ okrętów, często budowane pod potrzeby służby w czasie pokoju. Bardzo interesujące jest, że prawdziwa marynarka Holenderska preferowała kanonierki znacznie większe, silniejsze, choć wolniejsze: typy Flores (1926r, 1457ts, 3x150, 15w) i Johan Mauritius (1932r, 1537ts, 3x150, 15w). Mniejsze okręty, jak tutaj prezentowany Odin są słabe. W praktyce każda jednostka nieprzyjaciela, począwszy od niszczyciela, jest od nich silniejsza. Dlatego uważam, że kanonierki z działami 150mm miałyby znacznie większe możliwości bojowe.
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o sylwetkę Odina, rzeczywiście nie proporcjonalną, - to warto spojrzeć do Navypedii na wygląd wspomnianych Flores i Mauritius. Według mnie udało się tam zachować proporcjonalny wygląd pomimo superpozycji dział.
H_Babbock
W niderlandzkiej flocie mamy też większe kanonierki typu "Thor" (patrz post z 21.04.2022).
UsuńZwróć uwagę na wysokość pomostów na "Flores" i "JMvN" Gdybym ja takie zastosował, podniósłby się lament nad brakiem widoczności ze sterówki.
JKS
Większe, ale nie duże - Thor ma 1042ts.
UsuńH_Babbock