sobota, 13 maja 2023

Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Mars 1930 (1 jednostka)

Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Mars 1930 (1 jednostka)

Następny, po zbiornikowcu Krakatau i transportowcu wojska Europa okręt, pozwalający na większe uniezależnienie się floty od transportowców cywilnych. W czasie pokoju, jednostka przeznaczona jest do przewozu zaopatrzenia do baz zamorskich, w czasie wojny także do zaopatrywania zespołów okrętów w oddaleniu od własnych baz.
Okręt może zabrać do 4610 t różnego rodzaju zaopatrzenia, np.: amunicji, paliwa i smarów (w beczkach), żywności, lekarstw i materiałów sanitarnych, umundurowania, sprzętu kwatermistrzowskiego, uzbrojenia, urządzeń okrętowych, podzespołów i części zamiennych, stali konstrukcyjnej i kadłubowej, materiałów elektrotechnicznych (kable), materiałów budowlanych w formie drobnicy itp. Ponadto, można nań zaokrętować do 60 osób personelu wojskowego i cywilnego (w rejsach do 48 godz. do 125).
Mars posiada stosunkowo silne uzbrojenie; z jednej strony, pozwoli mu to na skuteczną samoobronę przeciwko wrogim okrętom (do niszczyciela lub krążownika pomocniczego włącznie), a z drugiej, umożliwi wykorzystanie go - w miarę możliwości i potrzeb - w roli krążownika pomocniczego.
Okręt został zbudowany w stoczni Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie. Nominalnie został przydzielony do Dowództwa Morskiego Metropolii.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla frachtowców tego okresu.
Napęd
Identyczny do napędu tankowca Krakatau; dwa silniki diesla Werkspoor po 3900 KM każdy w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 3xIx149/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1921, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 46,7 kg wynosi 26010 m;
- 2xIx75/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1926, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10600 m;
- 2xII+2xIx13,2/78 FN P1919.
Do kierowania ogniem służy dalmierz optyczny o bazie 2,9 m.
Opancerzenie
Działa 149 mm posiadają maski o grubości 25 mm, identycznej grubości opancerzenie ma stanowisko dalmierza.
Inne
Jednostka została wyposażona w cztery radiostacje.

Mars, Netherlands supply vessel laid down 1928, launched 1929, completed 1930 (engine 1929)

Displacement:
            6 788 t light; 6 982 t standard; 7 987 t normal; 8 792 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (459,08 ft / 446,19 ft) x 52,49 ft x (22,31 / 24,06 ft)
            (139,93 m / 136,00 m) x 16,00 m  x (6,80 / 7,33 m)

Armament:
      3 - 5,87" / 149 mm 50,0 cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1921 Model
              3 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        1 raised mount
      2 - 2,95" / 75,0 mm 60,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 450 per gun
              Dual porpose guns in deck mounts, 1926 Model
              2 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        2 raised mounts
      6 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck aft
                        2 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 338 lbs / 153 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)        Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                       -                                         -
   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 7 800 shp / 5 819 Kw = 17,29 kts
            Range 10 500nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 005 tons, at max displacement = 1 810 tons

Complement:
            422 - 549

Cost:
            £1,107 million / $4,430 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 68 tons, 0,8%
               - Guns: 68 tons, 0,8%
            Armour: 17 tons, 0,2%
               - Armament: 8 tons, 0,1%
               - Conning Tower: 8 tons, 0,1%
            Machinery: 240 tons, 3,0%
            Hull, fittings & equipment: 1 854 tons, 23,2%
            Fuel, ammunition & stores: 1 200 tons, 15,0%
            Miscellaneous weights: 4 610 tons, 57,7%
               - Hull below water: 3 250 tons
               - Hull above water: 1 360 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            7 947 lbs / 3 605 Kg = 78,7 x 5,9 " / 149 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
            Metacentric height 3,8 ft / 1,2 m
            Roll period: 11,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,77

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,535 / 0,546
            Length to Beam Ratio: 8,50 : 1
            'Natural speed' for length: 21,12 kts
            Power going to wave formation at top speed: 35 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,85 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       34,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:                34,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        16,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      14,78 ft / 4,51 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 75,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 88,3%
            Waterplane Area: 16 118 Square feet or 1 497 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 151%
            Structure weight / hull surface area: 72 lbs/sq ft or 353 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,99
                        - Longitudinal: 1,39
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

11 komentarzy:

  1. Kolejna, duża i nowoczesna, jednostka pomocnicza floty, która ciągle zachowuje niski potencjał bojowy, nieznacznie przewyższający poziom reprezentowany np. przez flotę szwedzką. Czy nie lepiej byłoby zaadaptować do takich celów zakupione okazyjnie jednostki handlowe? Co prawda, można sobie wyobrazić użycie tego okrętu w charakterze krążownika pomocniczego, tylko po co? Posiadane uzbrojenie może teoretycznie pozwolić na "odgonienie się" od pojedynczego niszczyciela, czy szybkiego awiza wroga, ale nic ponadto. Nie wyobrażam sobie samotnych rejsów tego okrętu w warunkach prowadzenia działań wojennych. Wizualnie podoba mi się i nawiązuje układem do ówczesnych zbiornikowców cywilnych, posiadając jednak znacząco większą prędkość. Montaż artylerii 149 mm wydaje mi się przerostem formy nad treścią. Dodatkowo to również duży problem dla obsługi, w ręcznym ładowaniu ciężkich pocisków o masie blisko 50 kg. Lepszy efekt dałoby zainstalowanie 3 podwójnych stanowisk dział 120 mm, głównie z uwagi większą gęstość ognia.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pełni się zgadzam z opinią ŁK o priorytetach floty.
      Ponadto moje wątpliwości budzi też kilka innych aspektów jednostki.
      1) „Jawne” umieszczenie uzbrojenia. Krążownik pomocniczy działający na liniach wroga powinien być zamaskowany. Raz, że zmniejsza to ryzyko rozpoznania przez wrogi samolot, oraz, co może nawet ważniejsze, pozwala podejść w pobliże wrogiej jednostki handlowej. W przeciwnym razie (to jest, kiedy na pierwszy rzut oka widać uzbrojenie) krążownik będzie zmuszony do pościgu. Ponadto nieprzyjaciel zdąży nadać komunikat o ataku.
      2) Konstrukcja z mostkiem na śródokręciu i maszynownią na rufie. Co się dzieje z przestrzenią pod nadbudówką? Standardowo tam jest napęd. Na tankowcu były tam (chyba?) normalne zbiorniki z transportowanym paliwem. A tutaj? Przecież nie mogą być zwykłe ładownie, bo nie wiadomo jak by tam wkładać i wyjmować towary.
      3) Moim zdaniem symulacja nie odpowiada rysunkowi. Jak wiadomo kadłub ma (w symulacji) 4 części, tutaj: podwyższoną dziobową (forecastle), podwyższoną rufową (quarterdeck) i obniżone dwie środkowe. Otóż w symulacji uzbrojenie jest umieszczone w tych częściach środkowych. A na rysunku 2x149 i 1x75 są poza nimi. Rozumiem, że może wynikać to z ograniczeń programu. Ale na pewno należałoby prawidłowo uwzględnić wysokość umieszczenia uzbrojenie. W symulacji uzbrojenie jest na dwóch częściach środkowych, które są 3,7m powyżej linii wodnej. Według rysunku wszystkie działa 149 są 6,1m powyżej linii wodnej, czyli wszystkie powinny być raised. Ponadto rufowe działo 75 jest 8,5m powyżej linii wodnej, czyli powinno być double raised.
      H_Babbock

      Usuń
    2. Przywykliśmy widzieć w krążownikach pomocniczych rajdery zwalczające żeglugę nieprzyjaciela. Jest to jednak pewne uproszczenie, gdyż np. Brytyjczycy wykorzystywali je podczas DWS jako substytut krążowników lekkich (152 mm) lub przeciwlotniczych (102 mm). Po 1942 r. pozostały w służbie tylko te drugiego rodzaju, podczas, gdy pozostałe wróciły do funkcji wojskowych transportowców. Tak więc maskowanie uzbrojenia nie jest wymogiem niezbędnym.
      ŁK

      Usuń
    3. "...substytut krążowników lekkich..." raczej się z tym nie zgodzę. Wydaje mi się, że używali ich jako rodzaj okrętów "dozorowych", mających ostrzegać o zbliżającym się raiderze.
      H_Babbock

      Usuń
    4. Brytyjskie krążowniki pomocnicze z artylerią 152 mm można, i owszem, nazwać oceanicznymi dozorowcami. Takimi okrętami były np. bohaterskie okręty "Rawalpindi" i "Jervis Bay".
      ŁK

      Usuń
  2. Do kolegi H_Babbocka.
    Ad 1. To jest przede wszystkim zaopatrzeniowiec, krążownikiem pomocniczym może być tylko "przy okazji"
    Ad 2. Pod nadbudówką centralną są: ponad linią wodną pomieszczenia dla przewożonego personelu, pod linią wodną magazyny własne okrętu oraz ładownie dla ładunku drobnego, delikatnego i szczególnie cennego, który przy masowym za- i wyładunku, mógłby ulec uszkodzeniu.
    Ad 3. Moim zdaniem, jeśli działo stoi na najwyższym w tym miejscu pokładzie, to jest "in deck mount", niezależnie od tego, czy jest to pokład względem innych obniżony, czy podniesiony. Reszta wynika z - jak słusznie Kolega zauważył - ograniczeń programu.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ad 3. Chyba się nie zrozumieliśmy. Więc od drugiej strony. Gdybyś chciał zrobić symulację gdzie działo dziobowe jest na fordeck, a rufowe (149mm i 75mm) na aft deck - czym by się różniła symulacja od obecnej? Moim zdaniem niczym - byłaby identyczna.
      Wniosek - Twoja obecna symulacja zakłada, że działa dziobowe (149) i rufowe (149) są na wysokości 3,7m, (odpowiednio 75mm na wysokości 6,1m).
      A to jest sprzeczne z rysunkiem.
      I jeszcze jedno - "...działo stoi na najwyższym w tym miejscu pokładzie...". Tylko tyle, ze Twoje działa nie stoją tam gdzie je narysowałeś, tylko na fordeck i afrtdeck, w konsekwencji powinny być o poziom niżej!
      H_Babbock

      Usuń
    2. A mogłem w raporcie ustawić te działa na "forecastle" i "quarter deck"? Narysowałem je tam, gdzie mają być, a opisałem tak, jak mogłem.

      JKS

      Usuń
    3. No właśnie "czepiam się" tego "...tak, jak mogłem...". Zgoda, program nie daje opcji umieszczenia w długości jednostki dział, tam gdzie chciałeś je postawić. Ale wysokość ustawienia dział (czyli ważny parametr mas wysoko umieszczonych) można było podać zgodnie ze stanem faktycznym, czyli 6,1m nad linią wodną.
      H_Babbock

      Usuń
    4. Przy sugerowanym przez Ciebie rozwiązaniu, jeżeli rysunek miałby być zgodny z raportem, to dwa działa 149 mm i jedno 90 mm "wisiałyby w powietrzu" Czy tak byłoby lepiej?

      JKS

      Usuń
    5. To już było ustalone: ograniczenia springsharp nie pozwalają dokładnie modelować okrętów z takim układem jak na rysunku. Więc należy robić symulację jak najbliższa rysunkowi. Działa w symulacji będą przesunięte w poziomie. Ale ja należy chociaż zadbać, żeby wysokość położenia dział w symulacji odpowiadała rysunkowi.
      H_Babbock

      Usuń