Niderlandzkie okręty podwodne typu KXX 1940-1941 (6 jednostek)
Duży, tym razem naprawdę oceaniczny
okręt podwodny. O zadaniach stojących przed OP tego typu rozpisywać się nie
warto; ”koń jaki jest” – i do czego służy – „każdy widzi”
Wartą wspomnienia nowością są włazy
awaryjne, dostosowane do dzwonów ratunkowych, typu zainstalowanego na okręcie
bazie nurków Duiker. Spodziewam się zarzutów
z powodu mocno rozbudowanego kiosku, ale któż jest wolny od krytyki? ;).
Po trzy okręty tego typu są budowane w
stoczniach NV Wilton Dok- en Werf Maatschappij w Schiedam oraz Koninklijke
Maatschappij De Schelde we Vlissingen. Wszystkie trafią do Dowództwa Obszaru
Indii Wschodnich.
Opis techniczny.
Kadłub
Okręt dwukadłubowy, o sporym
wydłużeniu i niewielkim współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever o mocy po
2550 KM każdy i dwa silniki elektryczne Philips o mocy 1050 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx105/40
Wilton-Fijenoord P1935, przy elewacji maksymalnej 35o donośność
pociskiem HE 16,0 kg wynosi 14560 m;
- 1xIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 1xIIx20/60 Madsen/Westoever
P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg
wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 3050 m;
- 8xwtx533
mm z zapasem 20 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie
radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.
KXX, Netherlands submarine laid down 1939, lauched 1939, completed 1940 (engine 1939)
Displacement:
1 439 t light;
1 477 t standard; 1 710(2 223) t normal; 1 895 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(301,89 ft / 298,88 ft)
x 26,57 ft x (18,04 / 19,36 ft)
(92,02 m / 91,10 m) x
8,10 m x (5,50 / 5,90 m)
Armament:
1 - 4,13" / 105 mm 40,0
cal gun - 33,84lbs / 15,35kg shells, 100 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1939 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
1 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck centre
2 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
1 x Twin mounts on centreline, aft deck
forward
1 raised
mounts
Weight of broadside 37 lbs /
17 kg
Main Torpedoes
6 - 21,0" / 533 mm,
23,39 ft / 7,13 m torpedoes - 1,577 t each, 9,465 t total
submerged bow tubes
2nd Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm,
23,39 ft / 7,13 m torpedoes - 1,577 t each, 3,155 t total
submerged stern tubes
Total reload 20 torpedoes
Machinery:
Diesel Internal
combustion generators plus batteries,
Electric motors, 2
shafts, 5 100(2 100) shp / 3 804(1 566) Kw = 19,44(9,31) kts
Range 9 000(80)nm
at 12,00(6,00) kts
Bunker normal = 232
tons, at max displacement = 418 tons
Complement:
57
Cost:
£0,830 million / $3,322
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 31 tons, 1,8%
- Guns: 6 tons, 0,3%
- Weapons: 25 tons, 1,5%
Machinery: 138 tons,
8,1%
Hull, fittings &
equipment: 1 252 tons, 73,2%
Fuel, ammunition &
stores: 270 tons, 15,8%
Miscellaneous weights:
18 tons, 1,1%
- Hull below water: 18 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
300 lbs / 136 Kg = 8,5 x 4,1 " / 105 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,09
Metacentric height 0,8
ft / 0,2 m
Roll period: 12,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 60 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,09
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,418 / 0,431
Length to Beam Ratio:
11,25 : 1
'Natural speed' for
length: 17,29 kts
Power going to wave
formation at top speed: 41 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 30,00%, 10,50 ft /
3,20 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Forward deck: 20,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Aft deck: 32,00%, 8,53 ft / 2,60 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Quarter deck: 18,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 0,98 ft / 0,30 m
- Average freeboard: 8,09 ft / 2,37 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 36,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 60,8%
Waterplane Area:
4 943 Square feet or 459 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 551%
Structure weight / hull
surface area: 126 lbs/sq ft or 617 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 2,77
-
Longitudinal: 4,65
- Overall:
2,91
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Operational diving depth - 87 m
Emergency diving depth - 140 m
Crush diving depth - 218 m
KXX (1940)
KXXI (1940)
KXXII (1940)
KXXIII (1941)
KXXIV (1941)
KXXV (1941)
A ja, choć zazwyczaj krytycznie spoglądam na Twoje okręty podwodne, nie mam się czego doczepić. :)
OdpowiedzUsuńŁK
Cieszę się.
UsuńJKS
Trudno liczyć na dużą dyskusję tutaj. Ale w tamtych czasach okręty podwodne były w modzie i każdy kraj z aspiracjami morskimi dużo w nie inwestował. Można się spodziewać zarzutów co do oporu hydrodynamicznego tej oszklonej osłony na kiosku podczas pływania podwodnego. Chociaż bez niej i tak opór stawiałoby stanowisko działek 20 mm i całe to ustrojstwo.
OdpowiedzUsuńA tak a propos konia. Do czego służy koń i jak ludzie na to wpadli? Chodzi mi o porównanie udomowienia konia i kota. Kot kręcił się koło zagrody. Kot przed złą pogodą chował się w szopie i ludzie go nie wyganiali. Ludzie widzieli, że kot poluje na gryzonie i nagradzali kota za skuteczne polowania. I tyle, kot jest udomowiony. Kot dla człowieka robi to samo, co w naturze i udomowienie kota nie wymagało wysiłku fizycznego ani intelektualnego większego niż wystruganie z drewna kociej miski. A koń robi dla człowieka to, czego w naturze nie robi. Najpierw trzeba było wymyślić, po co nam ten koń jest potrzebny. Trzeba było wymyślić i wykonać stajnię, uprząż itd. O ile udomowienie kota tak jakoś samo wyszło, o tyle udomowienie konia wymagało pomysłowości, długoterminowego planowania i wysiłku, zanim przyniosło jakikolwiek pożytek.
Stonk
Kiosk ma profil kroplowy, więc te opory nie są tak wielkie.
UsuńJKS
Zaglądnąłem ty i ówdzie i muszę stwierdzić, że okręty holenderskie stawiane pod koniec lat 30-tych (typy O19 i O21) miały kształty kadłuba i kiosku raczej zbliżone do naszego Orła, niż do wcześniejszych typów.
Usuń"Na upartego" można stwierdzić, że prezentowany typ K XX stanowi pewną formę regresywną w ewolucji holenderskich okrętów podwodnych. Ale to tak na siłę i z przymrużeniem oka, bo akurat na tego rodzaju okrętach decyduje wyposażenie wewnętrzne. I to bardziej, niż na okrętach nawodnych.
A już poważniej, to trudno się nie zgodzić z kolegą Stonkiem, że rozbudowana architektura i wystające elementy będą generować opory i co gorsza wiry z dodatkowymi szumami w pływaniu podwodnym. O ile szumy można częściowo zredukować i utrudnić wykrycie hydrofonami, to zawirowania mogą dawać odbicia sygnałów systemów sonarowych.
Peperon
Tak z ciekawości. Na kiosku na niższym poziomie widać z przodu jakby zaślepione bulaje. Co to jest?
OdpowiedzUsuńDruga sprawa to kształt tylniej części pokładu. Kończy się on niemal prostym cięciem (patrząc z góry) co wydaje się mocno nie optymalne z punktu widzenia opływu wody.
H_Babbock
Są to właśnie zaślepione bulaje; otwiera się je w czasie postoju w porcie, celem doświetlenia kiosku.
UsuńTo kształt "prawie pawężowy", nie będzie więc tak źle.
JKS