piątek, 26 lipca 2024

Niderlandzkie okręty podwodne typu KXX 1940-1941 (6 jednostek)

Niderlandzkie okręty podwodne typu KXX 1940-1941 (6 jednostek)

Duży, tym razem naprawdę oceaniczny okręt podwodny. O zadaniach stojących przed OP tego typu rozpisywać się nie warto; ”koń jaki jest” – i do czego służy – „każdy widzi”
Wartą wspomnienia nowością są włazy awaryjne, dostosowane do dzwonów ratunkowych, typu zainstalowanego na okręcie bazie nurków Duiker. Spodziewam się zarzutów z powodu mocno rozbudowanego kiosku, ale któż jest wolny od krytyki? ;).
Po trzy okręty tego typu są budowane w stoczniach NV Wilton Dok- en Werf Maatschappij w Schiedam oraz Koninklijke Maatschappij De Schelde we Vlissingen. Wszystkie trafią do Dowództwa Obszaru Indii Wschodnich.
Opis techniczny.
Kadłub
Okręt dwukadłubowy, o sporym wydłużeniu i niewielkim współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever o mocy po 2550 KM każdy i dwa silniki elektryczne Philips o mocy 1050 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx105/40 Wilton-Fijenoord P1935, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem HE 16,0 kg wynosi 14560 m;
- 1xIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 1xIIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m;
- 8xwtx533 mm z zapasem 20 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.

KXX, Netherlands submarine laid down 1939, lauched 1939, completed 1940 (engine 1939)

Displacement:
            1 439 t light; 1 477 t standard; 1 710(2 223) t normal; 1 895 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (301,89 ft / 298,88 ft) x 26,57 ft x (18,04 / 19,36 ft)
            (92,02 m / 91,10 m) x 8,10 m  x (5,50 / 5,90 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 40,0 cal gun - 33,84lbs / 15,35kg shells, 100 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1939 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      1 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre
      2 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              1 x Twin mounts on centreline, aft deck forward
                        1 raised mounts
      Weight of broadside 37 lbs / 17 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 23,39 ft / 7,13 m torpedoes - 1,577 t each, 9,465 t total
            submerged bow tubes
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 23,39 ft / 7,13 m torpedoes - 1,577 t each, 3,155 t total
            submerged stern tubes
            Total reload 20 torpedoes

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 5 100(2 100) shp / 3 804(1 566) Kw = 19,44(9,31) kts
            Range 9 000(80)nm at 12,00(6,00) kts
            Bunker normal = 232 tons, at max displacement = 418 tons

Complement:
            57

Cost:
            £0,830 million / $3,322 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 31 tons, 1,8%
               - Guns: 6 tons, 0,3%
               - Weapons: 25 tons, 1,5%
            Machinery: 138 tons, 8,1%
            Hull, fittings & equipment: 1 252 tons, 73,2%
            Fuel, ammunition & stores: 270 tons, 15,8%
            Miscellaneous weights: 18 tons, 1,1%
               - Hull below water: 18 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              300 lbs / 136 Kg = 8,5 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 60 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,09

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,418 / 0,431
            Length to Beam Ratio: 11,25 : 1
            'Natural speed' for length: 17,29 kts
            Power going to wave formation at top speed: 41 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            30,00%, 10,50 ft / 3,20 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Forward deck:       20,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Aft deck:                32,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        18,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  0,98 ft / 0,30 m
               - Average freeboard:                      8,09 ft / 2,37 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 36,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 60,8%
            Waterplane Area: 4 943 Square feet or 459 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 551%
            Structure weight / hull surface area: 126 lbs/sq ft or 617 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,77
                        - Longitudinal: 4,65
                        - Overall: 2,91
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room

Operational diving depth - 87 m
Emergency diving depth - 140 m
Crush diving depth - 218 m

KXX (1940)
KXXI (1940)
KXXII (1940)
KXXIII (1941)
KXXIV (1941)
KXXV (1941)

7 komentarzy:

  1. A ja, choć zazwyczaj krytycznie spoglądam na Twoje okręty podwodne, nie mam się czego doczepić. :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Trudno liczyć na dużą dyskusję tutaj. Ale w tamtych czasach okręty podwodne były w modzie i każdy kraj z aspiracjami morskimi dużo w nie inwestował. Można się spodziewać zarzutów co do oporu hydrodynamicznego tej oszklonej osłony na kiosku podczas pływania podwodnego. Chociaż bez niej i tak opór stawiałoby stanowisko działek 20 mm i całe to ustrojstwo.
    A tak a propos konia. Do czego służy koń i jak ludzie na to wpadli? Chodzi mi o porównanie udomowienia konia i kota. Kot kręcił się koło zagrody. Kot przed złą pogodą chował się w szopie i ludzie go nie wyganiali. Ludzie widzieli, że kot poluje na gryzonie i nagradzali kota za skuteczne polowania. I tyle, kot jest udomowiony. Kot dla człowieka robi to samo, co w naturze i udomowienie kota nie wymagało wysiłku fizycznego ani intelektualnego większego niż wystruganie z drewna kociej miski. A koń robi dla człowieka to, czego w naturze nie robi. Najpierw trzeba było wymyślić, po co nam ten koń jest potrzebny. Trzeba było wymyślić i wykonać stajnię, uprząż itd. O ile udomowienie kota tak jakoś samo wyszło, o tyle udomowienie konia wymagało pomysłowości, długoterminowego planowania i wysiłku, zanim przyniosło jakikolwiek pożytek.
    Stonk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiosk ma profil kroplowy, więc te opory nie są tak wielkie.

      JKS

      Usuń
    2. Zaglądnąłem ty i ówdzie i muszę stwierdzić, że okręty holenderskie stawiane pod koniec lat 30-tych (typy O19 i O21) miały kształty kadłuba i kiosku raczej zbliżone do naszego Orła, niż do wcześniejszych typów.
      "Na upartego" można stwierdzić, że prezentowany typ K XX stanowi pewną formę regresywną w ewolucji holenderskich okrętów podwodnych. Ale to tak na siłę i z przymrużeniem oka, bo akurat na tego rodzaju okrętach decyduje wyposażenie wewnętrzne. I to bardziej, niż na okrętach nawodnych.
      A już poważniej, to trudno się nie zgodzić z kolegą Stonkiem, że rozbudowana architektura i wystające elementy będą generować opory i co gorsza wiry z dodatkowymi szumami w pływaniu podwodnym. O ile szumy można częściowo zredukować i utrudnić wykrycie hydrofonami, to zawirowania mogą dawać odbicia sygnałów systemów sonarowych.
      Peperon

      Usuń
  3. Tak z ciekawości. Na kiosku na niższym poziomie widać z przodu jakby zaślepione bulaje. Co to jest?
    Druga sprawa to kształt tylniej części pokładu. Kończy się on niemal prostym cięciem (patrząc z góry) co wydaje się mocno nie optymalne z punktu widzenia opływu wody.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są to właśnie zaślepione bulaje; otwiera się je w czasie postoju w porcie, celem doświetlenia kiosku.
      To kształt "prawie pawężowy", nie będzie więc tak źle.

      JKS

      Usuń